مقالات

آموزش پرورش طاووس|ویژگی ها و انواع روش پرورش و نژاد ها

پرورش طاووس ها در ایران

طاووس یکی از پرندگان زیبا و بسیار دوست داشتنی است که از سرده قرقاولان بوده و از سالیان بسیار دور مورد توجه انسان ها بوده و به عقیده بسیاری از مردم نماد خوش یمنی و خوش شانسی است .
طاووس ها دارای نژاد های بسیار زیادی هستند که هر یک از این نژاد ها ویژگی های خاص به خود را داشته ومتعلق به یک منطقه است از اصلی ترین مناطق پیدایش طاووس می توان به قاره آسیا و آفریقای مرکزی اشاره نمود . زادگاه های اصلی این پرنده رامی توان کشور های هند ،پاکستان و سریلانکا دانست که اصلی ترین و مهمترین کشور در بین آنها کشور هند است که برای مردم این کشور نیز یک نماد زیبای و سنبل خوش شانسی است .
طاووس های نر دارای ظاهر بسیار زیبای هستند و از این زیبایی برای جلب طاووس ماده استفاده می کنند .

ویژگی های ظاهری طاووس

طاووس ها به صورت کلی می توان پرندگانی با بدن ها پوشیده از پرهای رنگی زیبا دانست که در جنس نر دارای پرهای بلند هستند که قابلیت باز شدن به صورت چتر را دارد .بر روی سر آنها تاجی از پر است که جلوه خواصی به آنها می دهد .پرهای این پرنده زیبا بسته به نژاد آن دارای رنگ های متفاوت است.جنس نر دارای جثه ای بزرگ تر ،دم و قدی بلند تر و پرهای زیبا تری نسبت به جنس ماده است این در صورتی است که طاووس های ماده با رنگ های ساده تر و جثه های کوچک تری دیده می شوند. بر روی سر هر دو جنس نر و ماده تاج وجود دارد اما دم بلند تنها مختص طاووس نر است. رنگبندی های اصلی در پرهای تن طاووس ها شاملند از ،سبز ،آبی ،سفید ،شکلاتی ،سبز لجنی که بسته به نژاد آنها این رنگ ها با یکدیگر ترکیب می شود.

انواع نژاد های طاووس

همانگونه که قبلا اشاره کردیم ،طاووس ها دارای نژادهای مختلفی می باشند که هر یک از این نژاد ها از یک منطقه بوده و دارای شکل و ویژگی های خاص به خود می باشند ،در ادامه شما را بهترین و برترین نژاد های طاووس اشنا خواهیم نمود.
طاووس نژاد هندی و تخم نطفه دار طاووس هندی
یکی از پرجمعیت ترین نژاد های طاووس را می توان نژاد هندی دانست ،زادگاه این نژاد از طاووس کشور سریلانکا و هند می باشد وبه دلیل ظاهرزیبا و رنگ های جذابش به یکی از سنبل های زیبای و شکوه در این کشور تبدیل شده است.
رنگ پرهای تن طاووس یکی از مهمترین معیار ها در زیبای پرنده است که در هر نژاد یک رنگ نسبت به دیگر نژاد ها غالب است،رنگ غالب در پرهای طاووس هندی را می توان آبی و سبز دانست که به همین جهت به طاووس سبز آبی نیز شهرت پیدا کرده است.
در قسمت سر ،گردن و حتی تاج پرها به رنگ آبی براق و در قسمت کمر رنگ پرها سبز است ،در دیگر قسمت های تن پرنده پرها به رنگ های فیروزه ای ،خاکستری ،مشکی ،سفید و..وجود دارند.
تن جنس ماده طاووس هندی نیز با پرهای از تن های خنثی تر همین رنگ ها پوشیده شده است .جنس ماده طاووس هندی دم کوتاه داشته و از 14 ماهگی شروع به تخم گذاری می کند، بهترین تخم های نطفه دار طاووس هندی طی 28 روز در عمل جوجه کشی به جوجه طاووس های زیبا تبدیل می شوند.

طاووس جاوا یا سبز و تخم طاووس جاوا

یکی از نژاد های بسیار زیبا و کمیاب جهان را می توان طاووس نژاد جاوا اندونزی دانست. زادگاه و محل پیدایش این طاووس زیبا همانگونه که از نامش آشکار است اندونزی و جزایر جاوا می باشد.این طاووس زیبا به دلیل تغییر شرایط زیستگاهش یکی از گونه های در حال انقراض است .
طاووس جاوا یا طاووس اندونزیایی دارای جثه ای با وزن تقریبی 5 تا 7 کیلو بوده و رنگ غالب در پرهایش سبز لجنی و آبی براق می باشد.طاووس جاوا در هر دو جنس نر و ماده با یک نوع ترکیب رنگ بوده و تنها تفاوت این نژاد را می توان دم بلند و زیبای جنس نر دانست .ماده طاووس جاوا جثه ای کوچکتر و دمی کوتاه داشته و از سن 12 ماهگی شروع به تخم گذاری می کند.تخم طفه دار طاووس جاوا مانند طاووس هندی طی 28 روز تبدیل به جوجه می شود.

طاووس ها و ویژگی های آنان

جایگاه طاووس ها و رنگ های آنان

طاووس نژاد کامئو یا طاووس شکلاتی

یکی از نژاد های طاووس که محل پیدایشش بر خلاف دیگر نژاد ها قاره آمریکا می باشد . طاووس شکلاتی دارای جثه ای بزرگ پوشیده از پر های قهوه ای ،کرمی و شکلاتی است و به همین دلیل نیز به طاووس شکلاتی شهرت دارد.این نژاد از طاووس دارای سه نوع زیر نژاد از جمله طاووس شکلاتی سفید چشم ،طاووس کامئو نقره ای و طاووس ابلق شکلاتی بوده که در برخی از جزئیات بایکدیگر متفاوت هستند.میزان تخم گذاری طاووس ماده شکلاتی در سال بین 30 تا 40 عدد است که این تخم گذاری در دو مرحله و فصل انجام می شود .تخم نطفه دار طاووس شکلاتی نیز مانند دیگر نژاد ها طی 28 روز به جوجه تبدیل می شود.

طاووس نژاد سفید یا طاووس سیلور

این نژاد از طاووس به دلیل رنگ پر های زیبایش به عروس طاووس ها معروف است .به راستی که می توان طاووس سفید را با آن جلوه زیبا و با شکوهش زیباترین نژاد نه تنها درطاووس ها بلکه در تمامی پرندگان دانست. رنگ سفید یک دست این نژاد از جهش تعداد زیادی ژن به وجود آمده و باعث شده یک پرنده بی نقص بوجود بیاید .تمام تن و بدن و پرهای طاووس سفید در هر دو جنس به رنگ سفید است و تنها چشمان این پرنده را می توان به رنگ آبی و یا خاکستری دید که این نیز باعث افزایش زیبای در ظاهر طاووس سفید شده است .

طاووس ابلق

جهش ژنتیکی در بیشتر مواقع برای طاووس ها باعث بوجود آمدن یک نژاد زیبا و جذاب شده است .طاووس نژاد ابلق نیز یکی از نژاد های جهش یافته بوده که با بدنی پوشیده از پر های مختلف به رنگ سفید ،نقره ای و سبز و آبی جلوه ای بسیار با شکوه به این پرنده داده.طاووس ابلق یکی از نژاد های تازه بوجود آمده است که از معرفی آن تنها 20 سال میگذرد اما با این وجود توانسته نظر پرورش دهندگان وطرفداران زیادی را به خود جلب کند.

طاووس نژاد شانه سیاه

طاووس سیاه شانه یکی از گونه های جهش یافته طاووس هندی می باشد که در بسیاری از کشورها پرورش داده می شود. تفاوت طاووس هندی و طاووس سیاه شانه را می توان رنگ پرها در قسمت دم این پرنده دانست ،دم طاووس شانه سیاه با پرهای در رنگ غالب قهوه ای و سیاه بوده در صورتی که در نژاد هندی رنگ غالب سبز و آبی است.همچنین تاج طاووس شانه سیاه از ترکیب رنگ قهوهای و سیاه می باشد.

طاووس کنگو

کوچکترین نژاد طاووس که از داشتن دم بلند و زیبا محروم بوده و بیشتر از طاووس شبیه به قرقاول ها می باشد طاووس کنگو است.این نژاد از طاووس از کشور های افریقای میانی به دیگر نقاط جهان انتقال داده شده است و یکی از نژاد های نادر محسوب می شود.جثه طاووس کنگو کوچک بوده و با پرهای با رنگ سبز ،ابی ،قهوه ای تیره ،بنفش و سیاه پوشیده شده است.طاووس کنگو یک نژاد در حال انقراض است و در هرکجا نمی توان آن را یافت.

جوجه کشی طاووس

اگر شما نیز یکی از علاقه مندان به پرورش طاووس هستید می توانید با یک فضا ودستگاه جوجه کشی اقدام به پرورش طاووس کرده و از زیبای این پرنده زیبا لذت ببرید. طاووس ها به صورت طبیعی در سال دو بار تخم گذاری کرده و در هر بار بسته به سن و نژادشان بین 12 تا 20 عدد تخم می گذارند ،تخم نطفه دار طاووس را می توانید با استفاده از دستگاه جوجه کشی یا حتی یک بوقلمون کرچ شده در طی 28 روز تبدیل به جوجه های زیبا کرده و از پرورش آن در محیط زندگی و باغتان لذت ببرید.
جهت تهیه تخم نطفه دار طاووس می توانید به تولید کنندگان و پرورش دهندگان این پرندگان زیبا مراجعه کرده و تخم نطفه دار طاووس را در هر نژاد که مد نظرتان است تهیه کرده و اقدام به جوجه کشی کنید.به یاد داشته باشید که پرورش و تبدیل تخم نطفه دار طاووس به جوجه و مولد می تواند از خرید مولد طاووس کار به صرفه تر و کم هزینه تری باشد.شما با این کار نه تنها سرگرم خواهید شد بلکه می توانید با فروش جوجه ها و نیمچه های طاووس از درآمد بالای نیز بهرمند شوید.برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید و تولید ،پرورش طاووس ،جوجه کشی تخم نطفه دار طاووس و.. می توانید با شرکت های معتبر در این زمینه مانند آذرجوجه در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *