مقالات

زمان و تعداد و سن تخمگذاری قرقاول ها

تخم گذاری قرقاول ها

زمان و تعداد و سن تخمگذاری قرقاول ها را میتوان با آموزش کافی و یادگیری کنترل کرد و بهترین تخم گیری از قرقاول ها را تجربه کرد. یکی از پرندگان زیبا بر روی زمین هستند که با توجه به ویژگی های خاصشان از دیرباز مورد توجه انسان ها قرار گرفته شده اند و به صورت خانگی و صنعتی در تعداد ها و نژاد های مختلف به منظورهای متفاوت پرورش داده می شوند .همانگونه که می دانید قرقاول ها دارای نژاد های بسیار متفاوتی هستند و هر یک از نژاد ها دارای ویژگی های خاص به خود است، اما سبک زندگی در این پرنده زیبا در همه گونه ها تقریبا یکی بوده و تفاوت زیادی با هم ندارد.
پرورش قرقاول بسته به نژاد این پرنده می تواند با اهداف مختلفی باشد، به طور مثال قرقاول های آمریکایی ، هلندی و پاکستانی عمدتا برای پرورش گوشت و فروش تخم نطفه دار قرقاول پرورش داده می شوند و یا قرقاول های بلژیکی ،ریورز و یا لیدی به دلیل زیبایی ظاهریشان جهت تولید پرنگان زینتی نگهداری می شوند، که باید با توجه به هدف مورد نظر اقدامات لازم را انجام داد. زمانی که ما پرورش قرقاول را شروع می کنیم باید نسبت به زندگی و روش نگهداری این پرندگان زیبا آگاهی زیادی داشته باشیم تا بتوانیم یک پرورش موفق را رقم بزنیم ،در این مقاله یکی از مهمترین مباحث پرورش قرقاول( یعنی زمان و تعداد و سن تخمگذاری قرقاول ها )را مورد بررسی قرار داده و شما را با تمام جوانب آن آشنا خواهیم کرد،پس تا پایان ین مقاله با ما همراه باشید.

زمان تخم گذاری قرقاول ها

زمان تخم گذاری قرقاول ها به صورت طبیعی با گرم شدن هوا شروع می شود و عمدتا از اواخر زمستان تا اواسط تابستان ادامه خواهد داشت که البته همانگونه که اشاره شد این تخم گذاری به صورت طبیعی است و امروزه پرورش دهندگان برای بهربری بیشتر از قرقاول ها با پرورش مصنوعی زمان تخم گذاری در این پرنده را افزایش داده و با ایجاد تحریک نوری و دما در سالن های پرورش باعث می شوند که پرنده در عمده فواصل در سال تخم گذاری داشته باشد که البته این کار ضررهای برای پرنده دارد که یکی از مهمترین و قابل توجه ترین مضرات این نوع پرورش را می توان کم شدن عمر در قرقاول دانست.

میزان تخم گذاری در قرقاول ها

تعداد تخمگذاری در قرقاول ها بسته به نژاد آنها متفاوت است ،در نژاد های تخم گذار مانند قرقاول پاکستانی و هلندی میزان تخم گذاری در هر فصل یعنی بین 5 تا 6 ماه به صورت طبیعی بین 80 تا 120 عدد است زیرا این نژاد سریعتر به بلوغ رسیده و مدت تخم گذاری در آن زیاد است.در نژاد های زینتی قرقاول مانند بلژیکی ،سیلور ،آمهرت و ریورز به علت تخم گذاری دیرترشان میزان تخم گذاری در هر فصل کمتر بوده و بین 30 تا 50 عدد است .

سن تخم گذاری در قرقاول

سن نیز مانند مقدار تخم گذاری در نژادهای مختلف قرقاول متفاوت است ،در واقع بلوغ در نژادهای تخم گذار زودتر اتفاق می افتد ،قرقاول های آمریکایی و پاکستانی از 8 ماهگی به بلوغ رسیده و شروع به تخم گذاری می کنند اما نژاد های زینتی تخم گذاریشان از 11 تا 12 ماهگی شروع می شود. توجه داشته باشید که اگر تعداد نر و ماده قرقاول ها به نسبت صحیح باشد و هردو به بلوغ جنسی رسیده باشند در سال اول حدود 70 درصد تخم ها نطفه دار بوده و هر ساله این میزان از نطفه دار بودن افزایش پیدا می کند.

عوامل تاثیر گذار در تخم گذاری قرقاول ها

عمدتا تخم گذاری در قرقاول برای تولید جوجه انجام می شود زیرا تخم این پرنده دارای ارزش مادی بالا بوده و برای مصرف خوراکی به صرفه نیست وهمه افراد جامعه بودجه خرید تخم این پرنده را ندارند پس در نتیجه تولید جوجه از تخم این پرنده بهتر است به همین دلیل تمامی پرورش دهندگان در پی راهی برای افزایش میزان تخم گذاری در قرقاول هایشان هستند ،در واقع این کارسختی نیست و شما با رعایت چند نکته کلید می توانید میزان تخم گذاری در این پرندگان زیبا را افزایش دهید که در ادامه شما را با این نکات بیشتر آشنا می کنیم .

تخم قرقاول

تخم قرقاول

تاثیر تغذیه در تخم گذاری قرقاول

زمان و تعداد و سن تخمگذاری قرقاول ها باید توسط تغذیه صحیح مولد کنترل شود تغذیه یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تخم گذاری پرنده است ،همانگونه که می دانید امروزه پرورش دهندگان از جیره های غذای برای پرندگان خود استفاده می کنند که این جیره ها زیر نظر دامپزشکان و کارشناسان خبره با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ،نژاد پرنده ،سن پرنده ،نوع پرورش ،هدف پرورش و دیگر عوامل تاثیرگذار نوشته و اجرا می شود .شما نیز می توانید در فصل تخم گذاری برای تخم گذاری بیشتر قرقاول خود از جیره تخم گذار استفاده کنید تا پرنده با استفاده از آن تمام نیاز های بدنش تامین شده و تخم گذاری بیشتری را در دوره داشته باشد.
یکی دیگر از موارد قابل توجه در تغذیه قرقاول ها را می توان تغذیه صحیح در زمان رشد قرقاول دانست ، پرنده مانند یک نهال درخت است که اگر در زمان نوپا بودن به آن رسیدگی شود در زمان بلوغ و باردهی می توان برداشت بیشتری از آن داشت ،در نتیجه بهتر است که توجه بیشتری به تغذیه قرقاول ها از بدو تولد تا زمان بلوغ آنها داشته باشید به خصوص قرقاول های نیمیچه یا همان 4 تا 5 ماهه تا در زمان تخم گذاری بدن پرنده توان تخم گذاری و باروری بیشتری داشته باشد.

جمع آوری تخم ها از زیر قرقاول ها

در زمان تخم گذاری بهتر است هر روزه تخم های گذاشته شده توسط قرقاول ها را از سالن پرورش جمع آوری کنید ،زیرا زمانی که تعداد تخم ها در زیر قرقاول ها زیاد شود تخم گذاری متوقف شده و پرنده کرچ شده و به روی تخم ها می خوابد در واقع به صورت غریزی پرنده شروع به جوجه کشی طبیعی می کند.
شما می توانید در این شرایط تخم های قرقاول را جمع آوری کرده و با استفاده از دستگاه های جوجه کشی به صورت صنعتی آنها را تبدیل به جوجه کنید .

تاثیر استرس در تخم گذاری قرقاول

به صورت کلی استرس در تمام پرندگان یکی از عوامل تاثیر گذار است که نه تنها باعث ایجاد بیماری می شود بلکه در تمامی رفتار ها از جمله تخم گذاری نیز تاثیرداشته و در صورت ادامه دار بودن باعث مرگ پرنده می شود، قرقاول ها نیز از این موضوع مستثناء نبوده و بروز استرس در زمان تخم گذاری در آنها باعث ایجاد شک و تنش شده و تخم گذاری را متوقف می کند به همین دلیل بهتر است در زمان تخم گذاری قرقاول ها در محیطی ارام بدون هر گونه تنش و صدا ، افراد ناشناس و البته حیوانات شکارچی باشند.
یکی دیگر از موارد تاثیرگذار که باعث وجود استرس در قرقاول ها می شود اضافه کردن پرندگان جدید به گله در حال تخم گذاری است.در شرایطی که گله در حال تخم گذاری است وجود پرندگان جدید باعث ایجاد تنش شده و حس رقابت را در قرقاول ها تشدید می کند به همین دلیل بهتر است تا حد امکان از اضافه کردن قرقاول های جدید پرهیز کنید و در صورتی که مجبور به این کار شدید مقدار قرقاول تازه وارد را بیشتر از گله موجود در نظر بگیرید.
از دیگر موارد استرس زا در قرقاول ها می توان به صدا های ناگهانی مانند رعد برق ،تغییرات ناگهانی دما و رطوبت در سالن ،ایجاد نور در زمان استراحت پرنده ،وجود افراد غریبه و ناشناس و وجود حیوانات دیگر در محیط پرورش اشاره نمود. همچنین باید در زمان تخم گذاری از اعمالی چون تغییر جیره غذایی ،نوک چینی و تجویز واکسن اجتناب نمود.

تاثیر مکمل غذایی در تخم گذاری قرقاول

مکمل های غذای در دوران تخم گذاری پرنده می توانند تاثیر زیادی به کیفیت و تعداد تخم در فصل تخم گذاری داشته باشند از مهمترین مکمل های غذایی می توان به کلسیم اشاره نمود که بهتر از در فصل تخم گذاری میزان این ماده را در جیره غذایی افزایش داد، از مهمترین منابع غذایی کلسیم می توان به پودر سنگ کربنات کلسیم است که با ریختن این ماده در بستر قرقاول و استفاده پرنده آن ،پرنده می تواند نیاز خود را از این مواد برطرف کند.

نحوه تخم گذاری قرقاول ها و زمان

نحوه تخم گذاری قرقاول ها و زمان

بستر و محیط پرورش در تخم گذاری

بستر و محیط پرورش قرقاول ها می تواند در تخم گذاری قرقاول ها تاثیر بالای داشته باشد زمان و تعداد و سن تخمگذاری قرقاول ها بستگی به نحوه نگه داری و سالن نگه داری مولد های قرقاول ها دارد از موارد قابل توجه در مورد بستر قرقاول می توان به موارد زیر اشاره نمود:
تمیز نگهداشتن بستر با استفاده از ماسه های بادی .
در دسترس بودن آبخوری و دان خوری های تمیز که همیشه پر هستند .
استفاده از قفس های با سایز های استاندارد که نسبت به نژاد قرقاول و جثه آنها بررسی می شود(سایز 1 در 2 متر مربع با ارتفاعی حداقل یک متر برای هر قرقاول ).
استفاده از نور کافی در صورت پرورش های سالنی (روشنایی از 6 صبح تا 6 عصر).
استفاده از وسایل سرمایشی ،گرمایشی و تهویه در سالن های پرورش برای ایجاد محیطی آرام و بدون تنش دمایی .
ایجاد گروهک ها به نسبت های یک نر به چهار ماده در فضاهای جدا گانه برای جلوگیری از تنش در بین پرندگان .

کانیبالیسم یا تخم خوری در قرقاول

یکی از معضلات در زمان تخم گذاری قرقاول را می توان تخم خوری یا کانیبالیسم دانست که روند تخم گذاری را به کلی مختل کرده و پرندگان را دچار بیماری و مرگ و میر می کند ، در صورت بروز چنین مشکلی باید سریعا پرندگان زخمی که دچار این عارضه شده اند را از گله جدا کنید تا به پرندگان دیگر سرایط نکند.
جمع بندی
در این مقاله شما را با عمده موارد تاثیر گذار در تخم گذاری قرقاول ها آشنا کردیم تا شما عزیزان بتوانید با در نظر گرفتن آنها پرورش و راندمان بهتری از پرورش این پرنده زیبا داشته باشید، امید به آن است که مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد جهت مشاهده انواع تخم نطفه دار به بخش محصولات وبسایت مراجعه کنید . یکی از بهترین و مورد اعتماد ترین شرکت های تولید کننده تخم بارور قرقاول را از شرکت آذر جوجه بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *