مقالات

جایگاه و شرایط زندگی اردک ها

جایگاه و شرایط زندگی اردک ها

جایگاه و شرایط زندگی اردک ها را میتوا با آموزش و مطالعه و تحقیق و پرورش دادن در تعداد کم اگاهی یافت بعدا به پرورش زیاد تر و انبوه تر ان پرداخت اردک یکی از پرندگان از گونه غازسانان و و از خوانواده مرغابی ها است .این پرندگان زیبا دارای گونه های بسیار زیادی هستند و از دیرباز در دریاها،برکه ها و رودخانه ها زندگی می کنند.

اردک های پرندگانی تخم گذار هستند که عمده وقت خود را در آب می گذرانند این پرندگان زیبا دارای پرهای چرب هستند تا بتوانند از خیس شدن پرهایشان جلوگیری کنند.اردک ها قادر ب پرواز های بلند نبوده و ترجیحا بر روی زمین اوقات خود را می گذرانند.

اردک ها یکی از اولین پرندگان اهلی شده توسط انسان هستند،این پرندگان دارای خوی ارام و اجتماعی بوده و به راحتی و بدون هیچ دردسری می توانند در کنار انسان ها زندگی کنند.

اولین کشورهای که در آن اردک پرورش داده شده را می توان کشور مصر و چین دانست.

 

ویژگی های اردک

اردک ها و یا همان مرغابی ها پرندگانی با بدن های کشیده و پاهای پهن و کوتاه هستند این پرندگان دارای منغاری پهن هستند که در علم جانورشناسی با نام لاملیورستر شناخته میشوند.منقار اردک ها نسبت به غازها بیشتربوده و سطح بیشتر از صورت پرنده را اشغال کرده است.زبان مرغابی های بزرگ و عضلانی است ،در قسمت داخلی منقار پرنده پراز دندانه های ریزاست که به صورت ردیفی بر روی هم سوارشده و به خورد کردن مواد غذای در اردک کمک می کند. برای خرید تخم نطفه دار اردک تضمینی با کارشناسان شرکت در تماس باشید .

سر مرغابی ها بزرگ است و دارای چشمانی گرد و سیاه هستند که با حاله ای سفید پوشیده شده ،گردن مرغابی از دیگر غاسانان کوتاهتر است و بدن این پرندگان پوشیده از پر است ، پرهای مرغابی نسبت به گونه و نژاد آنها دارای رنگ های متفاوت و درخشانی است.

نژاد های مرغابی

مرغابی ها یا همان اردک ها دارای نژادهای مختلفی هستند که تعداد زیادی از این نژاد ها اهلی و قابل پرورش می باشند.

این نژاد ها را می توان به دو دسته تقسیم نمود:

اردک های پرواری و تخم گذار:اردک پکنی ،اردک نژاد روئن،اردک نژاد ایلسبوری،اردک نژاد ،اردک نژاد آنکونا،اردک نژاد خالدار استرالیایی

اردک های زنیتی :اردک کالارین،اردک ماندارین ،اردک روسی ،اردک کله سبز

جایگاه و شرایط زندگی اردک

جایگاه و شرایط زندگی اردک ها در ایران در بسیاری از شهر ها مناسب میباشد به صورتی که امروزه بسیاری از مرغداران به پرورش ان طیور با ارزش میپردازند . اردک ها پرندگان آبزی هستند که علاقه شدیدی به زندگی کردن در کنار رودخانه ها و دریاچه ها دارند این پرندگان زیبا و بازیگوش از خشکی و کم آبی و جاهای که دارای پوشش گیاهی نباشد لذت نبرده و رشد خوبی نخواهند داشت .

اما با توجه به تجربه پرورش دهندگان این پرندگان می توانند به خوبی در مراتعی که آب زیادی هم ندارد زندگی کنند در واقع این عمل برای پرورش اردک بسیار کاربردی است .

مراتع سبز و خرم و علفزارهای مرطوب می تواند کمبود آب و رودخانه را برای اردک ها جبران کند.

اردک ها دوست دارن در هوای آزاد و محیط های باز گردش کرده و به دنبال غذا باشند از این رو اگر شما نیز قصد پرورش اردک را دارید بهتر است برای این پرندگان پرجنب و جوش محیطی وسیع و باز را در نظر بگیرید تا بتوانند به صورت گسترده حرکت کنند.

تغذیه اردک ها

شاید برای شما نیز سوال باشد کهاردک ها از چه چیزی تغذیه می کنند؟ اردکها می توانند برای تغذیه از ماهی های کوچک ،گیاهان دریایی ،غلات ،کنسانتره های مخصوص صنعتی ،دانه گیاهان ،گیاهان سبز وحشرات و خزندگان کوچک تغذیه کنند.

جوجه های اردک بر خلاف دیگر جوجه ها از همان ابتدا لاقه زیادی به خوردن دارند و باید غذایشان محیا باشد ،اگر شما نیز پرورش دهنده جوجه اردک هستید برای این منظور می توانید از روزی 5 مرتبه مقداری ارد سبوس را با پودر شیر و ارد علوفه خمیر کرده و در اختیار جوجه ها بگذارید.

پرورش اردک

با توجه به اینکه گوشت اردک یکی از کامل ترین و سالم ترین نوع گوشت در بین فراورده های پروتئینی است و افراد زیادی خواهان آن هستند بازار داغی دارد و به همین جهت می توان با سرمایه گذاری در پرورش و فروش آن سود های خوبی برداشت نمود.

در کشور ایران نیز افراد زیادی هستند که این کار را در مساحت های کوچک و بزرگ انجام میدهند و از آن بهره خوبی برداشت می کنند.

 

پرورش اردک می تواند به منظورهای مختلفی انجام شود:

پرورش اردک زینتی

پرورش اردک گوشتی

پرورش اردک با هدف تولید جوجه

پرورش اردک با هدف تولید تخم نطفه دار

در هر یک از این شاخه ها می توان متقاضیان خرید خوبی را یافت البته قابل ذکر است که افرادی هستند که با سرمایه گذاری بالا قادر به پرورش اردک با تمام این اهداف را به یکجا و به صورت مجموعه ای انجام میدهند.

در بین انواع پرورشی که نام برده شد یکی از آنها همیشه پرطرفدارترین و پرسودترین بوده است و آن تولید جوجه اردک است.

پرورش اردک به منظور تولید و عرضه جوجه به دلیل سرمایه و زحمت کمی که نیاز دارد بیشتراز دیگر موارد مورد توجه پرورش دهندگان مخصوصا تازه وارد ها به این عرصه بوده است.

در این نوع پرورش شما نیاز به یک دستگاه جوجه کشی ،تعدادی تخم نطفه دار اردک،دو سالن مجزا برای دستگاه و جوجه دارید،که تمام این موارد می تواند با هزینه کمی فراهم شود.

اتاق جوجه کشی و اتاق مخصوص جوجه ها باید دارای سیستم تهویه و گرمایشی باشد،در هر دوره جوجه کشی اتاق ها باید کاملا ضدعفونی شده وبا موارد فرمالین 37 درصد میکروب کشی شوند .

جایگاه و شرایط زندگی اردک ها را میتوان با مطالعه اگاهی یافت دستگاه جوجه کشی خریداری شده باید دارای کاملا اتوماتیک و دارای سیستم چرخش و رطوبت خودکار باشد.

تخم های نطفه دار اردک نیز باید از یک شرکت و یا مجموعه به صورت تضمینی خریداری شوند.اطلاع از سلامت والدین اردک ها الزامی است.

برای جوجه کشی تخم های نطفه دار اردک باید دستگاه خریداری شده رایک روز تست کنید تا دما و رطوبت مورد نظر بر روی دستگاه ست شود،جهت شروع جوجه کشی دستگاه باید روی جوجه کشی اردک قرار بگیرد.

دمای مورد نظر در زمان ستر38 درجه و رطوبت 70 درجه سانتیگراد می باشد روز شمار دستگاه نیز بر روی 28 روز تنظیم شود که 25 روز آن ایام ستری تخم ها و سه روز آخر ایام هچری تخم ها محسوب می شود،در ایم هچری زمانی که جوجه ها باید از تخم ها بیرون بیایند دمای دستگاه را به 37 درجه و رطوبت آن را به 80 درجه تغییر دهید.

بعد از بیرون امدن جوجه ها از تخم ،باید اجازه دهید به مدت 24 ساعت جوجه ها در سبد های هچ باقی بمانند تا زرده تخم کاملا جذب بدنشان شوددر این مدت جوجه نیازی به غذا نداشته و کافیست تنها کمی اب در کنار آنها گذاشته شود.

بعد از گذشت یک روز جوجه ها را به ارامی به اتاق جوجه منتقل کرده و غذا و اّب مورد نیاز آنهارا در دسترسشان قرار دهید.

خرید دستگاه و تخم نطفه دار اردک

برای خریددستگاه و تخم نطفه دار اردک می توان به شرکت ها و مجموع های معتبر از قبیل شرکت آذر جوجه مراجعه نمود ،شرکت آذرجوجه با بیش از یک دهه تجربه در امر پرورش و واردات تخم ها و پرنده های زینتی و گوشتی یکی از بزرگترین فارم های غرب کشور است.

شرکت آذر جوجه قادر به ارائه تمامی تجهیزات ائم از دستگاه جوجه 12 تا 12000تایی تمام اتومات با دو سال کارانتی و خدمات را به مشتری دارد و شما می توانید به راحتی دستگاه مورد نظر خود را از این شرکت خریداری کنید.

همچنین در امر خرید تخم نطفه دار اردک می توانید با مجموعه آذرجوجه در تماس بوده و از هر نژاد که مد نظرتان است تخم نطفه دار را به صورت تضمینی خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *