مقالات

رشد سریع جوجه مرغ

رشد سریع جوجه مرغ

رشد سریع جوجه مرغ میتواند به شما کمک کند تا در زمینه پرورش آن ها زودتر از بازه زمانی تعیین شده به سودآوری برسید. از این رو دانستم روش های رشد سریع جوجه مرغ که به تازگی از تخم نطفه دار بیرون آمده است برای سوددهی بهتر میتواند نفع بیشتری برای شما داشته باشد و به همین جهت روش های موثر در این زمینه را به صورت خلاصه و مفید جمع آوری نموده در یک مقاله در دست رس شما عزیزان پرورش دهنده قرار دادیم امید است که مطالعه این مطلب برای شما عزیزان موثر واقع شود ،با ما همراه باشید.

روش های رشد سریع جوجه مرغ

۱) انتخاب نژاد مناسب جوجه گوشتی

مرغ ها نیز مانند سایر موجودات دارای نژاد های مختلفی هستند. برخی از نژاد های مرغ قابلیت وزن گیری بالایی دارند. اما برخی دیگر تا زمان بلوغ و طی شش الی هفت ماه نهایتا به وزن دو کیلوگرم میرسند. بنابراین اولین و مهم ترین شرط برای موفقیت در زمینه ی پرورش مرغ گوشتی، انتخاب نژاد مناسب است. انواع نژادهایی از مرغ که در صورت تغذیه صحیح و نگهداری اصولی در طول دو الی سه ماه به وزن بالای سه کیلو میرسند عبارتند از:
. نژاد کوشین:

این مرغ و خروس متعلق به کشور چین است. اما میتوانید مولدهای آن ها را در ایران نیز پیدا کنید. این تضاد اصولا برای تولید گوشت پرورش داده میشود. خروس این نژاد تا ۵ کیلو و مرغ تا ۴ کیلوگرم امکان وزن گیری دارد.
. نژاد فاورولس:
این نژاد متعلق به کشور فرانسه است. خروس این نژاد تا ۵ کیلو و مرغ آن تا ۴ کیلوگرم امکان وزن گیری دارد. مهم ترین نکته در تهیه ی مولد ها تا تخم های نطفه دار این نژاد، این است که حتما بایدبه صورت حضوری به خود فروشنده ها مراجعه کنید و از سفارش اینترنتی بپرهیزید.
. نژاد دورکینگ:
مرغ و خروس این نژاد مانند دو نژاد فوق به ترتیب به وزن ۵ و ۴ کیلویی خواهند رسید. این نزاد متعلق به انگلیس است اما با کاوش میتوان مولدها و تخم های نطفه دار آن را در ایران خودمان یافت.

۲) افزایش اشتها:

افزایش اشتهای مرغ امری مهم در پرورش طیور و حتی پرورش طوطی کاکادو و دیگر نژاد ها  است. زیرا اشتها عامل اصلی رشد و تولید مثل در مرغان است. برای افزایش اشتهای مرغ و بهبود عملکرد تغذیه،

چندین راهکار سئو شده وجود دارد. اولین قدم در این راه ارائه یک رژیم تغذیه ای کامل و تعادل دار است که شامل منابع غذایی با پروتئین بالا، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مرغان باشد. علاوه بر این استفاده از مکمل های غذایی مختلف، مانند پروبیوتیک ها، آنزیم ها، اسیدهای آمینه ی قابل هضم، میتواند بهبودی چشمگیری در اشتها و هضم و جذب غذا در مرغان داشته باشد. محیط پرندگان نیز از نظر بهداشت و راحتی باید مناسب باشد زیرا استرس و عدم راحتی میتواند عاملی برای کاهش در مرغان و جوجه ها باشد.

۳) تغذیه:

یکی از مهمترین موارد دیگر در رشد سریع جوجه مرغ، تغذیه ی آن ها میباشد. برای وزن کیری مطلوب جوجه ها باید از مواد غذایی مقوی در تغذیه ی آن ها استفاده کرد. بخش اعظمی از هزینه های مصرف جوجه صرف خرید دان و جیره غذایی مناسب برای آن ها میشود. بنابراین باید در تهیه مواد غذایی دقت شود. غذای مورد استفاده برای جوجه ها باید دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، کربن هیدرات، چربی، فیبر و … باشد.
_ پروتئین:

نقش اساسی در رشد جوجه و وزن گیری آن ها خواهد داشت. بدون وجود پروتئین طبیعتا نمیتوان آن ها به وزن دلخواه از رساند و تولید گوشت در آن ها را در سطح بهینه ای افزایش داد. این ماده ی غذایی به تولید بهتر پر، ناخن، نوک و سایر اندام های بدن کمک میکند.
برای افزودن پروتئین به جیره ی غذایی جوجه ها باید ترکیبی از پودر گوشت، پودر خون، پودر ماهی را در رژیم غذایی آن ها افزود. البته اگر در خانه به صورت سنتی قصد گوشتی کردن جوجه ها را دارید میتوانید از دانه های دارای پروتئین مانند سویا و سایر غلات، تخم مرغ آبپز، میلورم و سایر ضایعات گوشتی استفاده کنید. در حالت صنعتی باید این مواد غذایی را تحت نظر جیره نویس معتبر و به صورت استاندارد در جیره ی غذایی آن ها افزود و با استفاده از دستگاه های آسیا و میکسر آن ها را کاملا با هم ترکیب کرده تا به صورت یکدست شده و به همه ی جوجه ها به صورت یک اندازه پروتئین و سایر مواد غذایی برسد. آسیاب کردن این مواد مانع بروز بیماری های زیادی خواهد شد. اگر ابن مواد به خوبی با هم ترکیب نشوند امکان دارد که یک جوجه یک مواد بیشتر از حد نرمال و یک مواد کم تر از حد نرمال دریافت کند که در هر دو صورت با مشکل و بروز بیماری و عدم رشد صحیح

مواجه خواهیم بود.

_ ویتامین:
از جمله ویتامین های ضروری میتوان به ویتامین A,B,K,D و… اشاره کرد. هر کدام از این ویتامین ها نقش کلیدی در رشد صحیح و بدون مشکل جوجه ها خواهند داشت. به عنوان مثال ویتامین های گروه B سبب افزایش اشتها و افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن جوجه ها خواهد شد و به رشد بهتر و سریع تر پوست و پر و وزن گیری بیشتر آن ها کمک خواهد کرد. همچنین ویتامین A و D سبب کاهش استرس، افزایش میل به غذا و تقویت استخوان ها و افزایش جذب کلسیم میشود. علاوه بر این ویتامین C موجود در ماده ی غذایی جوجه مرغ ها سبب جذب آهن و سایر مواد معدنی و کاهش استرس خواهد شد که به نوبه ی خود به خون سازی و تقویت استخوان ها کمک خواهد کرد. هر کدام از این ویتامین ها دارای وظایف خاصی هستند و کمبود آن ها بیماری های زیادی را برای جوجه ها به دنبال خواهد داشت . برای افزودن ویتامین به جیره ی غذایی جوجه ها هم میتوان از مواد غذایی سرشار از ویتامین مانند سبزی استفاده کرد و هم میتوان مکمل های ویتامین ها را که به

صورت مایع یا پودر هستند در آب آشامیدنی و غذایی آن ها افزود.
و اما کمبود این ویتامین ها باعث بروز چه مشکلاتی میشود؟
ویتامین A: کمبود آن باعث کاهش رشد کاهش تعداد تخم و لاغری و ضعف میشود.
ویتامین E: کمبود آن باعث کاهش رشد و افزایش مرگ و میر جوجه ها میشود.
ویتامین D: کمبود آن باعث نرمی استخوان، کاهش سرعت رشد و کاهش تعداد تخم گذاری میشود.
ویتامین B1: کمبود آن باعث کاهش اشتها، لاغری و اختلال در سیستم عصبی طیور میشود.
ویتامین B2: کمبود آن باعث رشد ضعیف بههمراه فلج شدن پنجه پا و اختلال در تخم گذاری پرنده ها میشود.
ویتامین B4: کمبود آن باعث رشد ضعیف، کاهش تولید و تخم و کبد چرب مرغ ها میشود.
ویتامین B5: کمبود آن باعث کم خونی، کاهش رشد، ضعیف شدن استخوان های جوجه ها میشود.
ویتامین B12: کمبود آن باعث کم خونی، کاهش اشتها، پردرآوری ضعیف جوجه ها میشود.

_ دارو و محرک:
برخی دارو ها به عنوان محرک رشد در جیره ی غذایی

جوجه ها استفاده میشود. این نوع محرک ها بیشتر شامل پروبیوتیک ها و اسید ها آلی بوده بر سیستم گوارشی حیوان تاثیر مثبت به جای میگذارند تا فرآیند هضم و جذب به خوبی صورت گیرد. همچنین از پروبیوتیک ها به جای آنتی بیوتیک ها عوارضی برای مصرف کننده ندارد و به بهبود سلامت جوجه ها در برابر بیماری هم کمک میکند. این نوع محرک های رشد توسط برخی شرکت ها در ایران عرضه میشود و مرغداران از آن بهره میبرند. عموم این نوع محرک ها ساخت ممالک اروپایی میباشند.

_ مواد معدنی:
این مواد نقش چشمگیری در رشد جوجه مرغ خواهد داشت البته میزان مواد معدنی مصرفی باید در حد تعادل باشد و باید از استفاده بیش از حد آن در جیره ی غذایی اجتناب کرد.
. منگنز: به عنوان یک فعال کننده آنزیم عمل میکند که کمبود آن در جیره جوجه در حال رشد منجر به کاهش رشد استخوان ها خواهد شد و همچنین باعث ایجاد مشکلات مفصلی و استخوانی میشود.
. منیزیم: یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز در تغذیه ی طیور، منیزیم است. اغلب دان طیور حاوی

عنصر هستند در نتیجه جای نگرانی نیست اما با این حال جوجه هایی که با جیره ی غذایی کم تغذیه میشوند کاهش رشد، تشنج و بی حالی را خواهند داشت و همچنین در مرغ تخم گذار ( پولت) کاهش تخم گذاری را به همراه دارد.
. کلسیم و فسفر: هر دو برای رشد و سلامت استخوان بسیار ضروری هستند. دی کلسیم فسفات یکی از مکمل هایی است که حاوی کلسیم و فسفر بوده و نقش به سزایی در رشد سریع جوجه دارد. از طرفی وجود دی کلسیم فسفات در جیره غذایی مرغ پولت جزو بهترین غذا برای پولت میباشد. از علائم کمبود کلسیم و فسفر میتوان به بيماري راشیتیسم، کاهش رشد و نازک شدن پوست تخم مرغ اشاره کرد.

_ چربی و کربن هیدرات:
این دو ماده ی غذایی برای تولید چربی و انرژی مورد نیاز بدن جوجه ها ضروری است و به وزن گیری بهتر آن ها و هضم سریع تر مواد غذایی کمک خواهد کرد. دانه ها، غلات، سبزیجات، کنجاله ها سرشار لز چربی و کربن هیدرات هستند که میتوان به شکل استانداردی در جیره ی غذایی پرنده ها گنجانید.

۴) آب:

آب یکی از نیاز های ضروری جوجه ها برای زندگی و رشد است. در ۲۴ تا ۳۶ ساعت اولیه پس از خروج از تخم، مناسب است جوجه ها را با یک محلول شیرین ۴ درصدی (۴ گرم شکر در هر لیتر) تغذیه کرد. هچنین در طول رشد، همیشه باید به جوجه ها آب تازه و کافی فراهم شود. برای این منظور باید، از تعداد مناسبی آبخوری استفاده کرده و وضعیت آبخوری را روزانه چندین بار بررسی کرد. جوجه های مرغ میتوانند ۲۴ تا ۳۰ ساعت گرسنگی را تحمل کنند، اما تشنگی در کمتر از چند ساعت آن ها را ضعیف میکند. برای نوشیدن آب، دمای آب نیز باید مورد توجه قرار گیرد. آب در آبخوری بسیار سرد یا گرم باشد، جوجه ها کم تر آب مینوشند و رشد آن ها تاخیر میکند. جوجه ها همانند ما انسان ها، به آب خنک و خوشمزه علاقه دارند. بهتر است دمای آب نوشیدنی برای آن ها بین ۱۰ تا۲۰ درجه سانتی گراد باشد.

۵) شرایط محیطی مناسب:

قبل از شروع هرکار باید بستر مناسب برای آن فراهم سازید. بدین سبب سالن پرورش جوجه مرغ را از لحاظ دما، رطوبت، تراکم و تهویه و… در حالت ایده آل خود

آماده سازید. جوجه های تازه متولد شده به دمای بالاتری در نگهداری نیاز دارند بهتر هست از لامپ مادر مصنوعی برای تامین دمای مناسب استفاده کنید. علت این کار حفظ سلامت جوجه ها میباشد.

۶) رعایت اصول بهداشتی:

یکی از ضروریات اساسی در سالن های مرغداری رعایت اصول بهداشتی است. پس بهتر است آبخوری و دانخوری ها به درستی ضدعفونی شود و بستر مناسبی برای قرارگیری جوجه ها بر روی آن انتخاب شود. فضولات برجای مانده باید به خوبی تمیز شود تا در هنگام برخورد با پای پرندگان ایجاد مشکل نکند و همچنین در اثر متصاعد شدن بوی بد، سلامتی جوجه ها را به خطر نیندازد. بهتر است برای داشتن راندمان مطلوب خود اقدام به جوجه کشی کنید تا صفر تا صد پرورش تحت نظر قرار گیرد که در این راستا بسته به تعداد مدنظر برای پرورش، میتوانید از دستگاه جوجه کشی در ابعاد مختلف استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *