مقالات

چگونه یک جوجه کشی موفق داشته باشیم؟

امروزه با توجه به بالا رفتن هزینه های امرار معاش مردم بایستی شغل دوم نیز ذهنیت مردمان ایران جای داشته باشد شغل شریف جوجه کشی یکی از بهترین و کم هزینه ترین شغل ها برای امرار معاش و تامین هزینه های زندگی میباشد. این کار نیاز خاصی به هزینه ها و سرمایه های بزرگ و کلان ندارد و میتوان حتی با 5 میلیون تومان نیز اقدام به این کار کرد و از این راه کسب درآمد کرد.

نحوه و اصول جوجه کشی موفق

برای کسانی که برای دفعات اول شروع به جوجه کشی تخم نطفه دار می کنند همیشه مواردی برای شکست وجود دارد و سوال اصلی آن ها این است که چگونه می توان یک جوجه کشی موفق داشته باشیم؟

یک جوجه کشی موفق به موارد و نکاتی بستگی دارد که اگر شما از این نکات آگاهی داشته باشید و آنها را به صورت دقیق رعایت کنید به یک جوجه کشی موفق با رانمدان بالا خواهید رسید و تلفات بسیار کمی در این زمینه خواهید داشت.

در این مقاله قصد داریم شما را با همه این موارد و نکات آشنا کنیم تا شما عزیزان و علاقه مندان به این حرفه بتوانید به راحتی و با کمترین میزان خطا به یک جوجه کشی موفق دست پیدا کنید ، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید .

افرادی که برای اولین بار به صورت غیر حرفه ای شروع به جوجه کشی می کنند به دلیل ندانستن نکات اصلی امکان دارد به نتیجه مطلوب و دلخواه نرسیده و طول جوجه کشی با مشکلات زیادی مواجه شوند.

از عمده این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کهنه بودن تخم های نطفه دار:

زمانی که تخم از مرغ مادر متولد می شود تا زمانی که به داخل دستگاه برای جوجه کشی انتقال داده می شود تنها 6 روز زمان وجود دارد و اگر بیشتر از زمان مشخص شده طول بکشید درصد جوجه شدن تخم ها بسیار پایین آمده و شما با راندمان پایینی مواجه می شوید .

تخم های نطفه داری که برای جوجه کشی استفاده می کنید باید تازه و بدون زدگی باشند،کیسه هوای این تخم ها باید سالم باشد و در صورت تکان دادن تخم حرکت غیر متعارفی نکند.

شرایط نگهداری نامناسب تخم های نطفه دار در انبار

شاید گله شما دارای تعداد کم و ظرفیت دستگاه شما زیاد باشد در این صورت باید تخم های تولید شده را هر روز انبار کنید تا به تعداد مورد نظر رسیده و سپس داخل دستگاه قرار دهید .

برای این کار تخم ها باید هر روز انبار شوند و اگر شرایط انبار برای تخم های نطفه دار مناسب نباشد می تواند تاثیر منفی بر روند جوجه کشی و نتیجه آن بگذارد .

از زمانی که تخم ها از مادر تولید می شوند نطفه آنها آماده رشد کردن است و باید بهترین شرایط در انبار برای آنها ایجاد شود تا نطفه سالم و بدون اینکه فعال شود به دستگاه منتقل شود .

بهترین شرایط برای نگهداری تخم های نطفه دار در انبار :

دمای 14 تا 17 درجه سانتیگراد

رطوبت 43 تا 53 درجه

چرخش سه تا پنج بار در روز

است ،که با رعایت این نکات شما می توانید بهترین محیط و شرایط را جهت نگهداری تخم های نطفه دار فراهم کنید .

به یاد داشته باشید که تخم های نطفه دار نباید بیش از یک هفته در انبار بمانند در غیر این صورت با هر شرایطی درصد نطفه زنی و هچ آنها بسیار پایین می آید.

باید توجه داشته باشید که شما تنها در زمانی که مجبور به انبار کردن تخم ها هستید می توانید آنها را دپو کنید در غیر این صورت انبار کردن تخم های نطفه دار می تواند به ازای هر روز 10 درصد کیفیت جوجه کشی پایین بیاورد .

بهترین زمانی که تخم های نطفه دار را می توان در دستگاه گذاشت یک تا دو روز اول تولید است.

برای خرید تخم نطفه دار شترمرغ می توانید با مشاورین شرکت آذرجوجه تماس بگیرید.

آگاهی نداشتن از دما و رطوبت دستگاه در زمان جوجه کشی

همانگونه که می دانید رعایت نکردن دقیق دما و رطوبت دستگاه منجر به هچ پایین تخم های نطفه دار می شود.

هر نژاد و گونه از تخم های نطفه دار دارای یک جور دما،رطوبت و روزشمار برای تبدیل شدن به جوجه دارند ،پس بهتر است برای یک جوجه کشی موفق اطلاعات کامل را در این زمینه داشته باشید.

 

 

استفاده نکردن از دستگاه های استاندارد برای جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی یکی از مهمترین وسایل در حرفه جوجه کشی است و برای انکه بتوانید یک جوجه کشی موفق داشته باشید باید از یک نمونه دستگاه استاندارد استفاده کنید .

تغییر ناگهانی یک درجه از دما و رطوبت در طول زمان جوجه کشی و یا درست عمل نکردن چرخش دستگاه و یا نرسیدن اکسیژن مناسب به جوجه ها در زمان خارج شدن از تخم باعث می شود که شما یک جوجه کشی ناموفق داشته باشید.

دستگاه های جوجه کشی امروزه به صورت کاملا اتومات ساخته می شوند و حتی در برخی برند ها این دستگاه ها از راه دور نیز کنترل می شود و این یکی از بهترین راهکار ها برای کنترل دقیق دما و رطوبت دستگاه است.

در زمان خرید دستگاه جوجه کشی سعی کند دستگاه های را انتخاب کنید که دارای ستر و هچر همزمان باشند .

عدم رسیدن جیره غذایی استاندارد به گله مولد

یک جوجه کشی موفق تنها به زمان جوجه کشی ختم نمی شود و شما بایدبدانید که تخم های نطفه داری که تهیه می کنید از چه گله ای با چه کیفیتی تهیه شده است .

گله مادری که برای تولید تخم های نطفه دار پرورش داده می شود باید از سلامت کامل بهرمند بوده و جیره غذایی کاملی را برای آنها رعایت کرده باشند .

تخم های نطفه داری که از گله ای با جیره غذایی ضعیفی تولید می شوند از کیفیت پایینی برخوردار هستند ،جیره غذای نا مناسب می تواند بر روی پوسته تخم ،سایز تخم ،میزان نطفه داری و در نتیجه جوجه ای که از تخم بیرون می آید به صورت مستقیمی تاثیر بگذارد.

پس در نتیجه اطلاع داشتن از کیفیت پرورش گله می تواند در میزان هچ و جوجه آوری تاثیر بالای داشته باشد.

پرورش گله مولد طوطی

همانگونه که در بالا ذکر شد گله مولد در بحث جوجه کشی تخم های نطفه دار و کیفیت و راندمان آنها می تواند تاثیر بالای داشته باشد و شما برای اینکه بتوانید از جیره و غذایی تا نسبت های مرغ و خروس و شرایط نگهداری آنها مطمعن شوید بهتر است خودتان یک گله مولد داشته باشید و تخم های نطفه دار را خود پرورش دهید .

اگر قادر به  این کار نبودید و شرایط لازم برای نگهداری گله مادر را نداشتید نگران نباشید راه های دیگری برای رفع این مشکل وجود دارد.

خرید تخم نطفه دار از فارم ها و تولید کنندگان معتبر می تواند شما را به یک جوجه کشی موفق برساند.

شرکت آذرجوجه یکی از معتبر ترین تولید کنندگان تخم نطفه دار انواع نژاد های طیور می باشد که شما با خیال راحت می توانید خرید خود را از این شرکت انجام دهید.

نطفه سنجی و حذف تخم های بدون نطفه از دستگاه

زمانی که تخم های نطفه دار را در داخل دستگاه جوجه کشی قرار می دهید ، نطفه فعال شده و شروع به تشکیل جوجه می دهد به اصطلاح نطفه می بندد.

بعد از گذشت 7تا 10 روز با عمل نطفه سنجی به راحتی می توان تخم های نطفه دار و بدون نطفه را از هم تشخیص داد .

برای اینکار بهتر است شب باشد تا شما در تاریکی و با انداختن چراغ نطفه سنج بر زیر تخم ها نطفه تشکیل شده را در داخل تخم ها تشخیص دهید .

سعی کنید این کار را خیلی سریع انجام دهید تا تغییر دما به تخم های نطفه دار شک وارد نکند.

زمانی که تخم های نطفه دار را تشخیص دادید باید بدون نطفه ها را از نطفه دار ها جدا کنید تا تخم های بدون نطفه به مابقی آنها آسیب نرساند و شما راندمان بالاتری را در جوجه کشی داشته باشید.

 

جمع بندی این مقاله در بابب جوجه کشی اصولی 

در موارد فوق به شما مهمترین مواردی که شما را به یک جوجه کشی موفق می رساند را ذکر کردیم تا بتوانید با رعایت این اصول پایه بهترین راندمان را در حرفه جوجه کشی و پرورش تخم های نطفه دار داشته باشید .

به یاد داشته باشید که مهمترین علل یک جوجه کشی ناموفق تهیه دستگاه نامعتبر و تخم مرغ های کهنه و بدون نطفه است،پس بهتر است خرید تخم نطفه دار انواع پرندگان مانند تخم نطفه دار قو ،تخم نطفه دار اردک ،تخم نطفه دار بوقلمون و دیگر طیور و همچمنین دستگاه جوجه کشی را از شرکت ها و فارم های معتبر نظیر آذر جوجه انجام دهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *