مقالات

رایج ترین بیماری ها در قرقاول

رایج ترین بیماری ها در قرقاول ها 

بیماری در انواع پرندگان می تواند مهمترین عامل ضرربرای پرورش دهندگان باشد.

در این مطلب قصد داریم راجب به رایج ترین بیماری ها در قرقاول ها توضیحاتی دهیم تا شما پرورش دهندگان بتوانید با داشتن اطلاعات کافی قبل ازشیوع ،آن را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کنید.

قرقاول چه نوع پرنده ای است؟

قرقاول ها یکی از زیبا ترین گونه های پرندگان هستند که از دیرباز به دست انسان ها اهلی شده و امروزه در بیشتر نقاط جهان به صورت گسترده پرورش داده می شود.

قرقاول ها پرنده های از خانواده ماکیان بوده و در بیشتر نقاط قاره آسیا واروپا زندگی می کنند .

این پرندگان زیبا دارای زیر گونه های بسیار زیادی هستند که هر یک دارای ویژگی ها و ظاهری منحصر به فرد می باشند .

قرقاول ها به صورت طبیعی در مراتع طبیعی یا جنگل ها زندگی می کنند و از حشرات و میوه های جنگلی تغذیه می شوند.

اگر بخواهیم بدانیم که قرقاول چه نوع پرنده ای است ؟ باید بگوئیم که قرقاول ها یک نوع پرنده کوتاه پرواز هستند که در ارتفاعات کم می توانند پرواز کنند.

این پرنده با ظاهری بسیار زیبا یکی از جذاب ترین ماکیان در نوع خود حساب می شود.

 

بیماری های قرقاول

بیماری در قرقاول ها

قرقاول به صورت طبیعی و نرمال یک پرنده مقاوم محسوب می شود اما اگر از سیستم پرورشی ونگهداری ضعیفی برخوردار باشد در برابر برخی بیماری ها نمی تواند مقاومت کند و دچار ویروس و بیماری خواهد شد .

بیماری در قرقاول ها و عمده پرنده های دیگر به سه دسته اصلی تقسیم می شود که هر یک از انها راه های ابتلا و درمانش متفاوت دارند :

بیماری های ویروسی در قرقاول ها

بیماری های انگلی در قرقاول ها

بیماری های باکتریایی در قرقاول ها

در ادامه به شرح کلی این سه دسته اصلی بیماری ها در پرندگان از جمله قرقاول می پردازیم.

بیماری های ویروسی در قرقاول ها

برخی بیماری ها هستند که در صورت ابتلای پرنده به آن قابل درمان می باشند اما اگر قرقاول شما دچار بیماری های ویروسی شود دیگر قابل درمان نبوده و تلف خواهد شد.

برای اینکه قرقاول های شما دچار بیماری های ویروسی نشوند به شما پیشنهاد می کنیم تمام آنها را به موقع واکسینه کنید .برای اینکار بهتر است با یک دامپزشک مشورت کنید تا با توجه به منطقه و آلودگی های و بیماری های آن محیط برای قرقاول های شما یک برنامه مخصوص واکسیناسیون اعمال کند .

مهمترین بیماری های ویروسی که می تواند گله قرقاول شما را تهدید کند عبارتند از :

بیماری طحال مرمری

بیماری آنفالیست های اسبی

بیماری نیوکاسل لکوزلنفوئیدی

بیماری آنفولانزا

بیماری آبله

برای خرید تخم نطفه دار قرقاول بلژیکی و لیمویی و سیلور و تراگوپان و ریورز میتوانید به صورت 24 ساعته با کارشناسان مجرب شرکت در تماس باشید .

بیماری طحال مرمری در قرقاول

این بیماری در برخی موارد دارای هیچ علائم بالینی نبوده و باعث می شود قرقاول مبتلا بدون هیچ نشانه ای و تنها بر اثر بی اشتهای و افسردگی بمیرد .

در مواردی نیز شاهد بوده ایم که قرقاول های مبتلا به بیماری طحال مرمری با علائمی چون تنگی نفس و اسهال شدید دیده شده اند.

بیماری طحال مرمری بیشتر قرقاول های بالغ و دو ماه به بالا را درگیر کرده و هدف قرار می دهد و بیشترین تلفات را در سنین بلوغ از این بیماری شاهد بوده ایم .

بیماری آنفالیست های اسبی

این بیماری می تواند هم بر روی سیستم عصبی و هم بر روی سیستم تنفسی پرنده تاثیر بگذارد .قرقاول های که درگیر این بیماری هستند دچار علائمی چون تنگی نفس ،لرزش ،ژولیدگی پر ها ،فلجی و عدم تعادل می شوند .

این بیماری می تواند کمی شبیه به بیماری ویروسی نیوکاسل باشد و در برخی موارد نیز می تواند اشتباه تشخیص داده شود، زیرا علائمی بسیار شبیه به هم دارد،بارز ترین راه تشخیص بیماری آنفالیست اسبی از بیماری نیوکاسل رنگ اسهال در پرنده بیمار است ، در این بیماری رنگ مدفوع سفید و چسبناک است.

 بیماری نیوکاسل:

یک بیماری ویروسی است که سیستم عصبی و تنفسی پرنده را مورد هدف قرار می دهد .

زمانی که قرقاول به این ویروس خطرناک دچار می شود دیگر راه درمانی وجود ندارد .

از علائم بیماری نیوکاسل می توان به چرخش سر،تنگی نفس و اسهال خونی و سبز اشاره نمود.

بیماری آنفولانزا

بیماری آنفولانزا در قرقاول های که تازه متولد شده اند و بین یک تا 8 هفتگی به سر می برند بسیار شایع است و تلفات بسیار زیادی از خود بجای می گذارد .

به صورت ظاهری آنفولانزا در پرندگان هیچ علائم خاصی از خود بروز نمی دهد و تنها زمانی که کالبد پرنده بیمار را باز میکنیم خاهیم دید که بیماری بر روی روده ،سینوس ،طحال و نای چه تاثیرات مخربی گذاشته و پرنده دچار التهاب و خونریزی داخلی شده است.

بیماری آبله

آبله در پرندگان می تواند با علائمی ظاهری که بر روی پوست پرنده ایجاد می شود تشخیص داده شود،عمده این علائم بر روی نقاط بدون پر در بدن قرقاول ظاهر می شود مانند سر و دور چشم و پا .

این بیماری در صورت حاد شدن پرنده را دچار تنگی نفس و ترشحات بینی و چشم خواهد نمود.

بیماری های انگلی در قرقاول ها

بیماری انگلی تریکومونیاز

این بیماری در قرقاول ها باعث آسیب دیدن سیستم گوارشی پرنده خواهد شد ،که در صورت حاد شدن پرنده توانایی غذا خوردن را به دلیل ایجاد غده های پنیری شکل در اطراف نای ،حلق و دهان از دست می دهد و در آخر به دلیل ضعف شدید تلف می شود.

این بیماری را می توان با داروی مترونیدازول تسکین داد.

بیماری انگلی کوسیدیوز

یکی از بیماری های شایع انگلی در پرندگان و قرقاول ها است که سیستم گوارش و دفع پرنده را مورد هدف قرار می دهد .این بیماری علائم بارزی چون اسهال و بی اشتهایی را از خود نشان می دهد که در صورت عدم معالجه پرنده از شدت ضعف تلف خواهد شد.

بیماری انگلی هگزامیتا 

در این بیماری که بر روی سیستم عصبی و گوارشی تاثیر می گذارد .قرقاول های که به این بیماری دچار می شوند روده هایشان تورم کرده و مدفوعشان به صورت آبکی و کف الود می شود.

لرزش و عصبی بودن یکی دیگر از علائم بارز در بیماری انگلی هگزامیتا است.

بیماری انگلی سینگاموز

یکی دیگر از بیماری های شایع در پرندگان است که قبل شیوع می توان آن را درمان نمود.

بیماری سینگاموز سیستم تنفسی و نای پرنده رادرگیر می کند فبا تجمع میکروب های انگل سینگاموز در نای پرنده آلوده دچار خفگی و مرگ ناگهانی خواهد شد.جهت مطالعه در مورد تمامی پرندگان و طیور به صفهه تخم نطفه دار مراجعه نمائید .

از راه های تشخیص این بیماری می توان به حالت های پرنده توجه کرد،علائمی چون کشیدگی گردن مانند زمانی که چیزی در گلوی پرنده گیر کرده باشد و یا تنگی نفس و خونریزی حلق و دهان پرنده می تواند شما را برای بررسی بیشتر پرندگان وادار کند تا قبل از شیوع آن را درمان کنید .

بیماری های باکتریایی در قرقاول ها :

بیماری های باکتریایی یکی از انواع بیماری های شایع و قابل درمان در پرندگان و قرقاول ها هستند که از مهمترین و رایج ترین بیماری های باکتریایی قرقاول ها می توان به:

بیماری باکتریایی بوتولیسم

بیماری باکتریایی مایکوپلاسما

بیماری باکتریایی سالمونلوز

بیماری باکتریایی اسپیروکتوز

اشاره نمود،که با تشخیص به موقع می توان از مرگ های ناگهانی و گسترده در گله ها جلوگیری نمود.

یکی دیگر از بیماری های شایع در جوجه های تازه متولد شده  از تخم نطفه دار قرقاول و دیگر پرندگان می توان به بیماری عفونی زرده اشاره نمود این بیماری از طریق زرده تخم به جوجه تازه متولد شده در روز اول می تواند منتقل شود.

جوجه های که تازه متولد می شوند تا بیست و چهار ساعت زرده تخم را از طریق مقعد خود جذب می کنند و اگر در این فاصله محیط دارای آلودگی و باکتری باشد ،این باکتری ها به زرده جذب شده و به جوجه انتقال داده می شوند.

برای جلوگیری از این اتفاق باید دقت داشته باشید که دستگاه جوجه کشی و یا محیط نگهداری جوجه عاری از هر گونه آلودگی باشد، در واقع باید این محیط کاملا ضد عفونی شده و تمیز نگهداری شود.

بیماری عفونی کریزای در قرقاول ها

این بیماری یکی از شایع ترین بیماری های عفونی در بین قرقاول ها و دیگر پرندگان است که سیستم تنفسی پرنده را درگیر کرده و باعث عفونت چشم ، التهاب سینوس ها در انها می شود.

نتیجه

با توجه به شرح مهمترین بیماری ها در قرقاول دانستیم که عمده بیماری ها دارای علائم مشابه و یکسانی هستند اما درمان هر یک با دیگری متفاوت است.

به همین دلیل تشخیص صحیح و به موقع بیماری می تواند بهترین راه برای پیشگیری از تلف شدن کلی گله شود و برای اینکار باید مراقبت از گله را به عهده یک متخصص و مسئول با تجربه گذاشت تا قبل از هر اتفاق غیر قابل جبران ،بیماری و آلودگی تشخیص داده شده و راه های درمان اجرا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *