مقالات

پرورش قرقاول و نژاد های آن

پرورش قرقاول ها در ایران

درباره قرقاول

در ایران یکی از بهترین و پر خاصیت ترین نژاد های طیور که دارای گوشتی لذیذ و خوشمزه میباشد و بسیار باارزش و دارای کالری و پتاسیم و ویتامین و آنتی اکسیدان میباشد گوشت قرقاول میباشد قرقاول ها در ایران به صورت انبوه پرورش داده میشوند گوشت قرقاول دارای ارزش غذایی بسیار بالایی میباشد از گوشت قرقاول برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میکنند گوشت قرقاول در مقابل گوشت های طیور دیگر در بازار قیمت بالاتری دارد و به همین دلیل اغلب به صورت بسته بندی های کم در بازار یافت میشود پرورش قرقاول در ایران در داخل سالن ها و محفظه های توری یا همان فنس کشی شده میباشد پرورش قرقاول به صورت جوجه کشی از تخم نطفه دار آن در تمامی شهر های ایران امکان پذیر میباشد و افراد زیادی نیز به این شغل مشغول میباشند. قرقاول به صورت 3 روز یکبار در فصل های گرم سال تخم گذاری انجام میدهد

نژاد های مختلف قرقاول و پرورش آنها

قرقاول های پرندگانی با جثه های بزرگ تر از کبک و بلدچین با دم های بلند در رنگ ها مختلفی هستند که بیش از 50 زیرگونه داشته و هر یک از این گونه ها دارای ویژگی های مشخص و مربوط به خود هستند و با نام های مختلف شناخته می شوند.
گونه های اصلی قرقاول ها حدود 20 نژاد هستند و مابقی گونه های از ترکیب این 20 گونه بوجود آمده اند .
قرقاول ها از قدیم به صورت وحشی و در جنگل ها و دشت های به صورت گروه های کوچک زندگی می کردند تا اینکه انسان ها آنها کشف کرده و اقدام به اهلی کردن و پرورش دادن آنها نمودند و امروزه شاهد پرورشگاه های زیادی از ارقام مختلف این پرنده های زیبا هستیم .
اصلی ترین مناطق زندگی قرقاول های را می توان کشور های چین و مالزی دانست ،اما امروزه شما می توانید این پرنگان زیبا را به صورت پرورشی و وحشی در هر کجای جهان ببینید.درایران نیز بیشترین گونه قرقاول را می توان در نوار شمالی کشور یافت .
برخی از گونه های قرقاول به دلیل دارا بودن ظاهری جذاب برای زیبایی و برخی دیگر برای داشتن گوشت خوشطعم برای خوردن، برخی دیگر برای تمرین تیراندازی و برخی برای نگهداری در باغ های پرندگان جهت رویت مردم پرورش داده میشوند.

ویژگی های قرقاول های نرو ماده

در همه زیر نژاد ها قرقاول های نر دارای ظاهری زیبا تر و رنگین تر از ماده ها هستند تا بتوانند نظر قرقاول های ماده را به خود جلب کنند از لحاظ ظاهری قرقاول های نر دارای جسه ای بزرگتر از قرقاول ماده میباشند هم چنین گوشت قرقاول نر بسیار بهتر و لذیذ تر و پر ویتامین تر از گوشت قرقاول ماده میباشد.
قرقاول های نر عمدتا دارای بدنی کشیده که حدود یک متر با ترکیبی از دم بلند و زیبا پوشیده از پرهای رنگی بلند و کوتاه هستند ،رنگ سینه و پشت پرنده با هم متفاوت است که در هر نژاد این رنگ ها با هم فرق دارد .
قرقاول های ماده برخلاف نر ها دارای بدنی کوچک تر پوشیده از پرهای کوتاه با رنگ های خنثی تری هستند و البته از نظر زیبایی با نرها اصلا قابل مقایسه نیستند.

تولید مثل قرقاول ها

در فصل جفت گیری قرقاول های نر برای انتخاب جفت و تولید مثل با یکدیگر تا سرحد مرگ میجنگند و پیروز نبرد وارث قرقاول ماده مورد نظر و در نهایت بزرگ گروه میشود.
قرقاول های نر قادر به جفتگیری با سه ماده می باشند به همین دلیل عمدتا به صورت گروهی زندگی می کنند ،حتی پرورش دهندگان نیز این پرنده زیبا را به نسبت 1 به 3 نگهداری و پرورش میدهند و بالاترین راندمان جوجه را در این نسبت از قرقاول ها میگیرند.
در فصل بهار قرقاول ها شروع به جفتگیری کرده و ماده ها اماده تخم گذاری می شوند در هر بار جفت گیری قرقاول ماده به تعداد 10 تا 14 عدد تخم می گذارد و به مدت 24 روز به روی تخم ها می خوابد تا آنها را به جوجه تبدیل کند.
از روز 21 جوجه ها شروع به بیرون آمده می کنند و برای شروع زندگی با کمک مادر و پدرشان آماده می شوند.

بهترین نژاد قرقاول و پرورشگاه آن و

تولید تخم نطفه دار قرقاول و نژاد های آن

تغذیه قرقاول

قرقاول ها مانند عمده پرندگان دیگر از گیاهان ،دانه های روغنی ،حشرات کوچک  و دان های آماده و کنسانتره های کارخانه ای تغذیه می کنند و اگر به صورت پرورشی آنها را نگهداری کنید می توانید جهت رفع نیاز غذایشان از جیره های آماده غذایی مخصوص به سنشان که در دان فروشی ها موجود است استفاده کنید.

نژاد های معروف قرقاول

همانگونه که گفته شد قرقاول ها دارای گونه های مختلفی هستند اما دربین این گونه های محبوب ترین و معروف ترین نژاد در قرقاول را می توان ؛قرقاول نژاد طلایی یا بلژیکی و قرقاول نژاد لیدی آمهرست دانست .
قرقاول های تراگوپان و قرقاول های شاخدار آسیای نیز بین زیبا ترین و رنگارنگ ترین گونه های قرقاول هستند که پرورش دهندگان زیادی علاقه به نگهداری و پرورش آنها دارند. جهت خرید تخم نطفه دار قرقاول بلژیکی به بخش تخم قرقاول مراجعه کنید.
در کشور ایران رایج ترین گونه های قرقاول که سازگاری بالای نیز با آب و هوای کشور ما دارند قرقاول های ،لیدی ،قرقاول لیمویی طلایی ،قرقاول بلژیکی ،قرقاول سیلور ،قرقاول طاووسی ،قرقاول ریورز و قرقاول آمریکای و پاکستانی هستند .

پرورش قرقاول

پرورش قرقاول می تواند اهداف مختلفی داشته باشد همانگونه که دربالا نیز ذکر شد قرقاول ها با هدف های متفاوتی نگهداری و پرورش داده می شوند که هر یک از این اهداف امکانات و شرایط خاص به خود را می طلبد.
پرورش قرقاول با هدف تولید گوشت قرقاول
پرورش قرقاول با هدف تولید مولد قرقاول
پرورش قرقاول با هدف تولید جوجه قرقول
پرورش قرقاول با هدف تولید تخم نطفه دار قرقاول
پرورش قرقاول با هدف کلکسیون
شما نیز می توانید به روش های مختلف اقدام به پرورش قرقاول کنید،برای اینکه بتوانید روش درست خود را مشخص کنید باید هدف پرورش ،میزان بودجه ، مساحت و محیط پرورش که در دسترس دارید را مشخص کنید.
با مشخص کردن این موارد ،حالا شما به تهیه تجهیزات مورد نیاز، بسته با هدف پرورش جهت آماده سازی مکان پرورش دارید.

پرورش قرقاول در ابعاد کوچک

در این نوع پرورش قرقاول بسته به مقدار فضا در دسترس شما تعداد قرقاول ها فرق می کند ،برای مثال در یک فضای سی متری شما می توانید ده عدد قرقاول بالغ ،30 عدد قرقاول نیمچه و 50 عدد جوجه قرقاول نگهداری کنید .
اگر فضای شما سر بسته و فنس کشی شده است بهتر است که شما پرورش را با هدف تولید جوجه و عرضه جوجه 3 ماهه به بازار شروع کنید. در این روش شما نیاز به تعدادی تخم نطفه دار قرقاول ،یک دستگاه جوجه کشی و فضای تمیز با تهویه مناسب جهت نگهداری جوجه ها دارید .
اگر مکان در دسترس شما محیط باز است شما می توانید پرورش قرقاول را با هدف تولید تخم نطفه دار قرقاول شروع کنید .در این نوع پرورش شما به تعدادی قرقاول بالغ در هر نژاد و فضای تمیز هستید . فضای مورد نیاز جهت نگهداری قرقاول های زینتی باید کمی بیشتر از گونه های گوشتی باشد تا به هنگام رفت آمد بالای پرنده دچار اسیب و شکستگی نشود.

انواع نژاد قرقاول در ایران برای جوجه کشی

جوجه کشی از تخم قرقاول و پرورش آن

پرورش قرقاول در قفس

قرقاول های که میتوان به این روش پرورش داد تنها با اهداف تولید گوشت قرقاول و تخم قرقاول است.
این نوع پرورش دارای مزایای مختلفی است، از مزایای قابل توجه پرورش قرقاول در قفس می توان به موارد زیر اشاره نمود:
بالا بودن تعداد در واحد سطح
میزان گوشت گیری بیشترپرندها
نطفه دهی بیشتر تخم های قرقاول
مراقبت آسانتر از قرقاول ها و احتمال بروز بیمارکمتر
پرتی کمتری در خوراک بوده و این به معنی صرفه جویی در مصرف خوراک است.

 

برای آشنایی با قرقاول های نایاب و کمیاب و تهیه تخم بارور و قابل جوجه کشی آنها شما افراد علاقه مند به این کار میتوانید به صورت حضوری برای کسب مشاوره و راهنمایی و احداث مرغداری ها به آدرس مرغداری های آذر جوجه مراجعه نمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *