مقالات

تخم گذاری و تولید مثل در بوقلمون

تخم گذاری و تولید مثل در بوقلمون

برای اشنایی و اموزش درباره تخم گذاری و تولید مثل در بوقلمون با ما در مقاله همراه باشید و این مطلب پرمفهوم  که حاصل زخمات کارشناسان و دکترین شرکت اذر جوجه میباشد را تا اخر بخوانید .رنگ پرهای زینتی ،ترکیب بدن ،پهنی سینه و تولید تخم فاکتور های ژنتیکی هستند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.ترکیب بدن و اندازه تخم وراثت پذیری خوبی دارند و می توانند با انتخاب نژادی بهبود یابند.تولید تخم و جوجه درآوری وراثت پذیری پایینی دارند بنابراین این فاکتور ها تنها با آمیزش خویشاوندی و انتخاب انفرادی می توانند بهبود یابند . فاکتور های ژنتیکی در بوقلمون ها خیلی پیچیده میباشد و باید در مورد انها بسیار مطالعه کرد تا فهمید که چگونه میباشند .

بعضی از رنگ های پرهای زینتی غالب و بعضی دیگر نهفته هستند،برای مثال آمیزش بوقلمون های سیاه با برنز تولید نتایج سیاه می کند،در صورت امیزش نتایج حاصل با یکدیگر نتایجی تولید می شود که سیاه یا برنز خواهند شد،اگرچه پرهای زینتی سیاه  در مقابل برنز غالب است اما برنز در مقایسه با رنگ های دیگر پرهای زینتی به غیر از سیاه غالب است،بنابراین در صورت آمیزش نتایج حاصل از آمیزش سیاه و برنز با همدیگر منجر به تئلید نتایج برنزیا سیاه خواهد کرد.برای خرید تخم نطفه دار با ما در ارتباط باشید و به بخش فروشگاه انلاین تخم نطفه دار مراجعه نمائید .

درصورت آمیزش نتایج رنگ اصلی با همدیگر،نژاد اصلی تولید خواهد شد:

برنز*سیاه=سیاه

سیاه سیاه *(از آمیزش سیاه /برنز)از( آمیزش سیاه/ برنز)=برنز یا سیاه

برنز 8هر رنگ دیگر =برنز

گله تولید مثلی (مادر)

افراد علاقمند به نگهداری بوقلمون های رنگی به عنوان یک سرگرمی ممکن است علاقمند به نگهداری چندین نژاد مختلف باشند.در این شرایط خرید پرندگان با کیفیت عالی در ابتدا به دلیل محدود بودن ظرفیت بهبود کیفیت گله به خاطر نگهداری تعداد محدودی از هر نژاد ضروری است.بهبود واقعی باروری ،تولید تخم و جوجه آوری تنها از طریق ثبت رکورد با استفاده از اشیانه های تله ای امکان پذیراست و این فرایند یک کار زمان بری است که برای گله های کوچک مادر عملی نیست.

انتخاب مولد با کیفیت

تولید پرندگان مادر با کیفیت خوب با استفاده از انتخاب دقیق هر دوی نر ها و ماده ها صورت می گیرد ،اولین مرحله بدست آوردن گله با کیفیت خوب است ،در هنگام خریدن پندگان باید به ضریب تبدیل ،ترکیب بدن ،نسبت گوشت و استخوان و وزن نهایی توجه داشت .برای گله های مادر باید باروری،جوجه درآوری ،تولید تخم و وزن بلوغ را مورد توجه قرار داد،همچنین باید بدفرمی ،زخم های کهنه یا پارازیت های خارجی هر پرنده را کنترل کرد.

بوقلمون یک پرنده گوشتی است بنابراین ترکیب خوب بدن و نسبت گوشت به استخوان خیلی مهم است اما باید از پرنده های با وزن های اضافی اجتناب نمود.

معمولا انتخاب ماده ها در سن چهارده هفتگی صورت می گیرد ،اولین انتخاب نر ها نیز در سن 14 هفتگی صورت می گیرد و در اولین انتخاب 50 %درصد نرها انتخاب می شوند و دومین انتخاب در سن 24 هفتگی صورت می گیرد .

قبل از خرید باید بدانیم که به دنبال چه هستیم این به این معنی است که باید در مورد نژاد و خصوصیات آن اطلاعات کافی داشته باشیم .پرندگان نمایشی ممکن است برای خصوصیات مختلفی مانند ظاهر و رنگ پر انتخاب شده باشند.به طور کلی بهترین پرندگان مادر آنهای هستند که قیافه ای نسبتا راست و عمود دارند،خیلی سنگین نیستند و سینه پهنی ندارند داشتن این فاکتور ها منجر به بروز مشکلات جفت گیری می شود.

حتی بعضی از نژاد های مادر رایج،ممکن است انحنای اضافی پشت گردن و سینه خیلی بزرگی داشته باشند.

بوقلمون های مادر مناسب آنهایی هستند که دارای خصوصیات زیر می باشند:

1.نبود ضعف و تمایل به بیماری

2.قیافه راست و پراکندگی وزن برای راه رفتن

3.نسبت گوشت به استخوان مناسب و فقدان وزن اضافی

4.توانایی جفت گیری طبیعی

5.تولید تخم مناسب

6.باروری مناسب

7.جوجه درآوری مناسب

پرورش گله خوب

برای پرورش گله های مادر با پتانسیل،باید به دنبال همشکلی اندازه،شکل ورنگ بود و بهترین شرایط را برای پرورش فراهم آورد،باید رکورد گیری به طریقی انجام شود که اطلاعات کافی در مورد پرندگان سالم و قوی و با تولید خوب وجود داشته باشد .

باید باید پرندگان داشتی را علامت گذاری کرد و جزئیات مربوط به والدین آنها را ثبت کرد،باید نرها را به طور منظم برای جلوگیری از خویش جفتی عوض کرد.باید مرغ های که جوجه های با کیفیت پایین را تولید میکنند از گله مادر حذف نمود.نگهداری این استاندارد ها و جداسازی و حذف پرندگان ضعیف به فروش گله بهتر به مشتری کمک خواهد نمود.

برای دستیابی به این اهداف نیاز به نگهداری تعداد کافی پرنده است ،با داشتن تعداد بیشتری پرنده ،بهبود کیفیت گله از یک فصل به فصل دیگر سریعتر خواهد بود بنابراین بهتر است که پرورش دهندگان گله های کوچک ابتدا کار را با برنز یا سیاه آغاز کنند.

پرورش بوقلمون های مادر

هر دوی بوقلمون های نر و ماده باید دارای علامتهای مشخصی باشند تا رکورد های دقیقی برای هر کدام از پرندگان ثبت شود.نسبت یک نر برای 10 ماده نسبت مناسبی است،تعداد کمتر بوقلمون های ماده منجر به کاهش باروری کلی می شود،به طور معکوس تعداد بوقلمون های بیشتر بوقلمون های ماده نیز اثر مشابهی را خواهد داشت ،به طور عمومی ممکن است تغییراتی در این نسبت ها وجود داشته باشد و با نژاد های سنگین تر اغلب نسبت نر به ماده کمتری پیشنهاد می شود.بهترین تخم نطفه دار را از اذر جوجه خرید کنید .

بوقلمون ها از سن 28 تا 30 هفتگی شروع به تخم گذاری می کنند آنها معمولا بیشترین میزان تخم را در اولین سال عمر خود می گذارند و با گذشت زمان وسال ها تعداد تخم گذاری در آنها کمتر خواهد شد.

بوقلمون های نر نیز بهترین باروری را در اولین سالشان خواهند داشت بنابراین استفاده از نرهای جوان منجر به تولید جوجه های بیشتر خواهند شد،استفاده از نرها برای دومین فصل منجر به کاهش باروری خواهد شد.تخم گذاری و تولید مثل در بوقلمون ها در فصل تابستان کمتر میشود .

نگهداری تعدادی بوقلمون نر ذخیره در موارد نیاز ایده خوبی است ،برای جلوگیری از تحریک پذیری زیاد نرهای ذخیره باید آنها را دور از دید گله مادر نگهداری کرد.در صورت غیر فعال بودن یک نر با در صورت تولید تخم های غیر بارور توسط نر ،می توان آن را با نرهای جدید جایگزین نمود.

جفت گیری

بسته به حجم سرمایه گذاری سیستم جفت گیری گله ای یا پنی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

جفت گیری گله ای بوقلمون

در گله های بزرگ مادر،می توان از جفت گیری گله ای استفاده کرد و این نوع جفت گیری در جاهایی قابل انجام است که فضای زیاد زمین در دسترس است طوری که چندین نر می توانند با ماده های جفت گیری کنند.باید تاکید کرد که انجام این کار فقط در مقیاس مزرعه ای و با داشتن فضای کافی امکان پذیر است که در آن نرها دسته های مرغات خود راتشیکل می دهند بدون اینکه خطر جنگ بین آنها وجود داشته باشد.در مقیاس کوچکتر جفت گیری در پن مناسب تر است و رکورد های دقیق تری را می توان به دست آورد.برای استعلام قیمت فروش تخم نطفه دار با ما تماس بگیرید.

جفتگیری در پن

در این روش از پهنای داخل سالن برای جفت گیری استفاده می شود این پن ها باید نور و تهویه فراوان و کافی داشته باشند و به هوای باز دسترسی داشته باشند زیرا بوقلمون ها چنین شرایطی را لازم دارند،باروری نیز به طور مستقیم توسط مقدار نور تحت تاثیر قرار می گیرد.

پن های مورد استفاده برای جلوگیری باید حداقل ½ متر ارتفاع داشته باشند در صورت عدم تحرک یا تحرک پایین پرندگان افزایش ارتفاع پن به 1/8 متر ضروری است.برای جلوگیری ازتلاش نرهای پن های مجاور برای دعوا باید فضای این پنها را تا ارتفاع 90 سانتیمتر از مواد جامد پوشاند تا نرها در دید یکدیگر نباشید.بهترین کار داشتن 2 پن برای هر گروه از پرندگان و جابجا کردن ماهیانه پرندگان برای تمیز کردن پن ها است می توان از تراشه چوب یا کاه به عنوان بستر پن ها استفاده کرد.اصولا تخم گذاری و تولید مثل در بوقلمون ها در فصول سرد سال کمتر از فصل های گرم میباشد .

ارتفاع نشیمن گاه ها نباید مرتفع تر از 45 سانتیمتر از سطح زمین باشد،آشیانه ها باید در پرسایه ترین گوشه های سالن قرار داده شوند.ابعاد اشیانه ها باید 45*45*60 سانتیمتر باشد.

(طول و عرض 45 سانتیمتر و ارتفاع60 سانتیمتر باشد)به جای آشیانه های انفرادی می توان از آشیانه های دسته جمعی و بزرگتر استفاده کرد،آشیانه های دسته جمعی به خوبی توسط بوقلمون ها پذیرفته می شوند و ممکن است بوقلمون ها در داخل آنها پراکندگی بهتری داشته ،باید پن طوری باشند که نیازی به وارد شدن به آنها برای جمع آوری تخم نباشد،همچنین دانخوری ها و آبخوری ها نیز باید در جاهایی از این پن گذشته شوند که به راحتی تمیز شوند و برای تمیز کردن و پرکردن انها نیازی به وارد شدن به نباشد.
برای خرید تخم نطفه دار بوقلمون و استعلام قیمت فروش تخم نطفه دار بوقلمون با کارشناسان شرکت اذر جوجه در تماس باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *