مقالات

بیماری های شایع در بوقلمون

بیماری های شایع در بوقلمون

اصول بیماری

برای اموزش روش جلوگیری از بیمار شدن بوقلمون ها و دانستن بیماری های شایع در بوقلمون ها این مقاله را کامل مطالعه نمائید .بیماری،تغییر وضعیت سلامتی پرنده است و شامل هر وضعیتی می باشد که اعمال نرمال بدن را دچار نقص می کند.باکتری ها ،ویروس ها ،قارچها و انگلها  از عوامل بیماری زا هستند که باعث بیماری در طیور می شوند.

معمولا تلفات ناشی از بیماری های گله های کوچک طیور کم اتفاق می افتد.به هر حال،تعدادی از بیماری ها احتمالا گله را تحت تاثیر قرار می دهد.بهتر است طیور مختلف با سنین متفاوت را به صورت جداگانه پرورش داد .به علاوه نباید بازدید های غیر ضروری از گله خود و یا گله های دیگر انجام داد.تشخیص زود هنگام بیشتر بیماری ها به معالجه سریعتر آنها کمک می کند. برای استعلام و لیست قیمت فروش تمامی نژاد های تخم نطفه دار طیور با کارشناسان شرکت و مجموعه اذر جوجه در تماس باشید .

استفاده از برنامه های بهداشتی ،واکسیناسیون مناسب برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیماری ها در محل پرورش مناسب است.نباید برنامه واکسیناسیون  را به عنوان جایگزین مدیریت خوب استفاده نمود.

اولین قدم ،خرید جوجه بوقلمون از یک جوجه کشی خوب و تمیز و سپس اجرای یک برنامه بهداشتی درست ،استفاده از برنامه خوراک دهی خوب و تامین یک محیط رشد راحت است .

با اجرای چنین برنامه هایی باز هم مرگ و میر به طور موردی اتفاق می افتد .بنابراین گاهی پرورش دهندگان گله های تجاری باید مرگ و میر بین 8 تا 15 درصد را انتظار داشته باشند،بنابراین در صورت تلف شدن یک پرنده و سالم بودن سایر پرندگان (از نظر مصرف خوراک و نوشیدن آب )نباید نگران بود.به طور کلی وجود بیماری در گله همراه با کاهش مصرف آب و یا غذا ،ظهور پرندگان مریض یا مرده و تغییر رفتار یا ظاهر پرنده است.

بیماری ها و پارازیت های مختلفی،بوقلمون ها را تحت تاثیر قرار می دهند که در ادامه به شرح بعضی از این بیماری ها خواهیم پرداخت ،به هر حال تشخیص بیماری در هنگام شروع و قبل از شیوع آن در گله و درمان زود هنگام آن می تواند احتمال مرگ و میر و بیماری را کاهش دهد و از کاهش عملکرد کلی گله جلوگیری کند. بهترین و موثر ترین راه برای از بین بردن بیماری های شایع در بوقلمون ها سم پاشی سالن نگه داری و پروش بوقلمون ها می باشد .

بیماری ها و جهش های ژنتیکی

جهش های ژنتیکی

جهش در همه حیوانات اتفاق می افتد و بوقلمون ها از این قاعده مستثنی نیستند.بعضی از ژنها دارای اثرات کشنده هستند در حالی که بعضی دیگر خوش خیم و بی تاثیر می باشند.

جهش تاج

تغییر ظاهر تاج و برآمدگی کاسه سر در بوقلمون به ندرت اتفاق می افتد و مشابه وضعیتی است که در تاج سایر پرندگان مانند اردک تاجدار مشاهده می شود.برای خرید تخم نطفه دار با کارشناسان شرکت اذر جوجه در تماس باشید .

سینه کج

زمانی که بوقلمون ها دارای استخوان های کج سینه کج هستند،اغلب به نظر می رسد که این به دلیل استفاده از نشینمن گاهها است.بنابراین  بسیاری از پرورش دهندگان ترجیح می دهد که از بسته های کلش یا همان ریزه های گندم به عنوان نشیمن گاه استفاده کنند.

باید توجه داشت که ژنی برای توسعه ناقص استخوان وجود دارد که این ژن به ندرت تحت تاثیر استفاده از نشیمن گاه قرار می گیرد.

ستون فقرات کوتاه

در هنگام بروز این پدیده گردن و بدن به طور مشخصی کوتاه می شودو ستون فقرات روی هم جمع می شود اگر چه ممکن است سر نرمال باشد.این پدیده توسط یک ژن نهفته اتفاق می افتد که همواره کشنده است و معمولا مرگ در داخل پوسته تخم و در مراحل انتهایی انکوباسیون اتفاق می افتد.

کوتاه شدن استخوان های دراز

به وسیله یک ژن نهفته اتفاق می افتد و باعث ایجاد استخوان های در پای بوقلمون می شودکه این استخوان ها کوتاه تر و ضخیم تر از حالت نرمال است .

بسیاری از پرندگان بر اثر این جهش ژنتیکی تلف می شوند اما 3%آنها زمان بلوغ زنده می مانند این پرندگان دارای مشکلات راه رفتن هستند و قادر به جفت گیری نمی باشند.

البینیسم ناقص

یک شرایط نهفته و وابسته به جنس است که ملانین در بخش هایی از چشم وجود ندارد اگر چه ممکن است در جاهای دیگر وجود داشته باشداین جهش اغلب باعث نابینایی می شود.جوجه های که در طول انکوباسیون نمیمیرند ،معمولا چندین هفته بعد از هچ می میرند بنابراین به عنوان یک ژن نیمه کشنده در نظر گرفته می شود.جایی که پرندگان زنده بمانند،پرهایشان سفید دودی و حاوی مقداری رنگ دانه هستند .

از بیماری های ژنتیکی دیگر میتوان به چبنه دان پاندولی و جهش رنگ اشاره نمود.

بیماری ها

اسپریژیلوس یا پنومونی قارچی

قارچ آسپریژیلوس فومیگاتوس عامل این بیماری است،این قارچ در بستر،علوفه یا خوراکی های کپک زده یافت می شود،استنشاق اسپور های قارچ توسط پرنده باعث رشد قارچ در ششها می شود.پرندگان جوان در خطر بیشتر این بیماری هستند.شرایط نامناسب جوجه کشی نیز می تواند باعث این بیماری شود بنابراین نام عمومی این بیماری پنومونی جوجه کشی است .

علائم این بیماری قارچی شامل کاهش و یا متوقف شدن مصرف خوراکفتنفس سریع و نفس های بریده و پر زحمت ،التهاب و باد کردن پلک های چشم و یا چسبیدن چشم ها به هم می باشد .همچنین دانه های ریز زرد متمایل به سبز در شش ها،نای ،نایژه و بافت های احشامی ممکن است بعد از مرگ مشاهد شود.

دارو های ضد قارچی موجود بسیار گران هستند و بهترین مورد و کار در جهت جلوگیری از بیماری می باشند.با جمع آوری پرندگان مریض و ضد عفونی و تمیز کردن کل سالن و وسایل موجود و حذف بستر یا خوراک های کپک زده می توان از این بیماری جلوگیری نمود .

آنفلوآنزای پرندگان
اصولا بیماری های شایع در بوقلمون به دو دسته بدخیم و خوش خیم تقسیم میشوند که در ادامه به انها میپردازیم برای اگاهی  و یادگیری بیماری های شایع در بوقلمون ها و مریضی های انان با ما در این مقاله مهم و کاربردی همراه باشید .

این بیماری به وسیله یک ویروس ایجاد می شود که به طور عادی توسط ذرات هوایی ایجاد شده از دستگاه تنفسی فضولات پرندگان،پاها و یا وسایل آفراد آلوده انتقال داده می شود.به خط همین استفاده از یک ظرف حاوی ضدعفونی کننده و یک فرچه برای تمیز کردن کفش ها یا وسایل قبل از ورود به محل پرورش بوقلمون ضروری می باشد.

سویه های مختلفی از این ویروس وجود دارد و علائم آن شامل آبریزش بینی ،تورم سرو گردن در بیشتر سویه های بدخیم این ویروس است .بیشتر پرندگان بعد از آلودگی با سویه های خفیف بهبود می یابند و یک ایمنیت در برابر آنها پیدا می شود.

هنگامی که آلودگی با ویروس به دنبال سینوزیتس که به وسیله یک باکتری ایجاد می شود به وجود می آید ،استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند به رفع آنها کمک کند.

سویه های بدخیم این ویروس کشنده است و باید اطلاعات لازم به پرورش دهندگان در این زمینه داده شود.در صورت شروع تلفات ناشی ازاین ویروس باید فورا با دامپزشک تماس گرفت .

توصیه می شود بعد از تماس با بوقلمون های مشکوک چه مریض و چه سالم دست های خود را ضدعفونی کرده و بشوئید و یا در این موارد از دستکش استفاده کنید .موثر ترین راه پیشگیری از بیماری های شایع رد بوقلمون ها تمیز نگه داشتن پوست و بدن بوقلمون ها از تفاله ها و پهن ها و مدفوع خودشان میباشد .

هنگام آلودگی به سویه های خطرناک جایگاه پرورشی باید قرنطینه شود و همه پرندگان از بین برده شوند .همچنین توصیه می شود تا رفع آلودگی همه پرندگان در محیط های سربسته نکهداری شوند .پوشش های توری دارای سوراخ های 25 میلیمتر از تماس پرندگان وحشی جلوگیری می کند .

جوش سیاه یا هیستومونی

یک بیماری معمول بوقلمون در گذشته بوده که امروزه کمتر اتفاق می افتد.این بیماری به وسیله یک انگل پروتوزوایی در کبد یا سکوم ایجاد می شود و معمولا همزمان با چرای جوجه ها از زمین منتقل می شود .تخم کرم های سکوم مرکز تجمع این ارگانیسم به مدت طولانی می باشد.قرار گرفتن بوقلمون ها در زمین های که قبلا توسط جوجه ها استفاده شده اند ،حتی چند سال بعد از خروج جوجه ها منجر به آلوده شدن بوقلمون ها توسط این انگل می شود.

این انگل روده ،روده و کبد را آلوده می کند ،علائم این بیماری شامل بی حالی،سر های تیره و افتاده ،فضولات کف آلود زرد رنگ و فقدان اشتها می باشد.

پیشگیری از این بیماری و دور نگهداشتن بوقلمون ها از جاهایی که قبلا توسط جوجه ها استفاده شده و بهترین راه چاره است.توجه داشته باشید که شیوع این بیماری بر روی پرنده های جون تاثیر بیشتری داشته و آنها را خیلی سریع می کشد بنابراین هنگام مشکوک شدن به این بیماری سریع وارد عمل شوید.می توان با اضافه کردن یک آنتی بیوتیک به آب پرندگان این بیماری را تا حد زیادی کنترل نمود.

بیماری نیوکاسل

یک بیماری حاد و خیلی واگیر دار سیستم تنفسی است که به وسیله یک ویروس ایجاد می شود و در جوجه های گوشتی ،بوقلمون و سایر گونه های طیور مشاهده شده و باعث تلفات بالای در گله های جوان می شود.در گله های مادر این بیماری باعث کاهش تولید تخم به حد صفر می شود.

شیوع بیماری نیوکاسل در گله های بوقلمون خیلی سریع انتفاق می افتد.علائم این بیماری شامل نفس های بریده ،سرفه،صدای گرفته ،افزایش مصرف آب،کاهش اشتها ،فلجی جزئی یا کامل پاها و بال و قرار گیری سر بین پاها یا روی پشت و چرخش گردن است .

خونریزی در سنگدان،روده فپیش معده و کیسه های هوایی تیره در کالبد شکافی بعد ازمرگ مشاهده می شود.

ویروس عامل این بیماری توسط افراد یا پرندگان از مکان های آلوده ،تجهیزات ،کیسه های خوراک یا پرندگان وحشی می تواند منتقل شود.اگر چه انتی بیوتیک ها برای محدود کردن بیماری های ثانویه استفاده می شود ولی هیچ درمان موثری برای این بیماریوجود ندارد و واکسیناسیون در بسیاری از کشور ها برای جلوگیری از این بیماری توصیه می شود.

از دیگر بیماری های بوقلمون و پرندگان دیگر می توان به :کوکسیدیوز،اریسیپلاس،بیماری مارکوپلاسمایی،سینوزیتیس عفونی ،ساینووایتس عفونی ،آلودگی با مایکوپلاسما آیوا،عفونت مایکوپلاسما ملاگریدیس،بیماری های سالمونلایی،پلوروم ،تیفوئید مرغی ،آریزونا ،پاراتیفوئید،کورونا ویروس بوقلمون یا بیماری تاج آبی اشاره نمود.

انگلهای خارجی

اگر چه انگلهای خارجی نسبتا زیادی برای طیور وجود دارند ولی تعداد کمی از آنها باعث ایجاد مشکل می شوند ،به هر حال افزایش بعضی از انگلهای خاص باعث کاهش وزن و تولید تخم ،نرخ رشد و بازدهی خوراک می شود.باید به طور منظم ،پرندگان را برای این انگلهای خارجی مورد بررسی قرار داد ،عمده ترین و خطرناک ترین گونه های انگل خارجی در بوقلمون ها شاملند از شپش ها ،جرب قرمز ،جرب شمالی ،جرب فلسهای پا .

انگلهای داخلی

چندین نوع کرم باعث آلودگی بوقلمون می شوند.این کرم ها توسط بوقلمون ها از چراگاه برداشته می شوند.بعضی از انگلهای داخلی حامل عوامل بیماریزای دیگری نیز هستند که بوقلمون را تحت تاثیر قرار می دهند.مدیریت خوب و نوع سیستم پرورشی،نقش مهمی در کنترل انگلهای داخلی دارند از مهمترین این انگل ها می توان به کرم های سکومی ، نماتودهای دستگاه تنفس،کرم های نواری،کرم های گرد ،سینوزیتس اشاره نمود.

برای خرید تخم نطفه دار بوقلمون و مشاهده نژاد های تخم نطفه دار بوقلمون و استعلام قیمت فروش تخم نطفه دار بوقلمون و تخم نطفه دار مرغ و خرید تخم نطفه دار مرغ  و تخم نطفه دار مرغ تخم گذار و خرید تخم نطفه دار پرندگان و خرید تخم نطفه دار طیور با کارشناسان شرکت اذر جوجه در تماس باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *