مقالات

بیماری های رایج و مهم در طوطی سانان | راه های درمان و روش پیشگیری

بیماری های طوطی سانان بزرگ جسه و درمان آنها

آشنای کلی با طوطی سانان

طوطی سانان دسته ای از پرندگان پروازی هستند که دارای گونه های بسیار زیادی می باشند و بیشترین پراکندگی را در مناطق نیمه گرمسیری وگرمسیری جهان دارند و عمدتا این پرندگان زیبا در قاره استرالیا ،آمریکای جنوبی و غرب آسیا به چشم می خورد.
همانگونه که گفته شد طوطی ها دارای زیر گونه های بسیار زیادی هستند که تقریبا شامل 390 گونه در 90 سرده می شود که از نظر جثه ،رنگ پر ،طول بدن و تاج با یکدیگر متفاوت می باشند. طوطی ها به صورت طبیعی در جنگل ها و مناطق پوشیده شده از گیاهان بلند و درختان قطور به صورت دسته جمعی زندگی کرده و از دانه های گیاهان ،حشرات و میوه ها تغذیه می کنند،طول عمر طوطی نسبت به گونه های آنها متغیر است اما به صورت کلی طوطی سانان عمر بالای دارند به طور مثال طوطی های کاکادو بیش از 60 سال عمر می کنند ،میزان هوش این پرندگان بسیار بالا بوده و دارای استعداد تقلید صدا می باشند و تمام این ویژگی ها دست به دست یکدیگر داده و توجه انسان های زیادی را به خود جلب کرده تا جایی که امروزه افراد زیادی به پرورش انواع نژاد های طوطی به صورت خانگی پرداخته و نه تنها ازاین کار لذت می برند بلکه کسب درآمد نیز می کنند.
اگر شما هم قصد پرورش یکی از نژاد های طوطی سانان را دارید باید نسبت به تمامی ویژگی های آنها از قبیل خصوصیات رفتاری،تغذیه ،جفت گیری و بیماری آنها آگاهی داشته باشید ، در این مقاله قصد بر آن است که شما عزیزان باعمده بیماری های شایع طوطی سانان آشنایی پیدا کرده و قبل از حاد شدن بیماری با دیدن اولین نشانه ها نسبت به درمان آن اقدام کنید تا پرنده شما تلف نشود،پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. جهت تهیه و خرید تخم نطفه دار طوطی کاسکو و خرید تخم نطفه دار طوطی با کارشناسان شرکت آذر جوجه ارومیه و اردبیل و تهران و اصفهان در تماس باشید .

بیماری های طوطی سانان

طوطی سانان یکی از گرانبها ترین گونه های پرنده هستند که به دست انسان ها پرورش داده شده و به عنوان یک پرنده خانگی با ارزش نگهداری می شوند،با اینکه همه پرورش دهندگان این پرنده های زیبا آنها را در شرایط بسیار خوب نگهداری می کنند و تمام اصول پرورش را به خوبی رعایت می کنند ،اما در برخی موارد به دلیل اهمال کاری های کوچک این پرنده های زیبا دچار بیماری شده و اگر پرنده ها به صورت گروهی پرورش داده شوند بیماری به سرعت شیوع پیدا کرده و دیگر پرندگان نیز از بین می روند ،تلف شدن طوطی ها نه تنها برای پرورش دهنده از نظر روحی آزاردهنده است بلکه به دلیل ارزش بالای مالی آنها سبب ایجاد ضرر های مادی نیز می شود.زمانی که طوطی دچار بیماری می شود این بیماری علائمی دارد که با دانستن این رفتارها و علائم می توان قبل از حاد شدن از شیوع آن جلوگیری نمود ،لازم است بدانید که تمام این علائم در گونه های مختلف طوطی به صورت مشابه رویت می شود و فرقی نمی کند که طوطی شما از کدام زیرگونه است .
با توجه به اینکه ابتلا به بیماری در طوطی سانان در ابتدا می تواند تاثیر مستقیمی بر رفتار ، خوراک ،ظاهر و نوع دفع پرنده داشته باشد توجه به این موارد باعث تشخیص و جلوگیری از پیشرفت بیماری می شود ،پس بهتر است روزانه تمام این موارد از طرف پرورش مورد بررسی قرار گیرد.

شایع ترین بیماری ها در طوطی سانان

بیماری پرکنی در طوطی ها
اسهال و مدوفوع غیر طبیعی
سوء تغذیه در طوطی سانان
بیماری انگل ژیاردیا
بیماری تب طوطی یا پسیتاکوزیس
بیماری ویروسی پلیوما
بیماری کاندیدا در طوطی ها
بیماری پرکنی در طوطی
بیماری پاچیکو در طوطی ها

این بیماری عملا یک بیماری روانی بوده و عمدتا در مواقعی بوجود می آید که پرنده مورد خشم و یا استرس قرار گرفته باشد.دربیماری پرکنی همانگونه که از نام آن آشکار است پرنده شروع به کندن پرهای خود کرده و گوشه گیر می شود ،کندن پرها باعث ایجاد زخم در پرده شده و در نهایت طوطی تلف می شود. برای جلوگیری از بروز این بیماری بهتر است پرنده را از هر گونه تنش و استرس دور نگهداشته و به نیاز های چون ،جفت گیری ،غذا و آب ،ورود ناگهانی پرنده دیگر توجه کافی داشته باشیم .در این بیماری طوطی دچار خس خس ،خواب آلودگی ،پف کردگی پرها ،اسهال ،آبریزش چشم و بینی ،عطسه ،گرفتگی صدا و بی حالی می شود که در صورت بروز این علائم باید مکان نگهداری طوطی ها گرم شده و از وزش باد های مصنوعی و طبیعی در مکان جلوگیری شود، اگر بیماری در مراحل اولیه باشد می توان آن را با استفاده از قطره های مولتی ویتامین تسکین داد اما در صورت حاد شدن آن بهتر است از دامپزشک و متخصص کمک بخواهید.
عوامل ایجاد سرماخوردگی در طوطی سانان را می توان قرار گرفتن طوطی در مقابل باد ،حمام نمودن آن در شرایط نا مساعد و یا کمبود ویتامین در پرنده دانست. تخم نطفه دار طوطی کاکادو را از آذر جوجه تبریز بخواهید.

اسهال و مدفوع غیر طبیعی در طوطی

اسهال و تغییر مدفوع در طوطی سانان می تواند علت های زیادی داشته باشد که در صورت بهبود نیافتن ظرف یک مدت باید به آن توجه کرده و علت را مورد بررسی قرار دهید .مدفوع پرنده در بیماری ها جزء اولین نشانه ها محسوب شده و باید علت آن بررسی شود ،زمانی که طوطی از مکانی به مکان دیگر انتقال داده شده ،استرس بگیرد و یا استحمام شده و یا غذای آن تغییر کند مدفوع آن آبکی می شود که می توان برای درمان آن به آب پرنده کمی سرکه سیب اضافه کنیم ، اما درصورت بهبود نیافتن آن باید بدانیم که ریشه این تغییر از ابتلا شدن پرنده به بیماری های ویروسی ،باکتریایی و یا عفونی می آید که البته هر یک از این بیماری ها با علائم دیگر نیز همراه هستند که در این صورت جهت تشخیص باید پرنده را نزد دامپزشک ببرید .

سوء تغذیه در طوطی سانان

شاید بتوان اولین و مهمترین عامل در ایجاد میزان کیفیت رشد یک جاندار را تغذیه آن دانست که این عامل از طوطی سانان مستثنی نمی باشد ،زمانی که ما پرنده ای با تغذیه اصولی و با کیفیت داشته باشیم خواهیم دید که میزان ابتلای آن به بیماری ها چقدر کاهش می یابد و برعکس زمانی که طوطی ما دچار سوء تغذیه می شود با توجه به کمبود های مواد معدنی و ویتامین های که در بدن پرنده به وجود می آید سیستم ایمنی نیز کاهش پیدا کرده و پرنده در مقابل بیماری های ویروسی و باکتری ها ضعیف می شود ،زمانی که طوطی از تغذیه مناسبی برخوردار نباشد عمدتا با علائمی چون پر ریزی ،ژولیدگی پر ها ،کاهش وزن ،بی حالی ،بی اشتهایی و رشد ضعیف پرها همراه است.بهتر است جهت تنظیم یک رژیم غذایی مناسب و اصولی و جلوگیری از سوءتغذیه طوطی با یک مشاور و دامپزشک مشورت کرده و طبق اصول تمام موارد و نیاز های غذایی پرنده را رعایت کنیم.

انواع بیماری های خطرناک طوطی سانان و پیشگیری از آنها

نحوه درمان بیماری های طوطی ها و خطرناک ترین بیماری ها

بیماری انگل ژیاردیا در طوطی

این بیماری با علائم اسهال ،خشکی پوست ،کاهش وزن در صورتی که اشتها بالا است و پرنده غذای زیادی می خورد و دفع زیاد همراه بوده و پرنده را به سرعت از پا می اندازد. انگل ژیاردریا روده و اثنی عشر طوطی را درگیر نموده و راه انتقال آن نیز از مدوفوع پرنده به دیگر طوطی ها می باشد.
برای درمان این بیماری استفاده از آنتی بیوتیک ها زیر نظر دامپزشک پیشنهاد می شود.

بیماری پاچیکو در طوطی سانان

یکی از بیماری های ویروسی و واگیردار در طوطی ها بشمار آمده و علائم ابتدایی آن را می توان بی حالی و افتادگی در قسمت پرهای پرنده ،لرزش بدن ،بی اشتهایی و البته مدفوع غیر عادی و سبز رنگ اشاره نمود.این بیماری به سرعت انتقال داده می شود و به همین جهت بهتر است پرنده بیمار از دیگر پرنده ها جدا نگهداری شود.برای درمان بیماری حتما باید به دامپزشک مراجعه کرده و از مصرف داروهای خودسرانه همچون اسیکلووایر امتناع کرد.

بیماری ویروسی پلیوما

یکی از رایج ترین بیماری های ویروسی در طوطی سانان بوده که بسیار واگیردار است و جوجه های صفر تا سه ماهه را هدف قرار داده و در صورت ابتلا به دلیل ضعف در سیستم ایمنی به سرعت جوجه طوطی را از پای در می آورد. راه های انتقال این ویروس را می توان گرد و غبار ،مدفوع ،محیط غیر بهداشتی و والدین جوجه ها دانست،زمانی که پرنده به ویروس پلیوما دچار شده اند علائمی چون کاهش اشتها ،رشد بالای پر ،کز کردگی ، پف پرها ،اسهال ،فلج و تشنج ، را از خو نشان می دهد.
لازم است بدانید این بیماری درمان نداشته و قبل از ابتلا باید با استفاده از واکسینه کردن جوجه ها از آن جلوگیری نمود.

بیماری تب طوطی یا پسیتاکوزیس

این بیماری از یک نوع باکتری به اسم کلامیدیا نشات گرفته واحتمال سرایت به انسان را نیز دارد. علائم اصلی بروز این بیماری را می توان خس خس و تنگی نفس ،بی حالی و افتادگی پر ها ،کاهش اشتها ،ترشح مایعات از بینی و چشم طوطی ،تورم و پف کردگی چشم ها و مدفوع سبز آبکی دانست .بهترین راه جهت درمان بیماری تب طوطی استفاده از آنتی بیوتیک ها زیر نظر دامپزشک است.

بیماری کاندیدا در طوطی

یکی از مهمترین بیماری های طیور که عمده پرندگان را درگیر کرده و از طریق استفاده آب و غذای آلوده و عدم نظافت محیط به پرندگان سرایت می کند و با علائمی چون بی حالی ،استفراغ ،پف کردگی ،بی اشتهایی و متورم شدن چینه دان پرنده همراه می باشد .
جهت درمان ،استفاده از دارو های ضد قارچی زیر نظر دامپزشک توصیه می شود . جهت خرید تخم نطفه دار با کارشناسان شرکت آذر جوجه در تماس باشید .

جمع بندی در مورد مقاله  بیماری های طوطی سانان و راه های درمان

با توجه به ذکر بیماری ها ،علائم و راه های درمان دریافتیم که درمان طوطی در زمان ابتلای به بیماری کار بسیار دشواری بوده و در عمده مواقع بی نتیجه است پس بهترین کار پیشگیری از بیماری می باشد که با رعایت نظافت ،تغذیه مناسب ،واکسینه نمودن به موقع و به کار گیری یک پرورش اصولی و استاندارد قابل اجرا می باشد. همیشه برای رهایی از دست بیماری ها در مجموعه نگه داری طوطی ها و یا محیط خانه ها باید تمامی محیط خود را سم پاشی کرده و تمیز نگه دارید تا از بروز بیماری ها جلوگیری کنید هم چنین باید در تغذیه طوطی ها نهایت دقت را داشته باشید تا غذا و دان و سری لاک مناسبی را به پرنده خود بدهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *