مقالات

مدیریت پرورش مرغ

مدیریت پرورش مرغ

برای اشنایی با اصول و چگونگی و نحوه مدیریت پرورش مرغ با ما همراه باشید و مقاله مدیریت پرورش مرغ زیر را به صورت کامل مطالعه نمائید .همانند سایر بخش های دامپروری ،هدف از پرورش بدست آوردن تولید مناسب با کمترین قیمت ممکن می باشد چون طیور تمام طول عمر خود را در داخل سالن سپری می کنند ،برای آنکه بتوان از تمام ظرفیت تولیدی آنها بهرمند شد علاوه بر دارا بودن ویژگی های ژنتیکی ،بایستس در شرایط محیطی مناسبی نیز مطلوب نیز نگهداری شوند.وجود یک محیط مناسب در سالن های مرغداری ،یک نیاز نیاز برای مهم برای موفقیت در صنعت پرورش می باشد.

منظور از شرایط محیطی در سالن ،عوامل شیمیایی نر میزان آمونیاک و دی اکسید کربن در هوا و عوامل فیزیکی مانند دما ،رطوبت و جریان هوا می باشد.

دما :

در کل پرندگان حیوانات خون گرمی می باشند بنابراین همیشه دمای بدن خود را مستقل از محیط در حد ثابتی نگه می دارند .

هنگامی که دمای محیط سرد باشد پرندگان میزان مصرف دانشان به شدت بالا می رود و بیشتر انرژی دریافتی صرف ثابت نگهداشتن ثابت بدن می شود و هیچ تاثیری در رشد پرنده ندارد و همچنین اگر دمای محیط بالاتر از حد مجاز باشد پرنده برای خنک کردن و پایین آوردن دمای بدن شروع به له له  زدن می کند و و انرژی دریافتی را اینگونه مصرف می کند .

پس نتیجه میگیریم که دمای مناسب باعث این امکان را فراهم می کند که پرندگان مواد غذایی مصرف شده را علاوه بر ثابت نگهداشتن دمای بدن برای رشد نیز بکار بگیرند .

دما در هر سن برای پرنده متفاوت می باشد و شما می توانید از طریق رفتار و پراکندگی جوجه ها  دمای مناسب را در محیط تنظیم کنید.به این صورت که هنگامی پراکندگی به صورت متعدل در پرنده ها باید دانست که دمای محیط کاملا مناسب می باشد اما زمانی که پرندگان همگی در یک جا جمع شده و روی هم سوار باشند دمای محیط سرد تر از حد معقول است و هنگامی که بسیار از هم فاصله دارند و له له می زنند دما بیشتر از حد مجاز است .

رطوبت سالن مرغداری :

رطوبت یکی از مواردی است که باید در دوره پرورش جوجه وهنگامی که تخم های نطفه دار داخل دستگاه می باشند مورد توجه قرار بگیرد.همانگونه که مطلع هستید میزان رطوبت در پایان دوره جوجه کشی تخم های نطفه دار بالا می باشد و برای جلوگیری از شوکه شدن جوجه ها زمانی که از دستگاه به سالن منتقل می شوند لازم است رطوبت نسبی در سه روز اول حدود 70 تا 60 درجه باشد .باید رطوبت نسبی سالن هر روز اندازه گیری شود .

اگر میزان رطوبت سالن در هفته اول پایین تر از 50 درجه باشد جوجه های شروع به از دست دادن رطوبت بدن خود می کنند که این امر اثر منفی بر عملکرد آنها خواهد داشت .

جوجه های که در هوای گرم و خشک پرورش داده می شوند قابلیت پر درآوری ضعیفی داشته و دچار کاهش وزن می شوند ولی هنگامی که جوجه های در حال رشد در سطح رطوبت نسبی مطلوب نگهداری می شوند با مشکلات کمتری از قبیل از دست دادن آب بدن رو به رو شده و گله به طور کلی رویع بهتر و یکنواخت تری را خواهد داشت.

 تهویه :

یکی از مهمترین عوامل به دست آوردن محصول بهینه جوجه کشی تخم نطفه دار و پرورش تهویه مناسب می باشد .هوای سالن های پرورش بر روی سلامت و آسایش پرنده تاثیر بسیاری دارد .

گاز های سمی که توسط برخی وسایل گرم کننده و میکرو ارگانیسم ها تولید می شود برای پرنده بسیار مضرر می باشد. از این رو باید هوای کثیف از سالن خارج شود و هوای تازه جهت تامین اکسیژن به سالن وارد گردد. همچنین برای حفظ درجه حرارت  در مقدار مناسب باید هوا به طور منظم در جریان باشد.

وجود هوای پاک و متعدل ،کنترل گرما،سرما،رطوبت وخارج نمودن گاز های سمی از اول کلی سیستم تهویه مناسب می باشد .باید توجه داشت که افزایش نیاز های متابولیکی پرنده شده که این امر اهمیت توجه به تهویه را روز به روز افزایش داده است .از اهداف مهم تهیه میتوان در کل به دمای مطلوب ،رطوبت مطلوب ،مقدار هوای مورد نیاز و خروج گاز های مضر اشاره نمود.

سیستم های تهویه دارای نمونه های متفاوتی می باشند که شامل هستند از:

تهویه طبیعی

تهویه مصنوعی (تهویه مصنوعی با فشار مثبت دمنده ،تهویه مصنوعی با فشار منفی مکنده)

تهویه عرضی

تهویه طولی

تهویه سقفی

تهویه ترکیبی

موارد لازم برای مدیریت پرورش مرغ :آب و کیفیت آن در پرورش مرغ و جوجه  :

آب بهترین ماده مغذی است که میتوان در اختیار حیوان قرار داد ولی در بیشتر موارد به کیفیت آب توجهی نمی شود اگر انتظار دارید گله بهترین عملکرد را داشته باشد باید مقادیر کافی آب آشامیدنی را با دما وترکیبات شیمیایی مناسب و فاقد هر گونه عوامل بیماری زا را دراختیار گله قرار دهید .شما همیشه باید در مورد کیفیت آب موارد زیر را در نظر بگیرید:

1.باکتری ها به ویژه کلی فرم ها

2.مواد جامد غیر محلول (آلی یا غیر آلی باشند مانند یون های فلزی که با چشم دیده نمی شوند ولی می توانند سمی باشند )

3.مواد جامد معلق(آلی یا غیر آلی که با عث تغییر رنگ می شوند )

توجه داشته باشید که جوجه ها باید در تمام اوقات شبانه روز به مقدار کافی آب در دسترس داشته باشند .به عنوان یک قاعده کلی یک جوجه نباید برای رسیدن به آب مسافتی بیش از 1 تا 2 متر را طی کند.برای این منظور توزیع مناسب و یکنواخت آب خوری در طول سالن ضروری می باشد .

آبخوری ها باید از نوعی انتخاب شوند که به سادگی قابل شستشو و تمیزکردن باشند .برای جلوگیری از مرطوب شدن بستر و بروز بیماری ها از جمله بیماری کوکسیدیوز باید از ریختن آب در اطراف آبخوری ها جلوگیری کرد.

در اینجا به ده نکته مهم برای بهبود مدیریت آب اشاره می کنیم.

1.آب را ضدعفونی کنید

2.آب تمیز در اختیار گله قرار دهید

3.آب خنک در اختیار گله قرار دهید

4.از قطع شدن آب خودداری کنید

5.فضای آب خوری کافی موجود باشد

6.آبخوری ها را به طور منظم تمیز کنید

7.نوع مناسب آبخوری را انتخاب کنید

8.از مرطوب شدن بستر جلوگیری کنید

9.سختی آب را تعیین کنید

10.کنتور آب را در سالن نسب کنید

 بستردر پرورش مرغ

در پرورش و جوجه کشی ،اهمیت بستر از آن جهت که پرنده به طور دائم با بستر در ارتباط است نباید نادیده گرفته شود چرا که کیفیت به طور قابل توجهی عملکرد جوجه های گوشتی را تحت تاثیر قرار می دهد و برای رسیدن به بیشترین توان تولید و مدیریت محیط سالن پرورش ضروری به نظر می رسد.

وظایف بستر در طول دوره پرورش چیست؟

جذب رطوبت و کمک به خشک کردن محیط از طریق افزایش سطح کف سالن

رقیق کردن مدفوع و در نتیجه کاهش تماس پرنده با کود

محافظت جوجه ها از سرمای کف سالن و ایجاد یک لایه محافظ بین پرنده و کف سالن

فراهم کردن یک سطح گرم ومتخلخل جهت ایجاد آرامش بیشتر پرنده

کمک به نگهداری گرما به وسیله عایق سازی و تامین گرمای اضافی از طریق تخمیر توسط میکروارگانیسم های مدفوع

یک بستر باید دارای ویژگی های باشد که در اینجا به شرح مختصری از آن می پردازیم:

توانای جذب بالا ،خشک بودن به هنگام استفاده ،تردی ،نرمی ،عدم ایجاد گرد و غبار در طول پرورش،یکنواختی پوشال ،عدم آلودگی ،غیر قابل مصرف بودن برای پرنده ،سبک،ارزان و غیر سمی بودن از ویژگی های مهم یک بستر خوب بشمار می آید .

همچنین یک بستر خوب باید توانی جذب بالا آب و سپس آزاد نمودن رطوبت در محیط را داشته باشد.این مواد باید به اسانی قابل دسترس و دارای کیفیت مناسبی باشند ،همچنین باید فاقد هر جسم برنده وتیز مانند میخ ،سیم و غیره باشند تا سبب خراشیدگی و زخمی شدن پا و بدن پرنده نشود. مهمتر از هر چیز باید بستر از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد و همچنین بستر باید دارای قابلیت استفاده به عنوان کود یاخوراک دام پس از مصرف را دارا باشد.

در کل هر ماده ای که دارای ظوابط و معیار های ذکر شده باشد می تواد به عنوان بستر مورد استفاده قرار گیرد.

برای داشتن یک مدیریت موفق در پرورش مرغ ، بستر عوامل زیاد باید در نظر گرفته شود ،این عوامل شامل :

نوع ماده مورد استفاده بستر

فصل سال

عمق بستر

فضای کف به ازای هر پرنده

تجهیزات خوراک دهی و آب رسانی مورد استفاده

نوع کف

سیستم تهویه

تعویض بستر

شیوع بیماری

موارد زیادی وجود دارد که از آن می توان به عنوان بستر استفاده نمود مانند :تراشه چوب ،خاک اره ،پوسته درخت ،پوسته برنج،تفاله نیشکر ،کاه خرد شده ،ضایعات کاغذ،ماسه و رول مقوای می باشد .

به منظور استفاده از مواد مختلف به عنوان بستر،این مواد باید با هزینه معقول قابل دسترسی باشند .بسیاری از محصولاتی که واجد معیار های لازم به عنوان بستر می باشند ممکن است یک بار به عنوان بستر جوجه های مرغ  مورد استفاده قرار بگیرد اما در صورتی که تهیه آنها مشکل باشد ممکن است مورد توجه برای استفاده مجدد در بستر قرار نگیرد .

در کل مواد بستر به شرایط اقلیمی ،فصل،میزان عایق سازی سالن پرورش به طور یکنواخت به عمق 5 تا 10 سانتیمتر پخش می شود .در هنگام پهن کردن بستر باید اجسام نوک تیز را جمع اوری و از سالن خارج نمایید.

برای استفاده از بستر در روز های نخست  می توانید انها را با کاغذ بپوشانید تا جوجه ها از مواد موجود در آن استفاده نکنند و زمانی که جوجه های مرغ  به دان خوردن از داخل دانخوری عادت کردند کاغذ ها را جمع آوری نمایید.

نکته اصلی درباره مدیریت پرورش مرغ :کیفیت بستر و عملکرد جوجه ها در پرورش مرغ

کیفیت محیط سالن به میزان زیادی به کیفیت بستر وبسته است و در شرایط بد محیطی،جوجه ها توانایی ژنتیکی خود را به طور کامل بروز نمی دهند.دو عامل کود و رطوبت ،وضعیت بستر را تحت تاثیر قرار می دهند.

عامل کود رانمی توان کنترل نمود به همین دلیل به همین دلیل پرورش دهندگان باید رطوبت بستر را کنترل کنند.به همین منظور دو سیستم تهویه و رطوبت باید همیشه تحت نظارت قرار بگیرند تا بستر به صورت ترد باقی بماند.در صورتی که بستر دارای رطوبت اضافی باشد به حالت چسبناک می شود و پرنده روی سطی چسبناک ،مرطوب و لغزنده رشد می کند که به آن بستر کیکی می گویند که در این صورت به مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهید شد.

بستر خیس عامل اصلی آمونیاک است که یکی از خطرناک ترین عوامل محیطی موثر بر پرورش طیور می باشد.که بسیاری از مرغداران اثرات زیان آور آمونیاک را ناچیز می پندارند .بدیهی است زمانی که میزان آمونیاک نسبتا بالا است پرنده کور شده ،تولید به طور موثرتحت تاثیر آن قرار می کیرد .

به هر حال هنگامی که میزان آمونیاک به 25 قسمت در میلیون برسد کاهش رشد و افزایش ضریب تبدیل غذایی جوجه ها مشاهده می گردد.علاوه بر آن شیوع زیاد التهاب کیسه هوایی ،آلودگی ویروسی و افت کیفیت لاشه مربوط به میزان آمونیاک در این محدوده است.

غلظت آمونیاک به میزان 5 میلیون که حس بویایی انسان قادر به تشخیص آن نیست باعث سوزش و آسیب لایه محافظ سیستم تنفسی و سبب افزایش حساسیت  به بیماری های تنفسی می گردد.البته باید گفت بستر های بسیار خشک و دارای گرد و غبار نیز مشکلاتی مانند از دست دادن آب بدن  را در جوجه های جوان ،بیماری های تنفسی و افزایش افت کیفیت لاشه را سبب می گردد.در حالت مطلوب ،بستر باید بین 20 تا 25 درصد رطوبت داشته باشد.

نکته مهم درباره مدیریت پرورش مرغ :برنامه نوردهی :

نور به عنوان یکی از عوامل مهم در مدیریت و پرورش پرنده بشمار می آید .در صورت انتخاب برنامه نوردهی مناسب ،توان ژنتیکی جوجه ها شکوفا شده وسبب کاهش هزینه های مدیریتی ،تغذیه،افزایش رشد ،بهبود ضریب تبدیل غذایی و سلامت گله می شود.

روشنایی یکی از عوامل محیطی  در کنترل بیشتر عکس العمل های رفتاری و پاسخ های فیزیولوژیکی پرنده می باشد.از مدت ها پیش جوجه های گوشتی تحت  برنامه  نوردهی مداوم (24 ساعت روشنایی)جهت به حداکثر رسانی مصرف غذا و رشد پرورش می یافتند.

برنامه نوردهی مداوم سبب کاهش استراحت و وارد نمودن تنش شدید فیزولوژیکی می شود بنابراین بیشتر پژوهشگران در پی محدود کردن برنامه نوردهی جهت بهبودعملکرد تولیدی جوجه و کاهش هزینه های تولیدی هستند زیرا فعالیت های فیزکی و مصرف انرژی در طول دوره تاریکی بسیار کم است .

طول مدت روشنایی،شدت و رنگ نور از مهمترین مولفه های موثر بر برنامه نوردهی هستند.در عین حال باید توجه کرد که انتخاب بهترین برنامه نور دهی برای جوجه ها به سویه وزن پایان دوره و طراحی سالن (بسته یا باز بودن سالن )بستگی دارد .

کاهش شدت نور همراه با کاهش تحرک ،نوک زدن و عارضه همدیگر خواری همراه می باشد، بیشتر برنامه های جدید با شدت نور حدود 30 تا 40 لوکس (یک لامپ 60 وات در ارتفاع 2 متری برای 15 متر مربع )آغاز می گردند و تا سن 14 تا 21 روزگی به تدریج به حدود 5 تا 10 لوکس کاهش یافته تا پایان دوره پرورش ادامه پیدامی کند.

شدت نور در سالن پرورش باید به اندازه ای باشد که جوجه ها در سالن برای غذا خوردن به مشکل برخورد نکنند اما از انتخاب  لامپ های با نور زیاد نیز باید پرهیز شود.در صورتی که شدت نور کافی نباشد انحطاط شبکیه ای چشم ،آسیب دیدن عدسیه های چشم مرغ ها و در نهایت منجر به کوری پرنده می شود .

برای خرید تخم نطفه دار مرغ تخم گذار و استعلام قیمت فروش تخم نطفه دار مرغ محلی و قیمت فروش تخم نطفه دار مرغ قهوه ای و مطالعه در مورد تخم نطفه دار مرغ تخم گذار و فروش تخم نطفه دار مرغ گوشتی و تخم نطفه مرغ راس گوشتی و خرید تخم نطفه دار مرغ با کارشناسان مجموعه پرورشگاه اذر جوجه تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *