مقالات

انواع نژاد های مرغ های زینتی-نحوه پرورش و نگه داری مرغ های تزئینی کمیاب

لیست قیمت انواع تخم نطفه دار مرغ های زینتی تولید مثل

مرغ یکی از ماکیان اهلی بوده که از سالیان دور به دست انسان پرورش داده شده تا از گوشت و تخم آن جهت تامین نیاز های غذایی اصلی استفاده شود. مرغ ها دارای نژاد های مختلف بسیار زیادی هستند که هر یک ازاین نژاد ها خصوصیات مخصوص به خود را داشته و مطعلق به منطقه ای خاص می باشند که طی گذشت زمان به دیگر نقاط جهان انتقال داده شده اند.
باتوجه به اینکه مرغ نژاد مختلفی دارد و هر یک از این گونه ها دارای ویژگی های خاص به خود هستند ،پس در نتیجه پرورش آنها باید نسبت به ویژگی برتر انها صورت بگیرد.به طور مثال مرغ راس جهت پرورش مرغ گوشتی و نژاد مرغ لگهورن برای پرورش مرغ تخم گذارمناسب است اما برخی از گونه های مرغ به دلیل زیبای ظاهریشان به منظور تولید یک پرنده زینتی پرورش داده می شوند این گونه مرغ ها ارقام و گونه های زیادی دارند که هر کدام شکل ظاهری خاص و منحصر به فرد خود را داشته و از زیبای خاصی برخوردار هستند .در این مقاله قصد بر آن است که شما را با انواع مرغ زینتی و خصوصیات آنها آشنا کنیم تا علاقه مندان به پرورش این گونه طیور بتوانند با علم و شناخت کافی نسبت به تایین نژاد مورد نظر اقدام نموده و یک پرورش موفق داشته باشید. جهت خرید تخم نطفه دار مرغ زینتی و مشاهده انواع مرغ های زینتی به بخش های مربوطه این وبسایت مراجعه نمائید.

انواع مرغ و خروس تزئینی و زینتی:

  • مرغ و خروس زینتی نژاد لکنولدرز
  • مرغ و خروس زینتی نژاد مرندی
  • مرغ و خروس زینتی نژاد برهما
  • مرغ و خروس زینتی نژاد امپراطور
  • مرغ و خروس زینتی نژاد سافکس
  • مرغ و خروس زینتی نژاد ایام سمانی سیاه
  • مرغ و خروس زینتی نژاد ابریشمی
  • مرغ و خروس زینتی نژاد لهستانی
  • مرغ خروس  زینتی نژاد ویندوت همان ویاندوت
  • مرغ و خروس زینتی نژاد لاری
  • مرغ و خروس زینتی نژاد کوشین بانتام
  • مرغ و خروس زینتی نژاد فونیکس
  • مرغ و خروس زینتی نژاد شاخدار مصری
  • مرغ و خروس زینتی نژاد سلطان
  • مرغ و خروس زینتی نژاد سبرایت
  • مرغ و وخروس زینتی  نژاد جیور جیبر
  • مرغ و خروس تزئینی نژاد پاگنده و گردن لخت
  • مرغ و خروس  زینتی نژاد بلژیکی
  • مرغ و خروس زینتی نژاد پلیموت راک

مرغ خروس زینتی فونیکس

مرغ فونیکس یکی از زیبا ترین نژاد های مرغ است که مطعلق به قاره آسیایی و کشور ژاپن بوده و دارای ظاهری بسیار جذاب و خیره کننده است .این پرنده بی پرواز دارای تنی پوشیده از پرهای کوتاه و دمی بسیار زیبا و بلند است دم خروس فونیکس در زیر گونه های این پرنده بین 1 تا 3 متر است ،رنگ پاهای مرغ فونیکس خاکستری بوده و رنگ پرها در زیرگونه ها متفاوت است ، وزن این مرغ در زمان بلوغ در جنس نر 4 تا 5 کیلوگرم و در جنس ماده 3 تا 4 می شود و سالانه بین 50 تا 60 عدد تخم می گذارد.
مرغ و خروس زینتی کوشین بانتام
مرغ نژاد کوشین دارای دو نژاد کوچک جثه و بزرگ جثه بوده و زادگاه اصلیش قاره آسیا و کشور چین می باشد که به دلیل ظاهر جذاب و سازگاری بالایش به عمده مناطق جهان از جمله ایران عزیزمان انتقال داده شده است.این نژاد از مرغ دارای تنی پوشیده از پرهای پر پشت و کوتاه است که ظاهر بسیار گرد وجذاب به او داده ،دم مرغ کوشین بسیار کوتاه بوده و به همین جهت تن پرنده زاویه کمی دارد .رنگ پرهای مرغ و خروس کوشین در زیرگونه ها، مختلف است و عمدتا این مرغ به رنگ سفید ،طلایی ،مشکی ،طوسی و نقره ای رورش داده می شود . تخم گذاری و وزن گیری این نژاد کیفیت بالای نداشته اما به دلیل زیبای ظاهریش طرفداران زیادی دارد و جزء بهترین نژاد های مرغ زینتی محسوب می شود. خرید تخم نطفه دار مرغ و خروس زینتی به صورت چهارفصل در آذر جوجه انجام می شود.

مرغ و خروس زینتی نژاد لکنولدرز

یکی از گونه های مرغ زینتی که از قاره اروپا و کشور آلمان به دیگر نقاط جهان انتقال داده شده و به دلیل ظاهر زیبا و جذابش بین پرورش دهندگان ازمحبوبیت بالای برخوردار است. مرغ و خروس لکنولدرز دارای جثه ای متوسط و میزان تخم گذاری پایینی بوده و نژاد ایده عالی برای این دو منظور نمی باشد .اما از نظر ظاهری این پرنده دارای بدنی با ابهت پوشیده از پرهای یک دست صاف و خوش رنگ است،پر های بدن مرغ لکنولدرز در قسمت میان تنه به یک رنگ ودر قسمت سر و دم با رنگ دیگری پوشیده شده است.عمدتا این نژاد با ترکیب رنگی سفید و مشکی ،قهوه ای مشکی و گل با قالی یافت می شود.

مرغ و خروس زینتی نژاد رزکامپ

یکی از گونه ها و نژاد های خاص مرغ که به دلیل ظاهر زیبا و جذابش بین مرغ و خروس های زینتی حرف زیادی برای گفتن دارد مرغ و خروس رزکامپ گوشواره ای است.این نژاد از مرغ برای اولین بار در قاره اروپا و کشور انگلستان پرورش داده شده و با گذشت زمان به دیگر نقاط جهان انتقال داده شده است. مرغ و خروس رزکامپ از نظر تخم گذاری و وزن گیری ایده آل نبوده اما به واسطه ظاهر زیبایش جزء یکی از بهترین گونه های زینتی مرغ بشمار می آید ، قامت صاف ،تنه کشیده ،پرهای یک دست و براق ،تاج اره ای بزرگ ،دم نسبتا بلند و با ابهت و گوش های رنگ مخالفش سبب شده که این پرنده یکی از بهترین نژاد های مرغ زینتی بشمار بیاید .

مرغ و خروس زینتی نژاد سبرایت

یکی از دیگر نژاد های مرغ زینتی را می توان رقم سبرایت دانست این پرنده بومی کشور انگلستان بوده و جزء پرندگان مینیاتوری یعنی کوچک جثه بشمار می آید از نظر ظاهری مرغ سبرایت دارای تنی پوشیده از پرهای دو رنگ و پولکی شکل است که نظم پولک ها می تواند بیانگر کیفیت و اصالت این نژاد باشد . مرغ های زینتی سبرایت تخم گذاری سالانه بین 50 تا 80 عدد داشته و وزن گیری بسیار ضعیفی دارند اما از نظر ظاهری جزء بهترین نژاد های زینتی بشمار می آیند این گونه عمدتا در رنگ های سفید مشکی و یا قهوه ای مشکی وجود دارد.

خروس و مرغ زینتی ایام سمانی یا اندونزی

یکی از بهترین نژاد های مرغ زینتی که نه تنها دارای ظاهری زیبا و خاص است بلکه گوشت آن از نظر غذایی بسیار پر خاصیت می باشد. مرغ و خروس ایام سمانی همانگونه که از نامش پیداس از کشور اندونزی به دیگر نقاط جهان انتقال داده شده است. این نژاد دارای جثه ای بزرگ پوشیده از پرهای براق یک دست مشکی بوده که هیچ نقطه رنگی در بدنش وجود ندارد و همین ویژگی باعث خاص و جذاب بودن مرغ و خروس ایام سمانی شده .میزان تخم گذاری مرغ ایام سمانی سالانه بین 90 تا 120 عدد بوده و وزنش بین 3 تا 4.5 کیلو متغیر است.

انواع مرغ های زینتی برای جوجه کشی از تخم نطفه دار آنها و تکثیر

انواع مرغ های زینتی برای جوجه کشی از تخم نطفه دار آنها و تکثیر

خروس و مرغ زینتی نژاد بلژیکی

یکی دیگر از نژاد های مرغ زینتی را می توان مرغ بلژیکی دانست که با ظاهری جذاب و تنی پوشیده از پرهای پر پشت و رنگیش توانسته طرفداران زیادی را به خود جلب کند.بال های افتاده و بلند ،پاهای پوشیده از پر ،دم ایستاده ،تاج اره ای ،پر های پولکی و براق ویژگی های منحصر به فرد مرغ و خروس بلژیکی به شمار می آید .تخم گذاری این نژاد سالانه بین 80 تا 100 عدد بوده و وزن گیریش بین 3 تا 4 کیلو متغیر است.همانگونه که از نام این نژاد آشکار است اولین مکان پیدایشش کشور بلژیک بوده و به دلیل جذابیت بالایش به دیگر مناطق انتقال داده شده است.

خروس و مرغ زینتی نژاد جاپنیز یا ژاپنیز

مرغ جاپنیز یکی از مرغ و خروس های منیاتوری و کوچک جثه است که از کشور ژاپن به دیگر مناطق جهان انتقال داده شده و یکی از پرطرفدار ترین گونه های زینتی بشمار می آید. وزن گیری این نژاد از مرغ بسیار ضعیف بوده و نهایت وزنش در طول عمر بین 900 تا 1500 گرم و میزان تخم گذاری در سال بین 60 تا 80 عدد است.این نژاد در گونه نر دارای بال های افتاده دمی کشیده و سربالا ، تاجی اره ای است ،عمدتا در نژاد جاپنیز رنگ پرها در قسمت زیرین بال و دم با تن پرنده متفاوت است .

خروس و مرغ زینتی لاری

مرغ و خروس لاری دارای زیر نژاد های زیادی از جمله لاری افغان ،لاری شامو یا اوشامو ،لاری ترک و لاری ماداگاسگار هستند و یک دسته جدا در مرغ های زینتی بشمار می آیند این نژاد از مرغ دارای جثه بزرگ و قامتی کشید و بلند بوده که در برخی نژاد ها این کشیدگی قامت تا 1 متر نیز می رسد. خروس لاری با داشتن ظاهر منحصر به فردش نه تنها به عنوان یک نژاد زینتی بلکه به عنوان یک نژاد جنگی نیز بشمار می آید. وزن گیری این نژاد از مرغ زینتی بین 6 تا 10 کیلو گرم و تخم گذاریش سالانه بین 80 تا 120 عدد است.

خروس و مرغ ابریشمی

یک نژاد زینتی مینیاتوری ریز جثه که دارای ظاهری بسیار زیبا است .خروس و مرغ ابریشمی از کشور چین به دیگر مناطق آمده و دارای بدنی پوشیده از پرهای ابریشمی و پف کرده ای است که حتی چشمان این پرنده را نیز گرفته ، جثه کوچک ، پاهای پنج انگشتی پر دار ،کاکل پف و دم گرد این پرنده باعث شده که یکی از بهترین نژاد های مرغ زینتی بشمار بیاید. وزن مرغ ابریشمی بین 800 تا 1200 گرم بوده و سلانه بین 80 تا 100 عدد تخم می گذارد. مرغ و خروس ابریشمی را می توان در رنگ های طلایی ،سفید ، طوسی و مشکی مشاهده نمود.

خروس و مرغ زینتی نژاد برهما

مرغ و خروس برهما یکی از نژاد های مرغ است که بومی قاره آسیا و کشور هند می باشد و دارای جثه ای بسیار بزرگ و قامتی بلند است این نژاد از مرغ و خروس برهما بدنی پوشیده از پرهای زیبا ، بلند صاف و براق دارد که از قسمت سر تا پنجه ها را پوشانده است ،قامت بلند ،پنجه های پهن ،پاهای کشیده پوشیده از پر ،دم سربالا و بلند و تنوع رنگ باعث شده که این پرنده یکی از بهترین نژادهای مرغ زینتی به شمار بیاید .وزن مرغ خروس برهما بین 8 تا 12 کیلو و میزان تخم گذاری آنها بین 100 تا 120 عدد در سال است. تخم برهما به صورت تضمینی در آذر جوجه به فروش میرسد.

خروس و مرغ زینتی نژاد سلطان

یکی دیگر از گونه های مرغ زینتی را می توان نژاد سلطان دانست این نژاد با اصالت با ظاهر زیبا و منحصر به فردش از سالیان دور مورد توجه پرورش دهندگان بوده و افراد زیادی اقدام به نگهداری و تولید مثل این گونه از مرغ و خروس زینتی می کنند. مرغ و خروس سلطان دارای قامتی بلند سری کاکل دار ،تنی پوشیده از پرهای یک دست که تا رو پنجه های نیز آمده ، دمی ایستاده و زیبا است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.این نژاد از مرغ زینتی در رنگ های سفید ،مشکی ،کاکل مشکی ،طلایی و گل باقالی وجود دارد.

جمع بندی مرغ و خروس های زینتی

در این مقاله به صورت کلی شما را با نژاد های پر فروش و زیبای مرغ وخروس زینتی که در ایران رواج و طرفداران زیادی دارند آشنا کردیم ، شما عزیزان می توانید در صورت پسند هر یک از این نژاد ها برای کسب اطلاعات بیشتر از آن به صفحه اصلی سایت آذرجوجه مراجعه و نژاد مورد نظر را پیدا کنید و مطالب مربوط به آن را به صورت جزئی تر مطالعه کنید. انواع تخم نطفه دار مرغ و خروس زینتی و طیور بزرگ جسه و طوطی ها را از بخش محصولات این وبسایت مشاهده کنید. خرید تخم نطفه دار از وبسایت این شرکت به صورت 24 ساعته انجام می شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *