مقالات

نحوه عادت دادن طوطی به قفس و ترفند های این کار

ترفند های عادت دادن طوطی به قفس

نحوه عادت دادن طوطی به قفس و ترفند های آن
همانگونه که می دانید نگهداشتن پرندگان زینتی مانند طوطی سانان که در واقع یک نوع پرنده پروازی هستند و ذاتا نیاز دارند که در محیط باز به صورت آزادانه پرواز کنند ، در قفس کار آسانی نبوده و شاید این مشکل برای همه پرورش دهندگان و صاحبان طوطی سانان پیش بیاید که چگونه پرنده خود را به قفس عادت دهیم که به پرنده اسیب کمتری وارد شود. در این مقاله به نحوه قفسی کردن پرنده و راه های آسان نمودن این کار پرداخته ایم تا شما عزیزان بتوانید این مشکل را به راحتی برطرف کنید ،پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید . بهترین تخم بارور طوطی کاکادو را از آذر جوجه بخواهید .

تاثیر سن در عادت کردن پرنده به قفس

سن یکی از اصلی ترین و تاثیرگذار ترین مقوله ها در قفسی کردن طوطی به شمار می اید ، در واقع طوطی ها نسبت به سبک زندگی گذشتیشان و سنشان می توانند به فقس خود واکنش نشان دهند. در کل پرنده ها را بر حسب سن و سالشان می توانیم به دو دسته جداگانه در این زمینه تقسیم کنیم :

جوجه طوطی های سرلاکی

طوطی های سرلاکی و سن پایین از بدو تولد در داخل محیط بسته هستند پس در نتیجه عادت دادن این گونه طوطی ها به قفس کار مشکلی نبوده و پرنده به راحتی به قفس عادت می کند زیرا طعم آزادی را نچشیده و از ابتدا ذهن طوطی به اندازه محیط قفس پرورش داده شده است و محیط کوچک برای او آزار دهنده و کسالت آور نمی باشد ،در این شرایط پرورش دهنده با تهیه یک قفس استاندارد و تجهیزات لازمه و استاندارد می تواند یک مکان امن و با نشاط را برای پرورش طوطی خود آماده کند.

طوطی بالغ

اما طوطی های بالغ که در گذشته به صورت آزادانه زندگی کرده اند و یا سبک زندگی متفاوتی داشته اند برای عادت کردن به قفس کمی سختی خواهند کشید که البته با استفاده از ترفند های مختلف و صبر و شکیبای پرورش دهنده می توان این کار سخت را آسان تر کرد . صرف زمان بیشتر و همچنین با صبر و حوصله بودن پرورش دهنده در این کار تاثیر بسزای دارد که در ادامه شما را با ترفند ها و روش های مختلف قفسی کردن طوطی بالغ آشنا خواهیم کرد .

ترفند های عادت دادن طوطی به قفس

تایم های مختلف برای بیرون ماندن طوطی از قفس : طوطی های بالغی که به بیرون ماندن از قفس عادت کرده اند نباید آنها را به اجبار وارد قفس کنیم در این مواقع بهتر است طوطی خود به میل خود وارد قفس شود زمانی که طوطی وارد قفس شد نباید درب قفس بسته شود و در واقع طوطی نباید احساس کند که آزادی او سلب شده است زیرا طوطی ها به ذات پرندگانی آزادی هستند و محسور ماندن آنها در قفس بر خلاف ذات اصلی آنها است .محیط قفس باید به صورتی طراحی شود که طوطی مشتاق به وارد شدن به آن شود و خود را در قفس سرگرم کند .به هیچ عنوان به اجبار طوطی را در قفس نگه ندارید زیرا این کار باعث افسردگی و پرکنی پرنده خواهد شد و یا طوطی از شدت ترس خود را به دیواره های قفس خوهد زده و زخمی خواهد شد.
اگر طوطی قبلا با قفس آشنا شده باید در تایم نگهداری از فقس دقت داشته باشید و به این روش طوطی را بیشتر در قفس نگهدارید ،به طور مثال زمانی که طوطی شما دیگر از قفس ترسی ندارد می توانید هر بار بعد از رفتن طوطی به قفس تایم های کمتری آن را از قفس خارج کنید این مدت زمان نباید زیاد باشد و در واقع افزایش زمان به صورت نامحسوس انجام شود. جهت استعلام قیمت تخم نطفه دار به بخش محصولات مراجعه کنید .

نگه داری و عادت دادن طوطی به قفس

نگه داری و عادت دادن طوطی به قفس

تغذیه پرنده در قفس

یکی از بهترین مشوق های ماندن طوطی در قفس تغذیه طوطی است ،زمانی که غذای پرنده در قفس باشد طوطی برای برطرف کردن نیاز غذایی خود مجبوراست که وارد قفس شود و تایم زیادی را در قفس بگذراند و همین یکی از بهترین روش ها برای قفسی کردن و عادت دادن طوطی به قفس است . بهتر است از غذاهای که پرنده به آنها علاقه بیشتری دارد در این زمینه استفاده شود تا طوطی برای وارد شدن به قفس و خوردن غذای مورده علاقه اش مشتاق تر شود. در این مرحله که طوطی در قفس مشغول غذا خوردن است می توانید در قفس را ببندید اما در این کار افراط نکنید تا پرنده بر روی بسته شدن در قفس حساس نشود و این کار را تهدیدی برای آزادیش نبیند. به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان نباید غذا در بیرون قفس به پرنده داده شود باید در ذهن طوطی مکان غذا در قفس ثابت بماند و او به این کار عادت کند.

استفاده از اسباب بازی در قفس

طوطی ها پرندگان بازیگوشی هستند وبه برخی از اسباب بازی ها واکنش بسیار خوبی نشان می دهند ، به همین جهت استفاده از اسباب بازی می تواند یکی از مشوق های خوب جهت عادت دادن پرنده به قفس محسوب شود. در این شرایط باید بدانیم که طوطی ما به چه نوع اسباب بازی علاقه دارد ،توپ، اینه ،آویز ،زنگوله یا پله ،با قرار دادن این نوع سرگرمی ها در قفس شما در واقع محیط سرگرم کننده ای را برای طوطی تامین می کنید و تصور پرنده را از قفس به عنوان یک مکان بسته تغییر خواهید داد.

استفاده از قفس با سایز مناسب

هر پرورش دهنده نسبت به فضایی که دارد یک قفس برای پرنده خود تهیه می کند اما باید بدانیم که استفاده از قفس های با سایز بالا می تواند در عادت کردن طوطی به قفس تاثیر زیادی داشته باشد ،قفس های کوچک حس محصور بودن به پرنده را افزایش می دهند ،هر چه قفس بزرگ تر باشد پرنده به راحتی در آن حرکت می کند و همین باعث می شود که بخواهد زمان بیشتری را برای ماندن در قفس صرف کند،بهترین ابعاد برای یک قفس جهت نگهداری یک طوطی با سایز درشت یک متر در یک متر است .

تاثیر استرس و صدای محیط در قفسی کردن پرنده

طوطی سانان در کل پرندگانی بسیار حساس و ترسوی هستند و صدای محیط بر روی استرس این پرندگان تاثیر بالای دارد، به طور مثال اگر طوطی شما در قفس باشد و صدای محیط بیش از اندازه باشد پرنده دچار تشنج شده و شروع به پرزنی و کوبیدن خود به دیواره های قفس می کند ،به همین دلیل ایجاد محیطی آرام و جلوگیری از تنش های صوتی می تواند یکی از بهترین روش ها جهت ایجاد حس امینت پرنده در قفس محسوب شود در نتیجه اگر شما در محیطی پر سرو صدا و پر تنش زندگی می کنید بهتر است از نگهداری این گونه طوطی سانان جدا خودداری کنید.

عادت دادن طوطی به زندگی در قفس

عادت دادن طوطی به زندگی در قفس

تهیه جفت برای طوطی

یکی از مهمترین طرفند های قفسی کردن طوطی می تواند ایجاد انگیزه باشد که در این راستا آوردن جفت بزرگترین انگیزه به شمار می آید ، در واقع اگر شما برای قفسی کردن پرنده خود از همه ترفند ها و راه های ذکر شده در بالا استفاده کردید و به نتیجه نرسیدید بهتر است اقدام به تهیه یک جفت برای طوطی خود کنید تا بهترین انگیزه برای در قفس نگه داشتن پرنده خود را ایجاد کنید.
همانگونه که می دانید طوطی ها پرندگانی بسیار اجتماعی هستند که از تنهای گریزان و هراسانند به همین دلیل آوردن جفت برای آنها یکی از بهترین راهکارها و مشوق ها برای ماندن در قفس است، زمانی طوطی شما جفت دارد برای بازی کردن و سرگرم شدن در قفس انگیزه دارد و تمایلش برای ماندن در قفس و و کنار جفت بسیار بیشتر خواهد شد. به یاد داشته باشید که جفت کردن پرنده نه تنها باعث ماندن او در قفس می شود بلکه جفت احتمال مبتلا شدن طوطی به بیماری های مانند افسردگی پرکنی و دیگر ناحنجاری های رفتاری را در پرنده به صورت چشم گیری کاهش می دهد.
از مزیت های دیگر جفت کردن طوطی می توان به تمایل به تولید مثل و لانه سازی اشاره نمود که همین دلیل باعث می شود که طوطی به فکر تهیه لانه در قفس کند و قفس را به عنوان خانه و یک محیط امن برای خود و جفتش در نظر بگیرد .

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم که شما را با تمامی ترفند های که در عادت دادن پرنده به قفس موثر هستند آشنا کنیم که امیدواریم برای شما کارای لازم را داشته باشد،اما باید به یک نکته اشاره کنیم که با تمام این نکاتی که در بالا ذکر شد اگر شما در زمان انجام این موارد دارای صبر و تحمل کافی نباشد هیچکدام نتیجه بخش نخواهد بود ، زیرا در زمان انجام این ترفندها پرنده رفتارهای زیادی را از خود نشان می دهد و حتی شاید دچار افسرگی و یا دوگانگی شخصیتی و رفتاری شود که شما به عنوان یک پرورش دهنده حرفه ای باید به خوبی این رفتار را سنجیده و با صبر و منسجم  و البته واکنش صحیح را در مقابل آن رفتار ،از خود نشان دهید .
توجه داشته باشید که دلسوزی های بی مورد و یا رفتارهای غیر هوشمندانه در زمان تربیت پرنده می تواند در نتیجه کار تاثیر منفی داشته باشد، پس در طول این پرسه پرورشی به اصول و برنامه پایبند باشید و با حوصله پرنده را همراهی کنید تا به طوطی آسیب کمتری وارد شود و با سلمت کافی به زندگی جدید خود عادت کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تخم نطفه دار طوطی سانان و مشاوره با کارشناسان شرکت آذر جوجه با ما در ارتباط باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *