مقالات

هر آنچه در مورد شترمرغ ها باید بدانیم

هر آنچه در مورد شترمرغ ها باید بدانیم

شترمرغ ها پرندگانی بزرگ جثه و بی پرواز هستن که برای اولین بار در قاره آفریقا کشف شده و به مرور زمان به دیگر مناطق جهان آورده شده اند.

شترمرغ ها دارای ظاهر متفوت تر و متمایز تر از دیگر پرندگان دارد ،این پرنده امروزه در بین پرندگان بزرگترین وبزرگ جثه ترین  پرنده به شمار می آیند که می توانن بزرگترین تخم را بگذارند،تخم نطفه دار هر شترمرغ می تواند حدود 1.5کیلو وزن داشته باشد.

با توجه به ظاهر بزرگ شترمرغ ها و پاهای بلندشان این پرندگان دارای سرعت دویدن بالای نیز هستند،بالاترین سرعت شترمرغ ها در حین دویدن میتواند 80 کیلومتر در ساعت باشد .

یک شتر مرغ نر بالغ بزرگ دارای وزنی حدود100 تا 150 کیلوگرم داشته که این وزن در بین ماده ها می تواند حدود 60 تا 100 کیلوگرم باشد.

قد بدن آنها را می توان حدود 2 تا 2.5متر و طول بدنشان را نیز از 1.5تا 2متر تخمین زد که تمام این ارقام بر حسب نژاد ،سن و جنسیت قابل تغییر است.

با توجه به رقم های که در بالا ذکر شد حال شما نیز می دانید که شتر مرغ ها از یک انسان بالغ نیز سنگین تر و قد بلند تر هستند .

این پرندگام دارای خوی کمی وحشی بوده و به راحتی در زمان احساس خطر می تواند به اطراف خود آسیب برساند،پس اگر شما نیز در مقابل یک شتر مرغ قرار گرفتید احتیاط لازم را کنید زیرااین پرندگان بزرگ جثه با یک حرکت سریع می توانند به انشان ها آسیب های جدی وارد کنند .

یک نکته جالب این است که شترمرغ ها تنها پرندگانی هستند که می توانند رو به جلو لگد بزنند و این حرکت را در شترمرغ های عصبانی به راحتی خواهید دید. بهترین نوع و نژاد ها از تخم نطفه دار را از مجموعه آذر جوجه خرید کنید.

 

تغذیه شترمرغ ها

شاید برای شما هم این سوال پیش امده باشد که شترمرغ ها این پرندگان بزرگ جثه از چه چیزی تغذیه می کنند؟برای پاشخ به این سوال باید بگوییم که شتر مرغ ها تقریبا همه چیز خوار هستند اما اقلب از گیاهان ،ریشه ها ،دانه های گیاهی و… استفاده می کنند.این پرندگان عظیم جثه دارای معدی بزرگ هستند که می توان غذا را به مدت 24 ساعت درون خود نگه دارد و ذره ذره آن برای جذب استفاده کند.

گوشت شتر مرغ

شترمرغ ها دارای گوشتی بسیار لذیذ و پرخاصیت هستند و یکی از دلایل پرورش شترمرغ نیز استفاده از گوشت آن است.

با توجه به خواص و لذت فراوانی که گوشت شترمرغ دارد قیمت آن در بازارهای روز دنیا بالا است و در نتیجه پرورش آن می تواند برای پرورش دهنده دارای سود و منفعت بالای باشد.

انواع نژاد های شترمرغ

شترمرغ ها مانند همه پرندگان دیگر دارای زیر نژاد و گونه های مختلفی هستند که هر یک ویژگی های خاص به خود را دارند.

از پرطرفدار ترین و قابل پرورش ترین شترمرغ ها می توان به گونه های زیر اشاره نمود:

شترمرغ آفریقایی

شترمرغ های که از قلب آفریقا آمده اند و امروزه در اکثر مناطق جهان پرورش داده می شوند،این گونه از شترمرغ دارای جثه ای بزرگ مانند خویشاوندان خود است آنها قدی حدود 2تا 2.5 متر داشته ووزن نر ها در این نژاد به 160 کیلوگرم نیز می رسد،جثه ماده شترمرغ های آفریقای از نر ها کوچک تر است.

میزان تخم گذاری در شترمرغ های ماده آفریقایی حدود 70 تا 90 عدد است.

شتر مرغ کانادایی

این گونه از شترمرغ ها از قاره آمریکا به دیگر نقاط جهان امده اند و کمی کوچکتر و رام تر از شترمرغ های افریقایی هستند.قد شتر مرغ نر کانادایی حدود 2 تا 2.30 و وزنی بالغ بر 150 کیلو دارد. برای خرید تخم نطفه دار شترمرغ از صفحه مربوطه بازدید فرمائید.

میزان تخم گذاری شترمرغ های ماده کانادایی سالانه حدود 60 تا 70 عدد است .

پرورش شترمرغ

امروزه با توجه به نیاز بازار افراد زیادی هستند که اقدام به پرورش شترمرغ به سه منظور پرورش گوشت شترمرغ ،پرورش جوجه شتر مرغ و پرورش به منظور تولید تخم نطفه دار شترمرغ  می کنند.

هردوی این پرورش ها در شترمرغ می تواند دارای ویژگی ها خاص خود باشد و هر نفر نسبت به شرایطی که دارد اقدام به یک نوع پرورش می کند.البته کسانی هستند که با توجه به دارا بودن شرایط  ایده ال می توانند اقدام به پرورش شترمرغ برای هر سه منظور کنند.

درواقع پرورش شترمرغ از هر نظر دارای سود آوری و بهروری است زیرا از هر قسمت شترمرغ می توان برای سودگیری استفاده نمود،این به آن منظور است که شما می توانید در بازارهای متفاوت مشتری های برای پوست شترمرغ ،گوشت شترمرغ ،پر شترمرغ ،تخم نطفه دار شترمرغ ،جوجه شترمرغ و…با قیمت های بالا پیدا کنید.

روش های زیادی برای تولید و پرورش شترمرغ وجود دارد که همانگونه که گفته شد هر یک به منظوری انجام می شود.

از روش های مختلف می توان به روش های بسته پرورش شترمرغ و روش محیط باز پرورش شترمرغ اشاره نمود:

در روش های بسته شترمرغ ها عمدتا در سالن بوده و به ندرت در محیط باز می روند.

در روش باز پرورش شترمرغ ها در زمین های باز می باشد که البته این زمین ها سالن های سرپوشیده ای نیز برای آسایش پرندگان دارند .این نوع پرورش بسیار گسترده و پر منفعت است زیرا پرنده به راحتی حرکت کرده و رشد می کند.

 

نوع دیگر از پروش نیز وجود دارد که به هدف تولید جوجه یک ماهه انجام می شود در این پرورش با توجه به سرمایه گذاری کم اولیه منفعت و سودهی بالای وجود دارد.

در این پرورش شما نیاز به دستگاه جوجه کشی تخم نطفه دار شترمرغ به هر اندازه ای که مد نظرتان است ،تخم نطفه دار شترمرغ ،سالن دستگاه و سالن جوجه احتیاج دارید تا بتوانید تخم های نطفه دار شتر مرغ را به جوجه تبدیل کرده و جوجه های یک تا دو ماهه را با قیمت بسیار مناسب بفروشید.

در این نوع پرورش به دلیل خوراک و هینه کم جوجه ها و قیمت بالای که یک جوجه نسبت به تخم های نطفه دار دارد سودبالای نهفته است.قیمت هر تخم نطفه دار شترمرغ را می توانید حدود 300 تا 400 هزار تومان خریداری کنید این در صورتی است که قیمت جوجه شترمرغ های یک تا دو ماهه عمدتا از 2تا 4میلیون می باشد ،در طی این دو ماه جوجه ها به محیطی آرام وگرم،غذا ،آب و ویتامین های ضروری و البته دو دوره واکسن نیاز دارند تا بتوانند در آینده مولدینی قوی باشند.

شما می توانید تمام نیاز های یک دوره پرورش جوجه شترمرغ را ائم از تخم نطفه دار شترمرغ ،دستگاه جوجه کشی شترمرغ و…را از شرکت آذرجوجه به صورت تضمینی تهیه کنید،همچنین کارشناسان و مشاورین مجموعه آذرجوجه تمام وقت جهت پاسخگوی و مشاوره در خدمت شما عزیزان می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *