مقالات

فلج شدن اردک و نحوه درمان آن

فلج شدن اردک و نحوه درمان آن

اردک ها پرندگان زیبا در نژاد های مختلفی هستند که هر کدام دارای خصوصیات مختص به خود می باشند این پرنده گاهی دچار بیماری های از جمله لنگ زدن می شود در این مقاله قصد داریم شما را با بیماری لنگیدن و یا فلج شدن اردک و نحوه درمان  و علت این بیماری آشنا کنیم ،پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

اگر شما یک پرورش دهنده پرندگان باشید شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که به یک باره ببینید پرندگانتان علل خصوص پرندگانی که در آب زندگی می کنند مانند اردک دچار لنگش شده است و پای آن لنگ می زند . تخم نطفه دار اردک کله سبز را از مجموعه تولید کننده تخم نطفه دار آذر جوجه تهیه کنید.

لنگ زدن اردک هیچ وقت یک باره اتفاق نمی افتد و همیشه علت های وجود داشته که بیماری تا این حد پیشرفت کرده و به حد فلج شدن پرنده رسیده است .

این علت ها می تواند شامل کم توجهی پرورش دهنده و یا  انواع بیماری های باشد که به مختل شدن سیستم عصبی و فلج و یا لنگیدن اردک منجر خواهد شد .

برای اینکه بتوانیم از این نوع بیماری ها و یا تلف شدن اردک ها پیشگیری کنیم باید تمام علائم بیماری  را بدانیم و جهت پیشگیری ودرمان آن هر چه سریعتر اقدام کنیم .

بیماری میخچه و یا بامبل فوت

یک بیماری عفونی است که در پای اردک و دیگر پرندگان به وجود می آید .میخچه و یا بامبل فوت عفونی بوده و دارای التهاب و درد زیاد در پای پرنده است که اجازه راه رفتن به آن را نمی دهد و پرنده از شدت درد لنگ میزند .

ازعلائم بیماری میخچه اردک می تواند کبودی و تغییر رنگ در قسمت پا ،وجود زخم باز در پا ،لنگ زدن پرنده و تمایل نداشتن برای ایستادن باشد که در صورت عدم رسیدگی منجر عود و افزایش بیماری و تلف شدن پرنده خواهد شد.

از دلیلی که می توان برای بروز این بیماری دانست می توان به سخت بودن بستر ،عدم رعایت بهداشت ،راه رفتن پرنده بر روی فضولات خود ،تغذی نامناسب و… باشد .

برای بهبود این بیماری حتما باید با رویت اولین نشانه ها به دامپزشک مراجعه کنید وهمراه با مصرف داروهای تجویز شده بهداشت پرورش گاه را نیز به خوبی رعایت کنید .

توجه داشته باشید که پانسمان پای اردک باید طوری انجام شود که محیط زخم کاملا خشک شود و عفونت زخم بیشتر نشود.عفونت های حاد را به هیچ عنوان نباید خودتان پانسمان کنید ،در این شرایط وجود یک دامپزشک برای مجموعه لازم است .

آسیب و زخم در پای اردک

با وجود اینکه اردک ها بنا به ماهیتشان وابزی بودنشان رفت آمد زیادی در داخل آب دارند می توانند پای خود را زخم کنند ،این زخم ها اگر وخیم باشد می تواند عفونی شده و باعث التهاب و لنگی پرنده شود.

از دیگر عواملی که با عث لنگیدن اردک ها می شود می توان به دررفتگی و یا رگ به رگ شدن پای پرنده ،زخم های ناشی از بریدگی ، اسیب های عضلانی و لگنی و.. اشاره نمود .

برای جلوگیری از این احتمالات و خطرات بهتر است محیط پرورش اردک های خود را تمیز و عاری از هرگونه وسیله برنده مانند چوبهای نوک تیز ویا خرده های شیشه نگهدارید .

زمین های با شیب زیاد که دارای رطوبت بیش از اندازه و گل آلود و کثیف هستند می توانند باعث ایجاد عارضه های ایجاد لنگیدن و یا فلجی پا در پرندگان از جمله اردک ها شوند.

تاثیر تغذیه اردک در سلامت و فلجی آن

زمانی که اردک ها در حال رشد هستند به مواد غذایی مناسب و غنی جهت رشد و نمو خود نیاز دارند،تغذیه نامناسب و غیر استاندارد که آری از فیبر ،پروتئین و ویتامین های ضروری برای بدن پرنده است می تواند در سلامت اردک ها تاثیر بالای داشته باشد .

جیره غذایی باید نسبت به سن ، شرایط محیطی و نیاز های پرنده تامین شود تا اردک های شما دچار اختلال در رشد نشوند.

جهت خرید تخم نطفه دار قو با مشاورین شرکت آذرجوجه در تماس باشید .

اما در کل می توان دلایل زیادی را برای فلج شئن اردک ها دانست که بیماری ها و مسمویت ها از عمده ترین موارد هستند:

مسمویت اردک با سرب

ماده سرب یکی از موادی است که با توجه به مقدار مصرفی اردک می تواند منجر به فلج شدن آن شود .

زمانی که پرندگان شما علائمی چون بی حالی ،افتادگی بدن ،تشنگی بیش از حد،تغییر رفتار را داشتند باید بدانید که پرنده از طریق مصرف سرب دچار مسمویت شده است .

مسمویت اردک ها با استفاده از سرب مستقیما به سیستم عصبی و روده ها و کلیه های پرنده تاثیر گذاشته و او را فلج می کند ،برای رفع این مسمویت می توانید از روش شلاته تراپی که یک نوع درمان جهت رفع سم سرب از بدن پرنده است استفاده کنید.

 کمبود نیاسین و فلج شدن اردک

کمبود نیاسین می تواند در اردک ها باعث بی حالی و بی اشتهایی شود ،پرندگانی که با این کمبود مواجه هستند عمدتا جدا از گله نشسته و کمتر در جستجوی غذا می باشند .

کمبود نیاسین باعث خم شدن پا بوده و این نشانه از بارزترین ها برای این کمبود است و اگر این کمبود رفع نشود به مرور پرند فلج شده و دیگر قادر به راه رفتن نمی باشد و در نهایت براثر سوء تغذیه تلف می شود.

بیماری آنسافالومیلیت

آنسافالومیلیت یک بیماری ویروسی است که با هدف قرار دادن سیستم عصبی مرکزی باعث می شود پرنده دچار ناتوانی در راه رفتن و ایستادن شود ،این بیماری ویروسی باعث از بین رفتن ماهیچه ها شده و پرنده را دچاره لرزش و تلو خوردن می کند .

توجه داشته باشید که درمان بیماری آنسافالومیلیت بسیار دشوار است و بهتر است از واکسن A و E و آبله برای پیشگیری از بروز آن استفاده کنید.

جهت خرید تخم نطفه دار اردک کالارین  با شرکت آذرجوجه در تماس باشید.

بیماری مارک اردک

این ویروس کشنده که از استنشاق شوره مملو از باکتری تولید می شود و تور های را در پرنده ایجاد می کند که نهایتا منجر به مرگ پرنده خواهد شد.

تومورهای ایجاد شده به کندی رشد می کنند به همین دلیل این بیماری می تواند یک مرگ خاموش را به دنبال داشته باشد،از بارز ترین علائم بیماری مارک می توان به خاکستری شدن چشمان پرنده و فلج شدن آن اشاره نمود.

بیماری مارک مستقیما بر روی ستون فقرات پرنده تاثیر گذاشته و باعث ایجاد تومور های در اعصاب می شود.

فلج شدن اردک و نحوه درمان آن

یک بیماری ویروسی در پرندگان که می تواند به انسان ها نیز سرایت کند اما آسیبی شدیدی به انسان وارد نمی کند .

ازمهمترین علائم بیماری نیوکاسل می توان به فلجی پرنده ،پیچش سر ،سرفه ،عسطه و مشکل تنفسی اشاره نمود.برای پیشگیری از این بیماری میتوان از واکسیناسیون دو مرجله ای برای جوجه ها استفاده نمود.

بیماری بوتولیسم اردک

بیماری بوتولیسم یکی از شایع ترین بیماری های پرندگان آبزی است که سیستم عصبی پرنده را تحت تاثیر قرار می دهد و تنها در یک روز باعث مرگ تمام گله می شود.این بیماری سیستم مرکزی کنترل ماهیچه ای پرنده را تحت تاثیر قرار داده و پرنده را فلج می کند.

درواقع برای درمان این بیماری هیچ راهی وجود ندارد و تنها باید از بروز آن پیشگیری نمود

بیماری عفونت استخوانی و یا استئومیلیت

یکی از بیماری های عفونی که استخوان پرنده را هدف قرار داده و با تولید چرک در داخل آن باعث آبسه کردن توده استخوانی پرنده می شود که در نهایت جریان خون مسدود شده و پرنده را فلج می کند.

بیماری استئومیلیت عمدتا استخوان های پای پرنده را تحت تاثیر قرار می دهد .

قابل ذکر است که این بیماری راه درمانی نداشته و تنها باید با رعایت بهداشت محیطی ،تغذیه صحیح و رعایت تمام نکات پرورش از بروز آن جلوگیری نمود. بهترین و با کیفیت ترین تخم نطفه دار اردک را از شرکت آذر جوجه تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *