مقالات

جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز ها و قوغاز ها

جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز ها و قوغاز ها

جهت آشنایی با نحوه و اوصل و چگونگی و اصول جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز میتوانید با کارشناسان شرکت آذر جوجه در تماس باشید.برای تولید تخم غاز با باروری مناسب تلاش و هزینه بسیار زیادی می شود.بنابراین مراقبت های جدی لازم است تا تخم های بارور و در نتیجه جوجه غازهای سالم تولید شوند. باید توجه داشت که جوجه کشی موفق با جمع آوری تخم های تمیز و پاک از لانه ها شروع می شود.

در این راستا پس از جمع آوری و خشک کردن غاز تخم ها باید تخم های کثیف را جدا کرده و با سمباده و یا پاک کننده تمیز نمود.

اگرچه توصیه نمی شود که تخم های جوجه کشی را شست و شو دهند ولی تخم های که با پاک کننده های خشک مانند سمباده تمیز نمی شوند را می توان با آب 40 درجه سانتی گراد شستوشو داد توجه داشته باشید که دمای آب باید بیشتر از دمای تخم باشد، همچنین برای ضدعفونی می توان هیدروکلرید سدیم به آب اضافه نمود.بهترین تخم نطفه دار غاز را از آذر جوجه خرید کنید تا از جوجه کشی لذت ببرید.

در مرحله بعد برای جلوگیری از انتقال هر گونه آلودگی میکروبی از تخمی به تخم دیگر باید تخم ها را در سینی های پلاستیکی جای که منفذ و شکافی نداشته باشد جمع آوری نمود.

در مزرعه تخم ها را بلافاصله بعد از تمیز کردن ضد عفونی می کنند،این ضد عفونی سریع حائزاهمیت است،زیرا به تاخیر انداختن زمان ضد عفونی اثر آن را کم می کندو آلودگی از قبیل آسپرژیلوس و سالمونلا می تواند به راحتی به پوسته تخم نفوذ کند.

در حالت معمول می توان ضدعفونی را به وسیله گاز فرمالدئید انجام داد برای این کار تخم ها را در اتاق کوچک و یا مکان بسته ای قرار داده و به وسیله فرمالدئید ضد عفونی می کنند.(در بازار محلول فرمالین 37 درصد به فروش می رسد).

گاز فرمالدئید به وسیله اضافه نمودن پرمنگناتپتاسیم  به فرمالین تولید می شود.1 گرم پرمنگنات پتاسیم را به 2 میلی لیتر فرمالین اضافه می کنند تا محلول مورد نظر حاصل گردد توصیه می شودبه ازای هر 8/2 مترمکعب فضا 60 گرم پرمنگنات پتاسیم به فرمالین اضافه شود.

اگر تخم ها به صورت متراکم در سینی قرار داشته باشند ،این مقدار به 75 گرم و 150 میلی لیتر افزایش می یابد .در صورتی که فرمالین یا مواد ضدعفونی کننده دیگر در دسترس نبود می توان از خاصیت ضدعفونی کننده هنور خورشید استفاده کرد به شرط آنکه دمای تخم زیاد بالا نرود.

توجه به این نکته لازم است که ساختمان جوجه کشی مجزا از لانه غازها ساخته شود. این ساختمان باید طوری طراحی شود که از تغییرات ناگهانی دما محافظت شده و دارای تهویه مناسب باشد زیرا در هنگام جوجه کشی نیاز جنین به اکسیژن بسیار زیاد است.
برای خرید تخم نطفه دار و خرید تخم نطفه دار غاز و خرید تخم نطفه دار قو غاز به بخش فروشگاه آنلاین تخم نطفه دار آذرجوجه مراجعه نموده یا تماس بگیرید.

در ساختمان جوجه کشی قسمت های متفاوت و جداگانه ای تعبیه می شود:

1.اتاق دریافت ،نگهداری وذخیره تخم ها

2.اتاقی که با دمای اولیه تخم متعدل باشد

3.ستر ،جایی که تخم ها از روز اول تا 27 در ان جا خوابانده می شوند.

4.هچر،جایی که تخم ها از روز 27 تا 30 روزگی در آن جا خوابانده شده و جوجه در اوری در آن صورت می گیرد

5.سینی های هچر،جایی که جوجه غازها برای تعیین جنسیت و واکسناسیون بعد از هچر در آن قرار می گیرد.

بعد از ضدعفونی تخم ها آن ها را به منظور جوجه کشی در دمای 10 تا 15 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 70 تا 75 درصد نگهداری می کنند .همچنین تخم ها باید هر 6 ساعت با زاویه 90 درجه حرکت چرخشی داشته باشد.تخم ها را می توان 2 بار در هفته زخیره کرد البته باید اسن زخیره سازی بیش از 4 روز قبل ازدوره جوجه کشی صورت پذیرد.

دوره انکوباسیون در غاز 30 روز است .در 27 روز اول دوره جوجه کشی تخم ها را روزانه خنک و مرطوب نگهداری می کنند.در اکثر مواقع ثابت شده است که این کار اثر بسیار مثبتی در تعداد کل جوجه غاز های تولیدی دارد. در شرایط شبیهی نیز مرغان آبی هر روز لانه های خور را با پاهای خیسشان مرطوب می کنند.

جوجه کشی صنعتی از تخم نطفه دار غاز

در جوجه کشی تخم های نطفه دار غاز و قوغاز تخم ها به مدت 27 روز در ستر نگهداری کرده و سپس انها را به هچر انتقال می دهند .درجه حرارت ستر باید 7/37 درجه سانتی گراد و دارای رطوبت نسبی 50 تا 55%باسد .تخم ها باید به حالت افقی در سینیانکوباتور قرار بگیرند و هر دو ساعت یک بار 90 درجه جرخش داشته باشند.اگر تخم ها به صورت عمودی در انکوباتور گذاشته شوند هر هر دو ساعت یک بار 180 درجه باید چرخانده شوند.

تخم ها را هر روز در انکوباتور به مدت 15 دقیقه از روز چهارم تا روز 27 به وسیله باز کرد در ستز خنک کرده و بعد از اتمام مدت خنک شدن تخم ها آن ها را با آب و ترجیحا با محلول ضد باکترییایی اسپری می کنند. دمای آب باید بین 25 تا 20 درجه سانتی گراد باشد.در روز هفتم استفاده از تابش نور به روی تخمها مشخص می کنند که جنین به صورت معمول و نرمال رشد داشته است یا خیر از این طریق تخم های نابارور و جنین های مرده شناسایی شده واز دیگر تخم ها جدامی شوند.در بست هفتمین روز جوجه کشی تخم ها را از ستر به هچر منتقل می کنند در این مقطع نیز بار دیگر جنینهای مرده و تخم های نا بارور را از دیگر تخم ها جدا می شوند.

در هچری نیازی به خنک کردن و مرطوب نمودن تخم ها نیست .دمای مناسب تخم ها در هچری 5/37 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 75%است .

شروع جوجه آوری در روز سی ام است ،در این زمان درهای تهویه در هچر را معمولا به صورت کامل باز می کنند تا اجازه دهند جوجه غاز ها کاملا خشک شوند،قبل از اینکه در روز سی ویکم آنها را حذف کنند.

جوجه غاز ها پیش از آنکه سر از تخم بیرون آورند کیسه زرده را کاملا می بلعند، این کار به آنها اجازه می دهد که تا 24 بدون آب و غذا زنده بمانند (در صورتی که قصد جابه جایی آنها را داشته باشیم )اما گویا توصیه شده که بلافاصله بعد از هچ آب و غذا در اختیار جوجه غاز ها قرار داده نشود.

جوجه کشی سنتی

این نوع جوجه کشی زمانی کاربرد دارد که تعداد تخمها کم باشد.این نوع جوجه کش ها معمولا کوچک تر از جوجه کشی های صنعتی بوده و به طور معمول بین 10 تا 100 عدد تخم غاز و قوغاز را می توان در هر مرحله درآنها جا داد.

رطوبت این نوع دستگاه ها با یک یا چند ظرف که زیر تخم ها قرار دارد تامین می گردد این ظروف باید مملواز آب تمیز باشد تا رطوبت مورد نیاز تخم ها در دوران جوجه کشی تامین شود.اب و ظروف محتوای آب باید عاری از گرد و غبار و آلودگی باشد زیرا آلودگی و گردو غبار که در سطح آب می نشیند میزان تبخیر آن را کاهش داده و بدین سان سطح رطوبت در جوجه کشی پایین می آید و درصد جوجه درآوری کاهش می یابد .برخلاف جوجه کشی های صنعتی که بیشتر تنظیماتنش از جمله سرعت فن وگردش تخم ها اتوماتیک و برقی است در بسیاری از مدل سنتی نیازی به برق نیست درعرض به طریق دیگری اداره می شود.آن ها فن و یا مکانیسم چرخش تخم ندارند گرمای مورد نیاز در انکوباتورهای سنتی به وسیله کاه و پوسته برنج ویا از این قبیل تامین می شود. هنوز در بعضی کشورها از جوجه کشی سنتی که به صورت سنتی از خاک رس و اجر ساخته شدهاند استفاده می شود. در کشورهایی همچون مصر از نفت سفید،گاز طبیعی ویا جریان الکتریسیته استفاده ودمای جوجه کشی را دماسنج کنترل می کنند(در جوجه کشی های صنعتی برخلاف سنتی هم ستر وهم هچر می باید ساخته شود).انواع تخم نطفه دار را از آذر جوجه بخواهید.

دمای پیشنهادی در ستر وهچر جوجه کشی های سنتی 39درجه سانتی گراد است که نسبت به دمای صنعتی بیشتر است.

به لحاظ اینکه در جوجه کشی های سنتی چرخش اتوماتیک وجود ندارد باید تخم ها را از یک طرف علامتگذاری کرد تا هنگام چرخاندن مشخص شود.آنها را باید هر 6/4 ساعت یک مرتبه و در روز به اندازه 180 درجه چرخاند تخم ها را اولین دفعه در ساعات ابتدایی صبح و آخرین دفعه در آخرین ساعات شب می چرخانند.همه تخم ها در روز هفتم باید بررسی . بازرسی شوند تا آن هایی که نابارور هستند و یا دارای جنین مرده می باشند شناسایی و حذف شوند.

در جوجه کشی سنتی تخم ها را ممکن است در چند نوبت در یا چند هفته در دستگاه قرار داد به این خاطر در هنگام ورود هر گروه از تخم ها باید بااستفاده از قلم روی هر یک علامت گذاری کرد تا تخم ها و جوجه غازهایی ک در هر هفته از تخم خارج می شوند مشخص باشند.در نتیجه بهتر است که از یک انکوباتور دیگر نیز برای استفاده در دوران هچ استفاده شود.اگر تخم ها هفتگی خوابانده شوند فضای مورد نیاز در هچر باید 25%فضای کل مورد نیاز ستر باشد.

تخم ها قبل  از ورود به ستر باید دود داده شوند و هچری نیز بعد از هرهچ باید شسته و ضدعفونی گردد .اگر ضدعفونی هچر مناسب و کافی نباشد آن را باید به خوبی شست و در معرض اشعه ماورای بنفش قرار داد تا کاملا استریل شود.

جوجه کشی تخم غاز و قوغاز به صورت طبیعی

بیشتر غازهای ماده اگر جای مناسبی برای تخم گذاری پیداکنند و مجالی داشته باشند در همان جا تخم گذاری کرده واز تخم ها محافظت می کنندتا جوجه ها سر از تخم دربیاورند (غاز ها معمولا 12 تا 14 عدد در هر دوره تخممی گذارند)این عمل باعث شده که غاز ها بر روی تخم ها خوابیده و دیگر تخم گذاری نکنند. فروش تخم نطفه دار در شرکت آذر جوجه به صورت همه روزه 24 ساعته انلاین انجام میشود.

با توجه به شرایط موجود چنانچه فقط استفاده از جوجه کشی طبیعی مقدور باشد می توان از از مرغ،اردک و یا بوقلمون برای این کار استفاده کرد،به طور معمول مرغ می تواند برروی 4تا 6 عدد تخم غاز و اردک بر روی 8 تا 10 عدد تخم غاز و بوقلمون بر روی 10 تا 14 عدد تخم غاز بخوابد.

برای رطوبت بیشتر تخم غاز های که بر زیر پرندگان دیگر گذارده می شوددرطی دوران جوجه کشی از کمی آب برای این کار استفادع می شود.لانه هایی که پرنده های ماده در آن بر روی تخم ها م خوابند باید تمیز و نسبتا تاریک باشند و مزاحمتی بایشان ایجاد نشود،غذا و آب تمیز باید برای پرنده همواره فراهم  و در دسترس باشد.

توجه داشته باشید که چرخاندن تخم های غازی که در زیر مرغ گذاشته شده باید به صورتی دستی انجام شود زیرا تخم ها بزرگ هستند و مرغ قادر به این کار نیست به همین جهت تخم ها را علامت گذاری کرده و در طی شبانه روز 2 تا 3 مرتبه با زاویه 180 درجه بچرخانید.
برای استعلام قیمت تخم نطفه دار به بخش فروشگاه آنلاین تخم نطفه دار آذر جوجه مراجعه نمائید. جوجه کشی از تخم نطفه دار غاز ها و قوغاز ها را با استفاده از دستگاه های جوجه کشی آذر جوجه تجربه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *