مقالات

 مرغ اصلاح نژاد شده چه ویژگی های دارد؟

 مرغ اصلاح نژاد شده چه ویژگی های دارد؟

مرغ اصلاح شده چه ویژگی های دارد؟

در جواب سوال مرغ اصلاح نژاد شده چه ویژگی های دارد باید بگوئیم : ایجاد تغیرات ژنتیکی که باعث بهبود ویژگیهای مثبت یک پرنده در زمان رشد می شود را اصلاح ژنتیکی میگویند می شود ، مهندسی ژنتیکی نوعی اصلاح ژنتیکی است، اما همه ی گونه های جانوری که اصلاح نژاد شده اند، تحت مهندسی ژنتیک قرار نگرفته اند.مرغ ها و نژاد های مختلف آنها که در معرض اصلاح ژنتیکی قرار گرفته اند دارای ویژگی های متفاوت تری از پرندگان معمولی هستند این اصلاح ژتیکی می تواند بر روی وزن گیری ،رشد ،میزن تخم گذاری و تخم نطفه دار پرنده تاثیر زیادی بگذارد ، در کل جوجه ها حیوانی هستند که در حالی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند، اما برای اهداف غذایی مهندسی ژنتیکی نمی شوند. مرغی که اصلاح ژنتیکی شده است اغلب برای تولید تخم مرغ یا تولید گوشت بیشتر پرورش داده می شود.
به طور کلی دو اصلاح نژاد مرغ وجود دارد. جوجه هایی که برای تولید تعداد زیادی تخم مرغ اصلاح شده اند و جوجه هایی که برای رشد بسیار سریع تغییر یافته اند. هر دو نوع جوجه تغییرات ژنتیکی را تجربه کرده اند ، به طور مثال مرغ های گوشتی اصلاح نژاد شده در ۴۲ روز میتوانند خود را به وزن ۲ کیلو گرم برسانند. همین امر میتواند تحولات عظیمی در زمینه ی پرورش مرغ گوشتی ایجاد کند.

 ویژگی های مرغ اصلاح نژاد شده چیست؟

این مرغ ها ویژگی های منحصر به فرد بسیاری دارند. هر یک از این ویژگی ها میتواند افراد را ترغیب به پرورش این پرنده کنند. رشد سریع در وزن گیری، تولید تخم مرغ بسیار زیاد نسبت به سایر نژادها، رشد در شرایط آب و هوایی مختلف و مقاوم در برابر بیماری ها ۴ ویژگی بارز مرغ های اصلاح نژاد شده به شمار میرود. این مرغ ها میتوانند در بازه زمانی کوتاهی به بالاترین وزن برسند. به طور مثال در ۴۲ روز به وزن ۲ کیلوگرم دست پیدا کنند. این نورد برای تخم گذاری نیز صدق میکند. مرغ هایی که نژاد آن ها اصلاح میشود، تخم گذاری بالاتری را نسبت به سایر نژاد ها تجربه خواهند کرد.
شما از این نوع نژاد میتوانید به راحتی در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کنید. این نژاد از مرغ به راحتی میتوانید در شرایط آب و هوایی گرمسیر و سردسیر به رشد خود ادامه دهد. مهم ترین ویژگی مرغ اصلاح نژاد شده مقاومت آن در برابر اکثر بیماری بیماری است. شما میتوانید با انتخاب این مرغ با خیالی راحت کسب و کار خود را شروع نمایید.
_ بازدهی بهینه:
بازدهی بهینه یکی از بارز ترین مزایای مرغ اصلاح نژاد شده است.این مرغ ها در مقایسه با مرغ های معمولی، تخم مرغ و گوشت بیشتری را به پرورش دهنده میدهند و باعث سوددهی چندین برابری خواهند شد. مثلا یک مرغ اصلاح نژاد شده در سال میتواند تا ۳۰۰ تخم مرغ بگذارد درحالی که این عدد در مرغ های معمولی ۱۵۰ تا ۲۰۰ تخم مرغ در سال خواهد بود. این اختلاف میتواند سوددهی را در پرورش این پرنده نسبت به مرغ های معمولی چندین برابر کند. افزایش تولید تخم مرغ و گوشت به معنای سودآوری بیشتری برای شما خواهد بود. مرغ های اصلاح نژاد شده با تولید تخم مرغ و گوشت مرغ بیشتر، به شما کمک میکنند تا به طور قابل توجهی درآمد خود را افزایش دهید.
_ مقاومت در برابر بیماری های مزمن:
مرغ های اصلاح نژاد شده به دلیل سیستم ایمنی قوی، در برابر بیماری های رایج مرغ ها مانند نیوکاسل، مارک و گامبورو مقاومت بیشتری نسبت به مرغ های معمولی از خود نشان میدهند. این امر هزینه های مراقبت و تلفات را به طور قابل توجهی کاهش میدهد. با استفاده از همین یک مزیت ساده میتوان سوددهی را در پرورش مرغ به بالاترین میزان خود رساند.

_ سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی:
برخی از نژاد های مرغ های اصلاح نژاد شده به گونهای پرورش داده شده اند که با شرایط مختلف آب و هوایی سازگاری شوند. این امر، امکان پرورش این مرغ ها را در مناطق مختلف جغرافیایی فراهم میکند. فرقی نمیکند که در چه شرایط آب و هوایی زندگی میکنید و این کسب و کار را آغاز کنید، با توجه به این مزیت به راحتی میتوانید پرورش مرغ اصلاح نژاد شده را انجام دهید.

_ تولید محصولات با کیفیت:
مرغ های اصلاح نژاد شده به دلیل تغذیه ی اصولی و مدیریت صحیح، تخم مرغ و گوشت با کیفیت تری را نسبت به مرغ های معمولی تولید میکنند. تخم مرغ های مرغ اصلاح نژاد شده از نظر مواد مغذی غنی تر هستند و گوشت آن ها طعم و بافت لذیذتری دارد. محصولات با کیفیت، متقاضیان شما برای فروش محصولات را به بالاترین میزان خود خواهد رساند.

مزایای پرورش مرغ اصلاح نژاد شده چیست ؟

هر یک از ویژگی های مرغ های اصلاح نژاد شده که به آن اشاره کردیم، مزیت های فراوانی را به همراه دارد.افزایش بهره وری و کاهش زمان پرورش از مهم ترین مزایای پرورش مرغ اصلاح نژاد شده می باشد که می توانید آن را به کسب و کار خود هدیه دهید. با به کارگیری این مرغ های اصلاح نژاد شده به راحتی میتوانید در کوتاه ترین زمان ممکن بالاترین بهره وری را تجربه نمایید. سرعت در کسب و کار و رسیدن به محصول نهایی در بازه ی زمانی کم تر باعث میشود تا شما هزینه های کم تری را صرف تولید محصول و مراقبت مراقبت مرغ ها نمایید. صرفه جویی در هزینه های جاری نیز جزو ویژگی های بارز مرغ های اصلاح نژاد شده به شمار میرود. در کنار صرفه جویی و کاهش هزینه های پرورش، افزایش سوددهی را تجربه خواهید کرد. همچنین توجه کنید که مقاومت بیشتر در برابر بیماری های گوناگون میتواند باعث کاهش هزینه های درمانی و پیشگیری از بیماری و در کنار آن افزایش بهره وری شود.

معایب پرورش مرغ اصلاح نژاد شده چیست؟

در کنار تمامی مزایای این مرع های اصلاح نژاد شده، معایبی نیز وجود دارد. ممکن است مرغ های اصلاح نژاد شده نسبت به مرغ های اصیل تغییراتی داشته باشند که بر روی کیفیت محصولات تاثیرگذار باشد. مثلا مرع های اصیل نسبت به این نوع مرغ ها از کیفیت گوشت بالاتر و طعم بی نظیرترین برخوردار خواهند بود. البته توجه داشته باشید که در بسیاری از مواقع ممکن است چنین چیزی را ندهد و مرغی که در نژاد آن تغییرات انجام شده کیفیت به مراتب بالاتری نسبت به مرغ های اصیل داشته باشد.

خوراک و دان مصرفی مرغ های اصلاح نژاد شده کدامند ؟

غذای مصرفی این مرغ های اصلاح نژاد شده باید تمامی نیاز های این نژاد را فراهم کند و حاوی مقدار مناسبی از مواد مغذی باشد. هر چه غذای مصرف این مرغ به استانداردهای روز دنیا نزدیک تر باشد، رشد و تکامل بهتری را تجربه خواهد کرد.
استارتر یکی از بهترن گزینه ها برای در نظر گرفتن غذای لین نژاد از مرغ است. استارتر شامل پروتئین، چربی، کربن هیدرات، ویتامین ویتامین ومواد معدنی است. توجه داشته باشید با توجه به سن این نوع مرغ ها نوع غذا و میزان آن نیز تغییر خواهد کرد. توصیه ی مهم ما به شما این است که از مراکز معتبر غذای مورد نظر را تهیه کنید.
جو، ذرت، گندم، سویا، گوشت و استخوان مرغ، ماهی های کوچک و پودر ماهی، ویتامین های E,D,A,K و همچنین مواد معدنی مانند کاسیم، سدیم، فسفر، غلات، سبزیجات و میوه ها و منابع آنتی اکسیدان از جمله مواردی است که شما باید در جیره ی غذایی مرغ های اصلاح نژاد شده استفاده نمایید.

شرایط پرورش مرغ های اصلاح نژاد شده چیست ؟

برای پرورش مرغ های اصلاح نژاد شده باید شرایط مختلفی را در نظر بگیرید. از جمله ی این شرایط میتوان به محیط زندگی یا پرورش، تغذیه، بهداشت، فضای مناسب و بسیاری از گزینه های دیگر اشاره کرد.
بهترین و مناسب ترین گزینه برای مرع های اصلاح نژاد شده استفاده از قفس است. قفس مرغ نمیتواند شرایطی را فراهم کند که شما بتوانید راندمان کاری خود را بالا ببرید و شرایطی را فراهم آورید که این مرغ ها بتوانند به بهترین شکل محصولات مورد نظر را تولید کنند. تصور کنید با استفاده از قفس میتوانید باعث افزایش راندمان کاری و سودآوری شوید.

از آنجایی که مرغ های اصلاح نژاد شده سودآوری چندین برابری نسبت به سایر نژادها دارد، استفاده از قفس میتواند سودآوری چشمگیری را به کسب و کار شما هدیه دهد. شما با استفاده از قفس میتوانید محیط پرورش مناسب، بهداشت، عدم شیوع بیماری ها، مدیریت آسان تر، آمارگیری دقیق و بسیاری از مزایای دیگر را به کسب و کار خود هدیه دهید. پرورش مرغ اصلاح نژاد شده در قفس بهترین گزینه برای شما جهت رسیدن به سودآوری بالا خواهد بود.

نژاد های مختلف مرغ اصلاح شده

در کشور ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر اصلاح نژاد مرغ انجام می شود. از بهترین و معروف ترین مرغ اصلاح نژادشده میتوان به نوع مرغ راس  اشاره کرد ، علاوه بر نژاد راس بسیاری از نژاد های دیگر مانند گلپایگانی نیز وجود دارد. مرغ اصلاح نژاد شده گلپایگانی عملکرد خوبی در تخم گذاری و وزن گیری دارد. البته توجه داشته باشید که هدف از اصلاح چیست، زیرا گاهی هدف تولید تخم مرغ بیشتر است و گاهی هدف وزن گیری و تولید گوشت میباشد. در برخی موارد تخم گذاری و وزن گیری در کنار هم هدف اصلاح نژاده مرغ است. حال به برخی از انواع مرغ اصلاح نژاد شده گلپایگانی اشاره میکنیم:

_ نیمچه مرغ گلپایگانی اصلاح شده ی چهارماهه:

منظور از نیمچه مرغ اصلاح نژاد شده گلپایگانی، مرغی است که واکسیناسیون آن به طور کامل انجام شده ولی هنوز نیاز به تغییراتی برای نوردهی دارد. از آنجا که مرغ محلی گلپایگانی از سن شش ماهگی شروع به تخم گذاری میکند، بنابراین پرورش دهنده ی مرغ تخم گذار اصلاح نژاد شده، نیمچه مرغ را قبل از سن تخم گذاری تهیه میکند تا مرغ پس از حمل و نقل با شرایط آب و هوای جدید و نوع دان مصرفی هماهنگ شده و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی شروع به تخم گذاری نماید.
بهترین سن برای خرید این نوع مرغ چهار ماهگی است. در این سن نیمچه مرغ ها اکثر واکسیناسیون خود را دریافت کرده اند و دیگر نیازی به تزریق واکسن خاصی نخواهد داشت. پرورش دهنده موظف است پس از خرید نیمچه مرغ گلپایگانی اصلاح نژاد شده، آن را با شرایط محیطی سازگار کرده و بهترین شرایط را برای آن ها فراهم کند تا مرغ به سن بلوغ رسیده و شروع به تخم گذاری کند.

_ مرغ بومی پنج ماهه گلپایگانی اصلاح نژاد شده:
این نوع مرغ بومی به دلیل راندمان تولید ۷۵ درصدی و نیز مصرف دان ۱۱۰ گرمی در زمان تخم گذاری، دارای جذابیت زیادی بین پرورش دهنده و تولید کننده تخم مرغ محلی می باشد.

_ مرغ تخم گذار بومی اصلاح شده گلپایگانی:
این نژاد از مرغ توسط یکی از موسسات تحقیقات وابسته به سازمان جهاد کشاورزی در استان البرز اصلاح نژاد شده که دارای راندمان تولید ۷۰ درصدی است به طوری که در طول دروه ی پرورش چیزی حدود ۲۵۰ الی ۲۶۰ عدد تخم مرغ میگذارد. همچنین مصرف دان این نوع مرغ نیز ۱۱۰ گرم در روز است که نسبت به سایر نژاد های مرغ محلی بسیار کم تر میباشد.

_ مرغ بومی تخم گذار اصلاح شده:
تخم مرغ اصلاح شده از مهم ترین منابع غذایی درکشور ایران است که به تامین پروتئین خانوارها میپردازد. با توجه به این که مرغ تخم گذار روزانه به صورت مداوم تقریبا دو سال پشت سر هم تخم میگذارد، پرورش دهنده نمیتواند درآمدی روزانه داشته و از نوسانات قیمت مرغ، درآمدی عالی کسب نماید. پرورش این نوع مرغ یکی از کسب و کارهای پرسود در کشور ایران است که با توجه به نیاز مردم ما به مصرف تخم مرغ و نیز صادرات تخم نطفه دار آن به کشور های همسایه، محدودیتی در تولید آن ها وجود ندارد.

نکات کلیدی برای پرورش موفق مرغ های اصلاح نژاد شده کدامند؟

برای پرورش موفق مرغ های اصلاح نژاد شده باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید. از جمله نکات کلیدی برای پرورش موفق مرغ های اصلاح نژاد شده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
_ انتخاب نژاد مناسب:
اولین قدم برای پرورش مرغ های اصلاح نژاد شده، انتخاب نژاد مناسب است. شما باید با توجه به نیاز ها و شرایط کسب و کار، نژادی را انتخاب کنید که بهترین عملکرد را داشته باشد. انتخاب نژاد به طور مستقیم بر سودآوری و درآمد شما تاثیرگذار خواهد بود.
_ مشاوره با متخصصان:
اگر در زمینه ی پرورش مرغ های اصلاح نژاد شده تجربه ای ندارید، قبل از شروع کار، با متخصصان و افراد با تجربه در این زمینه مشورت کنید. این کار میت اند درصد خطای شما در هنگام شروع کار را به پایین ترین میزان خود برساند.

سخن پايانی:

اصلاح ژنتیکی و نژاد این امکان را به پرورش دهنده داده تا هزینه ی کمتر میزان کارایی و سودآوری را افزایش دهد. شما میتوانید به سهولت با خریداری انواع جوجه مرغ اصلاح نژاد شده به کسب سود بیشتری دست یابید.
اگر قصد پرورش مرغ گوشتی یا تخمگذار را دارید، میتوانید نیمچه مرغ گلپایگانی اصلاح شده چهار ماهه
مرغ بومی پنج ماهه گلپایگانی اصلاح شده، مرغ تخم گذار بومی اصلاح شده گلپایگانی و مرغ بومی تخم گذار اصلاح شده را میتوانید در ایران پرورش دهید و برای نتیجه نهایی بهتر از مشاوران متخصص کمک گرفته و همچنین نژاد مناسب انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *