مقالات

همه چیز در مورد طوطی ماکائو

همه چیز در مورد طوطی ماکائو را در این مقاله به صورت کامل و مرجع مطالعه کنید تا دانش های خود را در مورد طوطی های گران قیمت بیشتر کرده باشید.

ماکائو چیست؟

ماکائو نام طوطی های است که دارای دمی بلند و منقاری کج هستند.این طوطی ها در شش سرده و گروه تقسیم بندی و شناخته می شوند:

طوطی های شادرنگ آرا

طوطی های ماکائو سبز رنگ

طوطی های ماکائو شانه سرخ

طوطی های ماکائو اسپیکس

طوطی های بی دندان نوک ها

طوطی های ماکائو دارای جثه های بزرگ و منقاری کج و تیره هستند که صروت شان با زمینه ای روشن و خط های باریک تیره طراحی شده است رنگ های پر در این پرنده زیبا بسیار جذاب و خیره کننده است و این مشخصه اصلی و مهمترین عامل محبوبیت طوطی های ماکائو بشمار می آید.این نوع طوطی ماننده همه هم نوعان خود دارای پاهای بی پر با انگشتانی کشیده که انگشت اول و چهارمش به عقب هدایت شده است.

محل زندگی ماکائوها به صورت طبیعی جنگل های سرسبز مناطق گرم سیر از جمله استرالیا ،برزیل ،آمریکای جنوبی ،ونزوئلا وپاراگوئه است.در نیم قرن اخر خطر انقراض در این گونه طوطی ها به دلیل شکار واسارت آنها به دست انسان بسیار بالا رفته است تا جایی که مرکزی درآمریکای جنوبی جهت ازدیاد و پرورش مصنوعی این پرنده زیبا تاسیس شده است.

انسان های زیادی علاقه بالایی به دلیل زیبایی و استعداد این گونه از طوطی ها به نگهداری و پرورش آنها به صورت خانگی دارند اما باید به یاد داشته باشیم که طوطی های ماکائو پرندگانی با خوی وحشی وجثه ای بزرگ هستند و برای پرورش این گونه از پرندگان نیاز به فضایی بسیار باز جهت تامین نیازهای آنها است تا پرنده بتواند به صورت طبیعی رشد و کرده و ارتقا نسل دهند.

خصوصیات ظاهری طوطی ماکائو

اگر بخواهیم به خصوصیات طوطی های های ماکائو بپردازیم باید بگوییم این پرده زیبا و بزرگ جثه ای به طول 80 تا 90 سانتیمتر ووزنی بالغ بر 900 تا 1500گرم دارد .ظاهر طوطی های ماکائو در کل یک شکل بوده اما در زیر گونه های مختلف رنگ پرهایشان با هم کاملا متفاوت است.دم همه طوطی های ماکائو بلند و دارای پر های کشیده به رنگ های زرد،آبی ،قرمز و…است که در صورت پرورش خانگی و کمبود جا می تواند دچار شکستگی شود.

منقار طوطی های ماکائو به رنگ سیاه  و به حالت کج است که با آن می توانند میوه های سخت و پوست درختان را جدا کرده و از آنها تغذیه کنند نوک طوطی ماکائو دارای قدرت بالای بوده و به راحتی از پس این کار برمی آید.پاهای طوطی نیز مانند نوک آن به رنگ تیره و بدون پر است ،طوطی های ماکائو دارای پاهای قدرتمند و قوی هستند و با پنجه های خود می توانند اجسام را از زمین بردارند.

خصوصیات رفتاری طوطی های ماکائو چگونه است؟

از خصوصیات رفتاری طوطی ها اگر بخواهیم صحبت کنیم باید بگوییم این پرندگان بر خلاف چیزی که تصور می شود بسیار اجتماعی و سازگاری هستند البته بیدا شدن این خوی پرنده نیاز به صبر بالای دارد .این پرندگان از هوش بالای برخوردار بوده و به خوبی می توانند رفتار شمارا تقلید کنند و در عمده موارد همخانه خوبی برای انسان ها در صورت مساعد بودن شرایط زندگیشان می شوند.

طوطی های ماکائو به صورت طبیعی در جنگل ها به صورت گروهی زندگی می کنند و از میوه ها و حشرات تغذیه می کنند ،این پرندگان در فصل بهار جفتگیری کرده و در تنه درختان لانه می سازنند طوطی های ماده ماکائو لانه را برای فصل تخم گذاری آماده کرده و در هر دوره حدود 2 تا 5 عدد تخم می گذارند ،ماده تا 28 روز بر روی تخم ها خوابیده و در این دوره طوطی نر وظیفه محافظت از لانه و تامین نیاز های ماده طوطی را بر عهده دارد.

با گذشت 28 روز جوجه ها سر از تخم بیرون می آورند بزرگ شدن جوجه طوطی ها سه ماه طول می کشد در این نود روز پدر و مادر طوطی ها نیاز های جوجه طوطی ها را تامین می کنند تا آنها را به سن پر کشیدن برسانند بعد از گذشت سه ماه جوجه طوطی ها دیگر بزرگ شده اند و زمان خداحافظی از لانه و والدین رسیده است و آنها لانه را برای زندگی جدید ترک می کنند .

عمر طوطی ماکائو چند سال است؟

طوطی های ماکائو عمر بالای دارند وبه صورت طبیعی در شرایط مساعد می توانند حدود 60 تا 80 سال عمر کنند.تغییر شرایط اقلیمی و شرایط محیطی می تواند بر روی عمر این پرنده تاثیر منفی گذاشته و از عمرآنها بکاهد.طوطی های ماکائویی که به صورت خانگی رشد می کنند عمر کوتاه تری داشته و به ندرت تا سن 50 سالگی می رسند.

زیرگونه های محبوب طوطی های ماکائو کدامند؟

طوطی ماکائو داری گونه ها و زیر گونه های مختلفی است که در ادامه به معرفی محبوب ترین آنها می پردازیم:

طوطی ماکائو آبی طلایی یا طوطی آرانا

این پرنده بزرگ و زیبا یکی از خارقالعاده ترین گونه های طوطی است که دارای جثه ای بزرگ پوشیده از پرهای آبی و طلایی است و به همین دلیل هم به طوطی ماکائو آبی طلایی مشهور شده اند.طول تن پرنده از سر تا دم حدود 1متر بوده که بیشتر این مساحت را دم پرنده تشکیل داده است .

قسمت سر طوطی در ناحیه صورت سفید است که در کناره های چشم خط های نازک مشکی به صورت پرنده رنگ و لعاب خوبی داده است زیر گلوی طوطی ابی طلایی نواری مشکی رنگ وجود دارد که قسمت سر را از بدن جدا کرده است بر روی تاج سررنگ سبز مایل به آبی داشته که امتداد این رنگ تا انتهای دم طوطی رارنگ آبی تشکیل داده است،سینه طوطی تا زیر بال های آن نیز به رنگ طلایی می باشد.

نوک طوی به شکل کج و به رنگ مشکی می باشد و پاهای پرنده نیز به رنگ سیاه و بدون پر است،طوطی های آبی طلایی در جنس نر و ماده کاملا شبیه به هم هستند و تفاوت های بسیارریزی با هم دارند.

طوطی ماکائو اسکارلت

طوطی های اسکارلت یکی دیگر از زیر گونه های طوطی هستند که دارای زیبایی بسیار جذابی می باشند.طوطی اسکارلت با جثه ای بزرگ و پرهای رنگارنگ یکی از جذابترین زیر گونه های طوطی ماکائو بشمار می آید که نظر هر بینده ای را به خود جلب می کند. بهترین تخم نطفه دار طوطی ماکائو را از ما بخواهید.

طول بدن طوطی های اسکارلت حدود 900 تا 1200سانتی متر است طول دم این پرنده به تنهایی نیمی از طول پرنده را تشکیل می دهد .ترکیب کلی رنگ پرهای طوطی اسکارلت تشکیل شده ازرنگ آبی،زرد،قرمز ،مشکی و سفید است.در قسمت صورت رنگ سفید با خط های سیاه دور چشم های پرنده را تشکیل داده است از قسمت بالای سر تا ناحیه ای از کمر و زیر شکم و بالهای این پرنده به رنگ قرمز آتشین است.

در پشت پرنده قسمتی از کمر تا محدوده بال ها به شکل نواری پر ها به رنگ زرد بوده ودر ادامه بالها تا قسمت وسط دم به رنگ آبی است انتهای دم نیز پرها به رنگ قرمز می باشند .این ترکیب رنگ در طوطی های ماکائو بسیار خوش آیند و جذاب است و باعث محبوبیت بیش از حد این پرنده شده است.منقار و پاهای طوطی های اسکارلت در قسمت بالا به رنگ استخوانی بوده و نیمه پایینی آن به رنگ مشکی است .

پاهای این گونه نیز ترکیبی از مشکی و استخوانی می باشد. تخم نطفه دار طوطی را از آذر جوجه خرید کنید تا بهترین و تضمینی ترین تخم ها را داشته باشید و جوجه کشی کنید.

طوطی ماکائو هیاسینث

یکی دیگر از گونه های طوطی ماکائو است که دارای جذابیت و هوش خاصی نسبت به هم گونه های خود می باشد.طوطی ماکائو هیاسینث با جثه ای متوسط طوطلی حدود 1متر را دارا می باشد که نیم بیشتر این اندازه متعلق به دم پرنده است.

بدن طوطی های هیاسینث پوشیده از پرهای به رنگ آبی تیره و روشن است که باعث شده پرنده بسیارزیبا وچشم نواز دیده شود.طوطی هیاسینث دارای منقار و پاهای به رنگ تیره است و تمام بدنش با پر های آبی پوشیده شده به جز کنار منقار وچشمان آن ، در اطراف چشمان طوطی هیاسینث نواری به رنگ طلایی وجود دارد همچنین این نوار طلایی را می توان در کناره منقار پایینی طوطی های هیاسینث مشاهده نمود.جنس نرو ماده طوطی های هیاسینث مشابه به هم هستند و تشخیص این نژاد از یکدیگر کار آسانی نمی باشد.

چگونه سن طوطی های ماکائو را تشخیص دهیم؟

با توجه به سن بالای طوطی های ماکائو تشخیص اینکه پرنده انتخابی شما در چه سنی است در هنگام خرید بسیار امر مهمی می باشد.تشخیص سن دارای راه های متفاوتی وجود دارد یکی از این راه ها می تواند ظاهر طوطی شما باشد طوطی ماکائو در سنین پایین دارای ظاهری آراسته و مرتب تری هستند رنگ پرها شفاف وضخامت پوست پاهای آنها کمتر است رنگ پاهای طوطی جوان سیاه است و هرچه پرنده مسن تر باشد پاها به رنگ خاکستری تغییر خواهند نمود،در قسمت منقار پرنده نیز می توان به تمیزی و رنگ روشن منقار اشاره نمود.

یکی دیگر از ویژگی های طوطی جوان می تواند چشمانی براق و یک رنگ باشد،حلقه دور چشمان پرنده جوان نیز بسیار روشن وقهوه ای رنگ است.اگر چشمان پرنده به رنگ خاکستری بود باید بدانیم که این پرنده دارای سنی بالا بوده و این سن مناسب برای خرید پرنده نیست زیرا پرنده های جوان برای اینکه بتوانند با صاحبان خود خو بگیرند و دچار افسردگی نشوند باید در سنین پایین باشند بهترین سن جهت خرید یک طوطی زیر یک سال است.

جوجه کشی طوطی های ماکائو

جوجه آوری در طوطی ها می تواند به دو صورت انجام شود (به صورت طبیعی ،به صورت مصنوعی)در روش طبیعی جوجه کشی با استفاده از خود پرنده انجام می شود در واقع زمانی که پرنده شما کرچ شده و تخم گذاری می کند شروع جوجه کشی است .

پرنده نر و ماده با همکاری هم لانه را آماده کرده و بعد از گذاشتن سه تا چهار تخم ماکائو ماده بر روی تخم ها می خوابد تا تخم ها را تبدیل به جوجه کند دراین فاصله که 28 روز زمان می برد ماکائو نر وظیفه تامین غذا و نگبانی از لانه را بر عهده دارد،با گذشت زمان مشخص جوجه ها کم کم شروع به بیرون آمدن از تخم نموده و پوسته خود جدا می شوند .

طوطی ماده تا مدت سه ماه جوجه ها را بزرگ می کند تا به سن ترک لانه برسند و شما می توانید بعد از گذشت سه ماه جوجه طوطی ها را از پدر و مادر خود جدا کنید .

در جوجه کشی مصنوعی شرایط کاملا فرق کرده و شما می توانید بدون نیاز به طوطی نر و ماده تخم های نطفه دار طوطی را تبدیل به جوجه کنید برای این عمل شما نیاز به تعدادی تخم نطفه دار طوطی و یک دستگاه جوجه کشی اتوماتیک دارید.

دستگاه های جوجه کشی طوطی عمدتا در تعداد پایین تهیه می شوند تا از حساسیت بالاتری بهرمند باشند.ابتدا دستگاه را با دمای 37 درجه سانتیگراد ورطوبت 58 درجه درروز شمار 25 روزه تنظیم کنید و بگذارید تا به مدت 24 ساعت دستگاه خالی کار کند تا دما در این درجات تنظیم و ثابت شود.

در این فاصله تخم های تهیه شده طوطی را دردمای معمولی قرار دهید تا دمای آنها کاملا یکنواخت شود سپس تخم ها را در حالتی که سر پهن آنها یعنی کیسه هوای آنها رو به بالا است در شانه های مخصوص دستگاه قرار دهید و در دستگاه را ببندید تا 25 روز بگذرد بعد از گذشت این تایم باید فضا برای بیرون آمدن جوجه ها از تخم اماده شود به این مدت هچر گفته می شود که سه روز آخر جوجه کشی است.

دستگاه باید در زمان هچری دمای 36 درجه سانتیگراد و رطوبت 64 درجه داشته باشد تا فضا برای بیرون آمدن جوجه ها مساعد شود.بعد از 28 روز خواهید دید که جوجه ها سر از تخم بیرون آورده صدایشان شنیده می شود،بهتر است تا 24ساعت جوجه ها در محیط هچری دستگاه قرار بگیرند تا زرده تخم به خوبی جذب بدنشان شود در این فاصله جوجه ها تنها نیاز به آب داشته و لازم به دادن غذا به آنها نیست.

از روزدوم شما باید با استفاده از سرنگ های مخصوص به جوجه ها سرلاک دهید تا آنها بزرگ شوند.دوره بزرگ شدن پرنده با سرلاک دستی سه ماه طول می کشد تا که 45 روز اول تنها سرلاک و 45 روز دوم سرلاک به علاوه دان به پرنده داده میشود بعد از گذشت سه ماه طوطی به راحتی قادر به دریافت دان بوده و دیگر نیاز به استفاده از سرلاک نمی باشد.

تغذیه طوطی ماکائو

غذای مخصوص طوطی می تواند ترکیبی از دانه ها ،اجیل ها ،سبزیجات و میوه های تازه و حتی تخم مرغ آبپز باشد تا تمام نیاز های پرنده برای داشتن سلامت کافی تامین شود و شما دارای یک پرنده کاملا سالم و سرحال باشید .

به یاد داشته باشید که نباید طوطی کاسکو را صرفا با تخم آفتاب گردان تغذیه نمود،درست است که تخمه آفتاب گردان دارای مواد مغذی زیادی است اما به تنهایی برای برطرف کردن نیاز های طوطی شما کافی نمی باشد سعی کنید در تغذیه پرنده از تمام 6 گروه غذایی ویتامین ها ،پروتئین ها ،چربی ها ،کربوهیدرات ،مواد معدنی و آب به صورت کامل استفاده شود تا شما پرنده ای با سالم و سرحال با عمری بالا داشته باشید.

چگونه ماکائو تازه خریداری شده را در منزل نگهداری کنیم؟

همانگونه که می دانید طوطی های ماکائو به ذات پرندگان وحشی بشمار می آیند واگر به صورت دستی و خانگی نگهداری شوند باید در شرایط و محیطی مساعده بوده تا به صاحب خود عادت کنند.

ماکائوی که از بدو تولد دارای یک صاحب است به راحتی با شرایط کنار آمده و خوی آرامی دارد اما اگر همان پرنده بعد از مدتی از فردی به فرد دیگری منتقل شود با توجه به روحیه حساس طوطی های ماکائو دچار مشکل و افسردگی می شود که البته این دوره با مدیریت صاحب جدید می تواند کنترل شود.

در این شرایط باید با پرنده با ملایمت و آرامی برخورد شود نباید قفس پرنده را در مکانی شلوغ و پر رفت و آمد قرار دهید، ماکائو را در طول روز مدتی از فقس بیرون بیاورید و با آن بازی کنید زیرا این پرندگان بسیار پر تحرک و جنب وجوش هستند .

زمانی که دستتان را وارد قفس می کنید تا آب وغذای آنرا تمدید کنید پرنده دچار تنش شده و شاید شما را گاز بگیرد سعی کنید در این شرایط واکنشی از خود نشان نداده و به ماکائو خود اطمینان خاطر دهید که در امنیت کامل است و شما قصد آزار او را ندارید .

ماکائو ها دارای جثه های بزرگی هستند به همین دلیل شما باید از قفس بزرگ برای پرنده استفاده کنید تا به راحتی بتواند در آن حرکت کرده و فضای کافی داشته باشد.تمام امکانات طوطی ماکائو خود را ائم از دانخوری آب خوری و میله بازی را همراه با آب و غذا برای طوطی فراهم کنید تا در آرامش تمام سپری کند و با خانه جدید خود خو بگیرد .

با تمام این تفاسیر باید بگوییم که اگر قصد نگهداری از پرنده ای مانند طوطی ماکائو را دارید بهتر است از زمان جوجه بودن پرنده آن را خریداری کرده و یا خود شما با استفاده از تخم نطفه دار طوطی ماکائو و دستگاه جوجه کشی آن را از تخم خارج کنید دراین شرایط طوطی به شما خو گرفته و شما را خانواده خود تصور می کند،این بهترین و مناسب ترین راه برای نگهداری یک پرنده حساس مانند طوطی ماکائواست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *