مقالات

پرورش مرغ و خروس زینتی

مرغ زینتی تخم

پرندگان زیادی بر روی کره زمین وجود دارند که برخی از آنها اهلی و برخی دیگر وحشی هستند. در بین این پرندگان مرغ و خروس یکی از ابتدایی ترین گونه های پرنده بوده که به دست انسان اهلی شده و برای مصرف گوشت و مرغ آن از دیر باز مورد پرورش به صورت گسترده قرار گرفته است.
مرغ و خروس پرندگانی با پرواز های کوتاه هستند و عمدتا هیچ علاقه ای به پریدن ندارند ،این پرندگان در گونه و نژاد های بسیار زیادی یافت می شوند که با اهداف متفاوتی در ابعاد بزرگ صنعتی و کوچک خانگی پرورش داده می شوند، که از این اهداف مختلف پرورش می توان به موارد زیر اشاره نمود:
پرورش با هدف تولید گوشت مرغ
پرورش با هدف تولید تخم خوراکی
پرورش با هدف تخم نطفه دار
پرورش با هدف تولید جوجه یک روزه
پرورش با هدف تولید مرغ زینتی

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از این اهداف بیشتر آشنا کرده و ازمزیت ها ،نژاد های مختلف و دیگر موارد پرورش مرغ و خروس زینتی با خبر سازیم ،پس اگر شما نیز یکی از افراد علاقه مند به پرورش مرغ های زینتی هستید بهتر است تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .

پرورش مرغ و خروس تزئینی و زینتی

پرورش مرغ و خروس زینتی یکی از فعالیت های پر هیجان در زمینه نگهداری ،تولید و تکثیر نژاد های مختلف مرغ با ظاهری متفاوت و خاص به منظور مصارف نمایشی و زیبایی است که از سالیان دور در سراسر جهان انجام می شود .
با وجود اینکه هر یک از نژاد های مرغ و خروس زینتی از یک منطقه و نقطه از جهان هستند افراد زیادی سالانه با تکثیر نژاد های خالص و خاص مرغ خروس زینتی مربوط به کشور خود اقدام به معرفی نژاد های خاص مخصوص به منطقه خود در نمایشگاه های بین المللی می کنند که از استقبال بسیار زیادی بین علاقه مندان برخوردار است .
گونه های مختلف مرغ و خروس های زینتی
همانگونه که گفته شد مرغ و خروس های زینتی از گونه های بسیار زیادی برخوردار هستند که هر گونه ویژگی های خاص به خود را داشته و متعلق به یک منطقه است ،این نژاد ها عمدتا به چند دسته مینیاتوری ، کاکل دار ،دم بلند و بزرگ جثه تقسیم می شوند، به طور کلی عمده تفاوت در این گونه ها را می توان جثه ،رنگ ،بلندی ،قد و اندازه انها دانست ،اگر بخواهیم به چند نمونه از نژادهای مرغ و خروس های زینتی که در کشور ما دارای مخاطبین زیادی است اشاره کنیم به موارد زیر خواهیم رسید:

مرغ وخروس فونیکس

مرغ و خروس ایام سمانی

مرغ و خروس برهما

مرغ و خروس ابریشمی

مرغ و خروس لهستانی

مرغ و خروس لاری

مرغ و خروس پلیموت راک

مرغ و خروس بلژیکی

مرغ و خروس جاپنیز

مرغ و خروس رزکامپ

مرغ و خروس سبرایت

مرغ و خروس یوکوهاما

مرغ و خروس کوشین بانتام

مرغ و خروس ویاندوت

مرغ خروس سلطان

هر کدام از این گونه های مرغ و خروس زینتی از یک منطقه و یک کشور به یران انتقال داده شده اند که به دلیل سازگاری زیاد با اقلیم های مختلف کشورمان در اینجا ماندگار شده و دارای مخاطبین زیادی هستند.
به صورت کلی نژاد های مرغ زینتی به چهار دسته مختلف نسبت به جایگاه و محل پیدایششان تقسیم میشوند که شامل می شوند از :
مرغ و خروس نژاد پلیش : ویژگی اصلی این گونه رنگ پر و بال آن در تمام بدن پرنده است که در جنس نر می توان این رنگامیزی را به صورت برافروخته تر و پررنگ تر مشاهده نمود ،انتقال این گونه از قاره اروپا بوده و به مرور زمان به دیگر نقاط جهان اورده شده است.
مرغ خروس نژاد کاکلی : عمده مرغ و خروس های کاکل دار از کشور آسیا و کشور ژاپن به دیگر مناطق جهان منتقل شده اند ،ویژگی های خاص این نژاد به استثناء ظاهر خاصشان کاکل زیبای آنها است.
مرغ و خروس سیلکی : این گونه نیز از کشور های اسیایی مخصوصا کشور چین به دیگر کشور ها برده شده و بارزترین ویژگی آنها می تواند پرهای نرم ،ظریف و جثه مینیاتوری آنها باشد.
مرغ و خروس وینگت: یکی از گونه های بسیار زیبا در مرغ و خروس ها که دارای جثه ای متوسط با دم های بالا هستند ،این نژاد ها عمدتا در کشور های آمریکای پدید آمده و به مرور زمان مورد توجه علاقه مندان به پرورش مرغ و خروس زینتی در نقاط مختلف جهان قرار گرفته است.

روش های مختلف پرورش مرغ و خروس زینتی

اگر شما نیز اقدام به پرورش پرنده کرده باشید خواهید دید که روش های مختلفی برای پرورش وجود دارد که در ادامه شما را با انواع آنها به صورت مختصر اشنا خواهیم نمود:
روش پرورش مرغ خروس مرغ زینتی در محیط باز
در این روش مرغ و خروس های زینتی به صورت آزادانه در محیطی امن تردد کرده پرورش داده می شوند ،برای این منظور شما احتیاج به محیطی باز و بزرگ دارید که دارای سایه بان و آشیانه است.تغذیه پرندگان در این نوع پرورش عمدتا از گیاهان و دانه های روغنی رویش یافته در مراتع است.
روش پرورش مرغ و خروس زینتی نیمه باز
این روش شباهت زیادی به روش باز دارد تنها تفاوت این نوع را می تواند سالن نگهداری مرغ و خروس ها دانست که زمان های مشخص مانند شب و فصول سرد از آنها استفاده می شود.
روش پرورش مرغ خروس زینتی در قفس
در این گونه پرورش که عمدتا به روش صنعتی نیز شناخته می شود مرغ و خروس ها به نسبت های مشخص در قفس های بزرگ و جداگانه نگهداری میشوند ، تغذیه در این روش به صورت مصنوعی با استفاده از کنسانتره های مخصوص مرغ انجام می شود.

اهداف مختلف جهت پرورش مرغ و خروس زینتی

همانگونه که قبلا اشاره شد پرورش مرغ و خروس زینتی می تواند با اهداف متفاوتی صورت بگیرد که درادامه به آنها خواهیم پرداخت .
پرورش با هدف تولید مولد مرغ و خروس زینتی
پرورش با هدف تولید جوجه یک روزه مرغ و خروس زینتی
پرورش با هدف تولید تخم نطفه دار مرغ و خروس زینتی
اما یکی از بهترین و پرسودترین روش ها که می تواند ما را به هر سه نوع پرورش برساند پرورش با استفاده از تخم نطفه دار مرغ زینتی و دستگاه جوجه کشی است .
فضای مورد نیاز برای جوجه کشی تخم نطفه دار مرغ زینتی و پرورش آن
این نوع پرورش دارای مزیای زیادی بوده و نیاز به سرمایه کمتری نسبت به دیگر روش دارد .برای شروع شما باید گونه و نژاد های از مرغ زینتی که مد نظرتان است را مشخص کرده و نسبت به هدف نگهداری آنها محیط و جایگاه نگهداریشان را آماده کنید اینگونه که به ازای هر متر مربع 20 جوجه مرغ زینتی ،10 نیمچه مرغ زینتی و چهار مرغ و خروس زینتی بالغ می توان نگهداری نمود ،که البته این محیط برای پرورش های بسته است.

دستگاه جوجه کشی برای تخم نطفه دار مرغ زینتی

حال که فضای مورد نظر مشخص شد شما نیاز به دستگاه جوجه کشی با ظرفیت مورد نیازتان دارید ،دستگاه های جوجه کشی در ظرفیت های مختلفی وجود دارند که شما نسبت به تعداد تخم نطفه دار مرغ زینتی که مایل به جوجه کشی آن هستید دستگاه را انتخاب می کنید. بهتر است دستگاه از نوع تمام اتومات باشد تا نیاز نباشد برای تنظیم رطوبت درب دستگاه را باز و بسته کرده و راندمان جوجه کشی را پایین بیاورید .
حال با تهیه همه موارد شما نیاز به تعدادی تخم نطفه دار مرغ زینتی از هر نژادی که مد نظرتان است دارید ،بهتر است تخم های نطفه دار مرغ زینتی را از یک مجموعه و پرورشگاه معتبر مانند شرکت آدر جوجه یا رویال طیور تهیه کنید تا نه تنها تخم ها دارای ضمانت بوده بلکه از نظر کیفیت و مولد مورد تایید باشند.
جوجه کشی تخم نطفه دار مرغ زینتی
برای شروع جوجه کشی تخم نطفه دار مرغ زینتی بهتر است ازیک روز قبل دستگاه روشن شود و دمای آن بر روی 37.5 درجه و رطوبتش بر روی 58 درصد تنظیم شود ،بعد از گذشت 24 ساعت اگر دستگاه بر روی این دما و رطوبت تنظیم ماند دستگاه کالیبره شده و آماده است که تخم های نطفه دار مرغ زینتی را در داخل رگال ها بچینید ،تخم های باید از قبل تمیز شده و با مایع فرمالین ضدعفونی شده باشند ،تخم های نطفه دار را به طرف سر تیزشان به صورتی که طرف پهن تخم رو به بالا باشد در شانه های بچینید و درب دستگاه را ببندید .
نطفه سنجی تخم نطفه دار مرغ زینتی
نطفه سنجی در روز 8 تا 10 دوره جوجه کشی انجام می شود،در این زمان شما باید با استفاده از یک چراغ نطفه سنج یا چراغ قوه تخم ها را نوربینی کرده و تخم های رگه نزده را از تخم های رگه زده جدا کنید .این کار باید خیلی سریع انجام شود تا به تخم ها شوک زیادی وارد نشود.
دوره هچری تخم نطفه دار مرغ زینتی
کل دوره جوجه کشی مرغ های زینتی 21 روز است که 18 روز آن دوران ستر و 3 روز آخر آن دوره هچری نام دارد .در دوران هچری باید چرخش دستگاه متوقف شود و دمای دستگاه به 37 درجه کاهش و رطوبت ان به 68 تا 75 درصد افزایش یابد تا جوجه ها در جای خود ثابت شده و ازتخم ها بیرون بیایند.
زمانی که جوجه ها با وموفقیت از تخم ها بیرون آمدند نباید آنها را تا 24 ساعت از دستگاه خارج کنید تا زرده به صورت کامل جذب بدن جوجه شود .در این زمان لازم به غذا نیست و جوجه ها تنها نیاز به آب دارند ،بعد از گذشت 24 ساعت می توان جوجه ها را به جایگاه مادر مصنوعی انتقال داد و برای غذا از کنسانتره های مخصوص جوجه یک روزه استفاده نمود.

جهت خرید تخم مرغ زینتی در نژاد های زیر به بخش های مربوطه مراجعه نمائید.

تخم نطفه دار مرغ فونیکس 

تخم نطفه دار مرغ ایام سمانی 

تخم نطفه دار مرغ ابریشمی 

تخم نطفه دار مرغ پلیموت راک

تخم نطفه دار مرغ جاپنیز 

تخم نطفه دار مرغ برهما امپراطور 

تخم نطفه دار مرغ مرندی 

تخم نطفه دار لاری 

تخم نطفه دار مرغ ویندوت { ویاندوت }

تخم نطفه دار مرغ بلژیکی 

تخم نطفه دار سبرایت 

تخم نطفه دار لهستانی

تخم نطفه دار سلطان 

تخم نطفه دار جیور یا همان جیبر 

تخم نطفه دار مرغ رزکامپ

تخم نطفه دار مرغ سافکس 

تخم نطفه دار مرغ کوشین 

تخم نطفه دار مرغ لکنولدرز 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *