مقالات

دلایل شکست در جوجه کشی از تخم نطفه دار و راه حل های این کار

شکست در جوجه کشی و دلایل آن و پیشگیری از ایجاد مشگل و تنش

جوجه کشی و جوجه درآوری علل خصوص اگر صنعتی باشد برای کسانی که تازه وارد این حوضه شده اند می تواند کار سختی به شمار بیاید و فرد پرورش دهنده به علت های مختلف دچار شکست و ناامیدی شود .دلایل مختلفی وجود دارد که باعث پایین آمدن راندمان و ایجاد تلفات فراوان در جوجه کشی می شود که در این مقاله شما را با مهمترین و موثرترین آنها آشنا کرده و راه حل های جهت جلوگیری از این موارد به شما پیشنهاد خواهیم نمود ، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .
مواردی که در این مقاله مورد بحث هستند عبارتند از :

  •  عدم توجه به تازگی تخم های نطفه دار
  •  مناسب نبودن محیط و دمای انبار تخم های نطفه دار 
  • عدم آگاهی از دما و رطوبت مناسب جهت جوجه کشی
  •  عدم اطلاع از جیره و نوع تغذیه گله مادر
  •  استفاده از دستگاه های غیر استاندارد و کالیبره نشده
  •  عدم نطفه سنجی و تفکیک تخم ها
  •  عدم آگاهی از دوران ستر و هچر در دوران جوجه کشی

دلایل پایین آمدن راندمان در جوجه کشی و راه حل های آن

1 عدم توجه به تازگی تخم های نطفه دار

زمانی که اقدام به جوجه کشی می کنیم یعنی قبل از خرید تخم نطفه دار ، باید به نسبت ظرفیت دستگاه خود تخم نطفه دار درهر نژاد که مد نظر است داشته باشیم ،با توجه به اینکه همه افراد مشغول به اینکار مولد نداشته و تخم های مورد نیاز را از تولید کنندگان دیگر تهیه می کنند پس طبیعی است که از زمان تولید این تخم ها خبر نداشته باشند .
تازه و کهنه بودن تخم های مصرفی برای جوجه کشی در میزان راندمان به دست آمده بسیار موثر است و باید به آن توجه ویژه ای داشته .
راه حل
برای اینکه بتوانیم تخم های نطفه دار تازه تهیه کنیم بهتر است یا خود ما مولد داشته باشیم و یا از مراکز پرورشی قابل اعتماد که فروش روز دارند تخم های نطفه دار را تهیه کنیم .توجه داشته باشید که در زمان خرید ، تخم ها نباید بیشتر از 5 روز از زمان تخم گذاریشان گذشته باشد زیرا بعد از گذشت 7 روز راندمان جوجه آوری این تخم ها به پایین تر از 10 درصد خواهد رسید.

2. مناسب نبودن محیط و دمای انبار تخم های نطفه دار

زمانی که تخم ها از مولد تولید می شوند باید هر چه سریعتر وارد دستگاه شوند تا نطفه آنها دچار ضعف نشود اما در برخی از مواقع به دلایل مختلفی پرورش دهنده مجبور به جمع آوری و انبار کردن تخم ها می شود .زمانی که انبار کردن تخم در محیط و دمای خاص و مناسب صورت نگیرد راندمان جوجه کشی به شدت پایین آمده و پرورش دهنده دچار شکست می شود.
راه حل
برای جلوگیری از این مشکل در مرحله اول بهتر است که از انبار کردن تخم های نطفه دار بپرهیزید و اگر مجبور به این کار شدید باید بدانید که نگهداری و انبار کردن تخم بیش از 5 روز در بهترین شرایط و دما نیز نطفه را ضعیف کرده و راندمان را پایین می آورد .ایجاد دما و رطوبت مناسب در محل نگهداری تخم ها می تواند از ضعیف شدن نطفه ها جلوگیری کند ،دمای 14 تا 20 درجه سانتیگراد و رطوبت بین 45 تا 60 درصد بهترین و ایده آل ترین شرایط جهت نگهداری و انبار کردن تخم های نطفه دار می باشد. یکی دیگر از راه های جلوگیری از انبار کردن تخم را می توان دارا بودن دو دستگاه جوجه کشی که دارای ستر و هچری همزمان است بدانیم در این شرایط شما می توانید تخم های تولید هر روز را در همان روز به دستگاه انتقال دهید و دیگر نگران دوران هچ تخم ها نباشید.

3.عدم آگاهی از دما و رطوبت مناسب جهت جوجه کشی

جوجه کشی مصنوعی با استفاده از دستگاه های کوچک و بزرگ انجام می شود که این دستگاه ها به صورت اتومات و نیمه اتومات در بازار عرضه شده و شما با استفاده از آنها می توانید یک جوجه کشی با ابعاد دلخواه داشته باشید اما لازم به ذکر است که جوجه کشی تخم نطفه دار هر پرنده دارای دما و رطوبت مخصوص به خود است و نمی توان همه نژاد ها را با یک دما و رطوبت جوجه کشی کرد ،استفاده از دما و رطوبت و روزشمار اشتباه سبب ایجاد خلل در دوره جوجه کشی شده و راندمان کار را پایین می آورد .
راه حل
برای جلوگیری از این اشتباه بهتر است قبل از هر چیز از نژاد پرنده اطلاع داشته باشیم و نسبت به آن دما و رطوبت و روز شمار دستگاه خود را تنظیم کنیم. بهتر است به مانیتور دستگاه اکتفا نکرده و برای اطمینان بیشتر از دما و رطوبت سنج دیگری جهت تنظیم دستگاه استفاده شود.از دستگاه های تمام اتوماتیک استفاده کنید تا کمترین دخالت دست را در دوران جوجه کشی داشته باشید.

دلایل بروز مشگل در جوجه کشی و شکست خوردن در این کار و یادگیری رفع مشگلات

دلایل بروز مشگل در جوجه کشی و شکست خوردن در این کار و یادگیری رفع مشگلات

4.عدم اطلاع از جیره و نوع تغذیه گله مادر

افرادی که اقدام به نگهداری مولد جهت تولید تخم نطفه دار می کنند باید بدانند که جیره غذای ،نوع تغذیه مولد و سن مولد در میزان نطفه داری تخم تاثیری بسزایی دارد و در صورت عدم توجه به این موارد باعث می شود تخم های تولید شده ازنطفه های ضعیفی برخوردار بوده و در دوران جوجه کشی راندمان بسیار پایینی را به تولید کننده بدهد.
راه حل
استفاده از جیره های غذای مناسب با در نظر گرفتن هدف و سن پرنده می تواند بهترین راهکار جهت جلوگیری از این وضوع باشد .اگر تخم نطفه دار را از پرورش دهنده و مراکز پرورش مولد تهیه می کنید بهتر است قبل از خرید تخم از سن ،جیره غذایی و نوع نگهداری آنها مطلع شده و از کیفیت نوع تغذیه آگاه شوید .

5.استفاده از دستگاه های غیر استاندارد و کالیبره نشده

همانگونه که می دانید امروزه دستگاه های زیادی جهت جوجه کشی در بازار وجود دارد که هرکدام دارای مشخصه ها و ویژگی های خاصی هستند اما همه این دستکاه ها کالیبره نبوده و از استاندارد های اصلی جهت جوجه کشی برخوردار نمی باشند .غیر استاندارد و کالیبره نبودن دستگاه جوجه کشی می تواند در ایجاد راندمان پایین در دوره جوجه کشی نقش بسیار موثری داشته باشد.
راه حل
قبل از خرید دستگاه در مورد نوع ،کارخانه و سابقه آن تحقیق کرده و ازشرکت های صنعتی مطرح و معتبر خرید خود را انجام دهید .بعد از خرید دستگاه و قبل از شروع جوجه کشی دستگاه را تا 48 ساعت بدون گذاشتن تخم در آن روشن کرده و با استفاده از دما و رطوبت سنج دیگر از تنظیمات و عملکرد دستگاه مطمعن شوید.

6.عدم نطفه سنجی و تفکیک تخم ها

زمانی که دوره جوجه کشی آغاز شد نطفه تخم ها فعال شده و نطفه شروع به رشد می کند،اما زمانی که تخمی بی نطفه در دستگاه قرار بگیرد با دما و رطوبت موجود در دستگاه شروع به خراب شدن کرده و از خراب شدن تخم ها گازها و باکتری های مخربی به وجود می آید که بر روی تخم های نطفه دار تاثیر گذاشته و راندمان جوجه کشی را پایین میاورد.
راه حل
برای این مشکل راه حلی وجود دارد ،بعد از گذشت یک هفته از شروع جوجه کشی تخم های نطفه دار دارای رگه های خونی می شوند که با استفاده از نور قابل رویت هستند .شما می تونید با نطفه سنجی در هر هفته تخم های بدون نطفه را از نطفه دار جدا کرده و آنها را از دستگاه بیرون بیاورید.

7.عدم آگاهی از دوران ستر و هچر در دوران جوجه کشی

افرادی که در جوجه کشی مصنوعی آماتور هستند اطلاعات کمی از جوجه کشی و دوران مختلف آن دارند به همین دلیل نمی توانند محیط و دمای مناسب را برای رشد جوجه در دستگاه فراهم کرده و به همین جهت جوجه درآوری آنها با شکست روبه رو می شود.
راه حل
هر نوع تخم نطفه دار که از هر پرنده ای با هر نژادی باشد در دوران جوجه کشی مصنوعی دارای دو مرحله ستینگ و هچینگ است که هر یک از این مراحل شرایط ، دما و رطوبت خاص خود را دارد که باید پرورش دهنده از آنها اطلاع داشته باشد.دوران ستر در واقع به دوران تبدیل نطفه به جنین و کامل شدن آن گفته می شود که بیشترین زمان را در بر دارد و دراین دوران چرخش تخم به صورت مرتب باید انجام شود که در دستگاه های اتومات این چرخش به صورت خودکار است.دوران هچینگ به سه روز آخر دوران جوجه کشی گفته می شود که در این مرحله نطفه به جوجه تبدیل شده و آماده بیرون آمدن از تخم می شود در این دوران چرخش تخم ها باید متوقف شود؛ توجه داشته باشید که هر یک از این دوران دارای دما و رطوبت مخصوص به خود هستند که نسبت به نژاد و گونه پرنده متغیر است.

جمع بندی درباره این مقاله تفهیمی

هر یک از موارد ذکر شده در بالا می تواند در میزان تبدیل شدن نطفه به جوجه تاثیر بسیار بالای داشته باشد پس بهتر است قبل از هر اقدام نسبت به کارکرد دستگاه جوجه کشی ،نژاد تخم نطفه دار ،میزان دما و رطوبت مورد نیاز و… اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید یک جوجه کشی موفق با بازدهی بالا را رقم بزنید . توجه داشته باشید که تجربه می تواند بهترین آموزگار برای هر فرد باشد در واقع مواجه شدن واقعی با هر مشکل و حل آن می تواند بزرگترین راه برای آموزش باشد . جهت آشنایی با انواع تخم نطفه دار طاووس و انواع تخم نطفه دار طوطی و تخم نطفه دار قرقاول و تخم نطفه دار کاکادو با کارشناسان شرکت آذر جوجه در تماس باشید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *