مقالات

بیماری های اردک ها و پیشگیری و راه های درمان آنها

بیماری های اردک ها و راه های درمان

اردک ها پرندگان آبزی هستند که در کنار رودخانه ها و مناطق سرسبز به صورت گروهی زندگی می کنند این پرندگان دارای گونه های بسیار زیادی بوده که هر یک از گونه ها ویژگی ها و خصوصیات خاص به خود را دارند .از ویژگی های این پرندگان می توان به گوشت خوش طعم و تخم گذاری بالای آنها اشاره نمود که باعث شده افراد زیادی این پرنده را به صورت صنعتی در ابعاد بزرگ و سنتی در ابعاد کوچک پرورش دهند.
پرورش و نگهداری هر پرنده علم و آگاهی خاص به خود را می خواهد و اگر دراین راستا معلومات شما کم باشد در زمان بروز مشکل و چالش دچار استرس شده و عدم آگاهی و اقدامات به موقع سبب تلف شدن کل گله می شود.یکی از مهمترین و چالش برانگیز ترین موارد در پرورش اردک را می توان بیماری های آنها دانست .زیرا عمده بیماری ها در مرحله اول پنهان بوده و با حاد شدن علائم خود را نشان می دهد که در این زمان دیگر کاری از دست پرورش دهنده بر نیامده و تمام گله تلف می شوند. جهت خرید انواع تخم نطفه دار اردک در نژاد های مختلف با کارشناسان شرکت آذر جوجه و جویبار و آمل و ارومیه در تماس باشید .
با توجه به این موارد دانستن شایع ترین بیماری های اردک ،علائم و نشانه های آنها می تواند به شما کمک کند تا نه تنها از بیماری پیشگیری کنید بلکه قبل ازبروز و شیوع بیماری و با رویت اولین نشانه ها اقدام به درمان آن کرده و از ضررهای سنگین جلوگیری کنید.

بیماری های اردک:

بیماری اشرشیاکلی اردک

بیماری آنفولانزای اردک ها

بیماری بوتیلیسم اردک

بیماری وبا در اردک ها

بیماری طاعون در اردک ها

هپاتیت ویروسی در اردک ها

بیماری نیوکاسل در اردک ها

سرماخوردگی در اردک ها

بیماری عفونت کف پای اردک

بیماری عفونت زرده تخم اردک

توضیحات درباره بیماری اشرشیاکلی :

یک بیماری عفونی که اردک ها را در هر سنی درگیر خود می کند، بیماری اشرشیاکلی عمدتا از طریق آب و غذای آلوده به پرنده انتقال داده شده و از طریق مدفوع آنها به دیگر اردک ها سرایت می کند .از علائم این بیماری عفونی می توان به استپ رشدی ،عفونت خون و کیسه صفرا و کاهش تخم گذاری و جوجه ریزی اشاره نمود .برای درمان بیماری اشرشیاکلی می توان از دارو های نظیر تتراسایکلین، نئومایسین، فورازولیدون زیر نظر دامپزشک استفاده نمود.

بیماری آنفولانزای اردک

یکی از بیماری ویروسی بوده که دارای قابلیت انقال بسیار بالای نه تنها به اردک های دیگر بلکه به انسان ،دیگر طیور و حیوانات نیز می باشد .انفولانزای حاد اردک می تواند از طریق غذای آلوده، پرندگان وحشی و آبزیان و البته حیواناتی چون سگ و گربه به اردک ها انتقال داده شود.از علائم این بیماری می توان به خس خس پرنده ،تنگی نفس ،کبودی در قسمت های بی پر بدن اردک ،بی حالی ،پایین آمدن میزان تخم گذاری و مرگ و میر ناگهانی اردک ها اشاره نمود ،توجه داشته باشید که این بیماری درمان نداشته و باید قبل از ابتلای پرنده آن را واکسینه کنید .

بیماری بوتیلیسم در اردک

یکی از حاد ترین بیماری های باکتریایی است که از طریق آب ، خاک و مواد غذایی آلوده به بدن پرنده انتقال یافته و با فلج کردن سیستم عصبی طی دو روز پرنده را از پا در می آورد.از علائم بیماری بوتولسیم می توان به بی آب شدن بدن ،اختلال تنفسی ،فلجی پرنده و عدم کنترل سر و گردن در اردک اشاره نمود .
لازم به ذکر است که این بیماری درمان قطعی نداشته و بهتر است جهت پیشگیری نظافت محیط و غذا را رعایت نموده و قبل از ابتلا اردک ها واکسینه شوند ،همچنین در صورت بروز قبل از شیوع بیماری می توان از آنتی بیوتیک ها جهت بهبود اردک های بیماراستفاده نمود.

بیماری وبا در اردک

وبا یکی دیگر از بیماری ها عفونی شایع در پرندگان علل خصوص ماکیانی که در آب زندگی می کنند، است که قابلیت سرایت بالایی دارد. این بیماری بر روی پرندگانی که بالای یک ماه سن دارند تاثیر بیشتری داشته و از علائم آن می توان به بی اشتهایی،عفونت ریه یا همان ذات الریه ،اشفتگی در پرها ، مشکلات تنفسی ،ترشحات مخاطی چشم و بینی و بی حال اشاره نمود.
بهتر است که با حفظ نظافت و بهداشت از بروز این بیماری جلوگیری کرده و در صورت ابتلای اردک ها به وبا از آنتی بیوتیک های از طیف وسیع به مدت یک هفته زیر نظر دامپزشک استفاده نمایید.

بیماری طاعون در اردک

بیماری طاعون در پرندگان آبزی مانند اردک ،غاز و قو یکی از شایع ترین بیماری ها است که از طریق محیط و آب و غذای آلوده به پرنده انتقال داده می شود و این پرندگان را از سن 15 روزه گی درگیر می کند. بیماری طاعون و یا انتریت ویروس در زمان شیوع یک تایم یک هفتگی نهفتگی دارد و بعد از گذشت این زمان با علائمی چون اسهال خون آلود به رنگ سبز و یا زرد ،ترشحات چشمی ،کدر شدن قرنیه ،عدم تعدل ،بی حالی و لرز و خونریزی خود را نشان می دهد . با در نظر گرفتن اینکه بیماری طاعون یک بیماری غیر قابل درمان است بهتر است قبل از درگیری و شیوع تمام پرندگان با واکسن انتریت واکسینه شوند.

بیماری هپاتیت ویروسی در اردک

یکی دیگر از بیماری های عفونی واگیر دار که جوجه های یک روز تا یک ماهه را تحت تاثیر قرار داده و به دلیل ضعف سیستم ایمنی جوجه ها به سرعت شیوع پیدا کرده و تمام گله را تلف می کند .
این بیماری با علائمی چون ؛عدم کنترل و ضعف در پاها ،ایجاد اختلال در سیستم عصبی و حرکتی و زمین گیر شدن پرنده همراه است و به دلیل ایجاد اسپاسم در ماهیچه های اردک کمر آنها را خمیده می کند. سرعت بالای سرایت و غیر قابل درمان بودن این بیماری آن را به یک بیماری محلک تبدیل کرده که در زمان شیوع می تواند تمام گله را به یک باره از بین ببرد به همین جهت بهتر است قبل از شیوع بیماری تمام گله با واکسن هپاتیت ایمن کرده و گله در گروه های سنی جداگانه نگهداری شود ،همچنین نظافت و بهداشت گله و محیط در جلوگیری از این بیماری تاثیر بالای دارد.

بیماری درادک و پیشگیری و درمان

مهم ترین بیماری های اردک ها و درمان و چاره برای پرورش صحیح

بیماری نیوکاسل در اردک

یکی از شایع ترین و خطرناک ترین بیماری های اردک را می توان بیماری نیوکاسل دانست که در زمان شیوع تمام گله رادرگیر کرده و چون درمان قطعی برای آن وجود ندارد گله را به کلی تلف می کند.این بیماری از طریق غذا ،آب و محیط آلوده به پرندگان سرایت کرده و به سرعت پخش می شود ، از علائم آن می توان به پیچش سر ،تورم چشم و گلو ،سرفه و عطسه ،ازکار افتادن سیستم عصبی و فلج شدن پرنده ،کاهش میزان تخم گذاری و اسهال آبکی و سبز اشاره نمود. با توجه به غیرقابل درمان بودن بیماری بهتر است قبل از شیوع تمام گله واکسینه شود .

سرما خوردگی در اردک

سرما خوردگی یکی از شایع ترین بیماری ها درجوجه اردک های تازه متولد شده بین یک روزه تا یک ماهه می باشد .جوجه اردک ها به دلیل آبتنی و قرار گرفتن در مجاورت هوای سرد و باد به سرماخوردگی دچار شده واین بیماری با ایجاد ضعف در سیستم ایمنی پرنده زمینه را برای ابتلای جوجه به دیگر بیماری ها مساعد می کند.سرماخوردگی در اردک ها با علائمی چون آبریزش ،عطسه ،سرفه ،خس خس ،بی حالی و کم اشتهای همراه است .بهتر است جهت جلوگیری از سرماخوردگی از آبتنی جوجه ها حداقل تا یک ماه امتناع نموده و در صورت ابتلا از قطره های سرماخوردگی همراه با آب به مدت یک هفت استفاده کنید.

عفونت کف پای اردک

این بیماری عفونی که توسط باکتری اساتیلوکوک کف پای اردک را درگیر می کند منجر به تغییر رنگ ،تورم و درد در پای اردک شده و قابلیت راه رفتن را از پرنده می گیرد که در صورت مداخله و درمان نکردن، بیماری حاد شده و به مفصل و استخوان پرنده سرایت می کند. از علائم بیماری می توان به لنگیدن ،بی حالی کم اشتهای اردک اشاره نمود و برای درمان می توان در مراحل ابتدای از انتی بیوتیک ها استفاده کرد.

بیماری عفونت زرده در تخم اردک

این بیماری مخصوص جوجه های تازه متولد شده است ودر جوجه کشی های صنعتی به دلیل عدم آگاهی پرورش دهنده بروز می کند.استفاده از دستگاه های آلوده و ضدعفونی نشده برای جوجه کشی و تغذیه زود هنگام جوجه ها می تواند علت اصلی این بیماری باشد .جوجه اردک های تازه متولد شده باید تا 24 ساعت در هچری دستگاه جوجه کشی بمانند تا زرده تخم به خوبی جذب بدن آنها شود در این هنگام جوجه نیاز به هیچ گونه مواد غذای به جز آب ندارد ،در صورتی که پرورش دهنده اقدام به تغذیه پرنده کند زرده جذب بدن نشده و باعث ایجاد ضعف و عفونت در بدن جوجه اردک می شود.برای جلوگیری از این بیماری از تغذیه زود هنگام جوجه بپرهیزید و دستگاه جوجه کشی را قبل از هر دوره به خوبی ضدعفونی کنید. بهترین تخم اردک نطفه دار برای جوجه کشی را از کمپانی بزرگ آذر جوجه درخواست کنید تا در اسرع وقت با کیفیت ترین تخم های نطفه دار را در اختیار شما بگذارند تخم نطفه دار اردک ماندارین و کالارین و اردک آنقوت و محلی در این مجموعه پرورش داده می شود و هیچ گونه بیماری روی تخم ها نیست زیرا قبل از ارسال تخم برای مشتری تمامی آنها استریل و سم زدایی شده و تمامی مولد های مجموعه همه روزه توسط دکترین مجرب شرکت بازدید و آزمایش می شوند . .

جمع بندی در مورد مقاله بیماری های اردک سانان

در این مقاله شما را با شایع ترین بیماری های اردک ،علائم و نحوه پیشگیری و درمان آنها آشنا کردیم ،با در نظر گرفتن اینکه عمده بیماری های پرندگان قابل درمان نبوده و در صورت درمان نیز نیاز به صرف هزینه های بالای است بهتر است قبل از هر چیز با رعایت بهداشت ،استفاده از جیره غذای مناسب سن پرنده ،واکسینه کردن بموقع و قبل از بروز بیماری ،جلوگیری از رفت آمد های بی مورد و غیر ضروری در پرورشگاه ، استفاده از تهویه و گرمایش مناسب و… از ایجاد بیماری جلوگیری کنیم و و با سرکشی های روزانه به گله در صورت بروز بیماری با رویت اولین نشانه ها اقدام به جدا کردن پرنده های بیمار کرده و درمان را زیر نظر دامپزشک شروع کنیم . جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع تخم نطفه دار و خرید تخم نطفه دار با کارشناسان مجموعه آذر جوجه در تماس باشید و از راهنمایی ها و مشاوره های تخصصی آنان در مورد نحوه درمان بیماری های اردک ها و اصول و چگونگی این کار با آنها مشورت کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *