مقالات

دلایل جوجه نشدن تخم طوطی

عمده دلیل های جوجه نشدن تخم نطفه دار طوطی و رفع آنها

شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که تخم نطفه دار طوطی را چه به وسیله مولد و چه با استفاده از دستگاه ،جوجه کشی کرده باشید اما در طول این فرایند تخم تبدیل به جوجه نشده باشد ،در این زمان حتما از خود پرسیده اید که دلیل جوجه نشدن تخم طوطی چه می تواند باشد ؟ در این حالت دو اتفاق می افتد ،یکی اینکه فرد پرورش دهنده ناامید شده و دیگر اقدام به تبدیل تخم طوطی به جوجه نمی کند و یا اینکه ریسک کار را پذیرفته و آنقدر آزمون و خطا می کند تا عیب کار را دانسته،آن را رفع کرده و سرانجام به نتیجه می رسد . اما راه سومی هم وجود دارد،آن هم استفاده از تجربیات دیگران است و این کم هزینه ترین و بهترین راه برای رسیدن به یک جوجه کشی مطلوب و موفق است. در این مقاله شرکت آذر جوجه با استفاده از تمام تجربیات و علم کارشناسان خود قصد دارد تمام نکات مهم و دلایل جوجه نشدن تخم های طوطی را برای شما بازگو کند تا شما بدون صرف هزینه و وقت اضافی اقدام به جوجه کشی تخم نطفه دار طوطی کرده و با در نظر گرفتن نکات ذکر شده یک پرورش موفق را در این زمینه رقم بزنید ،پس تصویه ما این است که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست مطالب مورد بحث در این مقاله تفهیمی:

  • چرا تخم طوطی در برخی مواقع به جوجه تبدیل نمی شود؟
  • بدون نطفه بودن تخم طوطی و کندلینگ تخم
  • تخم نطفه دار طوطی و شرایط ایجاد آن
  • علت های تبدیل نشدن نطفه به جوجه در تخم نطفه دار طوطی
  • اهمیت دما و رطوبت در جوجه شدن تخم طوطی
  • برای مواجه نشدن با این مشکل باید چه اقداماتی انجام داد؟
  • جمع بندی

 

چرا تخم طوطی در برخی مواقع به جوجه تبدیل نمی شود؟

به جوجه تبدیل نشدن تخم طوطی می تواند دلایل زیادی داشته باشد که ندانستن آن می تواند شما را از ادامه دادن راه منصرف کند، از عمده ترین این دلایل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بدون نطفه بودن تخم طوطی و کندلینگ تخم

زمانی که تخم گذاری پرنده بدون عمل لقاح و آمیزش انجام شود تخم های حاصله فاقد نطفه می شوند و جوجه کشی موفق صورت نمیگیرد .برای اطمینان کافی بهتر است در روز هفتم جوجه کشی عمل نطفه سنجی یا کندلینگ تخم انجام شود، این کار با استفاده از یک چراغ قوه قوی امکان پذیر است، نور محیط را کم کنید و نور چراغ را در زیر تخم قرار دهید تا درون تخم نمایان شود ،اگر داخل تخم رگه های خونی مشاهده کردید یعنی تخم طوطی شما نطفه دار است و اگر داخل تخم شفاف و بدون رگه بود تخم پرنده شما نطفه نداشته و پوچ است ، توجه داشته باشید که در برخی مواقع نطفه سنجی در روز هفتم جوجه کشی با تردید انجام می شود وشاید در تشخیص صحیح شک وجود داشته باشد در اینگونه مواقع بهتر است در روز 12 جوجه کشی نطفه سنجی انجام شود .

تخم نطفه دار طوطی و شرایط ایجاد آن

تخم نطفه دار یعنی تخم حاصله از لقاح پرنده نر و ماده که دارای نطفه بوده و در طی فرایند جوجه کشی یعنی خوابیدن پرنده بر روی تخم، نطفه رشد کرده و به جوجه تبدیل شود ،علت عدم وجود نطفه در داخل تخم را می توان موارد زیادی دانست مثلا در برخی مواقع پرنده نر دارای قوای کمی بوده و با وجود آمیزش باز تخم ها بدون نطفه می شوند در این شرایط بهتر است نصب به تقویت تغذیه در طوطی نر و ماده اقدام نموده و از جیره مخصوص استفاده کنید ،برای ایجاد نطفه در تخم باید شرایطی موجود باشد که از این شرایط می توان به موارد زیر اشاره نمود:

دلایل جوجه نشدن تخم طوطی سانان و رفع مشگلات

دلایل جوجه نشدن تخم طوطی سانان و رفع مشگلات

بلوغ جنسی :

پرند نر و ماده باید به سن کافی رسیده باشند تا آمیزش آنها مسبب تولید نطفه در تخم باشد مثلا در عروس هلندی این نوع بلوغ در 13 ماهگی صورت می گیرد.

هیبرید بودن طوطی :

زمانی که پرنده شما حاصل از تلقیح مصنوعی باشد در واقع عقیم است به این نوع طوطی ها طوطی های هیبرید گفته می شود .

سن پرنده :

زمانی که طوطی شما دارای سن زیادی باشد دیگر قادر به تولید اسپرم نبوده و تخم به وجود آمده در این شرایط بدون نطفه می شود.

علت های تبدیل نشدن نطفه به جوجه در تخم نطفه دار طوطی

در برخی مواقع با اینکه تخم طوطی دارای نطفه است اما در طی فرایند جوجه کشی به جوجه تبدیل نمی شود ، در چنین مواقعی باید پی به علت های مربوطه برده و در صدد رفع آنها تلاش نمود ،از عوامل تبدیل نشدن نطفه به جوجه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مشکلات ژنتیکی :

در این مواقع جوجه به دلیل دارا بودن مشکلات ژنتیکی در نطفه تلف می شود که باید برای حل آن سلامت و ژن مولدها بررسی شود. درصورت بروز چنین مشکلی جوجه های به دنیا آمده می توانند دارای شکل ظاهری نافرمی باشند .

مشکلات تغذیه :

در صورتی که مولد ها در دوران جفت گیری تغذیه مناسب نداشته باشند و یا جیره انها از کلسیم کافی برخوردار نبوده و یا از مکمل های غذایی مانند ویتامین دی بیش از اندازه استفاده شود ،جوجه در مرحله رشد دچار مشکل شده و جوجه کشی ناموفق صورت می گیرد.

عدم رعایت بهداشت در لانه یا دستگاه جوجه کشی :

رعایت نکردن بهداشت در زمان جوجه کشی باعث ایجاد بیماری های عفونی شده که در نهایت به آلوده شدن تخم سپس نطفه و در نهایت مرگ جوجه منجر می شود.

رفتار خشن و نادرست مولد با تخم :

در زمان بروز این مشکل که در آن طوطی خوابید بر روی تخم با رفتار های خشن و درست جابه جا نکردن تخم و یا نخوابیدن بر روی تخم باعث ایجاد خلع در روند جوجه کشی می شود.
نکته
با توجه به اینکه با کندلینگ کردن تخم ها توسط متخصص می توان تا حد زیادی پی به مشکلات جوجه ها برد ،شما می توانید تخم های مشکوک را نزد دامپزشک برده ،علت را یافته و از پیشرفت بیماری و یا مشکل جلوگیری کنید.

اهمیت دما و رطوبت در جوجه شدن تخم طوطی

اگر بخواهیم به یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین عوامل را در طی جوجه کشی اشاره کنیم ،خواهیم گفت حفظ رطوبت و دما در این دوران از موثرترین موارد هستند که در ادامه به بررسی این دو مورد به صورت مفصل می پردازیم :
عدم دما ورطوبت مناسب در دوران جوجه کشی می تواند مشکلاتی زیر را در پی داشته باشد.

جذب نشدن کیسه زرده :

این مشکل که در انتهای جوجه کشی پیش می آید که می تواند بدلیل رطوبت پایین ،دمای بیش از حد و یا کندلینگ نادرست باشد.

چسبندگی جنین به پوسته تخم :

این مشکل نیز به دلیل رطوبت بالا اتفاق می افتد که سبب مرگ جوجه خواهد شد.

خونریزی جوجه در زمان بیرون آمدن از تخم:

این مشکل عمدتا به دلیل پایین بودن رطوبت است که در زمان بروز آن جوجه به پوسته تخم می چشبد و در زمان بیرون آمدن جوجه را دچار خونریزی می کند.
جوجه خیس یاچسبنده :
در زمان بروز این مشکل رطوبت دستگاه بسیار بالا بوده است و تخم در دوران جوجه کشی به مقدار کافی آب از دست نداده و به مرحله هچ نمیرسد و اگر هم جوجه هچ شود خیس و چسبنده بوده و بسیار ضعیف و آسیب پذیر است. به طور معمول در طی دوران جوجه کشی باید 16 تا 18 درصد وزن تخم کم شود تا جوجه هچ موفقی داشته باشد. در صورت از دست دادن وزن بیشترکه به سبب دمای بالا در طی جوجه کشی اتفاق می افتد نیز جوجه می میرد . بهترین تخم نطفه دار طوطی ماکائو را از ما بخواهید

برای مواجه نشدن با این مشکل باید چه اقداماتی انجام داد؟

با داشتن اطلاعات کافی در زمان جوجه کشی و واقف بودن به میزان دما و رطوبت مورد نیاز در مراحل مختلف جوجه کشی و حفظ آنها می توان به خوبی از بروز این مشکلات جلوگیری نمود.
تفاوت دما و رطوبت در نژاد های مختلف :
توجه داشته باشید که هر نوع طوطی برای تبدیل شدن به جوجه نیاز به رطوبت و دمای خاص به خود را دارد ،در واقع همه نژاد ها با هم یکسان نیستند ،به طور مثال در نژاد طوطی کاسکو در زمان ستر دما 37.5 درجه و رطوبت 58 درصد و در دوران هچری دما 37 درجه و رطوبت 75 درصد است، پس در نتیجه با توجه به نژاد طوطی دما و رطوبت محیط را تنظیم کنید.
اطمینان از دما و رطوبت :
در برخی از مواقع مانیتور دستگاه جوجه کشی به درستی دما و رطوبت ر نشان نمی دهد به همین دلیل بهتر است جهت اطمینان از دما سنج و رطوبت سنج جداگانه استفاده شود.
تاثیر دما و رطوبت محیط :
بهتر است دستگاه جوجه کشی را در معرض نور خورشید و یا سرمای شدید نگذاریم تا از تاثیر دمای محیط بر روی دستگاه جلوگیری شود.دما و رطوبت محیطی که شما در آن احساس راحتی می کنید و تغییرات شدیدی ندارد می تواند ایده آل ترین فضا برای جوجه کشی محسوب می شود.
استحمام پرنده :
در زمان جوجه کشی با استفاده از مولد، استحمام پرنده برای تامین رطوبت مورد نیاز تخم در این دوران بسیار تاثیرگذار است.
ایجاد محیط مرطوب در جوجه کشی با مولد :
اگر برای جوجه کشی از مولد استفاده می کنید باید برای حفظ رطوبت لازم و جلوگیری از خشک شدن محیط بهتر است از دستگاه های بخارساز التراسونیک و یا کولر های آبی استفاده کنید.

جمع بندی

با توجه به حساست بالا در زمان جوجه کشی در این مقاله به بررسی موثر ترین عوامل درعدم موفقیت پورسه جوجه درآوری پرداختیم و پاسخ سوال چرا تخم طوطی به جوجه تبدیل نمی شود را به نحوه احسنت دادیم ،امید است که با داشتن این اطلاعات و توجه به آنها در زمان جوجه کشی بتوانید پرورش خود را با راندمان بالا و جوجه های سالم به پایان برسانید. جهت خرید تخم نطفه دار با کیفیت با کارشناسان شرکت آذر جوجه شیرزاد ارومیه در تماس باشید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *