مقالات

بیماری در طیور

بیماری در طیور

تاریخچه و گزارشات بیماری

تاریخچه بیماری در طیور از سال1878 در ایتالیا توسط پورفسور پرونسیتور بعنوان یک بیماری جدید و شدید شرح داده شده.

سابقا تصور می شد که تحت گروه اچ 5 و اچ 7 از سویه های بسیار حاد می باشند ،که این فرضیه زیاد مورد قبول واقع نشد.

از آن زمان به بعد ،ویروس های دیگری ،تحت این گروه در پرندگان اهلی و وحشی مشاهده شد .

قابل ذکر است که در تاریخچه بیماری آنفولانزا دقت شود اکثر بیماری زای حاد و شدید از نوع اچ 5 و اچ 7 بوده است.

در اینجا به علائم بیماری های انفولانزا در طیور می پردازیم :

علائم بیماری کاملا متنوع و بستگی به گونه درگیر ،سن ،جنس ،عفونت های همراه ؛ویروس و فاکتور های محیطی دارد.

علائم ممکن است بصورت بروز عوارضی در دستگاه تنفس ،گوارش ،تولید مثل یا عصبی باشد .

معمول ترین علائم گزارش شده شامل کاهش فعالیت کاهش اخذ غذا و لاغری ،افزایش کرچی و کاهش تولید تخم ،علائم خفیف تا شدید تنفسی مثل سرفه ،عطسه ،رال و ترشح بیش از حد اشک و همچنین کزکز کردن ،بهم ریختگی پرها،خیز سرو صورت،سیاه نوزه شدن قسمت های بدون پر و پوست ،عوارض عصبی و اسهال  می باشد.

هر کدام از این لائم ممکن است بصورت منفرد یا تواما اتفاق بیوفتد. برای خرید تخم نطفه دار طیور با ما در ارتباط باشید .

در برخی از موارد ،بیماری ناگهانی و حاد  بوده  و پرندگام بدون هیچ علائمی از بیماری به طور ناگهانی تلف می شوند .

برخی ویروس ها نیز تحت شرایط تجربی ،بیماری حاد  در یک گونه و عفونتهای نامشخص در گونه های دیگر ایجاد می کنند.

در موارد مشابه ویروس های که از نظر آنتی ژنی یکسان هستند ممکن است خصوصیات بیولوژیکی کاملا متفاوتی از خود نشان دهند  بطوریکه در یک گونه یک ویروس ایجاد بیماری حاد کند و ویروس دیگر تنها باعث ایجاد عفونت جزئی شود.

بنابراین نوع گونه درگیر کاملا واجد اهمیت است.جز موارد تلفات کلی در بین پرستو های دریایی ،عفونت های ویروسی آنفولانزا در پرندگان وحشی هیچ علائم مشخصی ایجاد نمی کنند .

در همه گیری مرغ ها در پنسیلوانیا در ابتدا یک بیماری تنفسی حاد با تلفات زاینده و کاهش تولید تخم مرغ بروز کرد به محض اینکه ویروس تبدیل به فرم بسیار بیماریزا شد ،مشکلات دیگری مثل تلفات بالا( 50%-88 )،کاهش معنی دار در مصرف آب و غذا و تولید تخم مرغ بروز کرد.

علائم تنفسی ،کمتر مشهود بود ولی پرندگان به شدت ضعیف و بیحال بوده و برخی دچار تومور یا لرزش های غیر معمول بودند بیماری در طیور را میتوان با مطالعه این مقاله یادگیری کرد و از ان پیشگیری کرد .

یافته های کالبد شکافی :

در موارد خفیف بیماری شامل ترشحات کاترال و فیبرینی و یا چرکی در سینوسها و نای می باشند .

گاهی ممکن است ادم ترشحات سروزی و حتی لخته های چرک پنیری در سینوس ها و نای مشاهد گردد. همچنین امکان دارد کیسه های هوایی ضخیم شده و ترشحات چرکی پنیری یا فیبرینی در آنها مشاهده شود .

گاهی پرتونیت فیبرینی یا کاترال مشاهده می گردد.معمولا در مرغ های بالغ در حال تولید ترشحات اکسودایی در مجرای تخم همراه با پارگی فولیکولهای  تخمدان به وقوع می پیوندد.

در موارد عفونت با ویروس های دارای مدت زیاد ممکن است به علت مرگ سریع پرنده بر روی لاشه جراحات خاصی مشاهده نشود .

در عین حال عوارضی چون پرخونی ،خونریزی و ترشحات ترانسودایی داخل نای دیده می شود .

تورم و ادم سر و صورت و سینوسها ،تیرگی ،پرخونی  و گاهی خونریزی روی تاج و ریش ،پر خونی روی ساق پا،نقاط نکروز و خونریزی روی کبد و طحال  و ریه و سطوح سروزی نیز از جراحات قابل مشاهده است .

درمان

کنترل

پیشگیری

مهمترین راه مبارزه با آنفولانزا بکار بردن مدیریت صحیح و تصمیم گیری مناسب می باشد.در صورتی که اولین مورد مثبت بیماری مشاهده گردد  و بسیاری در مناطق وسیع انتشار نیافته باشد،بهترین راه کشتار جمعی طیور و دفع آنهاست .

باید توجه داشت انتقال پرندگان آلوده به نقاط دیگر جهت کشتار جمعی طیور به هیچ وجه صحیح نمی باشد و آلودگی را در منطقه پخش می کند .

بعد از حذف مرغ ها می بایست کلیه لوازم و تجهیزات سالنها  و دیوار ها با مواد پاک کننده ضد عفونی شود .

در مرحله بعد ضد عفونی کردن مرغداری خالی نگداشتن آن به مدت یک ماه الزامی می باشد که در این مدت باید شرایط قرنطینه در اطراف مرغداری و رفت آمد به داخل آن کاملا رعایت شود.

جهت اطمینان کامل از ضد عفونی شدن سالن می توان چند جوجه حساس را به مدت 2 هفته در داخل مرغ داری رها نمود و در صورت عدم مشاهده هر گونه بیماری بعد از گذشت زمان مقرر می توان از تمیز و پاک شدن سالن اطمینان کامل حاصل نمود.

در صورتیکه سیاست واکسیناسیون وجود داشته باشد و واکسن از سویه های موجود در منطقه تهیه شده باشد باید برای دوره پرورش بعدی جوجه ها آنها را واکسینه کرد .

در برخی از واگیر های انفولانزا در جهان واکسن کشته شده تهیه گردیده و با موفقیت استفاده شده و به نتیجه رسیده است.

در اغلب مواد بیماری زایی ویروس  آنفولانزا در آزمایشگاه کمتر از شرایط مرغداری می باشد و نمی توان از تخفیف مدت یافتن واکسن زنده اطمینان داشت و نیز احتمال انتقال به سیر طیور غیر واکسینه یا سایر حیوانات و انسان و بروز بیماری در آنها نیز وجود دارد.

از آنجایی که به هنگام واگیری با سویه های فوق حاد آنفولانزا هدف ریشه کنی بیماری می باشد استفاده از واکسن توصیه نمی شود.

زیرا با مصرف واکسن میزان تلفات و خسارت ناشی از بیماری آنفولانزا کاهش می یابد ولی پرنده های ایمن شده در هنگام آلودگی با ویروس بیماری زای آنفولانزا دجار عفونت شده و بدون بروز عوارض درمانگاهی ویروس بیماری زا را در محیط پخش می کنند.

واکسیناسیون با واکسن کشته موجب کاهش بیماری و قدرت انتشار ویروس در گله می گردد ولی در عین حال از گله واکسینه نمی توان ویروس بیماری زا را از میان پرندگان حذف نمود.

ساخت واکسن روغنی نیاز به هزینه های زیادی داشته و در صورتی که سویه ویروس آنفولانزا دچار تغییرات پادگنی شود باید بلافاصله واکسن کشته جدید تولید شود.

برای درمان و یا به عبارتی پیشگیری از سرایت بیماری به جوجه های غیر مبتلا و کاهش ضایعات در جوجه های مبتلا داروهای انسانی ضد آنفولانزا وجود دارد.از این دارو ها به صورت تجربی در گله های پرورش بوقلمون ،بلدرچین و مرغ استفاده شده و نتیجه های خوبی نیز بدست آمده است .

اثرات این دارو ها شامل کاهش تلفات و میزان واگیری می باشد.اما باید توجه داشت که دو نکته مهم مصرف این دارو ها را در طیور محدود می کند :در درجه اول گزارشاتی مبنی بر به وجود آمدن سویه های جدید آنفولانزا که به دارو های یاد شده مقاوم می باشند و به عنوان خطر جدی در کنترل آنفولانزا مطرح می شوند .

در درجه دوم مدت زمانی است که دارو در محصولات غذایی حاصل از طیور باقی می ماند .البته در جوجه های گوشتی بعد از گذشت 24 ساعت بعد از قطع دارو می توان گوشت پرنده را به مصرف انسان رسانید ولی در اتباط با تخم مرغ وضع فرق می کند و تا 3 روز بعد از درمان با دارو بقایای آن در تخم مرغ وجود دارد به همین دلیل در مدت ذکر شده مصرف تخم مرغ برای انسان ممنوع می باشد .

در هر حال تا به امروز اجازه مصرف این دارو ها در طیور صادر نشده است و عملی ترین راه مبارزه با بیماری در طیور رعایت موارد زیر می باشد.

1.مدیریت صحیح و تصمیم گیری مناسب.

2.کشتار جمعی طیور مشکوک یا مبتلا در محل مرغداری و نابود ی لاشه آنها .

3.ضدعفونی سالن و وسایل و خالی نگه داشتن سالن به مدت 3 تا 4 هفته .

4.در صورت واکسیناسیون واکسن سویه های مختلف منطقه تهیه شود .

5.بالا بردن پرتئین جیره .

6.جلوگیری از استرس ناخواسته (استرس ناشی از سرما بحران شیوع بیماری را افزایش می دهد).

برای خرید تخم نطفه دار مرغ و خرید تخم نطفه دار شترمرغ و خرید تخم نطفه دار قرقاول و خرید تخم نطفه دار طاووس و خرید تخم نطفه دار طوطی و خرید تخم نطفه دار مرغ تخم گذار و خرید تخم نطفه دار مرغ گوشتی و خرید تخم نطفه دار بوقلمون و خرید تخم نطفه دار قو سفید و خرید دستگاه جوجه کشی خانگی و خرید دستگاه جوجه کشی طوطی با کارشناسان شرکت اذر جوجه تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *