مقالات

نحوه دستی کردن طوطی سانان

نحوه اصولی دستی سازی طوطی ها و اهلی سازی

در این مقاله ارزشمند برای دوستداران طوطی سعی بر این بوده که به زبان عامیانه روش ها و نحوه دستی کردن طوطی سانان را به آموزش دهیم طوطی ها یکی از صدها گونه پرندگانی هستند که به دلیل زیبایی ظاهری ، خوی اجتماعی و گرمشان و همچنین استعداد و هوش بالایشان در بین مردم محبوب بوده اند و به عنوان یک پرنده خانگی جذاب شناخته می شوند. در کل طوطی ها مانند همه پرندگان به ذات وحشی هستند به همین دلیل اگر بخواهیم این پرنده را به عنوان یک پرنده خانگی پرورش دهیم باید بدانیم که چگونه طوطی خود را دستی و رام کنیم. زمانی که جهت خرید طوطی اقدام می کنیم می بینیم که طوطی های دستی و رام شده دارای قیمتی بالاتر از طوطی های وحشی دارند به همین جهت آموختن چگونگی رام کردن طوطی می تواند صرفه اقتصادی بالای داشته باشد ، یکی دیگر از مزیت های رام شدن پرنده به دست پرورش دهنده اصلی یعنی خود شما این است که پرنده با شما خو می گیرد و تمام آموزه ها را باب میل شما انجام میدهد در واقع زمانی که شما یک طوطی رام را خریداری می کنید شاید پرنده در کنار شما آنقدری که در کنار صاحب اصلیش رام بوده است ملایم و اهلی نباشد. جهت مشاهده لیست قیمت تخم نطفه دار طوطی کاکادو با کارشناسان شرکت آذر جوجه در تماس باشید .نحوه دستی کردن طوطی سانان به دو روش تغذیه مناسب و نگاه کردن متعوالی بهترین تاثیر گذاری و عملکرد را داراست.
در این مقاله با در اختیارگذاشتن ترفند ها و نکات کلیدی به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید طوطی خود را به راحتی رام و اهلی کنید، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع طوطی ها رام شدنی

با توجه به اینکه طوطی های در زیر گونه ها و نژاد های بسیار زیادی وجود دارند باید بدانیم که هر یک از این نژاد ها دارای خصوصیات مختلف و مختص به خود هستند که در قابلیت رام و اهلی شدن تاثیر گذار است ،در واقع برخی طوطی ها راحت تر رام شده و برخی از نژاد ها هیچ وقت اهلی نمی شوند .
در این مقاله روی سخن ما با طوطی های رام شدنی و بسیار اجتماعی و خوش خلقی مانند ،طوطی کاسکو ،طوطی کاکادو ،طوطی ملنگو ،طوطی کاکادو ،طوطی عروس هلندی و شاه طوطی است که در بین طوطی سانان از بیشترین میزان هوش و زکاوت برخوردار هستند .

اقدامان قبل از آموزش به طوطی

قبل از شروع به آموزش و رام کردن طوطی باید به چند نکته توجه کرده و برخی موارد را درنظر بگیرد تا آموزش شما با شکست روبه رو نشود قبل از این کار باید بستر و محیط طوطی را تمیز و ساکت نگه دارید .

ایجاد محیطی امن برای طوطی

ایجاد یک فضای آرام و امن یکی از اولین قدم ها برای رام کردن طوطی است ، محیط زندگی طوطی باید به قدری آرام و امن باشد که پرنده در آن محل احساس راحتی کرده و استرسی نداشته باشد.برای ایجاد چنین محیطی بهتر است محلی را انتخاب کنید که در آن سر و صدای زیادی نباشد همچنین عوامل ایجاد کردن استرس مانند وجود افراد ناشناس و حیوانات دیگر می تواند به طوطی شما استرس وارد کند ،محیطی با نور طبیعی و دما و رطوبتی مناسب بدون هر گونه عوامل استرس زا می تواند امن ترین مکان برای طوطی بشمار بیاید.

قرار دادن قفس طوطی در محلی مناسب

از آنجا قفس طوطی مهمترین مکان برای طوطی بشمار می آید باید آن را در محیط و شرایط مناسب قرار دهید .
قبل از هرچیز یک قفس مناسب با سایز و جثه طوطی خود تهیه کنید که بتواند به راحتی در آن حرکت کرده و بال هایش در زمان پریدن آسیب نبیند ، به یاد داشته باشید که طوطی ها پرندگانی پروازی و آزادی هستند و محصور کردن آنها کار اشتباهی است پس هرچقدر که امکان دارد قفس پرنده را بزرگ و دلباز تهیه کنید.
بهتر است قفس پرنده در امن ترین نقطه اتاق قرار بگیرد که کنج و سه گوش دیوار به دلیل وجود دیوار در دو طرف پرنده می تواند نقطه امن و بهترین جا محسوب شود.
هرگز قفس پرنده را در برابر عوامل گرمایشی و سرمایشی به صورت مستقیم قرار ندهید ،بهتر است که قفس تحت تاثیر نور ،باد و گرمای مستقیم نباشد و تمام این موارد به صورت نامحسوس و ملایم به قفس و پرنده برخورد کنند.
از گذاشتن قفس در کنار پنجره پرهیز کنید ،زیرا در این شرایط پرنده دچار استرس و هیجان بیش از اندازه می شود.
بهتر است قفس در ارتفاعی مناسب باش ،ایجاد یک پایه 80 تا 100 سانتی بهترین ارتفاع برای گذاشتن قفس طوطی بشمار می آید .

اصول دستی و اهلی سازی طوطی ها

اصول دستی و اهلی سازی طوطی ها

تغذیه طوطی برای یادگیری بهتر

زمانی که طوطی ما دارای رژیم غذایی مناسب و متعادلی است ،عملکرد سیستم ایمنی و مغزی آن نیز بالاتر بوده وآمادگی بیشتری برای یادگیری دارد، پس یک جیره غذای غنی و در دسترس بودن غذا مناسب و آب سالم می تواند در میزان یادگیری پرنده تاثیر داشته باشد .

تاثیر خستگی در یادگیری طوطی

یکی از مهم ترین عوامل در دستی کردن طوطی سانان این است که باید استراحت کامل داشته باشند .طوطی ها نیز مانند تمام موجودات زنده دیگر برای ریکاوری و بازسازی سلول های مغزی خود نیاز به خواب و استراحت دارند که مدت زمان نیاز به خواب در طوطی ها بین 9 تا 12 ساعت است به همین دلیل برای یادگیری بهتر باید مطمعن شویم که طوطی ما در مکانی امن به اندازه کافی استراحت کرده است.

اطلاع از رفتارها و خصوصیات نژاد طوطی

هر طوطی نسبت به نژاد خود دارای یک نوع خصوصیات رفتاری و یک مقدار هوش جهت یادگیری است ،اطلاع داشتن از این خصوصیات باعث می شود که شما بدانید در مقابل هر رفتار طوطی خود چه واکنشی نشان دهید و آنها را به درستی ارزیابی کنید، پس بهتر است در مورد طوطی ،نژاد و محیط قبلی زندگیش اطلاعات لازم را کسب کنید.

مراحل اهلی کردن طوطی

حال که با تمامی جوانب و مقدمات قبل از اهلی کردن طوطی آشنا شدیم ،دیگر وقت آن است که به سراغ مراحل آموزش و اهلی کردن طوطی خود برویم که در ادامه شما را با تمامی این مراحل آشنا خواهیم کرد. جهت خرید تخم نطفه دار طوطی اهلی با ما در ارتباط باشید .

عادت کردن طوطی به محیط

زمانی که شما به تازگی طوطی خود را خریداری کرده اید باید به او این اجازه را بدهید که به محل زندگی خود عادت کند و در ذهن طوطی فضا امن محسوب شود ،در واقع روز اول و حتی هفته های اول برای اهلی کردن طوطی زمان مناسبی نبوده و بهتر است آموزش و رام کردن طوطی از ماه های دوم به بعد صورت بپزید.

جلب اعتماد طوطی به شما

یکی دیگر از مراحل و نحوه دستی کردن یا همان اهلی سازی طوطی سانان در این است که باید اعتماد طوطی را جلب کنید ،در واقع شما یک فرد غریبه برای او شناخته می شوید و باید جهت عادت کردن و خو گرفتن طوطی اقداماتی انجام شود، برای این کار می توانید فضا را آرام نگهداشته و به آرامی کنار طوطی خود به فعالیت های روزانه بپردازید تا او به وجود شما عادت کند. صحبت کردن با طوطی و به آرامی نزدیک شدن به قفس یکی دیگر از راه های جلب اعتماد طوطی به شما محسوب می شود ، توصیه می شود از حرکت ها ناگهانی و ایجاد صدا های بلند در محیط زندگی طوطی بپرهیزید.

نزدیک شدن به طوطی

بعد از اینکه طوطی به وجود شما در محیط زندگیش عادت کرد می توانید به قفس نزدیک شده و به قفس او دست بزنید .برای انجام این کار باید ابتدا به ارامی و ملایمت به قفس نزدیک شده و دست خود را به آرامی نزدیک به طوطی قرار دهید اگر در این زمان طوطی احساس نا امنی کرد بهتر است دیگر حرکت اضافه تری نکرده و بیش از این به طوطی احساس ناامنی ندهید و روز بعد دوباره اقدام به نزدیک شدن کنید. توجه داشته باشید که هر مرحله از نزدیک شدن به طوطی احتمال دارد چند روز طول بکشد و شما باید در راستای این عمل صبر زیادی داشته باشید.

نحوه اصولی دستی سازی طوطی ها

نحوه اصولی دستی سازی طوطی ها

لمس طوطی

بعد از اینکه طوطی به بودن شما در کنار قفس واکنشی نشان نداد و در واقع به شما و دستتان در نزدیکی خود عادت کرد می توانید دست خود را وارد قفس کرده و به آرامی آن را لمس کنید ،در ابتدا این عمل را در مدت زمان کمتری انجام دهید و اگر طوطی احساس ناامنی کرد به کار خود ادامه ندهید ،اجازه ندهید طوطی احساس نا امنی و ترس کند. کم کم طوطی به شما در کنار خود عادت می کند و بعد از گذشت چند روز به روی دست شما می آید ،اعتماد طوطی نتیجه صبری است که شما در این راستا خرج می کنید.

غذا دادن به طوطی

یکی دیگر از راههای جلب اعتماد طوطی می تواند غذا دادن شما باشد، استفاده از تشویقی وغذا های مورد علاقه طوطی برای ایجاد انگیزه و جلب اعتماد طوطی موثر است .برای این کار بهتر است شما با دست به طوطی غذا بدهید تا او شما راتامین کننده و نقطه امن ببیند.اگر در زمان غذا دادن طوطی تمایلی به بیرون آمدن از قفس نداشت می توانید غذا را در کف دست ریخته و داخل قفس ببرید تا طوطی از دست شما غذا را بردارد.

نوازش طوطی در دست

بعد از گذراندن تمامی این مراحل تقریبا طوطی به شما عادت کرده است و این به معنی رام شدن طوطی است، طوطی ها زمانی که به شما اعتماد می کنند از نوازش شدن لذت می برند و این کار برایشان بسیار خوشایند است. برای اینکار دست خود را نزدیک به طوطی بگیرید تا به آرامی بر روی دست شما بیاید وقتی پرنده بر روی دست شما نشست با نوک انگشت با ملایمت سر طوطی را لمس کرده و او را نوازش دهید به مرور زمان طوطی خودش به سراغ شما آمده و با حرکت هایش از شما این کار را طلب می کند. توجه داشته باشید که نباید طوطی را به زور گرفته و او را با حرکت های هیجانی و تند مورد آزار قرار دهید.

جمع بندی

در این مقاله شما را با نکات مهم و مراحل اصلی و نحوه دستی کردن طوطی سانان و رام کردن طوطی وحشی اشنا کردیم اما باید بگوئیم که تمامی این مراحل زمانی با موفقیت تمام می شوند و شما به نتیجه می رسید که صبر و حوصله کافی داشته باشید. توجه داشته باشید که زمان اهلی شدن یک طوطی بسته به نژاد و محیطی که قبلا در آن بزرگ شده متفاوت است و می تواند بین 1 ماه تا یک سال متغیر باشد پس در این راه صبر پیشه کنید و سعی کنید با طوطی خود دوست شده و هیچ حرکتی را به آن تحمیل نکنید . جهت خرید تخم نطفه دار با کارشناسان شرکت آذر جوجه در تماس باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *