مقالات

مدیریت مرغداری در فصل گرما-جلوگیری از تنش در طیور و پرندگان مرغداری

مدیریت مرغداری و از بین بردن تنش و پیشگیری از ان

برای این که مرغداری خود را در فصل گرما چگونه مدیریت کنیم باید اطلاعات کافی در مورد نحوه تجهیز سالن به ادوات و تجهیزات لازمه را یاد بگیریم و بعدا اقدام به این کار کنیم با رسیدن فصل گرما و تنش های گرمایی عمده مرغداران نگران استرسی هستند که از وجود گرما ایجاد شده و می تواند ماکیان و پرندگان آنها را در پرورشگاه تحت تاثیر قرار داده و در نهایت باعث تلف شدن آنها شود. با وجود اینکه گرما می تواند باعث آسیب ها و ضرر های بسیار سنگین و جبران ناپذیری در فصل تابستان شود باید راه کارهای جهت جلوگیری از بروز این تنش ها داشته باشیم و از ایجاد استرس های سنگین جلوگیری کنیم. در این مقاله آذرجوجه برای شما عزیزان راه کار های را معرفی می کند که با به کار گیری آنها که برخی در ابتدای احداث پرورشگاه و برخی دیگر در طول پرورش است بتوانید از بروز تنش ها و ضرر های سنگین به خوبی جلوگیری کنید، پس پیشنهاد ما این است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. امروزه پرورش طاووس و جوجه کشی از تخم طاووس از سودمندی بهتری نسبت به دیگر پرندگان برخوردار است.

راه های مدیریت گرما در فصول گرم سال هنگام پرورش :

  • مدیریت و طراحی سالن پرورش در زمان ساخت
  • مدیریت تغذیه طیور در فصل گرما
  •  نوع جیره غذایی در تغذیه در تابستان
  • مدیریت بستر پرنده در فصل گرما
  • مدیرت آب در فصول گرم
  • مدیریت سیستم های سرمایشی و تهویه در فصل تابستان
  •  روش های کلی مقابله با تنش در طیور درفصول گرم سال

مدیریت و طراحی سالن پرورش در زمان ساخت

مهندسی و طراحی سالن مرغداری در حفظ دما و رطوبت سالن می تواند تاثیری زیادی داشته باشد اگر در زمان طراحی و ساخت به مواردی چون ؛ جهت ساخت سالن ،ارتفاع سالن ،رنگ دیواره ها ،میزان شیب در سقف ،تهویه و نوع مصالح ساخت توجه شود ، می توان یک سالن استاندارد احداث نمود به طور مثال در مناطقی که دما محیط بسیار بالا است مانند جنوب کشور بهتر است سالن های مرغداری را در جهت طولی شرقی به غربی و عرض سالن را در جهت شمالی به جنوبی تایین کرد ، با این کار میزان وزش باد های خنک در جهت درست سالن پرورش تقویت شده و پرندگان از نور شدید در امان خواهند ماند ،همچنین می توان با یک عایق بندی درست و مورد تایید به خوبی دمای سالن را حفظ کرده و از نفوذ گرمای شدید از سقف پرورشگاه جلوگیری کرد ( توجه داشته باشید که سقف مهمترین عامل انتقال گرما به سالن محسوب می شود ). تمامی موارد ذکر شده در بالا هنگام ساخت می توانند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها و مدیریت درست در موارد مختلف از جمله فصول گرم در پرورش داشته باشند .

2.مدیریت تغذیه طیور در فصل گرما

همانگونه که می دانید نوع تغذیه و جیره غذایی در پرندگان نسبت به سن ،نوع پرورش ،هدف پرورش و البته فصل متغیر است و اگر شما مدیریت مناسبی بر روی تغذیه نسبت به شرایط ذکر شده داشته باشید می توانید از ایجاد تنش در دماهای مختلف جلوگیری کنید. یکی دیگر از تاثیرگذار ترین موارد در تغذیه پرندگان می تواند زمان تغذیه باشد ،در فواصل گرم سال بهتر است تغذیه پرندگان در ابتدای صبح و انتهای روز صورت گیرد زیرا در این زمان ها دمای بدن پرنده پایین تر از ساعات دیگر بوده و نه تنها میزان مصرف کاهش پیدا می کند بلکه از مرگ و میر پرنده نیز جلوگیری می شود.

نوع جیره غذایی در تغذیه

همانگونه که گفته شد جیره غذایی نسبت به موارد زیادی تایین می شود که یکی از انها را می توان دما محیط و گرما دانست ،در فصول گرم استفاده بیش از حد از پروتئین در جیره باعث افزایش دما در بدن پرنده می شود و به همین دلیل در تابستان باید میزان این نوع ماده در جیره کمتر از دیگر مواقع باشد.
یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در جیره غذایی را می توان چربی های ضروری دانست ،با توجه به تاثیر استفاده چربی در افزایش میزان سوخت و ساز بدن طیور باید بدانیم در فصول گرم میزان این مواد باید در جیره غذایی افزایش پیدا کند تا نه تنها میزان سوخت ساز بالا برود بلکه مقاومت پرنده نیز در مقابل دمای بالا افزایش پیدا کرده و جذب مواد در بدن پرنده بیشتر شود،لازم به ذکر است استفاده از چربی بیشتر در جیره غذای بر روی وزن تخم نیز تاثیر گذار است پس اگر هدف پرورش شما تولید تخم نطفه دار است به این نکته توجه داشته باشید .
یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در کاهش دما در هنگام تغذیه استفاده از غذای مرطوب است،استفاده از جیره مرطوب در فصول گرم نه تنها از ایجاد تنش در پرنده جلوگیری می کند بلکه باعث هضم و جذب بهتر غذا در طیور می شود.

مدیریت بستر پرنده در فصل گرما

زمانی که دمای محیط بالا میرود دمای بستر نیز افزایش یافته و این افزایش دما در پرنده سبب ایجاد تنش خواهد شد ،برای جلوگیری از این اتفاق می توان از بستر های مرطوب استفاده نمود این بسترها می توانند دمای بدن پرنده را تا حدودی کاهش دهند و از ایجاد تنش در آنها جلوگیری کنند ،لازم به ذکر است که اگر به بستر های مرطوب رسیدگی نشود بستر ها به کف سالن چسبیده و از ماندگی آنها گاز های آمونیاک تولید می شود که خود باعث ایجاد تنش خواهد شد، پس با رعایت بهداشت و استفاده از کربن های فعال و پروبیوتیک ها در جیره غذای پرنده از وقوع چنین امری جلوگیری کنید.

مدیریت مرغداری و جلوگیری از تنش گرمایی در سالن

مدیریت مرغداری و جلوگیری از تنش گرمایی در سالن

مدیرت آب در فصول گرم

با گرم شدن هوا و محیط سالن میزان استفاده از آب در طیور بالا می رود به همین دلیل بهتر است که با یک مدیریت صحیح در سیستم آب از ایجاد تنش در پرندگان جلوگیری کنید ، برای این منظور بهتر است ؛
تانکر های آب را عایق بندی کرده و دور از تابش نور خورشید در مکانی سایه نگهداری کنید.
از آب تازه و خنک برای مصرف استفاده کنید ، برای خنک نگهداشتن آب می توان در طول روز به مخزن ها یخ اضافه کرد.
برای جلوگیری از فاسد شدن آب تانکر و مخزن هر ازگاهی لوله های انتقال آب را با آب اکسیژنه شستوشو داده و سپس آب را به آبخوری ها انتقال دهید.
از آب خوری های مناسب با تعداد بالا در مرغداری استفاده کنید تا تمام پرندگان دسترسی بهترو آسانی به آب داشته باشند.

مدیریت سیستم های سرمایشی و تهویه در فصل تابستان

زمانی که سالن پرورشگاه در دست احداث است تعبیه سیستم تهویه مناسب در سالن پرورش می تواند در تمام فصول از جمله تابستان بر روی تنظیم دما و رطوبت سالن تاثیر بسزای داشته باشد. همچنین می توان با استفاده از سیستم های سرمایشی و خنک کنندها مانند مه پاش ها و پد های خنک کننده مخصوص در کاهش میزان دمای در سالن استفاده نمود ، توجه داشته باشید که درزمان استفاده از این سیستم ها همواره باید رطوبت سالن را کنترل کرده و با استفاده از فن های بزرگ از افزایش آن جلوگیری کنید زیرا رطوبت بالا باعث ایجاد باکتری های زیادی در سالن پرورش شده و این مورد به خودی خود باعث بروز تنش و بیماری در پرندگان می شود.

روش های کلی مقابله با تنش در طیور

به طور کلی اگر بخواهیم از تنش های گرمای در طیور و پرندگان در زمان پرورش درفصول گرم سال جلوگیری کنیم باید علاوه بر موارد ذکر شده به چند نکته کلی توجه داشته باشیم

  • جلوگیری از قرار گرفتن پرندگان در معرض نور خورشید در اوج گرما (زیرا این کار باعث تبخیر آب بدن پرنده می شود ) بهتر است در این مورد از سایه بان ها استفاده شود.
  • استفاده از سیستم های مه پاش و اسپرینکلر و فن جهت ایجاد تعادل دما در سالن و جلوگیری از تنش گرمای در پرندگان.
  • استفاده از آب خنک و تازه به مقدار کافی برای آشامیدن پرنده جهت جلوگیری نمودن از کم آب شدن بدن و ایجاد تنش در ماکیان.
  • استفاده از تغذیه مناسب و استفاده از جیره مخصوص فصل گرما در ساعات خنک روز برای پرنده.
  • ایجاد فضای کافی برای نگهداری وگردش پرندگان و جلوگیری از همهمه و ایجاد تنش در طیور. (در دسترس نبودن فضای کافی در طیور باعث تنگ شدن محیط و در نتیجه خفگی مرغ ها می شود).
  • سرکشی روزانه و بررسی شرایط فیزیکی پرندگان که بتوان با رویت علائمی چون ،پژمردگی و ژولیدگی ،افتادگی پرها،غیر عادی بودن تنفس، به سرعت مقابله نموده و از ایجاد موارد حاد تر جلوگیری نمود.

سخن آخر درباره این مقاله

با توجه به نکات ذکر شده در این مقاله دانستیم که چه مواردی می تواند در حفظ دمای مطلوب سالن تاثیر داشته باشد که برخی این اقدامات در ابتدای احداث پرورشگاه و برخی دیگر در طول پرورش باید به آنها توجه نمود ،اما هر یک از آنها در جای خود دارای اهمیت بالای بوده و تاثیر زیادی در ایجاد شرایط بهینه ،کاهش هزینه در طول پرورش و البته جلوگیری از افزایش دما و ایجاد تنش و در نتیجه تلف شدن گله می شود.به یاد داشته باشید که افزایش دما در محیط پرورشگاه و دمای متابولیکی بدن پرنده حتی در یک شبانه روزمی تواند خسارات بسیار سنگینی به پرورش دهنده وارد کند پس حتی برای چند ساعت هم اجازه ندهید که پرندگان شما در محیطی غیر استاندارد باشند زیرا خسارات وارده از این مورد پر هزینه و در برخی موارد غیر قابل جبران است. جهت استعلام قیمت خرید تخم نطفه دار و خرید تخم نطفه دار اردک و تخم نطفه دار طاووس با کارشناسان شرکت آذر جوجه در تماس باشید .پرورش و جوجه کشی از تخم کاکادو یکی از بهترین روش های کسب درآمد می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *