مقالات

نطفه داری و جوجه دراوری در اردک

نطفه داری و جوجه دراوری در اردک

برای اشنایی با موضوع نطفه داری و جوجه دراوری در اردک ها با ما در این مقاله همراه باشید مدت زمان لازم برای تبدیل شدن تخم اردک به جوجه 28 روز است و اغلب در روز دهم برای حذف تخم های غیر بارور کندلینگ یا همان تاباندن نور به درون تخم ها صورت می گیرد میزان باروری بر حسب درصد تخم های زنده در 10 روزگی به کل تخم های قرار داده شده در دستگاه محاسبه می شود و در این روش تلفات اولیه جنین جزء ناباروری تخم دسته بندی می شود . برای خرید تخم نطفه دار اردک با ما در تماس باشید .

تخم ها معمولا در روز های 22 تا 24 روزگی از ستر به هچر منتقل می شوند ،میزان زنده ماندن جنین ها بر حسب تعداد جوجه های از تخم خارج شده به تخم های منتقل شده به هچر به صورت درصد بیان می شود و قابلیت جوجه در آوری تخم های با روز نامیده می شود.

جوجه درآوری

اکثر جنین هایی که به جوجه تبدیل نمی شوند بین روزهای 22 تا 27 انکوباسیون تلف می شوند ،این نوع مرگ جنین را مرگ در پوسته می نامند که می توان آن را به سه دسته تقسیم نمود.

دسته اول که شایع ترین نوع تلفات نیز تلقی می شود جنین های هستند که رشد و تکامل طبیعی دارند اما تلاشی برای شکستن پوسته از خود نشان نمی دهند و متعاقبا روز 28 جوجه کشی تلف می شوند .

جنین های دسته دوم در سن مشابه تلف می شوند و علایم صاف و خم شدن گردن در کنار خونریزی و ادم عضلات پشت سر دیده می شود .این علایم ناشی از تلاش جنین اما ناموفق بودن در شکستن پوسته است ،این نوع تلف شدن جنین با افزایش سن گله مادر کاهش می یابد.

نوع سوم تلف شدن جنین از روز 22 تا 28 روزگی است زیرا در این فاصله جنین ها در طی تکامل خود دچار موقعیت نامناسب شده که از شکستن پوسته و خروج از تخم جلوگیری می کند. برای جوجه در اوری بهتر بایستی تخم نطفه دار مناسبی را خرید کنید و در هنگام خرید تخم نطفه دار ، ان تخم ها را از مراکز و پرورشگاه های معتبر خرید کنید .برای اموزش نحوه و اصول و چگونگی نطفه داری و جوجه دراوری در اردک میتوانید با کارشناسان شرکت اذر جوجه در تماس باشید .

ساختار پوسته تخم و کاهش وزن تخم اردک 

پوسته دارای منافذی به منظور تبادل گاز ها در طول انکوباسیون است .تعادل بین مصرف اکسیژن و در اکسید کربن توسط از دست رفتن آب حاصل می شود،تقریبا 75%توان وزن تخم از طریق از دست رفتن آب کاهش می یابد و حدود 16 درصد وزن تخم تازه در مدت 28 روز انکوباسیون از دست می رود این میزان برای رسیدن به جوجه در آوری مطلوب مناسب است ،با این حال میزان رطوبت از دست رفته در صورت شکستن شدن پوسته قبل از خروج جوجه به صورت قابل توجهی افزایش می یابد و کاهش وزن 12 درصدی در 24 روزگی برای جوجه دراوری مناسب ،مطلوب می باشد .

در چین و خاورمیانه دور از روش های سنتی برای جوجه کشی تخم استفاده می شود ،در 5 روزاول انکوباسیون که تخم ها در زیر لایه های متعدد قرار گرفته اند از حرارت مصنوعی استفاده می شود.تکامل جنین حرارت کافی جهت حفظ دما به میزان 37 درجه سانتیگراد را تولید می کند .

تخم ها روزانه توسط دست چند بار چرخانده می شود که این مساله باعث سایش کوتیکول و تبادل هوا شده و احتمالا جوجه درآوری را بهبود می بخشد ،در این جوجه کشی های سنتی معمولا بیش از 75 درصد تخم ها به جوجه تبدیل می شوند .بهترین دستگاه جوجه کشی طیور را از اذر جوجه بخواهید .

بسیاری از شرکت های تجاری در طول انکوباسیون تخم ها را اسپری می کنند که بدون شک شبیه سازی محیط مرطوب در طول دوره انکوباسیون در حیات وحش می باشد،با این حال بر اساس بررسی های انجام شده در اقلیم های گرم ،اسپری کردن روی تخم ها اثر قابل توجهی بر روی جوجه آوری تخم ها نداشته است.

از طرفی دیگر با توجه به شواهد ارائه شده شستن تخم های گله مولد بالغ در مورد شوینده میزان کاهش وزن در طول انکوباسیون را افزایش می دهد بنابراین اسپری کردن تخم به صورت روزانه باعث سایش کوتیکول شده و میزان منافذ و احتمال جوجه درآوری در اقلیم گرم و مرطوب را افزایش می دهد.

رشد کنترل شده جنین در داخل تخم و طول روز معین 

دستکاری برنامه غذایی جوجه ها ممکن است اثر عمده ای بر رشد و بلوغ جنسی ایفا کند و این تغییر ،میزان باروری و جوجه دراوری را به ویژه در اوایل فاز تخم گذاری تحت تاثیر قرار می دهد.

افزایش طول طبیعی روز یا نوردهی مصنوعی به بیش از سه ساعت در اواخر دوره پرورشی ممکن است میزان تخم گذاری بعد از حداکثر تولید و عملکرد تخمگذاری در سن ثابت را در مقایسه با نوردهی مداوم 17 ساعته یا برنامه نوری پلکانی کاهشی کاهش دهد .

در اروپا گله های مولد در طول ماه های زمستان در طول طبیعی روز پرورش می یابند و به منظور تحریک تولید تخم در اوایل بهار که پرندگان مقاوم به نور هستند به صورت یک مرحله ای در حدود 20 هفتگی به 17 ساعت افزایش می یابد که میزان تخمگذاری بعد از حداکثر تولید،باروری و جوجه دراوری و عملکرد تولید مثلی در سن مشخص را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده است .

 فصل جوجه درآوری

تجربیات تجاری درباره ژنوتیپ اردک های پکنی در اروپا و کارونیایی شمالی موید این است که میزان جوجه درآوری در طول تابستان کاهش می یابد.تحلیل تاثیر فصل جوجه درآوری تخم اردک در طول سال های 1995 تا 2003 در دانشگاه خولنا بنگلادش نشان می دهد که میزان جوجه درآوری در زمستان 58 درصد و در تابستان 55 درصد و در فصل بارندگی 49 درصد بوده است .بر اساس این داده ها در اقلیم های پر بارش گرمسیری حتی در ژنوتیپ های سازگار شده منطقه میزان جوجه درا<ری تحت تاثیر فصل قرار می گیرد .

بررسی اثر دمای محیط بر عملکرد تولید مثلی ژنوتیپ های بهگزینی شده پکن با استفاده از حرارت مصنوعی جهت افزایش دمای جایگاه بر 27 درجه سانتیگراد نشان می دهد که این مساله میزان منافذ پوسته تخم را کاهش و اتلاف وزن آن را در روز 24 انکوباسیون را به زیر 10 درصد می رساند و میزان باروری و جوجه دراوری تخم های بارور را در مقایسه با پرندگان در دمای محیطی 17 درجه سانتی گراد را به ترتیب 2 و 7 درصد کاهش می دهد .

در بررسی بعدی ،کاهش فشار بخار آب میزان کاهش وزن در دوره انکوباسیون را افزایش داد و میزان باروری بهبود نیافت اما حذف لایه کوتیکولی تخم توسط شستشوی تخم در محلول هیپوکلریت و تنظیم فشار بخار آب جهت کنترل کاهش وزن تخم در طول انکوباسیون به طور قابل توجهی میزان جوجه درآوری را در هردو اقلیم سرد و گرم بهبود بخشید.نطفه داری و جوجه دراوری در اردک را میتوان با مطالعه درباره انها یادگیری کرد و به درستی انجام داد .

کیفیت تخم

کیفیت تخم تحت تاثیر عواملی مانند ژنتیک ،مادر و محیط قرار می گیرد.واضح ترین اثر ژنتیک رنگ پوسته است و نژاد های مختلف تخم مرغ های با پوسته سفید ،سبز و آبی تولید می کنند.

بر اساس شواهد و بررسی ژنوتیپ های گوناگون ،انتخاب تخم بر اساس شکل ،قوام و ظاهر آن به طور چشم گیری جوجه دراوری را بهبود می بخشد اما هچری ها اغلب تخم های استاندارد را جهت انکوباسیون انتخاب می کنند و میزان جوجه درآوری پائین را برای رسیدن نیاز های تولید خود قبول می کنند .

تخم های ژنوتیپ های بهگزینی شده جهت عملکرد تولید مثلی از یکنواختی بیشتری برخوردار بوده و کیفیت پوسته و میزان جوجه درآوری آن نسبت به تخم های ژنوتیپ های بهگزینی شده جهت خصوصیات رشد و گوشت بیشتر است.

بهگزینی نژادی جهت کیفیت تخم و عملکرد تولید مثلی در زمان بهگزینی جهت عملکرد رشد مستلزم جلوگیری از کاهش متوالی جوجه درآوری می باشد.

نواقص متداول شامل پوسته شکسته و آسیب و شکل غیر طبیعی و قوام پوسته است.حدود دو درصد تخم ها در مزرعه در اثر شکستگی حذف می شونداما اغلب بیش از 5درصد تخم های انکوبه شده دارای شکستگی های مویی هستند که جوجه درآوری را تحت تاثیر قرار می دهد .

بر اساس آزمایش های انجام شده در مکان های مختلف ،تخم های دارای شکستگی موئی ،کاهش وزن بیش از حد را تجربه می کنند که جوجه درآوری را به کمتر از 50%کاهش می دهد ،شکستگی موئی در تخم ها میزان آلودگی را افزایش داده و تخم های آلوده مواد چرکی را تولید میکنند که تخم های مجاور و طبقه پائین را تحت تاثیر قرار می دهند و در نتیجه جوجه درآوری را به طور عمده کاهش می دهند در این شرایط کیفیت هوا و سلامت جوجه ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.نطفه داری و جوجه دراوری در اردک را میتوان با تغذیه مناسب بهبود بخشید .

برای استعلام قیمت تخم نطفه دار و چگونگی فروش تخم نطفه دار و تخم نطفه دار مرغ و تخم نطفه دار قرقاول و تخم نطفه دار قوغاز میتوانید از بخش فروشگاه انلاین تخم نطفه دار این شرکت بازدید فرمائید و تمامی تخم های نطفه دار گفته شده را خرید کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *