مقالات

دانستنی های جالب در مورد قرقاول بلژیکی +زیستگاه اصلی + محیط زندگی+ جوجه کشی از تخم قرقاول

پرورضش طاووس خارجی نژاد بلژیکی در ایران

قرقاول بلژیکی یا همان قرقاول طلایی از زیر گونه های نژاد قرقاول است که دارای ظاهر بسیار زیبا و جذاب بوده و از سالیان دور به دست انسان پرورش داده می شود .این گونه از قرقاول با اینکه به نام بلژیکی معروف است اما هیچ ربطی به این کشور ندارد و برای اولین بار در قاره آسیا و کشور چین یافت شده و در صده های بعدی در کوهستان های اروپا و آمریکا دیده شده است. قرقاول بلژیکی به دلیل زیبای ظاهرو ویژگی های منحصربه فردش مورد توجه قرار گرفته و در همان زمان های قدیم توسط تاجران به عمده مناطق دنیا انتقال داده شده و البته مورد استقبال زیادی هم قرار گرفته است،امروزه این پرنده زیبا را به وفور می توان در تمامی نقاط جهان یافت زیرا افراد زیادی علاقه مند به نگهداری و پرورش قرقاول ها از جمله قرقاول بلژیکی یا همان قرقاول طلایی با اهداف مختلف هستند.
در این مقاله سعی بر آن شده که شما را با تمام موارد مربوط به این پرنده زیبا و دوست داشتنی آشنا کنیم تا اگر قصد پرورش قرقاول را دارید با اطلاعات کامل و بهینه اقدام به شروع پرورش کرده و از چالش های مختلف پرورش به راحتی عبور کنید و در نهایت یک پرورش موفق را رقم بزنید .

ویژگی های ظاهری قرقاول بلژیکی

زیبای ظاهری قرقاول های بلژیکی یکی از اصلی ترین دلایل برای پرورش این قرقاول به عنوان یک پرنده زینتی می باشد ،تن شکیل قرقاول نر بلژیکی پوشیده ازپرهای کوتاه بلند به رنگ های زیبا و براق ،دم بلند ،پاهای کشیده و چتر زیبای دور صورت از ویژگی های بارز این نژاد محسوب می شود.عمده رنگ های تشکیل دهنده در پرهای این نژاد شاملند از قرمز ،طلایی ،آبی ،قهوه ای ،کرمی و مشکی که رنگ های خاص ،براق و تندی هستند و باعث جلب توجه جنس ماده در این نژاد می شود. قرقاول ماده بلژیکی از نظر ظاهری به هیچ عنوان شبیه جنس نر نبوده و تنی پروشیده از پرهای خاکستری ،کرمی و قهوه ای دارد،قالب بودن رنگ قرمز و طلایی در این گونه از قرقاول باعث شده که این نژاد به اسم قرقاول طلایی نیز شناخته شود.

زیستگاه،تغذیه و عمر قرقاول بلژیکی

قرقاول های بلژیکی به صورت وحشی در جنگل ها و مراتع بزرگ پوشیده از درخت و درختچه به صورت گروهی زندگی می کنند و هر قرقاول نر قادر به تشکیل گروه پنج تا هشت تایی از قرقاول های ماده است و به خوبی آنها را اداره می کند.
این پرندگان مانند تمام ماکیان دیگر از دانه های روغنی ،حشرات ،گیاهان و میوه ها تغذیه می کنند که در صورت مصنوعی بودن پرورش می توان از دانه ها و کنساتره های جایگذین با توجه به سن پرنده و هدف پرورش استفاده نمود.
عمر قرقاول های بلژیکی به صورت طبیعی بین 6 تا 10 سال است اما اگر آنها را در اسارت و طبق استاندارد های پرورش به صورت ایده آل نگهداری کنیم می توانند بین 10 تا 18 سال عمر کنند . جهت تهیه و مشاوره در مورد قرقاول ها با کارشناسان مجموعه آذر جوجه همراه باشید و نحوه صادرات تخم نطفه دار قرقاول را از ما جویا شوید .

محیط زندگی قرقاول بلژیکی

یکی از مهترین موارد در بالا رفتن کیفیت جفت گیری و تخم گذاری قرقاول ها می تواند شرایط محیطی باشد .ارتفاعات بالا به دلیل کمبود اکسیژن و پایین بودن دمای هوا می تواند تاثیر منفی بر بازدهی و تخم گذاری پرنده داشته باشد ،بهترین و مناسب ترین مناطق برای سوله سازی و زندگی قرقاول ها مراتعی با ارتفاع متوسط و اقلیم های معتدل و کوهستانی باشد . در این شرایط قرقاول ها با راندمان بسیار بالای تخم گذاری کرده و جوجه های سرحال و با کیفیتی بوجود می آورند.البته که این شرایط برای پرورش های طبیعی و وحشی می باشد ،در پرورش قرقاول به صورت مصنوعی تمامی این موارد با استفاده از تکنولوژی رعایت شده و پرنده به خوبی جفتگیری کرده و تخم گذاری می کند.
بهتر است که در روش های مصنوعی جایگاه و شرایط پرورش را جوری طراحی کنیم که پرنده به راحتی بتواند در لانه حرکت کند و دم بلندش دچار آسیب دیدگی نشود برای جلوگیری از شکستگی دم بهتر است از سکو ها و کنده های درخت یک متری در آشیانه استفاده کنید در صورت داشتن فضای کافی ایجاد سایه بان با درخت و گیاهان سبز می تواند بر روی تغذیه ، رشد و پرورش قرقاول ها تاثیر به سزایی داشته باشد ، اما در صورتی که شما فضا و مکان زیادی در دسترس نداشتید می توانید این پرنده را حداقل در در سوله های یک در دو متر مربع نگهداری کنید ،این مساحت به ازای هر یک عدد قرقاول می باشد ،با توجه به اینکه هر قرقاول نر می تواند با چهار تا پنج قرقاول ماده در یک سوله نگهداری شود محیط مورد نیاز باید مساحتی بالغ بر 5 در 4 متر مربع داشته باشد.

قرقاول بلژیکی برای پرورش و تخم گیری

نژاد قرقاول خارجی بلژیکی برای نگه داری و جوجه گیری و فروش جوجه یکروزه

تخم گذاری قرقاول های بلژیکی

قرقاول های بلژیکی به صورت طبیعی در سال دو مرتبه و هر بار تعداد 9 تا 13 عدد تخم می گذارند .این تخم گذاری زمانی که در پرورش مصنوعی باشد با توجه به نگهداری و شرایط سوله می تواند در مراتب و مقدار بیشتری صورت بگیرد زیرا پرورش دهنده به روش مصنوعی با کم و زیاد کردن دما و نور می تواند در فواصل تغییر ایجاد کرده و با استفاده از رژیم غذایی صحیح میزان تخم گذاری و دفعات را افزایش دهد.زمانی که قرقاول بلژیکی نر و ماده جفت گیری کردند ، ماده شروع به تخم گذاری می کند و بعد از اتمام تخم گذاری به روی آنها می خوابد تا تخم ها به جوجه تبدیل شوند.فرایند تبدیل شدن تخم نطفه دار قرقاول به جوجه 23 تا 24 روز زمان می برد و بعد از گذشت این مدت نطفه به جوجه های زیبا قرقاول تبدیل می شود .

جوجه کشی تخم نطفه دار قرقاول بلژیکی به روش مصنوعی

امروزه با پیشرفت علم و تولید دستگاه های جوجه کشی تمام اتومات پرورش دهنده ها تمایل بیشتری به جوجه کشی مصنوعی دارند زیرا در این روش مدیریت بیشتر بر روی فرایند داشته و ریسک کمتری در دوره جوجه کشی وجود دارد،همچنین تعداد تخم نطفه داری که در یک دوره جوجه کشی می شود به مراتب بسیار بیشتر است. تخم نطفه دار قرقاول بلژیکی برای جوجه کشی باید بسیار تازه بوده و سلامت کامل برخوردار باشد .

مکان و موارد مورد نیاز برای جوجه کشی تخم قرقاول بلژیکی

برای شروع شما به یک دستگاه جوجه کشی تمام اتومات و تخم نطفه دار قرقاول نیاز دارید مکان مورد نیاز برای جوجه کشی نسبت به ابعاد دستگاه مشخص می شود و بهتر است که این مکان دور از تابش مستقیم نور خورشید و سرما باشد تا دستگاه به درستی عمل کند.دستگاه و اتاقکی که دستگاه در آن قرار میگیرد باید قبل از شروع هر دوره ضدعفونی و تمیز شود زیرا تخم های در دوره جوجه کشی بسیار حساس هستند و هر گونه باکتری می تواند به داخل تخم و جوجه منتقل شود.

کالیبره کردن دستگاه جوجه کشی

بهتر است قبل از گذاشتن تخم های قرقاول در دستگاه ،دستگاه جوجه کشی را کالیبره کنید برای این عمل دستگاه را به روی دمای 37.5 درجه و رطوبت 58 درصد تظیم کنید و اجازه دهید که 24 ساعت دستگاه به صورت خالی کار کند بعد از گذشت یک روز با ی دما سنج و رطوبت سنج دیگر میزان دما و رطوبت دستگاه را بررسی کنید تا مطمعن شوید که دستگاه به درستی کار میکند.

دوران ستر در جوجه کشی تخم نطفه دار قرقاول بلژیکی

حالا که از عملکرد دستگاه مطمعن شدید می توانید تخم نطفه دار قرقاول بلژیکی را داخل دستگاه قرار داده و دوره جوجه کشی را شروع کنید .دستگاه های جوجه کشی عمدتا دارای چرخش خودکار هستند وبرای رسیدن دما و رطوبت به همه جای تخم هر یک ساعت یک مرتبه تخم ها را به صورت گهواره ای می چرخانند. همانگونه که گفته شد کل دوره جوجه کشی تخم نطفه دار قرقاول 23 روز است که بیست روز ابتدای را دوران ستر و سه روز آخر را دوران هچری می نامند ، دما و رطوبت دستگاه در دوران ستر باید طبق موارد بالا تنظیم شود و چرخش دستگاه باید تا زمان اتمام دوره ستریعنی روز بیستم روشن باشد. جهت خرید تخم نطفه دار قرقاول بلژیکی با کارشناسان شرکت آذر جوجه در تماس باشید .

نطفه سنجی تخم نطفه دار قرقاول بلژیکی

بعد از گذشت 8 روز نطفه در تخم شروع به رشد کرده و به اصطلاح رگه بسته می شود این رگه های خونی با انداختن نور بر زیر تخم ها قابل رویت هستند ،در روز 8 جوجه کشی بهتر است با استفاده از چراغ کندلینگ یا یک چراغ قوه در شب تخم ها را نوربینی کنید و تخم های بدون نطفه را از دستگاه خارج کنید تا راندمان جوجه کشی را پایین نیاورد.

دوران هچر در جوجه کشی تخم قرقاول بلژیکی

بعد از اتمام دوران ستر یعنی روز بیستم نطفه دیگر تبدیل به جوجه شده و جوجه باید در جای خود ثابت شده تا اماده بیرون آمدن از تخم شود برای این منظور باید چرخش تخم ها متوقف ،دمای دستگاه به 37 درجه کاهش و رطوبت تا 68 درجه افزایش یابد. بیرون آمدن جوجه ها بین یک تاسه روز زمان می برد ،زمانی که جوجه ها از تخم قرقاول بیرون می آیند بهتر است تا 24 ساعت در دستگاه باقی بمانند تا زرده تخم جذب بدن جوجه شود ،میزان نیاز غذای پرنده در آن 24 ساعت با جذب زرده تامین می شود و جوجه تنها نیاز به آب دارد.بعد از گذشت یک روز شما می توانید جوجه های قرقاول را به محل نگهداری انتقال داده و برای تغذیه از دان استارت جوجه یک روزه استفاده کنید. در دوران هچر لازم به ذکر است که بایستی مقداری رطوبت داخل دستگاه جوجه کشی بالا ببرید و همزمان رطوبت محیط بیرون دستگاه جوجه کشی نیز بالا ببرید تا جوجه هم داخل دستگاه جوجه کشی بتواند نفس راحت تری بکشد و بعد از بیرون آوردن از داخل دستگاه جوجه کشی بتواند در بیرون نیز تنفس کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *