مقالات

پرورش قرقاول را از چه نژادی شروع کنیم ؟

پرورش قرقاول را از چه نژادی شروع کنیم ؟

ابتدا قبل از شروغ پرورش قرقاول باید تخم نطفه دار قابل جوجه کشی و دستگاه جوجه کشی معتبری و راندمان بالایی داشته باشیم و بعدا اقدام به احداث سالن و پرورش گاه کنیم.همانگونه که می دانیم قرقاول ها دارای نژاد های مختلفی هستند و شاید برای شما هم پیش این سوال پیش آمده باشد که برای پرورش قرقاول از چه نژادی و گونه شروع کنیم.

در این مقاله قصد داریم شما را با بهترین نژاد های قرقاول برای شروع آشنا کنیم .

پرورش قرقاول به منظور های مختلف

هر یک نژاد های قرقاول دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند که زیبایی متفاوتی با هم دارند.

قرقاول ها عمدتا به دو منظور متفاوت پرورش داده می شوند :

قرقاول های گوشتی :

این گونه قرقاول ها عمدتا برای تهیه گوشتشان پرورش داده می شوند با اینکه از نظر ظاهری نیز زیبا هستند ،اما عمده پرورش دهندگان قرقاول زیبایی این نژاد های گوشتی را ندیده و تنها با هدف تولید گوشت و تخم نطفه دار پرورش می دهند.

قرقاول های پاکستانی ،قرقاول های آمریکایی و قرقاول های هلندی یکی از عمده ترین نژاد های گوشتی قرقاول هستند.

جهت خرید تخم نطفه دار قرقاول بلژیکی با مشاورین مجموعه در ارتباط باشید.

قرقاول های زینتی

نژاد زینتی قرقاول همانگونه که از نامشان پیداست دارای ظاهری بسیار جذاب و چشم گیری هستند .این گونه از قرقاول ها همیشه به منظور زینتی و زیبایی محیط پرورش داده و به فروش می رسند .

قرقاول های زینتی که عمدتا در کشور ما پرورش داده می شوند عبارتند از ؛قرقاول بلژیکی ،قرقاول سیلور ،قرقاول لیدی ،قرقاول مسی ،قرقاول لیمویی و قرقاول طاووسی .

گذینه های مورد نیاز برای انتخاب نژاد مناسب جهت پرورش

حال که اهداف اصلی پرورش قرقاول را دانستیم باید به گذینه های اصلی مورد نیاز جهت انتخاب نژاد مناسب برای پرورش قرقاول بپردازیم.

دانستن ویژگی های نژاد های قرقاول می تواند اولین و پر اهمیت ترین گذینه جهت انتخاب نژاد قرقاول باشد.

مهمترین مواردی که از ویژگی های قرقاول ها باید بدانید :

شرایط نگهداری وسختی پرورش :

قرقاول های گوشتی باید در تعداد بالا نگهداری شوند به همین جهت میزان سرمایه اولیه و فضای نگهداری بیشتری را به خود اختصاص می دهند.

درعوض این قرقاول ها سریع تر به بلوغ رسیده و برای فروش و تخم گذاری بهتر هستند .قرقاول های گوشتی و تخم گذار برای گردش سرمایه سریع تر بهتر هستند.

اما قرقاول های زینتی دارای سرعت رشد کمتری هستند و زمان بیشتری را برای به بلوغ رسیدن نیاز دارند.

این قرقاول ها تعداد کمتری تخم می گذارند و به همین جهت زاد و ولد کمتری دارند.

اما در عوض قیمت بالا تری داشته و می توانند در بلند مدت سود های چشمگیری را برای شما داشته باشند.

جهت خرید تخم نطفه دار طوطی کاسکو با مشاورین مجموعه در تماس باشید.

زمان بلوغ :

هر چه زمان بلوغ پرنده سریع تر باشد گله مولد شما نیز سریع تر شروع به تولید می کند.

قرقاول های گوشتی دارای بلوغ سریع تری نسبت به دیگر قرقاول ها هستند و شروع تخم گذاری سریع تری را دارند.

این امر در قرقاول های زینتی با تاخیر صورت می گیرد ،هر قرقاول زینتی ماده حدود دو سال زمان می برد تا به فصل بلوغ و تخم گذاری خود برسد.

میزان تخم گذاری :

میزان تخم گذاری یکی دیگر از مواردی است که پرورش دهنده باید آن توجه کند.

قرقاول های گوشتی در سال حدود 80 تا 100 عدد تخم می گذارند و این برای یک پرورش دهنده می تواند نوید تولید بیشتر و سوددهی بالاتری باشد.

در صورتی که تخم گذاری در نژاد های قرقاول زینتی می تواند بسیار کمتر باشد حدودا سالی 30 تا 40 عدد ،اما توجه داشته باشید قرقاول های زینتی نسبت تعداد کم تخم گذاریشان با قیمت که دارند جبران می شود.

بازار فروش :

بازار فروش برای یک پرورش دهنده می تواند از اهمیت بسیار بالای برخوردار باشد ،زیرا اگر چه شما تمام نیروی خود را برای یک تولید موفق بگذارید زمانی که خریداری برای تولید شما وجود نداشته باشد این پرورش سودی نخواهد داشت.

در کشور ما بسته به منطقه باید تولید انجام داد و قرقاول می تواند جزء یکی از نیاز های غیر ضروری و گران برای مردم چه از نظر گوشت و چه از نظر زینتی باشد.

پس فروش این پرنده زیبا در هر خط تولید باید در مناطقی انجام شود که مردمی با سطح زندگی بالای دارند .

میزان سود دهی :

میزان سود دهی هر دو پرورش می تواند بسیار خوب باشد و تنها شما می توانید با تکیه به موارد بالا نژاد مورد نظرتان را برای پرورش انتخاب کنید.

با چه تعداد تخم نطفه دار قرقاول شروع کنیم؟

با توجه به موارد بالا حال برای شما سوا پیش می آید که از چه تعداد  شروع کنیم ؟برای پاسخ به این سوال باید موارد زیر را در نظر داشته باشیم .
تخم نطفه دار قرقاول لیمویی و تخم نطفه دار قرقاول ریورز را از مجموعه معتبر آذر جوجه بخواهید.

پرورش با مولد :

در این پرورش شما نیاز به تعدادی مولد دارید که با نسبت های سه به یک و یا چهار به یک جفت خورده باشند. تعداد این مولد ها می تواند بسته به محیط پرورش،هدف پرورش و میزان سرمایه شما متغیر باشد.

پرورش با جوجه قرقاول :

در این نوع پرورش شما نیاز به تعدادی جوجه قرقاول که بهتر است نیمچه باشند دارید.قرقاول ها باید با نسبت های یک به سه و یا یک به چهار نر و ماده خریداری شوند.

توجه داشته باشید که جابه جایی جوجه قرقاول ها می تواند بسیار ریسک دار باشد و میزان تلفات شما را بالا ببرد زیرا مسافت برای جوجه ها استرس زیادی را به همراه داشته و این استرس باعث تلف شدن آنها می شود.

اگر قصد خرید جوجه قرقاول را دارید بهتر است از نزدیک ترین مجموعه به خود این خرید را انجام دهید تا جوجه ها تحت فشار کمتری انتقال داده شوند.

تعداد جوجه ها برای شروع باز بسته به میزان سرمایه ،شرایط محیط، هدف پرورش و… می تواند متغیر باشد.

پرورش با تخم نطفه دار قرقاول :

یکی از راحت ترین و پر سود ترین روش های پرورش می تواند خرید تخم نطفه دار قرقاول باشد زیرا در این روش شما برای جابه جای ریسک کمتری را متحمل خواهید شد و صد البته هزینه کمتری را نیز پرداخت خواهید کرد.

برای اینکار شما نیاز به یک اتاقک جهت  نگهداری دستگاه جوجه کشی و تعدادی تخم نطفه دار قرقاول دارید.

جوجه های متولد شده می توانند در حالت نیمچه و بالغ به فروش برسند و شما با این روش می توانید یک پرورش را از صفر تا صد با کمترین سرمایه تجربه کنید.

بهتر است برای افراد مبتدی که پرورش تخم نطفه دار قرقاول را با نژاد های ارزان قیمت تری شروع کرده و زمانی که دراین امر حرفه ای تر شدند و تجربه کامل را بدست آوردند شروع به جوچه کشی تخم های نطفه دار قرقاول های زینتی مانند قرقاول بلژیکی و یا قرقاول طاووسی کنند.

به صورت کلی زمانی که شما میزان سرمایه ،زمان مصرفی ،محیط پرورش و هدف اصلی از پروش را بدانید راحت تر می توانید برای انتخاب نژاد مورد نظر و تعداد آن تصمیم گیری کنید.

جمع بندی

با توجه به نکات ذکر شده در بالا اکنون می دانیم که پرورش تخم نطفه دار قرقاول و یا خود این پرنده را چگونه و از چه تعداد و بر حسب چه مواردی تایین کنیم تا نه تنها با ضرر روبه رو نشویم بلکه بتوانیم سود های پی در پی و بالای را نسیب خود کنیم .

امید داریم که این مقاله بتواند در امر پرورش و تولید شما را عزیزان علاقه مند به این حرفه یاری کند. جهت خرید تخم نطفه دار در تمامی نژاد های طیور و ماکیان به صفحه تخم نطفه دار وبسایت مرغداری آذر جوجه مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *