مقالات

کولین کلراید و تاثیر بر تغذیه طیور

کولین کلراید و تغذیه طیور

کولین کلراید و تاثیر بر تغذیه طیور بسیار مثبت و قابل توجه می باشد به گونه ای که این ماده می تواند درصد باروری تخم های گذاشته شده توسط مرغ ها را به حداکثر برساند و  تخم نطفه دار  شود. یک ترکیب ارگانیک و محلول در آب است. که از خانواده ویتامین B و به عنوان ویتامین B4 نیز شناخته میشود. یک ماده مغذی است و کاربرد های فراوانی دارد و نقش مهمی در بدن حیوانات و حتی انسان ایجاد میکند. این ماده نقش کاتالیزوری در واکنش های شیمیایی را ایفا نمی‌کند.

 کاربرد کولین در تغذیه ی طیور:

کولین کلراید و تاثیر بر تغذیه طیور به گونه ای می باشد که می تواند پروار شدن و افزایش گوشت در بدن طیور را سرعت بخشد.کولین به عنوان ویتامین در برخی مراحل اصلی متابولیسم در بدن طیور کاربرد دارد.
با توجه به غلظت پایین آن در مواد غذایی و جذب کمی از کولین کلراید در روده باریک، افزودن آن به جیره ی غذایی دام و طیور به ویژه (مرغ گوشتی و مرغ تخم گذار) جهت افزایش رشد و تکامل این حیوانات کاملا ضروری است.
کلا کولین جز ویتامین های B کمپلکس تحت عنوان B4 و B7 دسته بندی میشود.
کولین در انواع کنسانتره ها و مکمل های مرغ گوشتی، مرغ تخم گذار و مرغ مادر استقاده میشود.

متابولیسم کولین:

پس از جذب، کولین با اتصال اجزا ساختار سلولی بدبختی از دیواره ی سلولی تبدیل میگردد. تنها بخش اعظم کولین هضم شده در روده ی کوچک صورت می‌گیرد.

نقش کولین در ساختار سلول:

کولین در ساخت و حفظ ساختار سلول و بافت های بدن نقش دارد. کولین جزئی از غشاء سلولی بوده و در انتقال چربی نقش مهمی ایفا می‌کند.

اثر کولین در متابولیسم چربی:

نقش حیاتی کولین در متابولیسم چربی کبد و جلوگیری از تجمع چربی در کبد میباشد.

تشکیل استیل کولین:

حضور کولین در تشکیل استیل کولین لازم میباشد‌. استیل کولین در سیستم عصبی به عنوان انتقال دهنده، مسولیت انتقال را بر عهده دارد.

 واکنش ترانس میتلاسیون:

کولین با دارا بودن سه گروه میتلا در ساختمان شیمیایی خود، در واکنش های ترانس میتلاسیون به عنوان دهنده ی گروه میتل نقش به سزایی دارد.

 دلایل بروز کمبود کولین:

افزایش نیاز به کولین در نژاد های جدید طیور که ظرفیت ژنتیکی بالایی برای رشد دارند.
استفاده از جیره هایی که حاوی پروتئین بالایی هستند.
استفاده از جیره هایی که حاوی چربی و روغن بالایی هستند.

کولین کلراید و نحوه تاثیر بر طیور

کولین کلراید و نحوه تاثیر بر طیور

 موارد مصرف کولین کلراید:

تنظیم جیره با پروتئین یا چربی بالا جهت کارایی و ضریب تبدیل در نژاد های سریع الرشد و سنگین که نیاز بیشتری به کولین دارند و همچنین جهت درمان کبد چرب در طیور (مرغ گوشتی، مرغ تخم گذار و سایر ماکیان)

نقش کولین کلراید در رشد طیور:

کولین کلراید و تاثیر بر تغذیه طیور در امر مرغداری و پرورش طیور بسیار حائز اهمیت می باشد .این ماده مغذی ضروری، به عنوان یک جز حیاتی در خوراک طیور محسوب می‌شود که به فرآیند های فیزیولوژیکی مختلف کمک میکند و سلامت و عملکرد کلی پرنده را ارتقا می‌دهد.
به دلیل توانایی محدود طیور در سنتز کولین، مقادیر کافی آن برای طیور بسیار مهم است. کولین کراید در عملکردهای بیولوژیکی متعددی نقش دارد و به عنوان پیش ماده ای برای سنتز فسفولیپیدها، استیل کولین و اهداکنندگان متیل عمل می‌کند. وجود آن در جیره ی غذایی طیور برلی رشد مطلوب، رشد اندام ها و عملکرد کلی ضروری میباشد.
این ماده در رشد و نمو طیور نقش مهمی ایفا می‌کند.
در متابولیسم مناسب لیپیدها و انتقال و استفاده از چربی ها در کبد ضروری است. با اطمینان از متابولیسم چربی کارآمد کولین کراید به پیشگیری از سندروم کبد چرب در طیور کمک می‌کند. همچنین از رشد بافت های عصبی حمایت می‌کند و شکل گیری سیستم عصبی سالم و بهبود عملکرد عصبی در پرندگان کمک می‌کند.

تقویت عملکرد متابولیک:

گنجاندن کولین کلراید در خوراک طیور تاثیر مثبتی بر فرآیندهای متابولیک دارد. این ماده به عنوان یک عامل لیپوتروپیک عمل می‌کند و از تجمع چربی در کبد جلوگیری میکند و استفاده ی کارآمد است آن را ترویج می‌کند. این ماده همچنین در متابولیسم کربن هیدرات ها نقش دارد و به تبدیل گلوکز به انرژی کمک میکند‌. این حمایت متابولیک به ویژه در دوره های استرس یا نیاز های انرژی بالا، مانند رشد سریع یا دمای شدید بسیار مهم است. با بهینه سازی عملکرد متابولیک، کولین کراید به پرندگان کمک می‌کند تا سطح انرژی و سلامت کلی خود را حفظ کنند.

 تقویت عملکرد سیستم ایمنی:

یک سیستم ایمنی قوی در طیور برای مقاومت در برابر بیماری ها و عفونت ها ضروری است. کولین کلراید با حمایت از تولید آنتی بادی ها و افزایش فعالیت سلول های ایمنی به عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند و از سلول ها در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد. با تقویت پاسخ ایمنی، کولین کلراید به بهبود مقاومت بیماری و سلامت کلی پرنده کمک می‌کند و نیاز به آنتی بیوتیک ها و سایر داروها را کاهش می‌دهد.

بهبود عملکرد تولید مثل:

کولین کلراید نقش حیاتی در عملکرد تولیدی مثلی، به ویژه در پرورش جوجه های گوشتی و مرغ های تخم گذار دارد. برای سنتز فسفولیپیدها، که اجزای حیاتی زرده ی تخم مرغ و رشد جنینی هستند، ضروری است.
مصرف کافی کولین تولید بهینه ی تخم، قابلیت جوجه ریزی و کیفیت جوجه را تضمین می‌کند.
علاوه بر این کولین کلراید از رشد جنین های سالم حمایت می‌کند، بروز ناهنجاری های رشدی را کاهش میدهد و موفقیت کلی تولید مثل را بهبود می‌بخشد.

بهینه سازی مصرف کولین کلراید:

برای اطمینان از استفاده ی بهینه و اثربخشی کولین کلراید در جیره طیور، عوامل متعددی باید در نظر گرفته شود. این موارد شامل منبع کولین کلراید، دوز و زمان مصرف مکمل است.
منابع مختلف کولین کلراید ممکن است از نظر فراهم زیستی متفاوت باشند، بنابراین انتخاب یک منبع با کیفیت بالا بسیار مهم است. دوز باید براساس نیازهای خاص گونه، سن و مرحله ی تولید طیور باشد. زمان مصرف مکمل باید در دوره های رشد بحرانی یا استرس همسو باشد.

چگونگی تامین کولین:

کولین در حیوانات هم به وسیله ی جیره و هم به وسیله ی سنتز در بدن فراهم می‌شود. با این وجود نیاز مطلقی برای کولین در جیره برای اپتیمم سلامت و عملکرد همه ی حیوانات وجود دارد. مثلا جوجه ها تا حدود ۱۳ هفتگی نمی‌توانند در بدن خود کولین سنتز کنند.
این بدین مفهوم است که گرچه مواد اولیه ی طبیعی خوراک محتوای مقادیر مشخصی از کولین هستند اما این مقدار نمی‌تواند احتیاجات حیوانات را برای رشد سریع تامین کند. از این رو افزودن کولین کلراید به جیره راحت ترین و اقتصادی ترین راه تامین نیاز کولین است‌.

کمبود کولین در تغذیه ی طیور:

کمبود این ماده در تغذیه ی طیور به وسیله ی رشد ضعیف و پروزیس مشخص میشود. کولین در استیل کولین در فسفولیپیدهای بدن ظاهر شده و می‌تواند به عنوان منبع متیل در سنتز ترکیبات محتوی متیل نظیر میتونین کراتین و N-Metilnicotinamide عمل کند. کولین فی نفسه به عنوان دهنده ی متیل عمل نمیکند بلکه در ابتدا بایستی ترکیب بتائین اکسیده شود و پس از آن یکی از ترکیبات سه دسته متیل می‌تواند آن را مشخص و تفکیک کند و به اکسیتور متیل نظیر Glycocyanine یا Homocysteine برای تشکیل متیونین یا کراتین شکل دهد.
علل به وجود آمدن کمبود کولین می‌تواند از دو جهت باشد:
۱. مقادیر کولین ناکافی در غذا
۲. فقدان سنتز کولین به وسیله ی مرغ

علائم بالینی و کالبد گشایی:

در جوجه های جوان رشد ضعیف و پروزیس در کمبود کولین عادی است. هرگاه پروزیس ادامه پیدا کند غضروف مفصلی بدشکل شده و تاندون آشیل از کوندیل لغزش پیدا میکند. علاوه بر رشد ضعیف علامت مشخصه کمبود کولین در جوجه ها و پولت ها پروزیس است. بوقلمون های جوان احتیاج زیادی به کولین دارند و بنابراین بروز بالای پروزیس شدید را نشان می‌دهند مگر اینکه مواظبت خاص در مورد تکمیل جیره ی غذایی آن ها از نظر کولین شود. پروزیس در ابتدا به وسیله ی خون ریزی های سرسنجاقی و مشخص در ناحیه اطراف مفصل خرگوشی مشخص میشود که به وسیله ی پهن شدن مشخص مفصل Tibiometatarsal ( ساقی پاشنه ای) حاصله از چرخش Metatars ( استخوان های کف پا) به چرخش داده و ممکن است خم شده یا به نحوی خارج از مسیر متفاوت با استخوان درشت نی قرار گیرد. وقتی این وضعیت به وجود می آید ساق پا نمی‌تواند به میزان کافی پرنده را حمایت کند.
وقتی پولت های تخم گذاری که در دوران پرورش از کولین زیاد تغذیه نموده اند از جیره های غذایی با کمبود شدید کولین تغذیه مینمایند درصد چربی در کبد افزایش پیدا می‌کند. در کبدهای جوجه هایی با کمبود کولین محتویات چربی در ماده ها بیشتر از نر هاست. هرچند کمبود کولین در مرغ های بالغ مادر تغذیه شده از جیره های معمولی نادر است.
طبق تحقیقات، پولت های تغذیه شده از مقادیر بالای کولین در طول سنین ۸ تا ۲۰ هفتگی دوران رشد با احتمال بیشتری کبدهای چرب را موقعی که در جیره های غذایی با کولین پایین تصفیه شده قرار می‌گیرند، نشان می‌دهند. پولت هایی که از مقادیر مینیمم کولین به‌هنگام همان دوره ی رشد استفاده میکنند، کبد های چرب کم تری را نشان می‌دهند. این نتایج نشان می‌دهند که جوجه های بالغ میتوانند کولین را سنتز نمایند اما به طور کامل در صورتی که از جیره های محتوی مقادیر فراوان کولین استفاده کنند تکامل را نشان نخواهند داد. غیر از پروزیس هیچگونه جراحاتی که تصور کمبود کولین ره ره ما به وجود آورد در جوجه های جوان مشاهده نمیشود. کبدهای چرب بزرگ شده در پولت ها و در مرغ ها مشاهده می‌شود.

تشخیص و درمان و عارضه کمبود کولین:

سابقه گله و نشانی ها تصور کمبود کولین در تغذیه ی طیور را در دامپزشک طیور به وجود می آورد و تشخیص به وسیله ی پاسخ درمانی تایید میشود. در مورد درمان کمبود کولین باید گفت که پاسخ به درمان خوب و نتیجه بخش است و در صورتی که وضعیت مذکور مشاهده شود تدارک کولین در جیره ی غذایی دیرین که عارضه ی بهبودی پیدا میکند. کولین را می‌توان از طریق غذا و یا آب به طیور خوانید.
هرگاه کمبود کولین در جوجه ها یا پولت ها مورد توجه دامپزشک طیور قرار گیرد قبل از اینکه علائم شدید پروزیس تکامل حاصل کند، بایستی درمان اجرا شود. کمبود را می‌توان به وسیله ی تکمیل جیره ی غذایی با استفاده از کولین کافی برای برطرف کردن احتیاجات بدن پرنده درمان نمود. هنگامی که در جوجه ها یا پولت هایی که از کمبود کولین رنج می‌برند تاندون لغزش پیدا میکند درمان بی نتیجه است.

نتیجه گیری

کولین کلراید و تاثیر بر تغذیه طیور به قدری مهم می باشد که سازمان غذا و داروی ایران در این ضمینه تمهیداتی در ساختار دان سازی برای مرغداری ها و پرورشگاه ها  اندیشیده و انجام می دهد .جهت استفاده از کولین کلراید در دان طیور ها و مرغ و خروس های خود به اندازه استفاده کرده و قبل از استفاده حتما درصد استفاده شده را با ابزار آلات بسنجید. کارشناسان شرکت آذر جوجه شما را در این ضمینه یاری می نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *