مقالات

شایع ترین بیماری های غاز ها

شایع ترین بیماری های غاز ها

برای اشنایی با شایع ترین بیماری های غاز ها میتوانید با کارشناسان کجموعه اذر جوجه در تماس باشید و از راهنمایی ها و مشاوره های تخصصی انان استفاده نمائید. و جهت خرید تخم نطفه دار با ما در تماس باشید.

یک سیستم مدیریتی کارآمد ایجاب می کند که برای رسیدن به میزان تولید مناسب و کیفیت بالا ،رعایت اصولی پیش گیری و کنترل بیماری ها در سرلوحه کار پرورش دهندگان قرار گیرد در راستای این موضوع تلاش شده است در این مقاله بیماری های شایع غازها و علائم و پیشگیری آن ها شرح داده شود، در ادامه 16 مورد کنترل و پیش گیری که می توان در مورد غازها به کار برد را توضیح می دهیم:

1.معاینه غاز ها قبل از خرید آنها؛خرید غاز ها باید فقط از فار مهای پرورشی قابل اطمینان صورت گیرد.

2.قبل از ورود غاز های جدید باید اب و غذای مناسب و با کیفیت تهیه شده و حاظر باشد.

3.تمیز نگهداشتن آب خوری و دان خوری ها در طول مدت پرورش.

4.مهیا نمودن محیطی آرام و بدون استرس برای پرورش غاز ها به دور از فاکتور های مزاحم و غیره .

5.اضافه نکردن غاز ها از جای دیگر به گله(در صورت تمایل به اضافه نمودن غاز های جدید باید گله گله جدید برای این کار ایجاد شود).

6.جدا نمودن گله مادر از گله های دیگر.

7.غازهای جوان باید جدا نگه داشته شوند زیرا غاز های جوان از لحاظ بیماری مستعدترند و نباید غاز هایی با سنین مختلف یک جا نگهداری شوند.

8.واکسیناسیون و تجویز به موقع دارو:همیشه دز صحیح و پیشنهاد شده دارو و واکسن باید استفاده نمود.

9.سرکشی مدام به گله:هنگام سرکشی از جوان ترین تا مسن ترین غاز ها مورد بررسی قرار می گیرد.

10.جدا کردن فوری غاز های کسل و ناخوش از گله و در نتیجه پایین آوردن بیماری هایی که از طریق جفت گیری منتقل می شوند.

11.فروش یا سوزاندن غاز های مرده و تشخیص سلامت گله با فرستادن نمونه های مانند فرستادن لاشه به آزمایشگاه.

12.باید بازدیدکنندگان از فار لباس مخصوص برتن داشته باشند و قبل از 14 روزگی نیز نباید اجازه بازدید صادر گردد.

13.در هنگام فروش غاز ها خریدار نباید جعبه و یا صندوق هایی را با خود از مزرعه های دیگر برای انتقال غاز ها به همراه آورده باشد.

14.ساختمان و تجهیزات باید تمیز و کاملا ضدعفونی شوند.اگر چه ممکن است کاملا استریل نشوند،ولی با این عمل تعداد عوامل بیماریزا به پایین ترین سطح رسیده و احتمال مبتلا شدن گله به بیماری کم می گردد.

15.نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه نمود دور نگهداشتن پرندگان وحشی از محل زندگی و قفس غاز ها است .

16.انجام تست های کامل بیماری در تمام طول دوره پرورش.

در کل بیماری ها را می توان بر حسب عوامل عفونت زا از قبیل باکتری ها ،قارچ ها ،تک یاخته ها و ویروس ها تقسیم بندی نمود،برخی از بیماری ها مانند بیماری ها مانند بیماری درزی می تواند مرگ و میر در گله غاز را به 100%برساند ولی عموما بیماری هایی که برای دیگر ماکیان مشکلات بزرگی ایجاد می کنند نمی توانند برای گله های غاز مشکلی جدی به همراه داشته باشند. جهت استعلام قیمت فروش تخم نطفه دار به بخش فروشگاه انلاین تخم نطفه دار اذر جوجه مراجعه نمائید.

بیماری آسپرژیلوز در غاز ها

بیماری آسپرژیلوز نوعی بیماری قارچی است که به وسیله قارچ است که به وسیله قارچی از نوع اسپرژیلوس در غازها حادث می شود.در اکثر پرندگان مبتلا به این بیماری ریه ها درگیر می شوند.بنابراین می توان گفت که آسپژیلوس نوعی بیماری ریوی است.

بیماری می تواند در غاز های جوان به صورت نهفته باشد. غاز های جوان ممکن است در طول دوره جنینی و یا در مدت جوجه کشی به این قارچ آلوده شدهباشند ،منابع آلودگی می تواند تجهیزات جوجه کشی و یا تخم های آلوده باشند که این آلودگی را به ستر یا هچر انتقال داده اند.

با توجه به اینکه آسپرژیلوس امکان نفوذ به داخل تخم را دارد جنین به راحتی می تواند آلوده شود .غاز های جوان در حال رشد مستعد به این بیماری هستند این بیماری ممکن است شدید نباشد ولی آلودگی می تواند سرایت کند.

از علائم این بیماری می توان به سختی در تنفس،سریع بودن تنفس،اسهال ،تشنگی زیاد،صدای خر خرو افسردگی در غاز ها اشاره نمود نرخ مرگ و میر در این بیماری بسیار بالا می رود. برای خرید تخم نطفه دار با ما در تماس باشید.

بیماری کریپتوسپوریدوز در غاز ها

عامل این بیماری نوعی تک یاخته است که ریه و روده غاز ها درگیر می کند،در جایی که هم پرندگان خانگی با پرندگان وحشی در تماس هستند این بیماری بیشتر مشاهده می شود.هنگامی که غاز ها برای تغذیه به مراتع و چراگاه ها فرستاده می شوند به دلیل تماس با پرندگان وحشی بیش از هرزمان دیگری در معرض این بیماری قرار می گیرند.

تاثیراین بیماری در پرنده عمدتا بر روی دستگاه تنفسی آن می باشد اما می توان به علائمی چون عطسه ،افسردگی و اختلالات تنفسی و در نهایت گسترش مرگ و میر درگله اشاره نمود.

بیماری درزی در غاز ها

عامل این بیماری ویروس است و به دلیل اینکه در پرندگان مسن بیشتر رویت می شود به آن بیماری پاراویروس نیز گفته می شود اما گله های جوان غاز نیز از این بیماری در امان نبوده و می تواند آنها را نیز درگیر نماید بیماری درزی را می توان با نام های دیگری چون طاعون غازی ،هپاتیت غازی ،آنفولانزای غاز،عفونت عضله قلب و آماس کلیه و روده نیز شناخت. بهترین تخم نطفه دار قرقاول در شرکت اذر جوجه موجود میباشد.

در مکان های که غاز ها با اردک های مسکویی در یک منطقه زندگی می کنند شیوع این بیماری محتمل تر است ،بیماری درزی می تواند هم به صورت حاد و هم به صورت مزمن شناخت که در حالت حاد این بیماری می تواند تا 100 %تلفات داشته باشد.پرندگانی که در هفته اول به این بیماری مبتلا می شوند تلفات بسیار بالای را شامل می شوند اما مرگ و میر در گله های با سن 4 تا 5 هفته میزان تلافات کمتری خواهند داشت.

از علائم این بیماری می توان به بی اشتهایی ،به خاک افتادن جوجه ها ،تشنگی زیاد ،بی میلی به حرکت کردن ؛ترشح از چشم و بینی ،داشتن مرفوع سفید رنگ وضعف اشاره نمود. برای بارور کردن تخم کاسکو میتوانید با راهنمایی های ما پیش بروید.

بیماری تورم ویروسی و یا طاعون اردک و غاز

این بیماری یک نوع بیماری حاد و مسری است که عامل آن هرپس ویروس می باشد.پرندهای چون غاز ،اردک و قو می توانند به این بیماری مبتلا شوند اما درصد مبتلا شدن غاز ها به این بیماری نسبت به دیگر گونه ها کمتر است .ویروس این بیماری می تواند به راحتی و از طریق تماس مستقیم با پرنده مبتلا ویا حامل ویروس و یا تماس با محیط های آلوده انتقال یابد.

نشانه های این بیماری نسبت به جنس و سن پرنده متفاوت است خسارت ناشی از این بیماری بستگی به آسیبی دارد که به رگ های (خون ریزی بافت ها و خونریزی درحفره بطنی)پارگی در نقاط مختلف غشاء سطحی روده و معده وآسیب به لنفوئیدها و دیگر بافت ها دارد.

این بیماری درمان نداشته و بهترین راه پیشگیری از ابتلای گله به آن است.

بیماری وبای ماکیان و غاز

عامل بیماری وبا ویروس پاستورلا مولتوسیدا بوده و در تمام پرندگان اهلی و وحشی مسری و واگیردار است اما غاز ها در ابتلا به این بیماری مستعد تر بوده و میزان تلافات و مرگ و میر در آنها می تواند بسیار بالا باشد. تخم نطفه دار غاز و تخم نطفه دار قو غاز را از اذر جوجه بخواهید.

وبای ماکیان معمولا با سپتی سمی و نیز میزان ابتلای بالا و تلفات همراه است شاید مشخص ترین نشانه در نوع حاد بیماری مرگ ناگهانی پرنده باشدبا علائمی که تنها چند ساعت قبل از مرگ پدیدار می شود.جراحات وارده از این بیماری می تواند دارای چندین شکل باشد  اما در بیشتر موارد قلب ،غشاءقلب و کیسه هوا آسیب می بیند.

بیماری وبا در ماکیان ،نه بیماری مربوط به جوجه کشی است و نه از طریق تخم منتقل می شود بلکه عفونت و آلودگی در غاز ها در مزرعه رخ می دهد.

بیماری نیوکاسل در غاز ها

عامل بیمارینیوکاسل ویروسی از جنس پارامیکسوویروس است که از غاز های بیمار جدا شده است،علائم کیلینیکی آن بسیار متفاوت است ولی هنگامی که بیماری ظاهر شود علائمی همچون مدفوع سبز رنگ و گاهی اختلال در سیستم عصبی مرکزی در غاز های بیمار مشاهده می شود.در بعضی موارد عفونت نیز به وجود می اید بدون اینکه علائم کلینیکی آن مشخص شود.

باید توجه داشت که غاز می تواند مدت مدیدی حامل این ویروس باشد .

کرم های نواری در غازها

تعداد زیادی از کرم های نواری در پرندگان اهلی و وحشی و میزبان واسط این بیماری شناسایی شده است ،اگرچه در غاز های آلودگی به کرم های نواری به وفور دیده شده اما معمولا آن ها مشکلی در تولیدات غازها ایجاد نمی کنند.

معمولا غاز های آلوده به کرمهای نواری به خوبی قابل تشخیص نبوده و برای جداسازی و تشخیص آن نیاز به تشخیص دقیق بیماری است. بهترین روش شناسایی شایع ترین بیماری های غاز ها مطالعه کردن در مورد طیور و ماکیان مربوطه میباشد.

4 نوع کرم نواری از روده های غاز ها جدا شده است که شامل موارد زیر می شوند:

کرم هیمنولپیس

کرم هیمنولپیس کمپرسا

کرم هیمنولپیس مگالوپز

کرم فیمبریارا فاسیولاریز

قیمت تخم نطفه دار ارزان را از مجموعه اذر جوجه بخواهید.

مرجع و بازنویسی این مقاله از سایت ویکی پدیا میباشد برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از وبسایت ویکی پدیا صفهه مربوطه به غاز ها بازدید و مطالعه بفرمائید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *