مقالات

بهداشت و بیماری ها در پرورش مرغ گوشتی

بهداشت و بیماری ها در پرورش جوجه های گوشتی

بهداشت و بیماری ها در پرورش مرغ گوشتی را میتوان با راهنمایی گرفتن و مشاوره از کارکنان و کارشناسان شرکت اذر جوجه اموزش دید و فهمید که چگونه انها را میتوان رعایت کرد و بیماری هایشان را از بین برد یا پیشگیری کرد .

اهمیت بهداشت و کنترل بیماری ها در صنعت پرورش جوجه گوشتی را نمی توان نادیده گرفت ،توجه مناسب و دقیق به روش های پیشگیری از بیماری ها از درمان آنها بسیار اقتصادی تر است .

واکسیناسیون و تا حدی درمان بیماری ها ،همراه با برنامه های منظم پایش سلامتی ،در بهبود وضعیت گله می تواند کمک کننده باشد اما باید به خاطر داشت که بهداشت و امنیت زیستی به عنوان عوامل کلیدی درحفظ سلامت گله محسوب می شوند،در حقیقت برای رسیدن به بهترین وجه کنترل بیماری ،لازم است تا استاندارد های بهداشتی به خوبی اجرا شوند.

برقراری اصول بهداشت در جهت جلوگیری از ورود عوامل عفونی به گله و به حداقل رساندن انتشار عفونت ،سبب حذف عفونت از مرغداری خواهد شد،برای دست یابی به بهترین نتایج در هر برنامه کنترلی می بایست به راه های انتشار عوامل بیماری زا اشراف کامل داشت و با مدیریت صحیح از گسترش بیماری در سطح مرغداری جلوگیری نمود.

امنیت زیستی مرغ گوشتی 

امنیت زیستی و یا بیوسکیوریتی که به معنای امنیت یا سلامت و حفاظت پرندگان در برابر عوامل تولید کننده بیماری است .امنیت زیستی شامل تمام راه های پیشگیری از انتقال ویروس ها ،باکتری ها قارچ ها ،پروتوزواها و انگل ها از طریق جوندگان ،پرندگان وحشی ،انسان ها و یا سایر راه های دیگر به پرندگان صنعتی مزرعه می باشد.

امنیت زیستی موثرترین و سودمند ترین روش پیشگیری از بیماری است .مدیریت و ریشه کنی بیماری ها اغلب مشکل و هزینه بر است ،باید توجه داشت که انجام موثر راه های امنیت زیستی از سلامت جوجه های گوشتی در برابر اکثر عوامل تهدید کننده حفاظت می نماید .

طبیعت ارگانیسم های تولید کننده بیماری

در تمام برنامه های امنیت زیستی اولین و مهمترین گام ،در نظر گرفتن طبیعت عوامل گوناگون تولید کننده بیماری به ویژه در رابطه با توانایی آن ها جهت زنده ماندن در محیط است،چرا که توانایی آنها در زنده ماندن به دور از بدن پرندخ بیماری زایی آنها را در پرندگان تحت تاثیر قرار می دهد.این عوامل تعیین کننده وسعت امنیت زیستی به کار برده شده در گله می باشند.

هنگامی انتشار مکانیکی اتفاق می افتد که عوامل بیماری زا توسط انسان و لباس های انها ،تجهیزات ،حیوانات وحشی و یا حشرات حمل شوند و سپس به وسیله تماس فیزیکی با جوجه های حساس به داخل گله آورده شوند .

سیستم مدیریت تمام پر و تمام خالی به حذف عوامل بیماری زا ،مانند مایکوپلاسما ،باکتری کریزای عفونی ،ویروس آنفلوانزای مرغی ،ویروس  لارینگوتراکئیت عفونی که در خارج از بدن جوجه گوشتی به خوبی زنده نمی مانند کمک می نماید .

حفظ حداقل فاصله دو هفته ای بین دوره های پرورش ،اثر مدیریت بیماری را بهبود بخشیده همچنین زمان و هزینه صرف شده بابت واکسن و دارو ها را کاهش می دهد.رفت و امد کارکنان باید از سالن نگهداری پرندگان جوان تر به مسن تر ها و از پرندگان سالم به بیمار صورت بگیرد.

احتمال ایجاد عفونت از گله های قبلی بستگی به طبیعت عوامل عفونی دارد،به طور مثال برخی از عوامل عفونی در محیط بیش از سایرین ماندگاری دارند.

وضعیت عفونی گله قبل در هنگام برنامه ریزی جهت ریختن گله ی جدید باید در نظر گرفته شود ،پس از شیوع بیماری ،فاصله بین دو دوره پرورش باید با توجه به انتشار عامل و دوره ماندگاری ان در محیط مورد توجه قرار بگیرد.بهداشت و بیماری ها در پرورش مرغ گوشتی را میتوان با مطالعه این مقاله پرمفهوم یادگیری کرد و اموزش دید .

منابع عفونت مرغ گوشتی 

عفونت می تواند از منابع مختلفی وارد گله شوند،به منظور آگاهی از اینکه چرا راه های مختلف امنیت زیستی اهمیت دارند در ابتدا لازم است که به طور خلاصه منابع و روش های انتقال عفونت بررسی شوند ،در کل می توان منابع انتقال عفونت به گله جوجه گوشتی را موارد زیر دانست :

انسان

مرغداری های مجاور

کارگران قراردادی

بازدیدکنندگان

ناقلین بهبود یافته

چند سنی ها

پن های بیمارستانی

پرندگان خانگی

تجهیزات و وسایل نقلیه ی آلوده

آزمایشگاه ها و درمانگاه ها

جوندگان

حیوانات خانگی دست دوز

پرندگان وحشی

حشرات

دان وآب

گله های مادر

هوا

مدفوع

عوامل مدیریتی موثر در پیشگیری از بیماری های مرغ گوشتی :مهمترین اصول فیزیکی در پیشگیری ار بیماری ،بررسی دقیق وضیت حرکت وسایل نقلیه و تجهیزات مختلف رفت و آمد کارگران ،تحویل و ذخیره دان در مرغداری می باشد .
از مهمترین عوامل مدیریتی موثر در پیشگیری از بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ایزوله کردن سالن پرورش مرغ گوشتی 

بسیار مهم است که مرغداری های گوشتی به طور کاملا مجزا در محل مناسب ساخته شوند چرا که این امر از بیشتر مشکلات مربوط به بیماری ها پیش گیری خواهد کرد.به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن فواصل بین مرغداری ها توسط عواملی چون باد های غالب ،اب و هوا ،نوع سالن ها و سایر عوامل ،حداقل فاصله دقیق نسبت به سایر مرغداری ها را نمی توان تعیین کرد.

فاصله ی بیشتر از سایرسایر مرغداری ها ،احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.ایزولاسیون از طریق بهره بردن از موانع مصنوعی و طبیعی مانند رودخانه ها ،کوه ها ،تپه ها ،جنگل ها و شهر ها می تواند حاصل گردد.

تمام مرغداران از یک برنامه یکسان برای کنترل بیماری ها پیروی نمی کنند.مرغداری های مجاور ممکن است این برنامه را نادیده گرفته و متحمل بیماری شوند.در چنین مواقعی عوامل بیماری زای موجود در مرغداری ممکن است توسط هوا ،موجودات حامل مختلف و انتقال مکانیکی به مرغداری های اطراف انتشار یابند.

بنابراین گاهی اوقات بیماری حتی به مرغداری که مدیریت خوبی دارند نیز وارد می شود،تا زمانی که بیماری ریشه کن شود مرغداری های آلوده به عنوان مخازن و منبع بالقوه عفونت برای سایر گله ها و همچنین مرغداری های مجاور بشمار می آیند.بهداشت و بیماری ها در پرورش مرغ گوشتی یکی از دو عامل های تاثیر گذار در سالن های مرغداری به شمار میروند که با مطالعه و عملکرد درست و صحیح میتوان انها را به درستی انجام داد .

محل ساخت مرغداری باید به نحوی انتخاب گرددکه از سایر مزارع پرورش دهندگان اهلی ،دامداری ها ،کشتارگاه ها ،میادین عرضه و فروش دام وطیور ،کارخانه جات مواد غذایی و سایر صنایع وسردخانه ها ،انبار ها و سایر سیلو های مواد غذایی انسانی و دامی ،مناطق مسکونی شهری و روستایی ،حریم رودخانه ها و دریا ها،حریم جاده ها و راه آهن ،حریم فرودگاه ها و مراکز مشابه  فاصله کافی و منطقی داشته باشند و به طور کاملا مجزا در محل مناسب ساخته شوند.

تهیه گله عاری از آلودگی

در گله عاری از بیماری مسئله کنترل بیماری ها آسان تر می باشد .تهیه چنین گله های باید با حصول اطمینان از وضعیت بهداشتی و سلامت گله های مرغ مادر باشد و جوجه ها باید از فارم های تهیه گردند که در انها برنامه دقیق بهداشتی رعایت شده باشد.

پرورش جوجه های هم سن در یک مرغداری

از نقطه نظر پیشگیری از بیماری ها ،همیشه مطلوب است که تمامی جوجه ها هم سن باشند.هنگامی که جوجه های هم سن نگهداری می شوند مرغداری ها در یک زمان تخلیه می گردند که این امر در مورد جوجه های گوشتی هر زمان که به کشتارگاه فرستاده می شوند صادق است.

پس از تخلیه مرغداری ها باید تمیز ،شست و شو و ضدعفونی شده و تا آنجایی که امکان دارد خالی گذاشته شوند(حداقل تا دو هفته قبل از جوجه ریزی باید خالی بمانند).خالی نگهداشتن مرغداری ها موثرترین راه در جهت پیشگیری از انتشار عوامل بیماری زا می باشدکه مدت زیادی خارج از بدن میزبان زنده نمی مانند،هرچند در رابطه با کنترل عوامل بیماری زا که مقاوم تر بوده و مدت بیشتری در طبیعت زنده می مانند خیلی موثر نیست .

به طور کلی هر چه مرغداری بیشتر خالی بماند تعداد عوامل مسبب بیماری کاهش می یابد.به علاوه در پرندگان هم سن در یک مرغداری ،در صورت بروز بیماری گله در بهترین حالت ممکن درمان و رسیدگی می شود.تمام این موارد در صورتی که پرندگانی با سنین مختلف در یک مرغداری باشند امکان پذیر نیست.

بعضی مواقع همیشه امکان نگهداری جوجه های تک سنی وجود ندارد .در چنین مواردی مرغداری باید به واحد های مجزا و یا محل هایی برای نگهداری گروه های سنی متفاوت پرندگان تقسیم شود در این واحد ها باید مقررات بهداشتی و قرنطینه ای با شدت و همه جانبه اجرا شود.

ساختمان مرغداری در پرورش مرغ گوشتی 

نخستین اصل در ساخت سالن های مرغداری ،پیشگیری از ورود پرندگان وحشی و حشرات است .این به دلیل حمل جرب ها و پنهان شدن آنها در لانه های پرندگان وحشی می باشد .همچنین اکثر گونه های پرندگان وحشی به برخی بیماری های باکتریایی و ویروسی جوجه گوشتی حساس هستند و به عنوان ناقل بیماری عمل می کنند .سالن های باز در مناطق گرمسیری می توانند طوری ساخته شوند که از ورود پرندگان وحشی به داخل سالن جلوگیری شود.

از عوامل موثر دیگر در پیشگیری از بیماری های جوجه های گوشتی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

تشخیص به موقع بیماری

واکسیناسیون

کنترل کارگران فارم و بازدید کنندگان

استفاده از آزمایشگاه جهت تشخیص بیماری

معدوم کردن تلفات

کنترل حشرات

برای خرید تخم نطفه دار مرغ و خرید تخم نطفه دار مرغ گوشتی و خرید تخم نطفه دار مرغ تخم گذار و خرید تخم نطفه دار مرغ محلی و خرید تخم نطفه دار مرغ راس گوشتی و خرید تخم نطفه دار مرغ راس 308 چهار منفی و خرید تخم نطفه دار طوطی کاسکو و فروش تخم نطفه دار مرغ گوشتی و تخم نطفه دار مرغ میتوانید با کارشناسان شرکت در تماس باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *