مقالات

جوجه طاووس و شرایط نگهداری از آن

امروزه با توجه به افزایش سطح دنش و علم مرغداران و استفاده از تجهیزات بروز در پرورش طاووس های بالغ و نیمچه طاووس ها میتوان بهترین جوجه کشی را از تخم های بارور شده طاووس ها انجام داد و کمیاب ترین جوجه طاووس ها را در پرورشگاه خود موجود داشت جوجه طاووس ها با در زمانی که سر از تخم در می آورند بایستی در محیط های گرم نگه داری شوند تا رشد کنند و به بلوغ برسند تا بتوان از آنها تخم گیری کرد و مولد سازی انجام داد نگه داری از جوجه های طاووس ها بسیار راحت تر از سایر طیور بزرگ جسه میباشد زیرا هوش این طیور بهتر از طیوری مانند بوقلمون یا غاز میباشد. جوجه طاووس ها و شرایط نگه داری از آن ها مستلزم اگاهی کامل بر پرورش طیور و داشتن تجهیزات و محیط سالم و تمیز برای پرورش آنها و هم چنین صبر و حوصله کافی برای تخم گیری و جوجه کشی از تخم های آنها میباشد.

انواع جوجه طاووس و نحوه نگهداری از آنها

طاووس ها پرندگانی بسیار زیبا هستند و جوجه های آنها از والدینشان زیبا تر ،در این مقاله قصد داریم شما را با جوجه طاووس و شرایط نگهداری از آنها آشنا کنیم .

زیرا جوجه های طاووس بسیار حساس بوده و تا سن 90 روزگی می توانند تلافات زیادی داشته باشند. برای آشنایی با اواع نژاد های طاووس به بخش تخم نطفه دار طاووس در فروشگاه شرکت آذر جوجه مراجعه نمائید.

به همین دلیل بهتر است افرادی که قصد پرورش و نگهداری تخم نطفه دار طاووس و جوجه آن را دارند از تمام شرایط نگهداری ،جیره غذایی تا محیط پرورش اطلاع داشته باشند تا بتوانند جوجه های سرحال و زیبا پرورش دهند.

جوجه کشی تخم نطفه دار طاووس توسط مادر

طاووس های ماده بر عکس ظاهر زیبا و دلنشینشان مادران خوبی برای جوجه کشی نیستند و در امر بارور کردن تخم های نطفه خیلی زود خسته شده ولانه را ترک می کنند که البته این امر بیشتر در طاووس های رویت می شود که در اسارت و به صورت پرورشی نگهداری می شوند. طاووس ها به صورت طبیعی در سال یک تا دو بار تخم گذاری می کنند و هر بار حدود 8 تا 12 عدد تخم کی گذارند. هر دو طاووس نر و ماده سعی می کنند با هم از تخم ها نگهداری کنند تا بعد از گذشت 28 روز جوجه ها از تخم بیرون بیایند. جوجه های تازه از تخم درآمده درواقع درکی از چگونگی غذا خوردن ندارن و با کمک مادر شروع به خوردن می کنند. در زمان جوجه درآوری طاووس ماده نباید دچار هیچ استرسی شود زیرا ترس طاووس ماده باعث می شود که از لانه بیرون بیاید و دیگر بر روی تخم ها نخوابد.

جوجه کشی تخم طاووس با دستگاه جوجه کشی

حال که دانستیم جوجه کشی تخم نطفه دار طاووس به وسیله طاووس ماده چه ریسک های دارد ،ترجیح می دهیم این کار را با استفاده از دستگاه های جوجه کشی انجام دهیم که هم دقیق تر عمل می کنند و هم راندمان بالاتری دارند. برای اینکار نیاز به یک دستگاه جوجه کشی تمام اتومات دقیق و تعدادی تخم نطفه دار تازه طاووس دارید . تخم های نطفه دار قبل از گذاشتن در دستگاه باید ضدعفونی شوند و سپس در داخل دستگاه قرار بگیرند ،در دوران ستر یا همان 25 روز ابتدایی که چرخش دستگاه روشن است دما 37.5  سانتیگراد و رطوبت 58 تا 64 درجه است . بعد از گذشت 25 روز دوران هچری شروع می شود در این دوران که سه روز است، دما به 37درجه و رطوبت به 68 تا 70 درجه تغییر می کند . چرخش دستگاه نیز باید متوقف بشود تا جوجه ها بر سرجای خود آرام شوند و شرو به بیرون آمدن از دستگاه کنند.

جوجه های تازه از تخم بیرون آمده

زمانی که 28 روز جوجه کشی تمام می شود،جوجه ها از تخم بیرون می آیند و خود را برای یک زندگی جدید آماده می کنند.

روز اول نباید جوجه ها را از دستگاه بیرون بیاورید ،24 ساعت ابتدای جوجه نیاز به دمای هچر دارد تا بتواند زرده تخم را کاملا جذب کند،بهتر است دراین دوران مقداری آب در دسترس جوجه طاووس ها قرار دهید در این ساعات جوجه نیاز به غذا ندارد .

بعد از گذشت روز اول جوجه ها باید تا سن 2 ماهگی در مکانی بسته و گرم نگهداری شوند و از آب و غذای مخصوص جوجه یک روزه یا همان استارتر برای آنها استفاده کنید.

جوجه های تازه به دنیا آمده نیاز به گرمای تن مادر دارند و حالا که مادر طبیعی برای آنها وجود ندارد شما می توانید از دستگاه های مادر مصنوعی و یا لامپ مادر مصنوعی در این دوران استفاده کنید.

با استفاده از رفتار و حرکات جوجه ها می توانید دمای محیط را برای جوجه طاووس های تازه به دنیا آمده تامین کنید ،جوجه ها باید در شرایطی قرار بگیرند که پراکندگی آنها در محیط به صورت طبیعی باشد ،زمانی که جوجه ها بر سر هم تلنبار می شوند یعنی محیط دارای دمای کمی است و در واقع سرد است و زمانی که جوجه ها از اطراف لامپ مادر مصنوعی پراکنده می شوند یعنی محیط دارای دمای بیشتر از حد مجاز است.

برای خرید تخم نطفه دار قرقاول و دیگر نژاد های پرنده با شرکت آذر جوجه در ارتباط داشته باشید.

بستر لانه

جوجه طاووس ها همانند والدین خود می توانند پرواز کنند و بال های پروازیشان با گذشت یک تا دو هفته این مهارت را به آنها یادآوری می کند، برای اینکه جوجه طاووس ها در زمان پریدن آسیب نبینند بهتر است برای آنها بستر از خاکه اره و یا پوشال فراهم کنید. همچنین برای راحتی و کیفیت پرورش این جوجه های زیبا می توانید از شاخه های ثابتی استفاده کنید آنها بتوانند بر روی این شاخه ها بخوابند.

تغذیه جوجه طاووس

تغذیه جوجه طاووس ها باید در هر رده سنی از نظر جیره غذایی غنی باشد و بتواند نیاز های مربوط به آن سن را برطرف کند. طاووس ها به صورت طبیعی مانند بوقلمون ها از حشرات ،گیاهان و دانه های روغنی تغذیه می کنند اما در صورت پرورشی بودن جوجه طاووس ها می توان از جیره های غذایی استفاده نمود. جوجه طاووس ها در سنین ابتدایی باید از استاتری استفاده کنند که دارای 20 تا 25 درصد پروتئین باشد .همچنین می توانید از تخم مرغ آبپز استفاده کنید که منبع غذایی خوبی به شما می آید . در روزهای اول می توانید جوجه طاووس های تازه به دنیا آمده را با محلول مولتی ویتامین تقویت کنید تا جوجه ها نسبت به بیماری ها مقاوم شده و تلفات کمتری داشته باشند. همراه جیره غذایی برای طاووس ها می توانید از سبزیجات وحشرات نیز استفاده کنید تا از مصنوعی بودن جیره کمی کاسته شوند. آب اشامیدنی مورد نیاز طاووس ها بهتر است همیشه تازه ،تمیز و در دسترس باشد تا از بروز بیماری های ویروسی جلوگیری شود.

نگهداری جوجه طاووس ها با دیگر نژاد ها

هر یک از نژاد های پرنده دارای یک سری باکتری های است شاید برای خود پرنده هیچ ضرری نداشته باشد اما زمانی که در کنار نژاد دیگری قرار می گیرد به سیستم بدنی آن سازگاری نداشته باشد و آن را دچار مشکل و مریضی کند. به همین دلیل توصیه می شود جوجه طاووس ها به صورت جداگانه نگهداری کنید تا از طریق مدفوع دیگر پرندگان دچار بیماری های انگلی و یا ویروس های بیماری زا نشوند. بهتر است جوجه بوقلمون ها هر چند ماه یک مرتبه انگل زدایی شوند تا از بروز بیماری جلوگیری شود. با ضدعفونی کردن بستر جوجه طاووس ها نیزمی توان از بروز بیماری ها تا حد زیادی پیشگیری نمود.

جمع بندی مقاله نگه داری و پرورش طاووس ها

در این مقاله سعی کردیم شما را با شرایط نگهداری جوجه طاووس ها و تبدیل تخم نطفه دار به جوجه آشنا کنیم . اگر بتوانید تمام نکات مربوطه به پرورش را به خوبی رعایت کنید مطمعن باشید که صاحب یک پرورشگاه بزرگ از این پرنده زیبا و جذاب خواهید شد . توجه داشت باشید که زیبای و طراوت بال های طاووس به روش نگهداری و جیره غذایی آنها دارد .شما با توجه به موارد نگهداری این پرنده زیبا و عمل به آنها یک پرورش دهنده نام آور و حرفه ای خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *