مقالات

انواع نژاد های اردک ها و ویژگی ها و نحوه نگه داری اصولی | پرورشگاه اردک

تنواع نژاد های اردک ها

اردک یکی از پرندگان آبزی است که دارای نژاد ها و گونه های بسیار زیادی بوده که هر یک از این نژاد ها مشخصه های خاص به خود را دارند .در قدیم گونه های مختلف اردک به صورت وحشی و طبیعی پرورش می یافتند اما با شناخت بیشتر این پرنده انسان های زیادی این پرنده را به عنوان یک ماکی پر سود در اهداف مختلف پرورش داده و هر ساله از این پرورش سود بالای به دست می آورند.
همانگونه که اشاره شد اردک ها دارای نژاد های مختلفی هستند که هر یک از این نژاد ها برای یک منظور خاص پرورش داده می شوند .برخی نژادهای اردک دارای وزن گیری بالا و گوشت خوش طعم هستند و تخم گذاری خوبی ندارند ،برخی دیگر گوشت با کیفیتی نداشته اما تخم گذاری بسیار بالای دارند ،برخی دیگر دارای ظاهری بسیار جذاب بوده و به عنوان یک پرنده زینتی پرورش داده می شود و البته برخی از نژاد های اردک نیز وجود دارند که هم گوشت و هم تخم گذاری خوبی دارند این گونه اردک ها به عنوان به صرفه ترین نژاد جهت پرورش شناخته می شوند. جهت خرید تخم نطفه دار اردک در انواع نژاد های کمیاب و نایاب و گوشتی و تخم گذار جهت احداث پرورشگاه های بزرگ با کارشناسان شرکت آذر جوجه ارومیه و اردبیل و ورامین در تماس باشید .
در این مقاله سعی بر آن شده که شما را با بهترین نژاد های اردک آشنا کنیم تا عزیزان علاقه مند که قصد شروع و احداث پرورش اردک را دارند بتوانند با اطلاعات کافی نژاد مورد نظر را انتخاب نموده و پرورش خود را شروع کنند.
اردک نژاد کمبل
یکی از گونه های اردک خارجی که دارای تخم گذاری بالای بوده و در عمده پرورش ها به منظور تخم گذاری پرورش داده می شود ،این گونه اردک ها جثه کوچکی داشته و بدنشان پوشیده از پرهای قهوه ای و خاکی بوده و در جنس نر سر گردن به رنگ طوسی و نوک مدادی است .میزان تخم گذاری اردک کمبل قهوه ای سالانه بین 170 تا 230 عدد می باشد. برای خرید انواع تخم نطفه دار از این بخش دیدن فرمائید .

بهترین نژاد های پرورش در ایران |اردک شناسی و نحوه تکثیر

نحوه پرورش نژاد های وحشی و زینتی و تزئینی و اهلی اردک ها

اردک نژاد کله سبز یا ملارد

یکی از زیر گونه های این نژاد بومی کشور ایران می باشد و در شمال کشور به وفور یافت می شود . اردک مالارد دارای بدنی پوشیده از پرهای قهوه ای بوده که در قسمت سر و گردن این پرها به رنگ سبز لجنی می باشد و به همین دلیل با نام اردک کله سبز نیز شناخته می شود.اردک های کله سبز از نظر تخم گذاری بسیار ضعیف بوده و سالانه نهایتا بین 40 تا 60 عدد تخم می گذارنداما وزن گیری آنها چشم گیر است و در پایان دوره بین 3 تا 4.5 کیلو وزن می گیرند .

اردک نژاد دونده هندی

این نژاد اردک برخلاف نامش بومی کشور چین بوده و دارای بدنی کشیده و پاهای کوتاه،با ترکیب رنگ قهوه ای ،مشکی و سفید است .چثه مرغابی های دونده هندی کوچک بوده و نهایتا بین 2 تا 3 کیلوگرم وزن می گیرد اما تخم گذاری این نژاد بسیار بالا می باشد به طوری که سالانه بین 210 تا 240 عدد تخم می گذارد. فروش تخم نطفه دار اردک کله سبز یا همان تخم بارور اردک ملارد در این مجموعه آذر جوجه به صورت همه روزه 24 ساعته انجام می شود .

اردک نژاد روئن

اردک نژاد روئن یک نژاد خارجی بوده و بومی کشور فرانسه می باشد.این نژاد از اردک دارای وزن گیری بسیار مطلوبی بوده و گوشت بسیار لذیذ و خوش طعمی دارد و به همین جهت یکی از محبوب ترین نژاد ها برای پرورش اردک گوشتی محسوب می شود . وزن نهایی اردک روئن در پایان هر دوره بین 3800 گرم تا 5 کیلوگرم می باشد.تخم گذاری اردک روئن سالانه بین 70 تا 100 عدد با جیره تخم گذاری است.
بدن اردک روئن در جنس نر پوشیده از پرهای رنگی سفید ،قهوه ای ،آبی ،مشکی و سبز است اما در جنس ماده این ترکیب رنگ تنها به آبی ،خاکستری و مشکی کفایت کرده وجه تشابه بین جنس نر و ماده در این نژاد پرهای آبی قسمت پایینی بال پرنده است.

اردک نژاد ایلسبوری

یکی از نژاد های اردک خارجی است که از کشور انگلستان به دیگر نقاط جهان انتقال داده شده و شباهت زیادی به ادک پکنی دارد . اردک ایلسبوری به عنوان یک نژاد گوشتی پرورش داده می شود و دارای بدنی متوسط پوشیده از پرهای یک دست سفید می باشد . وزن تقریبی این اردک بین 3 تا 4 کیلو بوده و میزان تخم گذاری آن سالانه بین 70 تا 90 عدد است.

اردک نژاد پکنی ژاپنی

یکی از بهترین نژاد های گوشتی اردک در جهان را می توان مرغابی های پکنی دانست ،این رقم با گوشت لذیذ و وزن گیری بالای خود از پرطرفدار ترین گونه های اردک در پرورش گوشت محسوب می شوند .اردک های پکنی بومی کشور چین بوده و به صورت بسیار گسترده در این کشور پرورش داده می شوند.
اردک های پکنی سالانه بین 80 تا 110 عدد تخم گذاری داشته و وزنشان در پایان دوره پرورش بین 3.5تا 4.5 کیلوگرم می شود .بدن اردک پکنی پوشیده ار پرهای یک دست سفید،منقار به رنگ استخوانی مایل به زرد و پاهای کوتاهش به رنگ نارنجی است. بهترین نژاد اردک که راندمان بالایی در جوجه کشی دارد و توانسته سود خوبی را عاید پرورش دهنده کند جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک پکنی ژاپنی است .

انواع نژاد های اردک ها و پرورش آنها

روش پرورش نژاد های اردک ماندارین و کالارین

اردک نژاد مسکویی یا اسرائیلی

اردک های مسکویی بر خلاف نامشان بومی قاره آمریکا بوده و به مرور زمان به کشور های دیگر انتقال داده شده اند .این گونه از اردک در مقایسه با دیگر اردک های معرفی شده دارای جثه ای بزرگتر بوده و وزن گیری بالاتری دارند ،وزن این رقم از اردک بین 4 تا 5 کیلو بوده و تخم گذاری آنها در سال 90 تا 110 عدد است.بدن اردک های مسکوئی پوشیده از پرهای مشکی و سفید است که بدون نظم و به صورت در هم با هم ترکیب شده، بر روی صورت این پرنده در اطراف چشم و بالای منقار آن لایه قرمز رنگ گوشتی وجود دارد ،پاهای آنها کوتاه و به رنگ استخوانی است.
یکی از خصوصیات اردک های مسکوئی دوره جوجه کشی آنها است ، قالبا نژاد های اردک دارای دوره جوجه درآوری 28 روزه هستند در صورتی که اردک های اسرائیلی یا همان مسکوئی تخم های خود را بین 29 تا 32 روز به جوجه تبدیل می کنند.
جهت آشنایی با نحوه خرید تخم نطفه دار اردک مسکویی و تخم نطفه دار اردک اسرائیلی از بخش محصولات این شرکت نیز دیدن فرمائید .

اردک نژاد کالارین

یکی از زیباترین گونه های اردک را می توان اردک نژاد کالارین دانست ،اردک های کالارین بومی شرق آسیا هستند و به دلیل زیبای خارق العادیشان مورد توجه عموم قرار گرفته و امروزه در عمده مناطق به عنوان یک اردک زینتی پرورش داده می شوند. تخم اردک زینتی کالارین یکی از کمیاب ترین نژاد های اردک ها در ایران می باشد که بسیار سخت پیدا می شود .
جثه اردک کالارین متوسط و پوشیده از پرهای نقره ای ،کرم قهوه ای و سفید بسیار براق و خوش حالت است که نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.میزان تخم گذاری این نژاد در سال بین 30 تا 40 عدد بوده و وزن آن بین 2.5 تا 3.5 کیلوگرم است. بهترین نژاد از اردک ها برای پرورش و کسب درآمد از فروش جوجه یک روزه و استفاده های زینتی و تزئینی جوجه کشی از تخم نطفه دار اردک کالارین و بزرگ کردن جوجه یکروزه از آن کسب درآمد فعال می باشد .

اردک نژاد ماندارین

یکی دیگر از گونه های اردک زینتی نژاد ماندرین بوده که با ترکیب رنگ جذابش چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند ،جثه اردک های ماندارین متوسط بوده و بین 3.5 تا 4 کیلوگرم وزن دارند ،تن آنها پوشیده از پرهای نرم و خوش حالتی است که با رنگ های سرمه ای ،کرم ،قهوه ای ،سیاه ،سفید ،طلایی،قرمز و سبز ترکیب شده ،نقش و نگار تشکیل شده و بر روی تن این پرنده زیبا یکی از نقاشی های پروردگار است که نمی توان از آن چشم پوشاند و دل هر بیننده ای را با خود برده و نگاه شان به خود خیره می کند.
اردک های ماندارین یکی از نژاد های بومی شرق آسیا هستند که به مرور زمان به دیگر نقاط جهان انتقال داده شده و امروزه در بسیاری از مناطق جهان از جمله ایران عزیزمان به عنوان زیباترین اردک های زینتی پرورش و نگهداری می شود. جهت اشنایی و خرید تخم نطفه دار اردک ماندارین با کارشناسان مجموعه آذر جوجه ارومیه در تماس باشید .

جمع بندی این مقاله در مورد اردک ها

حال که با انواع نژاد های اردک آشنا شدید متوجه هستید که هر یک از این نژاد ها برای یک منظور خاص پرورش داده می شوند و اگر شما هدف اولیه خود را از پرورش بدانید و نسبت به آن شرایط ، مکان پرورش،جیره غذایی را مهیا کنید نتیجه و راندمان بسیار بهتری را برداشت خواهید نمود.
اردک ها پرندگان بسیار سازگار بوده و نسبت به شرایط سخت از خود مقاومت خوبی نشان می دهند اما باید بدانیم که این پرنده آبزی است و بهترین مکان برای پرورش آن محیط های با آب فراوان می باشد پس در نتیجه محیط های سرسبز ،مرطوب که در آنجا آب کافی در دسترس است بهترین مکان جهت یک پرورش ایده ال بشمار می آید ، به طور مثال احداث یک حوضچه در محل پرورش اردک ها می تواند در میزان موفقیت پرورش شما تاثیر بالای داشته باشد. البته تمامی این شرایط نسبت هدف پرورش میتواند تغییر پیدا کند ،مثلا برای پرورش اردک های گوشتی بهترین روش نگهداری در قفس است که باعث وزن گیری سریعتر پرنده می شود .
اردک های زینتی به صرفه ترین نژاد ها برای پرورش محسوب می شوند زیرا در محیط های کوچک با کمترین تجهیزات و مهارت می توانید نژاد های با بالاترین قیمت را پرورش دهید ،این گونه نژاد ها مخاطبین خاصی داشته و مشتری برای آنها از داخل و خارج ایران در هر سن اردک وجود دارد.
زمانی که شما نسبت به نژاد پرنده هدف پرورش را انتخاب کردید باید بدانید که هدف نهایی از این پرورش جهت عرضه به بازار چه خواهد بود یک پرورش دهنده می تواند گله اردک خود را با نژاد گوشتی ولی با هدف نهایی تولید و فروش جوجه اردک گوشتی انتخاب کند و یا تولید مولد اردک گوشتی ،این اهداف بسته به بازار فروش ،نوع پرورش ،میزان سرمایه ،مکان و محیط موجود برای پرورش،اقلیم و آب و هوای منطقه تغییرکند پس نتیجه میگیریم که تمام این شرایط بر روی پرورش تاثیر گذار است .توجه داشته باشید که این موارد باید قبل از شروع پرورش بررسی شده و بعد از تصمیم گیری نهایی و مشخص کردن هدف اصلی اقدام به کار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *