مقالات

پرورش طوطی کاکادو | جوجه طوطی کاکادو و تخم طوطی کاکادو برای جوجه کشی

نحوه پرورش طوطی کاکادو و نژاد های آمبرلا و گالارز و ملوکان و تاج زرد

طوطی کاکادو (نژاد های برتر کاکادو )
پرورش طوطی کاکادو و نگه داری و سری لاک دادن به این طوطی گران قیمت مستلزم داشتن حوصله و علاقه به این کار می باشد و قبل از این کار باید با افراد با تجربه و کننده کار که قبلا تجربه خوبی در این ضمینه داشته اند ، مشورت و کسب تجربه کرد.طوطی های کاکادو یکی از ده ها گونه پرنده استرالیایی هستند که با داشتن خوی سازگار ،هوش بالا و البته ظاهر بسیار زیبا توانسته اند یکی از پر مخاطب ترین پرندگان بر روی کره زمین باشند و طرفدران زیادی را به خود اختصاص دهند . طوطی کاکادو بسیار خوش مشرب بوده و در صورت نگهداری و اسارت نیازمند به توجه زیادی از طرف پرورش دهنده خود است که البته در صورت عدم توجه و برطرف نکردن این نیاز پرنده سرخورده شده پرنده دچار افسردگی خواهد شد.
طوطی های کاکادو دارای نژاد ها و زیر گونه های زیادی هستند که هر یک از این گونه ها دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد خود بوده و زیبایی خاص به خود را دارند ، در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با زیبا ترین و خاص ترین نژاد های برتر کاکادو آشنا کنیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه پیدایش طوطی کاکادو

برای اولین بار طوطی کاکادو در سال 1830 میلادی توسط دریانوردان اروپایی کشف شده و با توجه به ویژگی های خاص این پرنده تعداد علاقه مندان به آن زیاد شد و به مرور به کشور های دیگر تجارت شده است .این پرنده زیبا برای اولین بار در کشور هلند توسط انسان پرورش داده شد و امروزه در تمام نقاط جهان یافت می شود.زادگاه و وزیستگاه بومی این پرندگان زیبا را می توان قاره استرالیا ،گینه نو ، مالزی ،فلیپین و اندونزی و شمال اروپا دانست.

گونه های مختلف طوطی کاکادو

طوطی های کاکادو به طور کلی دارای 20 گونه مختلف هستند که هر یک از این گونه ها دارای ویژگی های خاص بوده و جذابیت و زیبای خود را دارند اما از این 20 گونه تنها 15 گونه آن توان زندگی دراسارت را داشته و از این 15 گونه می توان ده گونه برتر برای پرورش را نام برد که در ادامه این مقاله به معرفی این ده گونه خاص و جذاب طوطی کاکادو می پردازیم.

طوطی کاکادو آمبرلا

این گونه از کاکادو دارای رفتاری بسیار سازگار و اجتماعی بوده و به واسطه زیبای ظاهری و البته رفتار سازگارش با انسان ها یکی از بهترین و پر مخاطب ترین گونه های کاکادو محسوب می شود.طوطی کاکادو آمبرلا که با نام طوطی کاکل چتری نیز شناخته می شود دارای بدنی با طول 40 تا 45 سانتیمتر با وزنی بالغ بر 700 تا 900 گرم و تنی پوشیده از پرهای سفید و نرم و تاجی چتری و زیبا با رنگ بندی بسیار جذابی است .طول عمر این طوطی بین 35 تا 55 سال بوده و میزان تخم گذاری آن به صورت طبیعی در سال دو بار و در هر با بین 6تا 8 عددمی باشد.

پرورش طوطی کاکادو و انواع نژاد های آن

پرورش طوطی کاکادو و انواع نژاد های آن

طوطی کاکادو گلارز

یک طوطی کاکادو پر سروصدا و پر هیجان که بسیار باهوش و با استعداد است ،این نوع طوطی کاکادو عمر بالای داشته و تا 85 سال عمر می کند،طوطی های کاکادو گالارز به واسطه ظاهر رنگی و سرخپوستیشان یکی از پر طرفدارترین نوع طوطی هستند که دارای جثه ای کوچک با وزن تقریبی 400 تا 600 گرم وبدنی پوشیده از پرهای نرم و یک دست با ترکیب رنگی صورتی ،خاکستری ،سفید و سیاه می باشند .تخم نطفه دار طوطی کاکادو گالارزی که به صورت طبیعی زندگی می کند در هر سال بین 6 تا 8 عدد در دو فصل بهار و اواخر تابستان عمل می آید.

طوطی کاکادو ملوکان

یکی از زیباترین و پر مخاطب ترین نوع طوطی هستند که با زیبای ظاهری و هوش بالایشان دل هر بیننده ای را می برند.طوطی ملوکان دارای خوی بسیار مهربان و سازگار است وبا صاحب خود به سرعت خو گرفته وبه او عادت می کند، طوطی کاکادو ملوکان دارای جثه ای متوسط با وزن تقریبی 700 تا 900 گرم بوده و بدنش پوشیده از پرهای سفید است که در زیر پرها رنگ گلبهی و نارنجی به چشم می خورد ،سایه روشن بودن پرهای طوطی ملوکان به زیبای خاصی بخشیده و به همین سبب این گونه طوطی در دسته گران ترین طوطی های کاکادو محسوب می شود. طول عمر طوطی ملوکان بین 60 تا 80 سال است ،این پرنده به صورت طبیعی در سال قادر است در دو مرحله به تعداد 6 عدد تخم نطفه دار گذاشته و با 28 روز خوابیدن به روی تخم ها آنها را تبدیل به جوجه کند.

طوطی کاکادو میشل یا میچل ویا کاکادو اینکاباراتا

یکی از خاص ترین گونه های کاکادو است که با داشتن تاجی رنگی و زیبا ظاهری خاص داشته و افراد زیادی را به پرورش و نگهداری خود ترقیب می کند.طوطی کاکادو میشل دارای بدنی پوشیده از پر های نرم و یک دست است که در قسمت سینه به رنگ صورتی و در قسمت پشت بال به رنگ سفید می باشد ،تاج کاکادو میچل با رنگ های زرد ،سفید ،نارنجی و صورتی ترکیب شده و ظاهری خاص و منحصر به فرد به او داده است. وزن تقریبی این نوع طوطی بین 450 تا 600 گرم بوده و عمری بالغ بر 40 تا 50 سال دارد،تخمگذاری طوطی میشل به طور طبیعی در سال دو مرتبه و هر بار 6 یا 7 عدد است.

کاکادو تاج زرد یا تاج گوگردی

این نوع طوطی کاکادو دارای تاجی زرد و گونه های نارنجی است ،هوش بالا و زیبای ظاهری این پرنده باعث شده که یکی از پرطرفدارترین طوطی های حال حاظر جهت پرورش بشمار بیاید ،طوطی تاج زرد نسبت به هم گونه های خود دارای عمر کمتری است و در اسارت بین 20 تا 30 سال عمر می کند .بدن طوطی تاج زرد دارای پر های یک دست سفید بوده و تاج اره ای این پرنده به رنگ زرد گوگردی است ،منقار کج آن خاکستری و پاهایش به رنگ طوسی می باشد ، طول بدن کاکادو تاج زرد بین 40 تا 55سانتیمتر و وزن تقریبی آن بین 500 تا 800 گرم می باشد.

کاکادو کاکل سیترون

اگر به دنبال یک پرنده خانگی ساکت و کم سروصدا هستید پیشنهاد ما کاکادو کاکل سیترون است ،این گونه از کاکادو دارای بدنی با وزن 500 تا 600 گرم بوده که پوشیده از پرهای نرم و یکدست است ،پرهای قسمت تاج کمی بلند تر و به رنگ نارنجی و در قسمت زیرین بال ها نیزاین پرها به رنگ زرد است ،منقار کج خاکستری ،چشمان گرد قهوه ای از بارزترین مشخصه های این نژاد از کاکادو می باشد.طول عمر این نژاد از کاکادو بین 35 تا 45 سال است.

کاکادو تاج نخلی

یکی از سرسخت ترین و قوی ترین زیرگونه های کاکادو رامی توان کاکادو تاج نخلی دانست این پرنده دارای جثه ای با طول 60 تا 65 سانتیمتر و وزن 900 تا 1100 گرم است که بین دیگر کاکادو ها بزرگترین نوع کاکادو محسوب می شود.طول عمر بالا ،ظاهر خاص ،هوش بالا،جسارت و پرتکاپو بودن این پرنده را یکی از خاص ترین نژاد های کاکادو کرده ،به همین دلیل اگر شما در امر پرورش طوطی کاکادو مهارت کافی را ندارید انتخاب کاکادو تاج نخلی را به شما توصیه نمی کنیم .

پرورش طوطی کاکادو آمبرلا و گالارز و تاج خورشیدی زرد و ملوکان

پرورش طوطی کاکادو آمبرلا و گالارز و تاج خورشیدی زرد و ملوکان

طوطی کاکادو چشم برهنه

کاکادو چشم برهنه یکی از کوچک ترین نوع طوطی کاکادو که دارای جثه ای ظریف با وزن تقریبی 300 تا 400 گرم است که دارای خوی بسیار بازیگوش و اجتماعی ،وابسطه و باهوش است .بدن طوطی چشم برهنه پوشیده از پرهای کاملا سفید بوده و بر روی سر تاجی ندارد ،منقار و پاهای این طوطی به رنگ طوسی و دور چشم ها آن صورتی است.عمر تقریبی این طوطی بین 45 تا 65 سال بوده که در اسارت کمتر می شود.

طوطی کاکادو منقار باریک

یکی دیگر از زیرگونه های طوطی کاکادو که دارای سری بی تاج بوده کاکادو منقار باریکاست که با نام طوطی منقار بلند نیز شناخته می شود ،مشخصه اصلی این نوع کاکادو همانگونه که از نام آن آشکار است منقار باریک و بلند پرنده می باشد.در استرالیا این نوع کاکادو به عنوان یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین گونه های کاکادو شناخته می شود.از مشخصه های ظاهری کاکادو منقار باریک می توان به جثه متوسط با وزن تقریبی 550 تا 700 گرم ،منقار کشیده و تیز به رنگ طوسی ،چشم های مشکی با حاله آبی و تنی پوشیده از پرهای سفید که در قسمت سر و گردن با رنگ صورتی ترکیب شده است اشاره کنیم .عمر طوطی منقار باریک بین 50تا 60 سال بوده و که در اسارت می تواند کاهش یابد.

تولید مثل طوطی کاکادو

طوطی های کاکادو عمدتا بین 11 تا 17 ماهگی به بلوغ جنسی رسیده و شروع به تولید مثل می کنند ،این پرندگان زیبا برای تولید تخم نطفه دار طوطی باید جفت خود را انتخاب و جفت گیری کنند،تخم طوطی کاکادو حاصله از این جفت گیری نطفه دار شده و با خوابیدن طوطی ماده تا 28 روز بر روی آن تبدیل به جوجه می شود.
امروزه با وجود پیشرفت علم و خطر انقراض این پرندگان زیبا پرورش های صنعتی زیادی برای ازدیاد جمعیت طوطی کاکادو در سراسر جهان راه اندازی و به بهربرداری رسیده است.همچنین برای برطرف کردن نیاز جمعیت مورد علاقه برای نگهداری طوطی کاکادو به عنوان یک پرنده خانگی پرورش این پرنده به صورت هیبرید و با لقاح مصنوعی نیز وجود دارد تا بتوان تخم نطفه دار طوطی کاکادو بیشتری تولید و جوجه های بدون ریسکی را پرورش داد.

جمع بندی

حال که با اصلی ترین گونه های کاکادو اشنا شدیم می تواینم با توجه به ویژگی های آنها اقدام به پرورش و نگهداری این پرندگان زیبا به صورت شخصی کنیم ،طوطی های کاکادو یکی از بهترین نوع پرنده برای پرورش از نظر زیبای، سازگاری و اقتصادی بشمار می آیند ،تنها لازم است که جهت پرورش این پرنده با تمام نکات پرورش طوطی سانان آشنا بوده و آنها با به خوبی و به صورت استاندارد انجام دهید. جهت خرید طوطی کاکادو و خرید تخم نطفه دار کاکادو به بخش محصولات وبسایت رسمی آذر جوجه مراجعه نمائید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *