مقالات

جوجه کشی از تخم نطفه دار مرغ آرین گوشتی و صادرات به عراق

تخم مرغ خوراکی و نطفه دار نژاد آرین گوشتی برای صادرات به عراق و افغانستان و تاجیکستان

تخم نطفه دار مرغ آرین گوشتی
مرغ آرین یکی از گونه های مرغ گوشتی است که به دلیل پرورش اسان و گوشت گیری بالایش یکی از نژاد های پر طرفدار و سودده جهت تولید مرغ گوشتی به شمارمی آید مرغ گوشتی آرین در برخی از کشور های غربی مانند امریکا ،هلند ،انگلیس و برزیل و در کشورهای هند و ایران از قاره آسیا دارای پیشینه بسیار مثبتی است .تخم نطفه دار انواع مرغ و خروس های گوشتی و پرواری برای جوجه ریزی در سالن های مختلف ، در مجموعه بزرگ آذر جوجه موجود می باشد .در کشور ایران اولین بار این مرغ در سال 1364 پرورش داده شده و چند سال بعد نژاد لاین در شمال کشور شروع به فعالیت کرد.با گذشت 7 سال ساخت سالن های پرورش در شمال کشور پایان یافت و گله بزرگی از نژاد لاین و آرین وارد ایران شد و از آن روز به بعد ما یکی از بزرگترین پرورش دهنده های این نژاد از مرغ گوشتی شدیم و امروزه پرورش تخم نطفه دار مرغ آرین گوشتی جهت تولید جوجه و مرغ در کشور دارای رواج خاصی است که دارای شرایط خاصی می باشد ،در این مقاله سعی شده عزیزان علاقه مند و پرورش دهندگان را با تمام ویژگی های نژاد و تخم نطفه دار مرغ آرین گوشتی آشنا کنیم ،پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب مورد بحث در این مقاله

  • اصلاح نژاد مرغ آرین گوشتی
  • ویژگی های مرغ گوشتی آرین
  • بهترین سن کشتار و وزن گیری مرغ آرین
  • مقایسه دو نژاد مرغ گوشتی برتربازار (مرغ راس ،مرغ آرین )
  • تغذیه مرغ گوشتی آرین در سنین مختلف
  • تخم نطفه دار مرغ آرین
  • جمع بندی

اصلاح نژاد مرغ آرین گوشتی

با توجه به اینکه مرغ آرین بدون اصلاح نژاد نمی توانست نیاز و انتظارات پرورش دهنده را به خوبی برطرف کند و به گفته آنها این نژاد نمی توانست رقیب خوبی برای هم رده های خارجی خود باشد و ضریب تبدیل و کیفیت بالای در مقایسه با آنها ندارد ،مرغداران زیادی از تولید و پرورش این نژاد منصرف شده و به پرورش نژاد های دیگر پرداختند. برای حل این مشکل دانشمندان و پژوهشگران اقدام به اصلاح مرغ آرین نموده و توانستند با برطرف کردن عیوب و افزودن کیفیت و ضریب تبدیل آن نظر پرورش دهندگان را به این نژاد جلب کنند. اما باز هم سهم مرغ آرین در تولید مرغ گوشتی و جوجه یک روزه کشور بین 10 تا 15 درصد است زیرا رغیبان سرسختی مانند مرغ راس گوشتی برای این نژاد در کشور وجود دارند.

تخم بارور مرغ نژاد آرین گوشتی برای صادرات به کشور های عراق و افغانستان و ترکمنستان

تخم بارور مرغ نژاد آرین گوشتی برای صادرات به کشور های عراق و افغانستان و ترکمنستان

ویژگی های مرغ گوشتی آرین

اگر بخواهیم مرغ آرین را با دیگر رقبای خود از جمله مرغ راس گوشتی ،مرغ کاب و مرغ نژاد هوبارد مقایسه کنیم باید بگوییم که این نژاد نسبت به دیگر نژاد ها دارای راندمان کمتری است اما در کل دارای ویژگی های مثبتی نیز می باشد ،ازخصوصیات کلی مرغ آرین می توان به موارد زیر اشاره نمود:
مصرف پروتئین در نژاد آرین بالا می باشد کیفیت لاشه در این نژاد پایین است. ضریب تبدیل در مرغ آرین به نسبت دیگر نژاد ها در طول دوره کمتر است .وزن گیری در نژاد آرین دیرتر از نژاد راس صورت می گیرد. یک نواختی گله در نژاد آرین بهتر از دیگر نژاد ها می باشد.
مدیریت و مراقبت صحیح و استاندارد در پرورش مرغ آرین می تواند درصد بازدهی بالای را برای پرورش دهنده به ارمغان بیاورد .
مقاومت بالای نژاد آرین نسبت به دیگر نژاد های مرغ گوشتی یکی از ویژگی های مثبت این مرغ بشمار می آید ،اما در برخی از بیماری ها مانند تنش های گرمای و بیماری های ویروسی نمی توان این ادعا را داشت .
بهترین نژاد برای تولید جوجه کبابی بشمار می آید به همین دلیل یکی از بهترین نژاد ها برای پرورش در ابعاد کوچک به منظور تولید جوجه کبابی می باشد.
بهترین سن کشتار بین 35 تا 40 روزگی است زیرا بعد از 40 روزگی ضریب تبدیل به صورت چشمگیری افزایش می یابد.
یکی از ویژگی های گله های نگه داری شده و پرورش یافته آرین در شرکت آذر جوجه سلامت کامل آنها و دوری از هر نوع بیماری می باشد .

تخم نطفه دار مرغ آرین گوشتی جهت جوجه کشی

تخم نطفه دار مرغ آرین گوشتی جهت جوجه کشی

بهترین سن کشتار و وزن گیری مرغ آرین

همانگونه که در بالا اشاره شد مرغ آرین تا چهل روزگی وزن گیری خوبی داشته و بعد از گذشت 40 روز نسبت به خوراکی که مصرف می کند وزن گیری چشم گیر و به صرفه ای ندارد. در کل میزان وزن گیری مرغ آرین در سن 30 تا 35 روزگی 1350 گرم ،در سن 40 تا 45 روزگی 1800 تا 1900 گرم و در سن 52 تا 56 روزگی تا 2900 گرم وزن می باشد.

مقایسه دو نژاد مرغ گوشتی برتر بازار (مرغ راس ،مرغ آرین )

تخم نطفه دار مرغ آرین گوشتی در زمان جوجه کشی در مقایسه با تخم نطفه دار مرغ راس گوشتی باروری و نرخ تبدیل به جوجه کمتری دارد از این رو تاجران عراقی بیشتر از نژاد آرین به دنبال نژاد راس گوشتی برای واردات به کشور عراق هستند.پژوهشگران در یک دوره تحقیقاتی از دو نوع مرغ گوشتی آرین و مرغ راس گوشتی در یک پرورش یکسان به این نتیجه رسیدند که مرغ راس در مقایسه با نژاد مرغ آرین دارای ویژگی های تولیدی بسیار بهتری می باشد .مرغ راس در شرایط پرورش یکسان دارای جوجه ها و لاشه های با وزن و کیفیت بسیار بهتری بوده ،همچنین میزان چربی موجود در اما و احشا مرغ راس نسبت به ارین کمتر است و در رابطه با مصرف دان و جیره مرغ و جوجه های یک روزه این دو نژاد نسبت بازدهی و عملکرد بهترین نتیجه را مرغ نژاد راس داشته که برای رفع این مورد می توان استفاده طولانی تر از جیره استارتر در جوجه را به مدت طولانی تر پیشنهاد داد.

تغذیه مرغ گوشتی آرین در سنین مختلف

همانگونه که در بالا ذکر شد استفاده از جیره استارتر یا همان دان آغازین به مدت طولانی تر در جوجه های گوشتی می تواند تاثیر بهتری در عملکرد و وزن گیری آنها داشته باشد. به صورت کلی استفاده از جیره های خاص نسبت به نژاد ،سن و نوع پرورش یکی از تاثیرگذارترین موارد در پرورش و تولید مرغ گوشتی محسوب می شود که باید در هر دوره مورد بررسی و آنالیز دقیق قرار گیرد و نسبت به شرایط به مقدارهای مناسب تهیه و توضیع شود تا بتوان یک پرورش ایده آل و مطلوب داشته و گله ای سالم با وزن گیری مناسب تحویل کشتارگاه بدیهم . با توجه به اینکه مرغ آرین نسبت به مرغ راس جهت وزن گیری نیاز به پروتئین بیشتری دارد باید بدانیم که جیره اختصاصی باید طبق نیاز های گله ارائه داده شود. امروزه مراکز تهیه دان نسبت به نژاد های مختلف جیره های مخصوصی (مانند استارتر ،سوپر استارتر و میدان دان) را تهیه می بینند تا بتوانند جوجه های مرغ گوشتی آرین را در سن کشتار به وزن ایده آل برسانند.

تخم مرغ خوراکی و نطفه دار جهت صادرات و جوجه کشی

تخم مرغ خوراکی و نطفه دار جهت صادرات و جوجه کشی

تخم بارور شده مرغ آرین گوشتی

تخم نطفه دار مرغ آرین گوشتی از لقاح مرغ و خروس اصلاح شده و یا همان مولد جفت گیری کرده و یا تلقیح شده به عمل می آید و برای تولید جوجه گوشتی به مراکز پرورش و تولید جوجه یک روزه مرغ گوشتی عرضه می شود تا در شرایط خاص آنها را به جوجه تبدیل کنند. تخم مرغ نطفه دار گوشتی در نژاد های آرین و راس برای صادرات به کشور عراق مناسب می باشند .
برای تولید جوجه های گوشتی آرین نیاز به یک فارم جوجه کشی و دستگاه جوجه کشی و به نسبت آن تخم نطفه دار مرغ آرین اصلاح شده است که با استفاده از دستگاه های بزرگ صنعتی آنها را در دما و رطوبت خاص تبدیل به جوجه های سالم کرده برای تولید گوشت مرغ آماده کنند.

جمع بندی

با توجه به موارد ذکر شده در این مقاله دانستیم که تولید تخم نطفه دار آرین گوشتی و جوجه گوشتی آرین با توجه به شرایط خاص می تواند در امر تولید مرغ گوشتی دارای صرفه اقتصادی خوبی برای پرورش دهنده باشد . جهت تهیه تخم مرغ خوراکی و تخم نطفه دار مرغ گوشتی و هم چنین مشاهده انواع تخم نطفه دار به بخش محصولات وبسایت رسمی شرکت آذر جوجه مراجعه نمائید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *