مقالات

پرورش و جوجه کشی بوقلمون

پرورش و جوجه کشی بوقلمون

برای اشنایی و یادگیری روش ها و اصول و چگونگی پرورش و جوجه کشی بوقلمون میتوانید با کارشناسان شرکت اذر جوجه در تماس بوده و از راهنمای ها و مشاوره های انان استفاده نمائید .امروزه با توجه به میزان نیاز انسان به گوشت بوقلمون افراد زیادی اقدام به پرورش انواع طیور از جمله بوقلمون کرده اند که این پرورش می تواند به دو منظور گوشتی و تخم گذار باشد .ما در این مطلب برای شما عزیزان روش های کارسازی را شرح خواهیم داد.

روش های پرورش بوقلمون :

1.جوجه کشی بوقلمون به روش سنتی

2.جوجه کشی بوقلمون به روش صنعتی

روش سنتی

در این روش شما نیاز به بوقلمون های دارید که به سن کامل بلوغ یعنی 28هفتگی و تخم های نطفه دار که مولد های آنها حداقل به نسبت 1 به 4 (یک نر و چهار ماده )بوده اند داریم ،بوقلمون های که در حال کرچ به سر می برند به تعداد 15 عدد تخم نطفه دار ظریفت داشته تا بتوانند در زیر تن خود تخم های نطفه دار را به جوجه تبدیل کنند .

دمای تن پرنده به طور طبیعی 37 درجه سانتیگراد بوده و او در طول روز با منقار خود تخم های نطفه دار را 4 مرتبه می چرخاند تا به طور مساوی گرما به تمام نقاط تخم و جنین در حال رشد برسد. رطوبت تن بوقلمون مادر 58درجه می باشد.

بعد از گذشت 28 روز جوجه ها در داخل تخم به رشد کامل رسیده و شروع به بیرون آمدن از تخم می کنند .

روش صنعتی

جوجه کشی تخم بوقلمون

در این روش شما نیاز به یک دستگاه جوجه کشی کاملا کالیبره شده و تخم های نطفه دار با درصد خطای بسیار پایین می باشید .

دستگاه قبل از شروع دوره جوجه کشی باید کاملا  ضدعفونی شود این کار را می توانید با استفاده از زغال فرمالین و یا فرمالین مایع انجام دهید.

جهت ضد عفونی کردن دستگاه باید مایع فرمالین را به نسبت 3 به 1 با آب مخلوط کنید.

قبل از گذاشتن تخم ها در دستگاه های جوجه کشی،باید دمای تخم ها به دمای اتاق رسیده باشد تخمها باید ضد عفونی شده باشد ،توجه داشته باشید که به ازای هر روز دیرکرد و نگهداری تخم ها بیرون از دستگاه نرخ جوجه درآوری 2 درصد کاهش می یابد.همانگونه که گفته شد دستگاه جوجه کشی باید تمیز و فاقد هر گونه آلودگی باشد و دمای آن قبل از گذاشتن تخم ها به حد مورد نیاز رسیده باشد .

یک اتاق در سالن و یا یک بخش مجزای خصوصی در سایه برای قرار دادن دستگاه جوجه کشی فراهم کنید ،دستگاه جوجه کشی نباید در مجاور نور خورشید و هوای گرم یا سرد شدید قرار بگیرد زیرا این دما بر روی عملکرد دستگاه تاثیر گذار می باشد .

یک دستگاه جوجه کشی اتوماتیک و کالیبره دارای دما ،رطوبت و چرخش مناسب است .

در زمان جوجه کشی وقتی هفته اول سپری شد بهتر است تمامی تخم ها با استفاده از چراغ نطفه سنجی و بازبینی شود و تخم های فاقد نطفه از دستگاه خارج شود با بررسی کیسه های هوا در تخم های بارور شده می توان به میزان بودن رطوبت دستگاه پی برد.

در روز 25 جوجه کشی تخم ها کم کم شروع به سوراخ شدن می کنند در این زمان دما باید به 37 درجه سانتیگراد کاهش و رطوبت به 75 درصد افزایش یابد. تمامی تخم ها در روز 28 جوجه کشی هچ شده و جوجه ها از تخم جدا می شوند ،با گذشت 24 ساعت زرده تخم جذب بدن جوجه شده ،جوجه ها خشک می شوند و پر های آنها پف می کند در این زمان دیگر جوجه های بوقلمون شروع به فعالیت می کند و نیاز به آب و غذا و بستر گرم دارند .

دوره جوجه کشی بوقلمون به صورت طبیعی 28 روز است و 24روز اول ،دوره ستر یا انکوباسیون و 4 روز آخر دوره هچ است .تخم ها در طول دوره جوجه کشی با از دست دادن بخار و بسته به میزان رطوبت دستگاه جوجه کشی دچار کاهش وزن می شوند.

در طول جوجه کشی تخم ها باید به طور فرد و روزانه 3 تا 5 بار چرخانیده شوند( این کار در دستگاه های اتوماتیک با سیستم اتومات انجام می شود )هدف از این کار جلوگیری از چسبیدن جنین به غشای پوسته است ،چرخیدن به طور اتوماتیک توسط ماشین های جوجه کشی انجام میشود ولی نباید چرخش تخم ها رابعد از 21 روز جوجه کشی انجام داد. تخم نطفه دار مرغ تخم گذار را از مجموعه معتبر اذر جوجه خرید کنید .

تخم های بوقلمون باید طوری بر روی سینی های جوجه کشی قرار بگیرند که قسمت پهن آنها به سمت بالا باشد و سینی باید با 30 درجه شیب در دستگاه قرار بگیرد.

نوردهی به تخم ها باید در اتاق تاریک انجام شود در صورتی که تخم ها غیر بارور باشند در مقابل نور شفاف به نظر می آیند. تخم های باروری که به مدت 24 تا 25 روز در داخل دستگاه جوجه کشی بوده اند نور را فقط از قسمت کیسه هوای خود عبور می دهند و سایر قسمت های تخم سیاه و یا خیلی تیره به نظر میرسد.تخم ها را می توان 72 ساعت بعد از شروع جوجه کشی نوربینی نمود در این زمان تخم های نطفه دار دارای رگ های خونی بسیار ضعیفی هستند .

جوجه های بدنیا آمده می توانند تا مدت 3 روز بدون آب و غذا زنده بمانند اما بهتر است بعد از جذب زده آب و غذای مناسب دراختیار جوجه ها قرار بگیرد.زرده در آخرین مرحله جوجه کشی از ناحیه مخرج وارد بدن جوجه می شود این زرده برای تغذیه جوجه تازه هچ شده و بخصوص رشد آن بسیار مفید و موثر است لازم است بدانید هر چه تامین آب و غذای جوجه زودتر انجام شود جوجه های شما قوی تر و سالم تر خواهند بود.

در صورتی که نیاز است جوجه ها مدتی قبل از انتقال به سالن پرورش نگهداری شوند،باید آنها را در جعبه های جوجه قرار داد و برای جلوگیری از سرد شدن باید دردمای 23 تا 26 و برای جلوگیری از خراب شدن  تخم در رطوبت 75 درصد نگهداری شوند.

در ادامه شما را با روش های مهم پرورش بوقلمون ها آشنا خواهیم کرد ،پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید:

پرورش بوقلمون در فضاهای سر پوشیده

بوقلمون هایی که هرگز بیرون از سالن های پرورشی نبوده اند ،زمانیکه روی مرتع قرار می گیرند در مقابل نور آفتاب و یا باران به دنبال سایبان و پناهگاه نمی روند به همین دلیل پرورش دهندگان قبل از بردن بوقلمون ها به مراتع ،غالبا پرندگان خود را به فضا های سرپوشیده متصل به سالن های پرورشی می برند .

هنگام گرم شدن هوا می توان جوجه های بوقلمون جوان را سن سه هفتگی به این فضاهای سر پوشیده برد،معمولا اطراف و سقف این فضا ها توسط توریهای سیمی پوشانیده می شود تا از خروج جوجه جلوگیری شود.کف بستر ممکن است سیمی و یا چوبی باشد این کف ها برای پرورش جوجه ها تا سن فروش و یا سن چند هفته قبل از ورود به مرتع مناسب است.

کف های سیمی برای بوقلمون های سنگین وزن مناسب نبوده و رضایت بخش نیستند زیرا به دلیل سنگینی وزن پرنده دچار مشکلات پنجه و پا می شوند .رشد نژاد های سبک وزن بوقلمون بر روی کف های سیمی و نژاد های سنگین وزن بر روی کف های چوبی و فضا های سر پوشیده به خوبی صورت گرفته و رضایت بخش است.

بهتر است دانخوری ها و آب خوری ها طوری قرار بگیرند که از بیرون از این فضاهای سر پوشیده قابل سرویس دهی باشند تا انجام کار های روزمره به راحتی انجام شود.برای خرید تخم نطفه دار مرغ تخم گذار و خرید تخم نطفه دار مرغ و سالن پرورش مرغ گوشتی با کارشناسان شرکت اذر جوجه در تماس باشید .

پرورش بوقلمون در مرتع

استفاده از این سیستم منحر به کاهش هزینه ی پرورش بوقلمون ها می شود ،مخصوصا زمانی که گله بوقلمون با استفاده از دان های خانگی تغذیه می شوند.بوقلمون علف خوار خوبی است و در صورتی که گیاهان با کیفیت خوب در مرتع وجود داشته باشد ،مصرف دان کاهش یافته و بنابراین هزینه های خوراک کاهش می یابد همچنین هزینه های ساختمان در این سیستم خیلی کم است ولی نیاز به کار بیشتر دارد.

مزایای دیگری که در این سیستم می توان به آن توجه داشت عبارتند از :

در این سیستم هزینه خوراک تا 50 درصد کاهش می یابد

نیاز به سرمایه گذاری کمتری دارد

نسبت سود به هزینه بالا تر است

پرورش بوقلمون در سالن

پرورش در سالن در مقایسه با پرورش در مرتع دارای مزایایی است.این سیستم تلفات ناشی از بیماری های منشا خاک،حیوانات شکارچی،دزدی و شرایط آب و هوای نامطلوب را کاهش می دهد.هزینه های کارگر کم است و نیازی به استفاده از زمینهای وسیع ندارد و این روش اثرات منفی دام های اهلی بر روی محیط را کاهش می دهد.

پرورش دهنگان گله های کوچک دارای گزینه های مدیریتی و مکانی مختلفی هستند،در صورتی که سالن های پرورش به اندازه کافی بزرگ باشند می توانند تا سن فروش استفاده شوند.

سیستم های مختلفی توسط پرورش دهندگان گله های کوچک استفاده می شوند،سیستم سالن و فضا های سر پوشیده نمونه ای از این نوع هستند.بعضی از پرورش دهندگان بعد از برداشتن تجهیزات پرورش ،پرندگان را در یک فضای سر پوشیده پرورش می دهند ،بعضی از این فضا ها باید کف سخت داشته باشند و سپس بستر خشک و نرم روی آنها قرار بگیرد با این کار می توان از مشکلات پا و پنجه و تاول های سینه جلوگیری کرد.

زمانیکه پرندگان فقط در سالن پرورش می یابند تامین فضای مناسب کف خیلی مهم است .در صورت انجام نوک چینی باید فضای دانخوری و آب خوری کافی باشد و شرایط دیگر نیز در سالن ها مناسب باشد در کل فضای مناسب برای بوقلمون ها 47 درصد از فضای کف برای پرندگان نر و 28 درصد برای بوقلمون های ماده در نژاد های سنگین و در نژاد های سبک 37درصد فضا برای ماده ها و 28 درصد برای بوقلمون های ماده مناسب است .

برای خرید تخم نطفه دار مرغ محلی و خرید تخم نطفه دار مرغ گوشتی و خرید تخم نطفه دار بوقلمون و خرید تخم نطفه دار بوقلمون برنزه و خرید تخم نطفه دار بوقلمون بیوتی و خرید تخم نطفه دار شترمرغ  و خرید تخم نطفه دار قرقاول با ما در تماس باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *